کیف پول ارز دیجیتال (Crypto Wallet) چیست؟ همه چیز درباره کیف پول‌های دیجیتال

فهرست مطالب

شاید تصور کنید کیف پول‌های کریپتو هم مثل کیف پول معمولی حالت فیزیکی دارند و شما می‌توانید ارزهای دیجیتال خود مثل بیت کوین و اتریوم را در جیبتان نگهداری کنید. اما باید گفت اینطور نیست و ماهیت کیف پول ارز دیجیتال هم مثل خود رمز ارز است و گاهی می‌تواند حالت فیزیکی هم داشته باشد.

کیف پول‌های کریپتو انواع مختلفی دارد که شامل دستگاه‌های دیجیتالی فیزیکی، نرم‌افزارهای آنلاین یا حتی نوع کاغذی می‌شود. تعیین بهترین نوع کیف پول ارز دیجیتال تماما به نیازهای هر شخصی مرتبط است و هر کسی با توجه به اهدافی که برای خرید ارزهای دیجیتال دارد، می‌تواند یکی از انواع کیف پول را انتخاب کند.

در ادامه این مقاله از وبلاگ بیتمکس، درباره انواع کیف پول ارز دیجیتال و امنیت والت‌های رمز ارز صحبت می‌کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول‌های ارز دیجیتال (Crypto Wallet) نوعی رابط کاربری آسان برای مدیریت و ذخیره‌سازی دارایی‌های رمزنگاری شده هستند. این کیف پول‌ها گاهی نرم‌افزار و گاهی گجت الکترونیکی هستند که با اتصال به بلاک چین‌ها، کلیدهای عمومی و خصوصی را در خود ذخیره می‌کنند؛ کلیدهای خصوصی (private key) مثل رمز عبوری برای کارت بانکی شما و کلیدهای عمومی (public key) مثل شماره حساب بانکی شما هستند.

بسیاری از ارزهای دیجیتال مشهور نوع اختصاصی خود از این کیف پول‌ها را دارند؛ هرچند که بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند والتی داشته باشند که بتوانند تمام دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت یکجا در آن ذخیره کنند.

کریپتو والت‌ها همچنین از انتقال دارایی‌های دیجیتال از طریق بلاک چین پشتیبانی می‌کنند. بعضی از کیف پول‌ها حتی به کاربران این امکان را می‌دهند که اقداماتی مثل خرید و فروش ارز دیجیتال و معامله را در رابطه با دارایی‌های رمزنگاری شده خود انجام دهند.

اگر دوست دارید درباره نحوه خرید و فروش رمز ارزها بیشتر بدانید، ما در مقاله «خرید و فروش ارز دیجیتال» به طور مفصل درباره نحوه خرید و فروش رمز ارزها و معامله آن‌ها صحبت کردیم. 

چرا باید کیف پول ارز دیجیتال داشته باشیم؟

ایمن بودن ارزهای دیجیتال شما به روشی که آن را نگهداری و ذخیره می‌کنید بستگی دارد. این درست است که شما می‌توانید رمز ارزهایتان را مستقیما در کیف پول صرافی نگهداری کنید؛ اما برای کسانی که دارایی‌های زیادی دارند و قصد نگهداری آن‌ها را دارند، این روش خیلی توصیه نمی‌شود.

این افراد بهتر است بیشتر دارایی‌هایشان را به یک کیف پول رمزنگاری شده انتقال دهند. با این کار می‌توانند مالکیت کلیدهای خصوصی خود را حفظ کرده و قدرت کنترل کامل روی امور مالی خود را داشته باشند.

کیف پول‌های کریپتو چگونه کار می‌کنند؟

اگر بخواهیم کارکرد کیف پول‌های دیجیتال را با یک مثال توضیح بدهیم، می‌توانیم اینطور بگوییم که کیف پول‌های ارز دیجیتال مثل عابر بانک عمل می‌کنند. شما وقتی در عابر بانک عملیات پرداخت یا برداشت انجام می‌دهید، تراکنش‌هایتان فقط داخل آن ثبت می‌شوند و در اصل هیچ پول فیزیکی داخل آن وجود ندارد. کیف پول دیجیتال شما هم فقط سابقه تراکنش‌هایی که روی بلاک چین ثبت می‌شوند به شما نشان می‌دهد.

وقتی شما برای کسی بیت کوین می‌فرستید، درواقع این موضوع را تایید می‌کنید که مالکیت این بیت کوین‌ها به فرد دیگری منتقل شود. کلید خصوصی ذخیره شده در کیف پول شما باید با آدرس عمومی که ارسال شده یکی باشد تا شما بتوانید باز هم کوین‌ها را بفروشید یا برای فرد دیگری ارسال کنید. در صورت مطابقت کلیدهای عمومی و خصوصی، موجودی کیف پول شما کاهش پیدا می‌کند. به این صورت تراکنش‌ها تنها با کمک سابقه تراکنش در بلاک چین انجام می‌شوند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

به طور کلی کیف پول‌های رمزنگاری شده دو نوع دارند: کیف پول گرم (hot wallet) که مبتنی بر نرم‌افزار است و کیف پول سرد (cold wallet) که آفلاین است و حتی می‌تواند حالت فیزیکی هم داشته باشد. در ادامه در مورد انواع کیف پول‌های دیجیتال بیشتر توضیح می‌دهیم.

  1. کیف پول گرم

اصلی‌ترین تفاوت کیف پول گرم و سرد در اتصال آن‌ها به اینترنت، یعنی آنلاین یا آفلاین بودنشان است. کیف پول گرم به اینترنت متصل است؛ این موضوع باعث می‌شود که دارایی‌های ذخیره شده در این کیف پول‌ها در دسترس‌تر باشد و طبیعتا دسترسی هکرها هم به آن آسان‌تر است.

در کیف پول‌های گرم کلیدهای خصوصی در خود برنامه ذخیره و رمزگذاری شده و به شکل آنلاین نگهداری می‌شوند. استفاده از کیف پول گرم می‌تواند کاری ریسک‌پذیر باشد؛ چون شبکه‌های کامپیوتری آسیب‌پذیری پنهان زیادی دارند که باعث می‌شود هکرها یا بدافزارها آن را هدف قرار داده و به سیستم نفوذ کنند.

نگهداری مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال در یک کیف پول گرم اساساً از نظر امنیتی کار پرخطری محسوب می‌شود. اما این خطرات را می‌توان با استفاده از رمزگذاری‌های قوی یا دستگاه‌هایی که کلیدهای خصوصی را در جای امنی ذخیره می‌کنند کاهش داد.

به طور کلی بهتر است هر فرد همه دارایی‌هایش را در یک کیف پول ذخیره نکند و برای حفظ امنیت دارایی‌های دیجیتال خود، از چندین کیف پول گرم و سرد استفاده کند.

از انواع کیف پول گرم می‌توان نمونه‌های زیر را نام برد:

  • کیف پول دسکتاپ

کیف پول‌های نرم افزاری شامل برنامه‌های کاربردی برای دسکتاپ همراه است. این کیف پول‌ها روی دسکتاپ یک کامپیوتر یا لپ تاپ نصب می‌شوند و می‌توانند به دارایی‌های دیجیتال شما دسترسی داشته باشند، تراکنش‌ها را انجام دهند، موجودی شما را نمایش دهند و موارد دیگر.

  • کیف پول موبایلی

کیف پول‌های تلفن همراه می‌توانند پرداخت‌های سریع را آسان کنند. کیف پول‌های موبایل معمولاً با دستگاه‌های iOS یا Android سازگار هستند. Trezor، Electrum و Mycelium نمونه‌هایی از کیف پول‌های نرم‌افزاری هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. 

  1. کیف پول سرد

همان‌طور که در ابتدای این بخش اشاره کردیم، کیف پول سرد کاملا آفلاین است. اگرچه می‌توان گفت راحتی استفاده از آن‌ها به اندازه کیف پول‌های گرم نیست؛ اما امنیت کیف پول سرد خیلی بیشتر است. از نمونه‌های فیزیکی ذخیره‌سازی سرد دارایی‌های دیجیتال می‌توان به یک تکه کاغذ یا یک قطعه فلز حکاکی شده اشاره کرد.

از انواع کیف پول سرد می‌توان نمونه‌های زیر را نام برد:

  • کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی حالت کاملا فیزیکی دارد که در آن کلید خصوصی روی یک تکه کاغذ نوشته یا چاپ می‌شود. از بسیاری جهات این روش امنیت بیشتری نسبت به کیف پول گرم دارد؛ چون هکرها دیگر نمی‌توانند از راه دور به این کلیدها دسترسی پیدا کنند و از حملات فیشینگ در امان هستند. اما از سوی دیگر خطر از بین رفتن یا گم شدن کاغذ هم وجود دارد که باعث از دست رفتن کل دارایی می‌شود.

  • کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت‌افزاری یک دستگاه خارجی (معمولا یک دستگاه USB یا بلوتوث) است که کلیدهای شما را ذخیره می‌کند. در این نوع از کیف پول تنها با فشردن یک دکمه می‌توانید یک تراکنش انجام دهید و عوامل مخرب هم امکان دسترسی به آن را ندارند.

این کیف پول بهترین روش برای ذخیره‌سازی دارایی‌های رمزنگاری شده‌ای است که نیازی به دسترسی فوری به آن‌ها ندارید. اما این موضوع هم وجود دارد که امنیت دارایی‌های شما کاملا بر عهده خودتان است و در صورت گم کردن یا سرقت آن، کل دارایی‌هایتان از دست می‌رود.

کیف پول گرم بهتر است یا کیف پول گرم؟

هر دو روش ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال مزایا و معایب خود را دارند؛ اما مهم هدف شما از ذخیره‌سازی دارایی‌هایتان است. به طور مثال اگر شما روزانه ترید می‌کنید، دسترسی آسان اهمیت زیادی برایتان خواهد داشت و این یعنی کیف پول گرم گزینه مناسب‌تری برایتان است. اما اگر قصد دارید مقدار زیادی از دارایی‌های رمزنگاری شده خود را ذخیره کنید، در این صورت امنیت اهمیت بیشتری دارد و بهتر است از یک کیف پول سرد استفاده کنید.

کیف پول‌های امانی (Custodial) و غیر امانی (Non-Custodial)

علاوه بر کیف پول‌های ذکر شده، کیف پول‌های ارز دیجیتال را می‌توان به دو نوع امانی و غیر امانی هم تقسیم کرد:

 

  1. کیف پول امانی

اکثر کیف پول‌های رمزنگاری مبتنی بر وب معمولا امانی یا حضانتی هستند. این کیف پول‌ها که معمولاً در صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه می‌شوند، به خاطر راحتی و سهولت استفاده از آن‌ها محبوبیت زیادی دارند. به خصوص تازه‌واردها و معامله‌گرانی که روزانه ترید می‌کنند، این کیف پول را به سایر کیف پول‌ها ترجیح می‌دهند. 

این کیف پول، حضانت کامل کلیدهای خصوصی کاربر را بر عهده می‌گیرد و یک نام کاربری و یک رمز عبور به او می‌دهند.

اصلی‌ترین تفاوت کیف پول امانی با سایر کیف پول‌هایی که معرفی کردیم در این است که کاربران دیگر کنترل کامل توکن‌های خود را ندارند و کلیدهای خصوصی مورد نیاز برای امضای تراکنش‌ها فقط در اختیار صرافی است.

در این مواقع کاربران باید صرافی مطمئنی انتخاب کرده باشند تا بتوانند با اعتماد کامل توکن‌هایشان را در اختیار صرافی قرار دهند. مزیت این نوع کیف پول این است که معمولا صرافی‌ها اقدامات امنیتی قوی برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز اجرا می‌کنند؛ اقداماتی مثل احراز هویت دو مرحله‌ای، فرایند تایید ایمیل یا شماره تلفن یا حتی احراز هویت بیومتریک مثل تشخیص چهره یا اثر انگشت. بسیاری از صرافی‌ها تا زمانی که این اقدامات امنیتی به درستی انجام نشده، به کاربران اجازه انجام معاملات را نمی‌دهند.

صرافی‌ها و ارائه دهندگان کیف پول امانی معمولا اقدامات زیادی برای اطمینان از ایمنی توکن‌های کاربران انجام می‌دهند. مثلا بخشی از دارایی به کیف پول سرد شرکت منتقل می‌شود تا از هکرها در امان باشند.

  1. کیف پول غیر امانی

کیف پول‌های غیر امانی یا غیر حضانتی به شما این امکان را می‌دهند که کنترل کامل دارایی‌های خود را به دست بگیرید؛ چراکه کلید خصوصی در نزد شما ذخیره می‌شود. در زمان راه‌اندازی یک کیف پول غیر حضانتی، از شما خواسته می‌شود فهرستی از ۱۲ کلمه ساخته شده به‌طور تصادفی را یادداشت کرده و آن را جایی ذخیره کنید؛ به این عبارت «seed» می‌گویند. این کار به عنوان یک پشتیبان یا مکانیزم بازیابی در صورت از دست دادن دسترسی به دستگاه عمل می‌کند.

هر کسی که عبارت seed را داشته باشد، می‌تواند کنترل کامل دارایی‌هایی را که در کیف پول شما نگهداری می‌شود به دست آورد.

در صورت گم کردن این عبارت، شما دسترسی به دارایی‌هایتان را از دست خواهید داد؛ بنابراین خیلی اهمیت دارد که آن را در جایی امن نگه دارید. اما کپی آن را در هیچ فضای آنلاینی ذخیره نکنید، آن را چاپ نکنید و با دوربین موبایلتان از آن عکس نگیرید.

نکته‌ای که درباره این نوع از کیف پول وجود دارد این است که کاربران باید مسئولیت ذخیره‌سازی رمزهای عبور و عبارت اولیه را بر عهده بگیرند. اگر هر یک از این‌ها به هر طریقی گم شود یا از بین برود، بازیابی آن‌ها می‌تواند سخت یا حتی غیرممکن باشد؛ چون در هیچ سرور شخص ثالثی ذخیره نشده است.

کیف پول حضانتی بهتر است یا غیر حضانتی؟

کیف پول‌های امانی و غیر امانی مزایا و معایب خاص خود را دارند که هر یک برای انواع مختلف کاربران مناسب است. اگر فکر می‌کنید ممکن است گذرواژه‌هایتان را فراموش کنید، استفاده از کیف پول امانی برای شما راه‌حل منطقی‌تری است؛ چون صرافی‌ها اقدامات امنیتی و گزینه‌های پشتیبانی بهتری برای نگهداری دارایی‌های شما دارند؛ به همین دلیل کیف پول امانی معمولا انتخاب محبوب مبتدیان و کسانی است که تجربه کمی در تجارت کریپتو دارند. علاوه بر این، کارمزد تراکنش با کیف پول حضانتی کم‌تر یا حتی گاهی رایگان است.

اما اگر ترجیح می‌دهید کنترل کامل دارایی‌هایتان را خودتان بر عهده بگیرید، کیف پول غیر امانی برای شما مناسب‌تر است. در نهایت همه چیز به سلیقه و انتخاب شما بستگی دارد.

امن ترین کیف پول دیجیتالی کدام است؟

ایمن‌ترین نوع کیف پول ارز دیجیتال باید مستقل باشد و نباید به دستگاه دیگری یا به اینترنت وابسته باشد. همچنین نباید مانع دسترسی شما به دارایی‌هایتان شود؛ چون بسیاری از کیف پول‌هایی که فناوری‌های اتصال بی‌سیم دارند که باعث تسهیل حملات سایبری می‌شود.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

نمی‌توان گفت بهترین کیف پول رمز ارزی کدام است؛ چون هر کیف پول دارای نقاط قوت و ضعف و اهداف متفاوتی از دیگری است؛ بنابراین انتخاب کیف پول دیجیتالی تنها به خودتان بستگی دارد که با سنجیدن گزینه‌های مختلف و نیازهایی که دارید، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید.

افرادی که تحمل ریسک زیادی دارند و می‌خواهند پرداخت‌های آنلاین منظم و سریعی انجام دهند، کیف پول گرم بهترین گزینه است. اما کسانی که قصد دارند دارایی‌های خود را در درازمدت ذخیره کنند، یک کیف پول آفلاین می‌تواند برایشان مناسب باشد.

نکات مهم درباره والت‌های ارز دیجیتال

در زمان انتخاب کیف پول ارز دیجیتال، عوامل مختلفی هستند که بهتر است آن‌ها را در نظر بگیرید. ما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نرم افزار یا سخت افزار
  • ویژگی‌های امنیتی
  • چقدر کاربر پسند است؟
  • هزینه‌ها
  • کوین‌هایی که پشتیبانی می‌کند
  • سازگاری با پلتفرم
  • آیا کیف پول گزینه‌های پشتیبانی دارد یا خیر
  • شهرت و ماندگاری کیف پول در بازار

از آنجایی که ذخیره مقادیر زیادی ارز دیجیتال در یک کیف پول کاملاً مخاطره آمیز است، ترکیب کیف پول سرد و گرم معمولاً ایده آل است و می‌تواند به شما در ایجاد تعادل مناسب بین راحتی و امنیت کمک کند.امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشترین و دنبال کردن جدیدترین اخبار دنیای ارزهای دیجیتال، مقالات دیگر وبلاگ بیتمکس را دنبال کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر