بلاک چین (Blockchain) چیست و چطور کار می‌کند؟

فهرست مطالب

تا به حال برایتان این سوال پیش آمده که آیا راهی هست که با کمک آن بشود انتقالات دارایی‌ها را آسان‌تر و سریع‌تر کرد؟ طی سال‌های اخیر به لطف فناوری بلاک چین، این موضوع حل شده و شما می‌توانید بدون درگیر شدن با کیف پول‌های آنلاین، بانک‌ها و هیچ شخص ثالث دیگری رمز ارزهایتان را انتقال دهید.

اطلاعات تمام رمز ارزها ازجمله بیت کوین و اتریوم را فناوری خاصی به اسم بلاک چین (Blockchain) ذخیره می‌کند؛ به عبارتی می‌توان گفت بلاک چین لیستی از تمام تراکنش‌های اشخاص را مشاهده و تایید می‌کند؛ این موضوع باعث امنیت بیشتر تراکنش‌های کریپتو کارنسی می‌شود.

در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره مفهوم فناوری بلاکچین، انواع آن و آینده این تکنولوژی می‌خوانید.

تعریف بلاک چین به زبان ساده

بیایید مفهوم تکنولوژی بلاکچین را با یک مثال روشن کنیم؛ چهار نفر را تصور کنید که با هم دوست هستند. رضا، امیر، احمد و علی همدیگر با هم یک قرار شام می‌گذارند. بعد از صرف شام، رضا هزینه رستوران را پرداخت می‌کند و بقیه هرکدام باید سهم خود را به رضا بدهند.

تعریف بلاک چین به زبان ساده

فردای آن روز وقتی امیر سهم خود را برای رضا کارت به کارت می‌کند، انتقال پول بدون هیچ مانعی انجام می‌شود. بعد از آن احمد و علی هم سعی می‌کنند تا سهم خود را بدهند، اما عملیات انتقال با موفقیت انجام نمی‌شود؛ دلیل آن هم ایجاد اختلال در سیستم بانکی است. 

آن‌ها باید ساعات زیادی را صرف این کنند که چه عاملی باعث ایجاد اختلال بانکی شده است. چند احتمال برای این موضوع وجود دارد:

  • ممکن است مشکلات فنی باعث اختلال شده باشد.
  • ممکن است حساب بانکی آن‌ها هک شده باشد.
  • ممکن است سقف تراکنش روزانه آن‌ها تکمیل شده باشد.
  • و بسیاری احتمالات دیگر

برای رفع این چالش‌ها، مفهوم کریپتو کارنسی شکل گرفت. کریپتو کارنسی درواقع فرمی از پول دیجیتال است که در یک تکنولوژی منحصربه‌فرد به اسم «بلاکچین» جابه‌جا می‌شود. به لطف تکنولوژی بلاکچین، ارزهای دیجیتال دیگر برای انتقال نیاز به تایید موسسه یا سیستم متمرکز ندارند و توسط یک سیستم قوی و با الگوریتم پیچیده محافظت می‌شوند.

در بازار کریپتو کارنسی هزاران پروتکل ارز دیجیتال مثل لایت کوین و اتریوم و مهم‌تر و محبوب‌تر از همه بیت کوین وجود دارند.

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین چگونه کار می‌کند

با توجه به تعاریف بالا، برگردیم به داستانی که گفتیم؛ فرض کنید امیر، احمد و علی هرکدام دو بیت کوین بابت سهم شام دیشب به رضا می‌دهند. احمد و علی هرکدام سه بیت کوین و رضا پنج بیت کوین ذخیره دارند.

 اگر احمد دو بیت کوین برای رضا بفرستد، یک بلاک ساخته شده و جزئیات انتقال در آن ذخیره می‌شود. بعد از انتقال احمد، بیت کوین‌های رضا از پنج تا به هفت عدد و بیت کوین‌های احمد به یک عدد تبدیل می‌شوند؛ به دنبال آن امیر و علی هم دو بیت کوین سهم خود را برای رضا می‌فرستند. بالافاصله بلاک‌های جدیدی برا هر انتقال ساخته می‌شود و تمام جزئیات انتقال مثل تاریخ، زمان و مقدار هر انتقال را ذخیره می‌کند.

این بلاک‌ها به هم متصل هستند و هرکدام به بلاک قبلی ربط دارد. زنجیره این بلاک‌ها یک دفتر کل را تشکیل می‌دهند که بین دوستان مشترک است؛ این تعریفی ساده و ابتدایی از ماهیت بلاک چین و نحوه کار آن است.

انواع شبکه‌های بلاک چین

شبکه‌های بلاکچین انواع مختلفی دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به عمومی، خصوصی، کنسرسیومی و هیبریدی اشاره کرد. 

انواع شبکه‌های بلاک چین

  • بلاک چین عمومی

بلاک چین عمومی (Public Blockchain Networks) بلاکچینی است که هر کسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و محتویات آن را مشاهده کند؛ مثل بیت کوین. علاوه بر این، امکان اتصال کامپیوتر به شبکه بلاکچین وجود دارد؛ یعنی با اضافه شدن هر بلاک جدید، کامپیوترها یک نسخه از بلاکچین را دریافت می‌کنند. از معایب آن می‌توان به توان محاسباتی کم، کاهش حریم خصوصی و امنیت ضعیف اشاره کرد. 

  • بلاک چین خصوصی

شبکه بلاکچین خصوصی (Private Blockchain Networks) مثل شبکه بلاکچین عمومی، همتا به همتا و غیرمتمرکز است. با این وجود یک سازمان خاص شبکه را کنترل می‌کند و محدودیت دسترسی به اطلاعات دارد. همچنین کاربران برای ثبت نام و استفاده از سیستم نیاز به تایید شبکه دارند.

  • بلاک چین کنسرسیومی

بلاک چین نیمه غیر‌متمرکز کنسرسیوم (Consortium Blockchain) تعیین می‌کند که چه کسی می‌تواند تراکنش‌ها را ارسال کند یا به داده ها دسترسی داشته باشد. این بلاکچین زمانی کاربردی است که همه شرکت‌کنندگان آن با همکاری مشترک مجوز اشتراک اطلاعات را داشته باشند.

  • بلاک چین هیبریدی

بلاک چین هیبریدی (Hybrid Blockchain) درواقع ترکیبی از بلاک چین عمومی و خصوصی است. این نوع از بلاک چین با کنترل یک سازمان برای اعتبارسنجی تراکنش‌های خود، سطح خاصی از نظارت را تجربه می کند.

کاربردهای بلاک چین

کاربردهای بلاک چین

در ادامه به بعضی از مهم‌ترین کاربردهای فناوری بلاکچین اشاره می‌کنیم:

  • بلاک چین جهانی است

جهانی بودن تکنولوژی بلاکچین به این معنی است که رمز ارزها را می‌توان به سرعت و آسان در سراسر کره زمین ارسال کرد. 

  • حریم خصوصی را حفظ می‌کند

پرداخت‌های رمز ارزی نیازی به ثبت اطلاعات شخصی ندارند؛ این موضوع شما را در برابر حملات هکری یا سرقت اطلاعات هویتی محفوظ نگه می‌دارد.

  • تراکنش‌ها قابل ردیابی هستند

 از آنجایی که هر تراکنش ارز دیجیتال در بلاکچین ذخیره می‌شود و نرم‌افزار آن متن باز است، هر کسی می‌تواند آن‌ها را ردیابی کند. با این ویژگی دیگر امکان دستکاری تراکنش‌ها برای شخص دیگری وجود ندارد.

  • تغییرناپذیر است

در بلاک چین امکان تغییر یا حذف اطلاعات وجود ندارد و در صورت ثبت هر نوع اطلاعاتی کسی نمی‌تواند آن را دستکاری کند. همچنین تمام اعضای امکان مشاهده جزئیات تراکنش‌ها را دارند و این موضوع امنیت این فضا را دو چندان می‌کند.

چه کسی بلاک چین را اختراع کرد؟

چه کسی بلاک چین را اختراع کرد

 اواخر سال ۲۰۰۸ فرد یا گروهی که خود را «ساتوشی ناکاموتو» می‌نامید، در یک مقاله که در فضای مجازی منتشر شد، نوع جدیدی از پول دیجیتال به اسم «بیت‌کوین» را معرفی کرد. هدف ناکاموتو از این کار، ایجاد پول دیجیتالی بود که تراکنش‌های آنلاین بین دو فرد را در هر نقطه از جهان بدون نیاز به شخص ثالثی مانند بانک یا موسسات مالی ممکن می‌کرد.

این کار مستلزم سیستمی بود که هزینه کمتری داشته باشد و به کمک آن هر کسی بتواند از یک پول بیشتر از یک بار استفاده کند. راه‌حل آن شبکه‌ای بود که دائماً انتقالات بیت کوین را تایید کند. آن شبکه همان بلاک چین است.

بیت‌کوین‌ها از طریق شبکه عظیم و غیرمتمرکز رایانه‌ها (که به عنوان همتا به همتا هم شناخته می‌شود) استخراج می‌شوند. 

امنیت بلاک چین چگونه است؟

یکی از ویژگی‌هایی که توسط بلاکچین پوشش داده می‌شود، موضوع امنیت و اعتماد است. بعد از اضافه شدن هر بلاک به زنجیره بلاک چین، دیگر امکان تغییر یا لغو آن وجود ندارد یا این کار با سختی‌های زیادی همراه است. بلاکچین همچنین با داشتن عملکرد ریاضی خاص خود که به آن تابع هش (Hash Function) می‌گویند، اطلاعات تمام بلاک‌ها را با تبدیل کردن به اعداد و حروف محافظت می‌کند. 

چند بلاک چین در جهان وجود دارد؟

بلاک چین

تعداد بلاک چین‌های موجود هر روز با سرعت زیادی در حال افزایش است. در زمان نوشتن این مطلب بیش از ۱۰۰۰۰ ارز دیجیتال فعال مبتنی بر بلاک چین وجود دارد و صدها بلاکچین غیر کریپتوکارنسی دیگر هم در حال فعالیت هستند.

از جشنواره بهاری بیتمکس جا نمونید!

با شرکت در جشنواره تابهاربابیتمکس، می‌توانید انواع معامله‌ها را با ۵۰ درصد تخفیف کارمزد انجام دهید. فقط تا ۱۵ فروردین مهلت دارید‍!

بلاک چین در آینده چگونه است؟

بلاکچین هنوز یک فناوری جدید و به سرعت در حال توسعه است؛ اما بسیاری از کارشناسان پتانسیل بلاک چین برای تغییر روش زندگی و کار ما را شبیه به پروتکل‌های اینترنتی مثل HTML در روزهای اولیه وب جهانی توصیف کرده‌اند.

این روزها فناوری بلاک چین به یکی از عوامل اصلی شبکه کریپتوکارنسی تبدیل شده و می‌توان گفت عضو جدایی‌ناپذیر این سیستم است؛ بنابراین می‌توان با اطمینان گفت هم‌زمان با محبوبیت متاورس و NFT‌ها قرار است این فناوری بسیار توسعه‌پذیرتر شود و وسیع‌تر عمل کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دنیای ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]