اتریوم چیست؟ محبوب‌ترین آلت کوین بازار کریپتو

اتریوم چیست؟

فهرست مطالب

اتریوم چیست؟ اتریوم را باید معروف‌ترین، محبوب‌ترین و باارزش‌ترین آلت کوین بازار ارزهای دیجیتال دانست. البته باید بدانید که اتریوم مانند پادشاه دنیای کریپتوکارنسی بیت کوین، تنها یک کوین یا توکن نیست. اتریوم یک پلتفرم قدرتمند برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند و چندین مورد دیگر است. شاید شما هم به خرید و فروش اتریوم برای دریافت سود علاقه داشته باشید. پس باید به‌خوبی با این ارز دیجیتال و کاربردهای آن و کیف پول اتریوم آشنا باشید تا بتوانید این کار را به‌خوبی انجام دهید. پس این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا در خصوص اتریوم اطلاعات مناسبی کسب کنید.

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

برای این‌که بیشتر با پاسخ سوال اتریوم چیست آشنا شوید، باید بگوییم که اتریوم (Ethereum) یک پلتفرم آزاد و عمومی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است. اتریوم که به‌صورت اختصاری به آن ETH نیز گفته می‌شود، هیچ کنترل‌کننده واحد و مرکزی ندارد و داده‌ها در شبکه اتریوم به‌صورت محرمانه روی یک سرور مرکزی ذخیره نمی‌شود.

همین امر و توجه بالای اتریوم به غیرمتمرکز سازی باعث شد تا در همان ابتدای راه، موردتوجه افراد بسیاری قرار گیرد. درحال‌حاضر هزاران نفر سیستم‌های کامپیوتری خود را در اختیار این پلتفرم قرار داده‌اند تا داده‌های اتریوم میان این کامپیوترها که به آن‌ها نود گفته می‌شود. اتریوم دومین ارز دیجیتال ارزشمند کریپتوکارنسی است.

با بررسی دامیننس اتریوم می‌توانید متوجه شوید که جایگاه این ارز دیجیتال کجاست و چقدر از ارزش بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. در زمان نگارش این مطلب بررسی دامیننس اتریوم نشان می‌دهد که ارزش تمام کوین‌های اتریوم در حدود 17 درصد از ارزش کلی بازار را تشکیل می‌دهند. پس ما با یک ارز دیجیتال معمولی مواجه نیستیم و در حقیقت داریم در خصوص یکی از بهترین‌ها و آینده‌دارترین ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم.

ویژگی‌های پلتفرم اتریوم چیست؟

چرا اتریوم میان کاربران این‌قدر محبوب شده و استفاده از آن بسیار رایج است؟ پاسخ این سؤالات را باید در ویژگی‌ها و کاربردهای این ارز دیجیتال دانست. اکنون شاید این سؤال در ذهن شما به وجود آمده باشد که ویژگی‌های اتریوم چیست؟ ویژگی‌های این ارز دیجیتال قدرتمند را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

1- غیرمتمرکز بودن

اولین ویژگی اتریوم غیرمتمرکز بودن آن است. باید بدانید که هیچ فردی نمی‌تواند داده‌های این شبکه را تغییر دهد و یا حذف کند. کوچک‌ترین تغییرات برای اعمال باید به تأیید همه اعضا برسند و سپس اعمال شوند. توزیع تمام اطلاعات میان کاربران و عمومی بودن این اطلاعات نیز باعث شده تا احتمال سانسور و تقلب عملاً از بین برود.

2- امنیت بالا

امنیت شبکه اتریوم بسیار بالاست. اما دلیل امنیت شبکه اتریوم چیست؟ به دلیل عدم وجود سرور مرکزی و ذخیره اطلاعات روی کامپیوترهای متفاوت کار هکرها برای سرقت اطلاعات بسیار سخت است. در حقیقت هکرها باید برای هک کردن این شبکه باید به نیمی از نودهای فعال نفوذ کنند. این کار آن‌قدر هزینه‌بر و سخت است که بسیاری آن را غیرممکن می‌دانند. همچنین در پلتفرم اتریوم از سیستم رمزنگاری استفاده‌شده است و به همین دلیل در این پلتفرم امکان جعل و تقلب تقریباً وجود ندارد.

3- فعالیت همیشگی

اتریوم را باید یک ارز دیجیتالی دانست که هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود. پلتفرم اتریوم همیشه فعال و آنلاین است و می‌توان از آن به‌سادگی استفاده کرد.

اتریوم چیست؟ دومین ارز دیجیتال مهم بازار

کاربردهای اتریوم

پس از این‌که با پاسخ سؤال اتریوم چیست و ویژگی‌های این ارز دیجیتال آشنا شدید، زمان آن رسیده تا در خصوص کاربردهای متنوع آن نیز اطلاعاتی کسب کنید. همان‌طور که گفتیم کاربرد اتریوم یکی از دلایل محبوبیت این ارز دیجیتال و پلتفرم آن است. مهم‌ترین کاربردهای اتریوم عبارتند از:

1- ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز

یکی از مهم‌ترین کاربردهای اتریوم که باعث شده بسیاری از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب به آن علاقه داشته باشند، امکان ساخت و پیاده‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) است. این برنامه‌ها را باید نرم‌افزارهایی دانست که اختیار برنامه و اطلاعات کاربران در اختیار هیچ شخص، نهاد، سازمان و دولتی نیست و راهی برای سانسور اطلاعات موجود در این برنامه‌ها وجود ندارد.

2- اجرای Smart Contract

در بستر بلاک چین اتریوم می‌توان قراردادهای هوشمند را انجام داد. قراردادهای هوشمند در حقیقت یک رشته کد هستند که شامل مواردی مانند شرایط قبل قرارداد، حین قرارداد، مفاد آن و شرایط انجام قرارداد هستند. بد نیست بدانید که می‌توان این قراردادهای هوشمند را برنامه‌ریزی کرد تا از آن برای امور متفاوتی مانند تبادل سهام، ارز، محتوا و بسیاری موارد ارزشمند دیگر استفاده کرد.

نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که قراردادهای هوشمند به‌صورت اتوماتیک و خودکار عمل می‌کنند. به همین دلیل پس از بسته شدن قرارداد هیچ شخصی نمی‌تواند آن‌ها را تغییر دهد یا متوقف کند. پس باید بگوییم که قراردادهای هوشمند ضمانت اجرایی را به قراردادهای می‌دهند و هیچ واسطه‌ای در این قراردادها حضور ندارد.

3- بستر دنیای NFTها

شبکه اتریوم را باید مهم‌ترین بستر خرید و فروش توکن‌های غیر مثلی یا همان NFTها دانست. باید بدانید که همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است این توکن‌ها غیرقابل تعویض و جایگزینی هستند. پس در صورت خرید NFT با اتریوم یا هر ارز دیجیتال دیگری، صاحب این توکن شما هستید و تنها شما هستید که می‌توانید آن را به فروش رسانید.

4- ارائه خدمات مالی غیرمتمرکز

اتریوم را باید به‌عنوان یک بستر ارائه خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) دانست. در حقیقت با استفاده از این پلتفرم افراد می‌توانند امور مالی سنتی خود را در محیطی مدرن و متمرکز انجام دهند. اما در این میان یک تفاوت بزرگ وجود دارد و آن عدم دخالت مراجع مختلف در این امور است. هیچ مرجعی نمی‌تواند دسترسی کاربران این شبکه را از بین ببرد یا پرداخت‌ها را مسدود کند. مهم نیست که فرد در کدام نقطه از جهان حضور دارد، او در صورت دسترسی به اینترنت می‌تواند کنترل کاملی روی پول خود داشته باشد و تنها در چند دقیقه آن را جابه‌جا کند.

اتریوم چیست؟‌ اتریوم eth رمزارز منحصربه‌فرد

کیف پول اتریوم

درصورتی‌که شما در میان افرادی قرار دارید که به خرید اتریوم علاقه دارند، باید از روش‌های نگهداری آن مطلع باشید. برای نگهداری اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال شما باید یک ولت مناسب داشته باشید. ولت‌ها انواع متفاوتی دارند اما رایج‌ترین آن‌ها ولت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هستند.

ولت‌های نرم‌افزاری در حقیقت برنامه‌هایی هستند که روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب می‌کنید و می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را در آن‌ها نگهداری کنید. معمولاً استفاده از این ولت‌ها رایگان است. در طرف دیگر ماجرا ولت‌های سخت‌افزاری وسیله‌ای شبیه به فلش مموری هستند که شما برای خرید آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید. اما از امنیت بالاتری نسبت به سایر ولت‌ها برخوردار هستند.

خرید اتریوم

برای خرید اتریوم در قدم اول به یک کیف پول دیجیتال نیاز دارید. همانطور که می‌دانید کیف پول دیجیتال به دو نوع کیف پول سخت افزاری و کیف پول نرم افزاری تقسیم می‌شود. این روزها بسیاری از پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش ارز دیجیتال، کیف پول‌های نرم‌افزاری داخلی خود را برای نگهداری از سرمایه‌های شما ارائه می‌کنند.

توصیه بسیاری از متخصصان حوزه ارز دیجیتال این است که اگر مقدار زیادی اتریوم خریدید و قصد سرمایه‌گذاری بلند دارید، بهتر است یک کیف پول سخت‌افزاری تهیه کنید؛ چون این نوع کیف پول‌ها به دلیل ماهیت آفلاین بودن خود و جلوگیری از هرگونه حمله سایبری و هک شدن، امنیت دارایی‌های شما را تامین می‌کنند.

شما می‌توانید در صرافی ارز دیجیتال بیتمکس، با معامله سریع، معامله حرفه‌ای و یا خرید کارتی، اتریوم خریداری کنید.

 جمع‌بندی

اتریوم چیست؟ اتریوم را باید دومین ارز دیجیتال ارزشمند از نظر مارکت کپ یا ارزش کلی دانست که ویژگی‌ها و کاربردهای بسیار زیاد آن باعث شده تا افراد بسیاری به آن علاقه داشته باشند. درصورتی‌که قصد خرید و فروش اتریوم برای کسب سود را دارید باید با مواردی مانند تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و برخی موارد دیگر آشنا باشید تا این کار به‌درستی انجام شود.

 

امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]