ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

ماینینگ ارز دیجیتال چیست

فهرست مطالب

اگر به بازار رمز ارزها علاقه دارید، قطعاً تا به حال با اصطلاحاتی مانند ماینینگ، استخراج، ماینر و پاداش ماینینگ ارز دیجیتال مواجه شده‌اید. ماینینگ (Mining) یا استخراج ارز دیجیتال یکی از روش‌های محبوب کسب درآمد از دنیای کریپتوکارنسی است.

سود حاصل از ماینینگ ارزهای دیجیتال (خصوصاً بیت کوین) به عوامل زیادی از جمله تجهیزات و روش استخراج ارز دیجیتال بستگی دارد که در ادامه مطلب بیشتر درموردشان توضیح خواهیم داد.

در این مقاله از بلاگ بیتمکس درباره مفهوم ماینینگ ارز دیجیتال، کاربردها و نحوه کار آن توضیح می‌دهیم. 

استخراج ارز دیجیتال به چه معنی است؟

 ماینینگ (Mining) یا استخراج ارز دیجیتال، نام فرآیندی است که بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، از آن برای تولید کوین‌های دیجیتال خود و تأیید تراکنش‌های جدید شبکه استفاده می‌‌کنند. در حال حاضر شبکه غیر متمرکز (Decentralize) و عظیمی از کامپیوترهای موجود در سراسر جهان مشغول ماینینگ هستند که به عبارتی ثبات و امنیت شبکه‌های بلاکچین (Blockchain) را تضمین می‌‌کنند. همانطور که می‌دانید، شبکه بلاکچین یک دفتر کل مجازی و توزیع‌شده است که تمامی تراکنش‌های ارز دیجیتال را در خود ذخیره و نگهداری می‌کند.

ماینر چیست؟

ماینر (Miner) یا استخراج کننده ارز دیجیتال گره یا نودی (Node) است که در ازای فعالیت خود در شبکه بلاکچین و حل کردن معمای هش (Hash Puzzle) پیچیده آن، ارز دیجیتال پاداش می‌گیرد. ماینرها یک نود از شبکه هستند. آنها می‌توانند یک کاربر مستقل در شبکه یا نودی متشکل از چندین کاربر مختلف باشند.

ماینر کیست

استخر ماینینگ (Mining Pool) ارز دیجیتال نوعی ماینر یا نود استخراج کننده رمز ارز است که قدرت خود را از تعداد زیادی کاربر در شبکه می‌گیرد. یک استخر ماینینگ برای حل سریع‌تر معمای هش بلاک‌چین و بالا بردن شانس خود در دریافت پاداش ماینینگ، توان پردازشی کاربران زیرمجموعه خود را به صورت تجمیعی بکار می‌گیرد؛ در نهایت پاداش ماینینگ بین کاربران استخر استخراج، تقسیم خواهد شد.

استخراج ارز دیجیتال به چه صورت است؟

مانند تمامی سیستم‌‌های پرداخت دیگر، تراکنش‌‌‌های انجام گرفته در یک شبکه بلاک چین هم نیازمند مجوز و تایید هستند. این اعتبارسنجی توسط شبکه و به کمک فرآیندی رقابتی به نام ماینینگ (Mining) انجام می‌گیرد.

هر بلاک جدید از زنجیره بلاک‌چین، توسط یک استخراج‌کننده برنده به زنجیره اصلی شبکه اضافه می‌شود. برنده شدن در اینجا به این معنی است که ماینر، معمای هش شبکه را زودتر از سایر استخراج‌کنندگان حل کرده است.

در فرآیند استخراج ارز دیجیتال، شبکه بلاکچین در ازای صرف توان پردازشی و اعتبارسنجی تراکنش‌های داخل شبکه، به نود استخراج کننده رمز ارز، یا همان «ماینر»، پاداشی از جنس ارز دیجیتال اهدا می‌‌‌کند.
به ارز دیجیتال بدست آمده از طریق ماینینگ، پاداش ماینینگ (Mining Reward) گفته می‌شود؛ برای مثال، استخراج کنندگان شبکه بیت کوین، در ازای عملیات ماینینگ خود، مقداری ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) دریافت خواهند کرد. 

گره (نود) چیست و چه نقشی در شبکه دارد؟

گره چیست

به زبان ساده، نود (Node) یا گره در شبکه بلاک چین، یک دستگاه است که نرم‌افزار شبکه را اجرا می‌کند. روتر (Router)، مودم (Modem)، سوئیچ (Switch)، هاب (Hub)، سرور (Server)، پرینتر (Printer) و اساساً هر چیزی که دارای یک آدرس آی‌پی (IP Address) باشد، می‌تواند به عنوان یک نود در شبکه بلاک چین عمل کند.

می‌توان گفت گره یا نود، عضوی از شبکه است که مانند یک نگهبان به بلاک چین نظم داده و زیرساخت این شبکه غیرمتمرکز را می‌‌سازد. گره‌ها تمامی کپی‌های موجود از دفتر کل شبکه را با یکدیگر هماهنگ و یکسان‌ می‌کنند.

نودها اطمینان حاصل می‌کنند که اعضای شبکه طبق قوانین عمل کنند و بدون آنها ساختار شبکه از بین خواهد رفت. به این ترتیب هرچه تعداد نودهای یک شبکه بلاکچین بیشتر باشد، آن شبکه غیر‌متمرکز‌تر، قوی‌تر و امن‌تر خواهد بود.

کاربرد اصلی نودها، ایجاد ثبات در فرآیند اجماع دفتر کل عمومی شبکه بلاکچین است که در انواع مختلف نودها فرق می‌کند.

انواع مختلف نود در شبکه بلاک چین

  1. فول نود یا گره کامل (Full Node)
  2. نود کامل هرس‌شده (Pruned Full Node)
  3. نود کامل آرشیوگر (Archival Full Node)
  4. نود مرجع (Authority Node)
  5. گره یا نود ماینینگ (Mining Node)
  6. نود یا گره اصلی (Master Node)
  7. گره یا نود استیکینگ (Staking Node)
  8. لایت نود یا گره سبک (Light Node)
  9. نود یا گره لایتنینگ (Lightning Node)
  10. اَبَر نود یا سوپر گره (Super Node)

نرخ هش بیت کوین به چه معنا است؟

نرخ هش بیت کوین

بیت کوین (Bitcoin) در جایگاه معروف‌ترین ارز دیجیتال جهان محبوبیت زیادی نیز در بین ماینرهای ارز دیجیتال دارد. به همین علت، رقابت بر سر اضافه کردن بلاک جدید به زنجیره بلوکی بیت کوین و ماینینگ بیت کوین بسیار زیاد است.

هش ریت یا نرخ هش، به توان پردازشی یک شبکه اثبات کار (PoW) اشاره دارد و میزان سلامت، امنیت و سختی استخراج آن شبکه بلاک چین را تخمین می‌زند. نرخ هش بیت کوین تعداد دفعات هش کردن اطلاعات توسط کامپیوترهای موجود در شبکه بیت کوین برای تایید تراکنش‌ها در یک ثانیه است.

در حال حاضر و زمان نگارش این مقاله (هفتم اسفندماه ۱۴۰۱)، نرخ هش بیت کوین حدود 227.84M است.

هرچه نرخ هش بیت کوین بالاتر باشد، شانس دریافت پاداش ماینینگ برای ماینرها بیشتر خواهد بود. 

مزرعه استخراج کجاست؟

مزرعه استخراج بیت کوین

مزرعه ماینینگ (Mining Farm) معمولاً فضایی مانند یک انبار یا اتاق است که به استخراج ارز دیجیتال اختصاص یافته است. یک مزرعه استخراج همیشه به بزرگی یک کارخانه نیست و می‌تواند حتی در زیرزمین یک ساختمان مسکونی ایجاد شده و تنها شامل چندین دستگاه ماینر ASIC معمولی باشد.

شرایط محیطی مزارع استخراج ارز دیجیتال شبیه به دیتاسنترها است که قطعاً دارای سیستم خنک‌کننده و منابع انرژی قدرتمندی مانند برق فشارقوی یا UPS هستند. مزرعه استخراج رمز ارز در واقع نوعی استخر ماینینگ است که در آن کاربران فعال در استخر، در یک محل یا ساختمان مستقر شده‌اند.

چه تجهیزاتی برای استخراج بیت کوین لازم است؟

از نظر تئوری، شما با هر دستگاه کامپیوتری دارای قدرت پردازش، از جمله موبایل یا کامپیوتر خانگی خود، می‌توانید عملیات ماینینگ ارز دیجیتال را انجام دهید. اما دقت داشته باشید که تنها مشارکت شما در شبکه و اقدام به ماینینگ، به معنای موفقیت و دریافت پاداش ماینینگ نخواهد بود.

استخراج ارز دیجیتال با موبایل یا کامپیوتر قابل انجام است؛ اما شما برای موفق شدن در ماینینگ رمز ارز، نیاز دارید که سریع و قدرتمند باشید و سریع‌تر از مابقی ماینرهای فعال در سراسر جهان، معمای هش شبکه را حل کنید.

از طرفی، با افزایش رقابت و تعداد ماینرهای فعال در شبکه‌های ارز دیجیتال، سختی شبکه بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال روزبه‌روز در حال افزایش است و حل کردن معمای هش شبکه دشوارتر می‌شود.

استخراج بیت کوین

به همین دلیل، امروزه ماینینگ حرفه‌ای ارز دیجیتال نیازمند تجهیزات و سخت‌افزاری قدرتمندتر از موبایل یا PC است. البته این دستگاه‌های استخراج، گران‌قیمت‌تر از سیستم‌های کامپیوتری معمولی خواهند بود.

در صورتی که تهیه دستگاه ماینر ارز دیجیتال یا تجهیزات تخصصی ماینینگ برایتان مقدور نیست، می‌توانید از طریق عضویت در استخرهای ماینینگ اقدام به استخراج ارز دیجیتال کنید.

* دقت کنید که در حال حاضر واردات یا خرید و فروش تجهیزات ماینینگ ارز دیجیتال در ایران آزاد است اما برای استخراج ارز دیجیتال نیاز به کسب مجوز از مراجع ذی‌ربط خواهید داشت.

کلام آخر

به طور کلی، سه راه اصلی برای بدست آوردن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ شما می‌توانید ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را از یک صرافی معتبر مانند بیتمکس خریداری کنید. می‌توانید در ازای فروش محصول یا ارائه خدمات، ارز دیجیتال دریافت کنید یا می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را از روش ماینینگ یا همان استخراج به دست آورید.

ماینینگ ارز دیجیتال ازجمله روش‌های کسب درآمد از دنیای کریپتو کارنسی است که ویژگی‌ها و شرایط خاص خود را دارد. استفاده از این روش به عوامل زیادی مثل میزان سرمایه و شرایط شخصی بستگی دارد و در نهایت خود شما می‌توانید تشخیص دهید شرایط این کار را دارید یا خیر.

اگر دوست دارید درباره دنیای رمز ارزها و نحوه سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال بیشتر بدانید، می‌توانید دیگر مطالب بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل