ایر دراپ چیست؟ همه چیز درباره دریافت ارز دیجیتال رایگان

ایر دراپ چیست؟

فهرست مطالب

ایر دراپ یکی از اصطلاحات رایج در دنیای کریپتوکارنسی است. در سال‌های اخیر و مخصوصا با رشد دنیای ارزهای دیجیتال، این اصطلاح به میزان بسیار بیشتری به گوش افراد می‌رسد. ایر دراپ (Airdrop) به معنی توزیع توکن رایگان یک پروژه میان دسته خاصی از کاربران است. این کار با اهداف متفاوتی انجام می‌شود و تنها در اختیار دسته خاصی از کاربران قرار خواهد گرفت. در ادامه با ایردراپ و نکات مهم مربوط به این اصطلاح بیشتر آشنا خواهیم شد.

ایر دراپ چیست؟

ایر دراپ چیست؟

اگر بخواهیم کلمه ایر دراپ (Airdrop) را از نظر لغوی بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که این عبارت به معنی رها کردن در هوا است. این اصطلاح در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین مفهومی بسیار بزرگ‌تر از رها کردن در هوا دارد. در حقیقت به اهدای توکن‌های رایگان به دسته خاصی از کاربران یک پروژه ایر دراپ گفته می‌شود. این کار با اهداف متفاوتی مانند تبلیغ و اطلاع‌رسانی، افزایش آگاهی عمومی در خصوص پروژه، جذب کاربران جدید، ایجاد جامعه طرفدار و کاربری و اهدای پاداش به کاربران وفادار انجام می‌شود. پس به بیان ساده‌تر می‌توانیم بگوییم که ایردراپ ارز دیجیتال حرکتی تبلیغاتی برای شناخته‌تر شدن پروژه یا رسیدن به برخی اهداف دیگر است. معمولا پروژه‌های متفاوت اقدام به اطلاع‌رسانی در خصوص ایردراپ خود در رسانه‌های اجتماعی متفاوت خود، سایت‌ها و انجمن‌های ارز دیجیتال می‌کنند.

باید بدانید که در همه کاربران امکان دریافت ایر دراپ را ندارند. برخی از ایردراپ‌ها نیاز به انجام کارهای خاصی دارد. خرید و نگهداری تعدادی توکن مدنظر، داشتن برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال، انجام برخی کارها مانند ارسال پست در خصوص آن ارز در شبکه‌های اجتماعی و بسیاری کارهای مشابه دیگر از جمله کارهایی است که کاربران باید برای دریافت ایردراپ‌های متفاوت انجام دهند.

انواع ایر دراپ

انواع ایردراپ

ایردراپ‌ها انواع متفاوتی دارند. آشنایی با انواع ایر دراپ‌ها می‌تواند به افراد در خصوص انتخاب ایر دراپ مناسب کمک بیشتری کند. انواع ایر دراپ عبارتند از:

1- ایر دراپ استاندارد

ایر دراپ استاندارد یکی از انواع رایج ایردراپ‌هاست. در این نوع ایردراپ، پروژه توکن‌ها و کوین‌های اهدایی را به‌صورت تصادفی میان آدرس ولت‌های واجد شرایط توزیع می‌کند. در این نوع ایردراپ، تیم پروژه معیارهایی را برای دریافت ایر دراپ تعیین می‌کند. این معیار‌ها می‌تواند شامل موارد متفاوتی مانند داشتن کوین یا توکنی خاص در ولت، دنبال کردن یک یا چند شبکه اجتماعی متفاوت، ثبت‌نام در یک وب‌سایت و بسیاری موارد دیگر باشد. پس از آن آدرس ولت‌هایی که اقدامات لازم را انجام داده باشند، جمع‌آوری می‌شود و در نهایت با توجه به اعلام پروژه میزان مشخصی کوین یا توکن به‌صورت تصادفی به ولت برخی از افراد واجد شرایط ارسال می‌شود.

 

مزایای و معایب ایر دراپ استاندارد

ایردراپ استاندارد یکی از رایج‌ترین انواع ایردراپ است. این نوع ایردراپ مزایا و معایب خاص خود را دارد. مهم‌ترین مزایای ایر دراپ استاندارد عبارتند از:

  • اجرای ساده: ایردراپ‌های استاندارد به سادگی اجرا می‌شوند و نیاز نیست با کاربران به میزان زیادی تعامل انجام شود.
  • تاثیر مثبت در افزایش آگاهی از پروژه: انجام کارهای گفته شده و ارسال کوین یا توکن آن پروژه به کیف پول افراد باعث می‌شود تا کاربران در خصوص پروژه آگاهی بیشتری کسب کنند.
  • تاثیر مثبت در ایجاد جامعه طرفداری و کاربری: از دیگر مزایای ایردراپ استاندارد می‌توان به ایجاد جامعه طرفداری و کاربری اشاره کرد. افراد با تعامل با یکدیگر می‌توانند از شرایط و الزامات دریافت این ایردراپ آگاهی بیشتری کسب کنند و ایجاد این جامعه در نهایت برای پروژه سودمند خواهد بود.

در کنار این مزایا، ایردراپ استاندارد معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • ناعادلانه بودن ایردراپ: توزیع تصادفی ایردراپ میان کاربران می‌تواند به‌ صورتی ناعادلانه انجام شود. برخی از کاربران که در زمان مناسب در لیست قرار گرفته باشند، شانس بیشتری برای دریافت کوین یا توکن خواهند داشت.
  • احتمال کاهش ارزش کوین یا توکن: اگر میزان کوین‌ها یا توکن‌های اهدا شده به کاربران در این نوع ایردراپ زیاد باشد، می‌تواند باعث ایجاد فشار فروش شود. بالا رفتن عرضه در نهایت منجر به کاهش قیمت آن کوین یا توکن خواهد شد.
  • احتمال برخورد با کلاه‌برداران: برخی از کلاه‌برداران از این نوع ایردراپ برای دسترسی به اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند.

2- ایر دراپ مبتنی بر وظیفه

دومین نوع ایردراپ، ایر دراپ مبتنی بر وظیفه نام دارد. برای شرکت و دریافت این نوع ایر دراپ‌ها کاربر باید چندین وظیفه متفاوت که توسط تیم پروژه مشخص شده را انجام دهد. این وظایف تنوع بالایی دارند اما رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • دنبال کردن حساب پروژه در شبکه‌های اجتماعی
  • به اشتراک گذاشتن محتوا و پست در مورد پروژه
  • شرکت در نظرسنجی
  • ثبت‌نام در وب‌سایت پروژه

این نوع ایردراپ عادلانه‌تر از ایر دراپ استاندارد است. زیرا هر کاربری که در زمان مشخص شده، وظایف گفته شده را انجام دهد، کوین و توکن دریافت خواهد کرد.

 

مزایا و معایب ایر دراپ مبتنی بر وظیفه

این نوع ایردراپ هم مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مزایای ایردراپ مبتنی بر وظیفه
  • راه دریافت توکن آسان: افراد به آسانی و تنها با انجام چند وظیفه می‌توانند میزان مشخصی کوین یا توکن دریافت کنند.
  • افزایش آگاهی در خصوص پروژه: این سادگی انجام باعث شده تا کاربران بسیاری به انجام آن و آشنایی بیشتر با پروژه علاقه‌مند شوند.
  • ایجاد جامعه کاربری: اجرای این نوع ایردراپ باعث ایجاد جامعه کاربری خواهد شد. کاربران متفاوت با کمک یکدیگر می‌توانند وظایف را با سادگی بیشتری به انجام برسانند.
معایب ایردراپ مبتنی بر وظیفه
  • وقت‌گیر بودن: کاربران برای دریافت برخی از ایردراپ‌های مبتنی بر وظیفه، باید اقدامات متنوعی را انجام دهند. این اقدامات نیاز به‌صرف زمان بسیاری دارد که این موضوع برای برخی از کاربران خوشایند نیست.
  • احتمال دریافت پاداش بسیار اندک: در ابتدای ایر دراپ پروژه تعداد کوین‌ها و توکن‌های اهدایی را مشخص می‌کند. این تعداد میان تمام کاربران تقسیم می‌شود. اگر تعداد افرادی که وظایف را انجام داده‌اند، بسیار زیاد باشد، میزان ناچیزی کوین و توکن به هر فرد خواهد رسید.
  • احتمال برخورد با کلاه‌برداران: در تمام انواع ایر دراپ مانند ایر دراپ مبتنی بر وظیفه احتمال برخورد با کلاه‌برداران وجود دارد.

3- ایر دراپ مبتنی بر زمان

ایردراپ مبتنی بر زمان نوع دیگری از انواع ایردراپ است که معمولا از آن به‌عنوان راهی برای اهدای پاداش به کاربران فعال و وفادار استفاده می‌شود. در این نوع ایردراپ پروژه مدت‌زمان خاصی را مشخص می‌کند. در این مدت‌زمان هر کاربری که در پروژه فعال باشد، واجد شرایط دریافت ایر دراپ خواهد شد. پس از اتمام بازه زمانی، کوین‌ها و توکن‌ها میان افراد واجد شرایط تقسیم می‌شود. از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که کاربران برای دریافت این نوع ایردراپ باید انجام دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نگهداری مقدار مشخصی کوین یا توکن در کیف پول ارز دیجیتال
  • انجام معاملات در پلتفرم آن پروژه
  • شرکت در حاکمیت پروژه و رای‌گیری‌های آن
  • فعالیت در انجمن‌های آنلاین پروژه

مزایا و معایب ایر دراپ مبتنی بر زمان

ایر دراپ مبتنی بر زمان هم مانند سایر انواع دیگر ایر دراپ با مزایا و معایبی همراه است.

مزایای ایردراپ مبتنی بر زمان
  • روشی برای اهدای پاداش به کاربران وفادار: همان‌طور که اشاره کردیم، ایردراپ مبتنی بر زمان یکی از جذاب‌ترین و مرسوم‌ترین روش‌ها برای اهدای پاداش به کاربران وفادار است. در حقیقت در این نوع ایردراپ کسانی که از خدمات پروژه یا پلتفرم برای مدت طولانی استفاده کرده‌اند، بیشترین شانس دریافت ایر دراپ را دارند.
  • افزایش تعامل با کاربران: با توجه به این‌که افراد واجد شرایط برای دریافت ایردراپ مبتنی بر زمان، باید برای مدتی در انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی پروژه فعال باشند، تعامل بیشتری میان کاربران و تیم پروژه ایجاد می‌شود.
  • ایجاد جامعه کاربری: کاربران با فعالیت در انجمن‌های پروژه برای دریافت ایر دراپ، جامعه‌ای پویا را ایجاد می‌کنند.
معایب ایردراپ مبتنی بر زمان
  • عدم دسترسی برای همه کاربران: برخی کاربران به دلیل عدم حضور به‌موقع و شرکت در فعالیت‌های پروژه واجد شرایط برای دریافت این نوع ایر دراپ نخواهند بود.
  • کاهش ارزش کوین یا توکن: در صورتی که پس از دریافت کوین یا توکن توسط کاربران، تعداد زیادی از آن‌ها قصد داشته باشند که کوین‌های دریافتی خود را به فروش رسانند، فشار فروش ایجاد می‌شود که در نهایت باعث کاهش ارزش کوین خواهد شد.
  • احتمال برخورد با کلاه‌برداران: در این نوع ایردراپ هم مانند انواع دیگر آن احتمال برخورد با کلاه‌برداران وجود دارد.

البته باید اشاره کنیم که ایردراپ‌ها انواع دیگری مانند ایردراپ انحصاری، ایردراپ هولد و ایردراپ بونتی دارند. اما هر کدام از این ایردراپ‌ها در زیر شاخه یکی از ایردراپ‌های گفته شده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال در سال 2020، پروژه UniSwap به کاربران فعال خود، 2500 توکن UNI اهدا کرد. بسیاری از این ایردراپ به‌عنوان ایردراپ انحصاری یاد می‌کنند اما در حقیقت این نوع ایردراپ همان ایردراپ مبتنی بر زمان است. زیرا تنها افرادی که در بازه زمانی خاصی در این پروژه فعال بودند، توانستند آن را دریافت کنند.

نحوه پیدا کردن ایر دراپ

نحوه پیدا کردن ایردراپ

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای پیدا کردن ایر دراپ استفاده می‌کنند. اما یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌های پیدا کردن ایردراپ، استفاده از برخی وب‌سایت‌های معتبر است. در ادامه لیستی از و‌ب‌سایت‌هایی که کاربران می‌توانند در آن در خصوص ایر دراپ‌های در حال برگزاری و آینده اطلاعات کسب کنند را مشاهده خواهید کرد.

  • وب‌سایت com
  • وب‌سایت io
  • وب‌سایت com
  • وب‌سایت com
  • وب‌سایت com
  • وب‌سایت com

البته لازم به ذکر است که شرکت در هر ایر دراپی نیازمند تحقیق و بررسی است و بدون انجام تحقیقات لازم، نباید در ایر دراپ‌ها شرکت کنید. زیرا در این صورت ممکن است با کلاه‌برداران مواجه شوید و اطلاعات هویتی، دارایی‌های دیجیتال و موارد مشابه دیگر شما با خطر مواجه باشد.

مزایای ایر دراپ

مزایای ایر دراپ

این روزها ایردراپ‌ها به دلیل مزایای بسیاری که دارند، بسیار محبوب شده‌اند. از مهم‌ترین مزایای ایردراپ‌ها برای کاربران، می‌توان به دریافت کوین‌ها و توکن‌های ارزشمند اشاره کرد. اما این کار برای پروژه‌ها نیز مزایای بسیاری در پی دارد. از این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- افزایش آگاهی عمومی در خصوص پروژه

وجود ایردراپ باعث می‌شود تا توجه افراد بیشتری به آن پروژه جلب شود. این توجه بیشتر به معنی افزایش آگاهی عمومی در خصوص آن است. این موضوع می‌تواند شانس موفقیت پروژه را بسیار افزایش دهد.

2- جذب کاربران جدید

یکی از مهم‌ترین اهداف پروژه‌ها از ایرداپ، جذب کاربران جدید است. ایردراپ و دریافت کوین و توکن رایگان باعث می‌شود تا عده بیشتری از افراد به استفاده از خدمات آن پروژه یا پلتفرم علاقه‌مند شوند.

3- ایجاد جامعه کاربری

فرایند ایردراپ باعث خواهد شد که افراد در جامعه‌های آن پروژه برای آگاهی بیشتر در خصوص آن پروژه و ایردراپش حضور پیدا کنند. ایجاد جامعه کاربری قدرتمند یکی از مهم‌ترین اهدافی است که تمام پروژه‌های فعالی در حوزه ارزهای دیجیتال به دنبال داشتن آن هستند.

4- پاداش به کاربران وفادار

برخی از ایردراپ‌ها تنها به کاربران وفاداری که از برخی خدمات پروژه یا پلتفرم استفاده کرده‌اند، اهدا می‌شود. این کار باعث می‌شود تا کاربران وفادار پاداش دریافت کنند و میزان وفاداری آن‌ها به آن پروژه افزایش یابد.

5- دسترسی به فرصت‌های جدید

برخی از ایردراپ‌هایی که پروژه‌های قدیمی‌تر برگزار می‌کنند با هدف ترغیب افراد به استفاده از خدمات و ویژگی‌های جدید آن پروژه یا پلتفرم است. این کار سبب می‌شود که تنها پس از مدت کوتاهی از راه‌اندازی آن ویژگی، تعداد مناسبی از کاربران از آن استفاده کنند.

معایب ایردراپ

ایردراپ‌ها را نمی‌توان بدون عیب و ایراد دانست. از مهم‌ترین معایب ایر دراپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- تهدیدات امنیتی

مهم‌ترین ایراد ایردراپ‌ها وجود تهدیدات امنیتی است. برای دریافت ایردراپ‌ها کاربران باید کیف پول خود را سایت‌های پروژه متصل کنند. این کار می‌تواند کار هکرها را در دسترسی به ولت افراد ساده‌تر کند.

2- پروژه‌های اسکم

در میان ایردراپ‌های بسیاری که این روزها در بازار کریپتوکارنسی وجود دارند، تعداد بسیار زیادی از آن‌ها اسکم و کلاه‌برداری هستند. برخی از این پروژه‌ها پس از انجام کارهای بسیار توسط کاربر، هیچ ارز دیجیتالی به او نمی‌دهند و برخی دیگر توسط کلاه‌برداران برای دسترسی به ولت افراد طراحی شده است.

3- میزان ارزش کم برخی از ایر دراپ‌ها

برخی از ایردراپ‌ها آن‌قدر کم ارزش هستند که پس از دریافت آن کاربر متوجه می‌شود که این پروژه ارزش گذاشتن حتی یک ثانیه وقت را نداشته است. اما برای دریافت ایردراپ آن وقت بسیاری را صرف کرده است. همچنین برای دریافت برخی از ایردراپ‌ها باید تراکنش‌هایی داشت که ممکن است کاربر در نهایت متوجه شود حتی کارمزد این تراکنش‌ها را نیز دریافت نکرده است.

نکاتی برای شرکت در ایر دراپ به‌صورت امن

شرکت در ایر دراپ به‌صورت امن

یکی از بزرگ‌ترین معضلات و خطراتی که شرکت‌کنندگان در ایردراپ‌های متفاوت را تهدید می‌کند، به خطر افتادن امنیت دارایی‌های آن‌هاست. وصل کردن کیف پول به پروژه‌های اسکم و کلاه‌برداری راه دسترسی افراد سودجو به این کیف پول‌ها را ساده‌تر می‌کند. در این میان توجه به برخی نکات باعث افزایش امنیت افراد در زمان شرکت در ایردراپ‌ها خواهد شد.

  • شرکت در ایر دراپ‌های پروژه‌ها معتبر: قبل از این‌که در هر ایردراپی شرکت کنند، حتما زمانی را به تحقیق در خصوص آن پروژه اختصاص دهید تا از اعتبار و واقعی بودن پروژه اطمینان کسب کنید.
  • توجه به شرایط و الزامات هر ایردراپ: دومین نکته‌ای که توجه به آن باعث افزایش امنیت می‌شود، توجه به شرایط و الزامات دریافت ایردراپ است. در این میان دو نکته حائز اهمیت است. نکته اول این است که آیا شما به تمام پیش‌شرط‌ها و الزامات ایردراپ دسترسی دارید یا خیر. نکته دوم این است که برخی از این الزامات ممکن است با تهدیدات امنیتی بسیاری همراه باشد. وصل کردن کیف پول به آدرس‌های نامعتبر یکی از این موارد است.
  • بررسی وب سایت‌های معتبر: برخی وب‌سایت‌ها وجود دارند که در خصوص ایردراپ‌های معتبری که در حال برگزاری هستند، اطلاعات مناسبی به کاربران می‌دهند. بررسی این وب‌سایت‌ها باعث می‌شود تا افراد بتوانند پروژه‌ها جذاب و معتبر را با راحتی بیشتری پیدا کنند.
  • توجه به نکات امنیتی: هرگز مواردی مانند کلیدهای خصوصی کیف پول خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید. تنها پروژه‌های اسکم و کلاه‌بردارها از شما چنین مواردی را درخواست می‌کنند.

کلاه‌برداری در ایر دراپ

کلاه‌برداری در ایر دراپ

با توجه به این‌که افراد بسیاری به ایر دراپ‌ها علاقه‌مند شده‌اند، توجه کلاه‌برداران نیز به این حوزه جلب شده است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمان فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال باید به آن توجه داشته باشید، این است که تنها خود فرد مسئولیت حفاظت از دارایی‌های دیجیتال خود را بر عهده دارد. همین امر باعث شده تا در صورت بروز مشکلات، کاربران به سختی بتوانند دارایی‌های از دست رفته خود را پس بگیرند. کلاه‌برداران از روش‌های متفاوتی در این حوزه استفاده می‌کنند. برخی از مهم‌ترین روش‌هایی کلاه‌برداری در حوزه ایر دراپ‌ها عبارتند از:

درخواست کلیدهای خصوص کیف پول

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که کلاه‌برداران از آن برای به سرقت بردن دارایی افراد استفاده می‌کنند، درخواست کلیدهای خصوصی کیف پول ارز دیجیتال است. در صورتی که کاربر این کلمات را در اختیار آن‌ها قرار دهد، آن‌ها به کیف پول دسترسی خواهند داشت و می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های فرد را به سرقت برند. توجه داشته باشید که هیچ شرکت معتبری حتی شرکت سازنده این کیف پول‌ها از شما این کلمات را درخواست نمی‌کنند. پس هرگز و تحت هیچ شرایطی کلیدهای خصوصی کیف پول را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید.

واریز توکن‌های جعلی

روش دیگری که کلاه‌برداران از آن استفاده می‌کنند، واریز کوین‌ها و توکن‌های جعلی به کیف پول افراد است. کاربران تنها زمانی متوجه جعلی بودن این توکن‌ها می‌شوند که قصد دارند آن‌ها را به فروش رسانند.

درخواست اطلاعات کاربران

در زمان شرکت در ایر دراپ‌ها از کاربران اطلاعات متفاوتی خواسته می‌شود. برخی از کلاه‌برداران از اطلاعات هویتی افراد سو استفاده می‌کنند. پس حتما قبل از شرکت در یک ایردراپ، در خصوص پروژه و تیم توسعه‌دهنده آن تحقیق کنید.

جمع‌بندی

ایردراپ یکی از اصطلاحاتی دنیای ارزهای دیجیتال است که این روزها افراد به میزان بسیار بیشتری با آن مواجه می‌شوند. به اهدای کوین و توکن پروژه‌های متفاوت به‌صورت رایگان با هدف افزایش آگاهی، اهدای پاداش به کاربران وفادار، ایجاد جامعه کاربری و بسیاری موارد دیگر ایردراپ گفته می‌شود. اگر شما هم در میان آن دسته افرادی قرار دارید که به ایردراپ‌ها علاقه‌مند شده‌اید، حتما به نکات امنیتی توجه داشته باشید تا بتوانید از دارایی‌های دیجیتال خود مراقبت کنید. حفاظت از کلیدهای خصوصی کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین موارد امنیتی است که باید به آن توجه کنید. تحت هیچ شرایطی این کلمات را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید.

امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت […]

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر […]