ماینر چیست؟ دستگاه ماینر چطور کار می‌کند؟

دستگاه ماینر چیست؟

فهرست مطالب

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به کار آن می‌گذرد، باعث شده تا افراد بسیاری به آن علاقه‌مند شوند. روش‌های متفاوتی برای کسب سود از این بازار وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین روش‌ها، ماین کردن یا استخراج ارزهای دیجیتال است. اما ماینر چیست و انواع آن کدامند؟ در این مطلب قصد داریم در خصوص انواع ماینرها و نکات مربوط به آن‌ها نکات بیشتری را بیان کنیم.

ماینر چیست؟

استخراج کوین‌های جدید ارزهای دیجیتال پایه و ثبت تراکنش‌های انجام شده روی بلاک چین بدون استفاده از ماینر امکان‌پذیر نیست. به عملیاتی که توسط آن این اقدامات انجام می‌شود، ماینینگ گفته می‌شود. کار ماینینگ را باید با استفاده از سخت‌افزارهایی انجام داد که به آن‌ها ماینر گفته می‌شود. دستگاه ماینر را باید سخت‌افزاری قدرتمند دانست که می‌تواند مسائل ریاضی پیچیده را که به آن‌ها الگوریتم اثبات کرد (Proof of Work) گفته می‌شود، حل کند. این محاسبات را باید در میان سخت‌ترین محاسبات ریاضی قرار داد. دلیل اصلی قدرت بالای ماینرها هم همین نکته است. قدرت پردازش دستگاه با پاداش دریافتی رابطه مستقیمی دارد.

شاید بد نیست بدانید که در ابتدای شروع به کار بیت کوین، افراد بسیاری با کامپیوترهای شخصی اقدام به استخراج این ارز دیجیتال کردند. آن‌ها اکنون سود مناسبی را از این فعالیت به دست آورده‌اند. زیرا در آن زمان استخراج بیت کوین بسیار ساده‌تر از زمان حال بود. اما اکنون استخراج بیت کوین با کامپیوترهای شخصی را باید کاری دانست که سود مناسبی ندارد. اکنون برای کسب سود از ماینینگ بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال پایه و ارزشمند دیگر نیاز به خرید ماینرهایی با قدرت بالا وجود دارد.

اجزای اصلی دستگاه ماینر

اجزای اصلی دستگاه ماینر

یک دستگاه ماینر از بخش‌های متفاوت تشکیل شده است. از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده دستگاه ماینر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- هش برد

هش برد را باید به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های دستگاه ماینر معرفی کرد. هش برد در حقیقت همان بخشی است که وظیفه انجام تراکنش‌های سنگین را بر عهده دارد. در این قطعه چیپست‌های متفاوتی وجود دارند که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارند. این چیپست‌ها در زمان کار گرمای بالایی تولید می‌کنند و درصورتی‌که دمای آن‌ها افزایش زیادی پیدا کند، عملکردشان کاهش پیدا می‌کند. همچنین توجه داشته باشید که دمای بالا می‌تواند به این قطعه آسیب بزند.

2- پاور

پاور ماینر وظیفه رساندن برق لازم به بخش‌های متفاوت دستگاه را بر عهده دارد. برق شهری که به دستگاه وارد می‌شود AC است و قطعات متفاوت ماینر برای کار کردن به برق DC نیاز دارند. وظیفه دیگر پاور تبدیل برق AC به DC است.

3- برد کنترلی یا برد اصلی

برد کنترلی بخش دیگری از ماینر است که با تنظیم دور فن‌ها برای کاهش دما، انتقال دیتا به خروجی‌ها، تشخیص دما چیپست‌ها و تنظیم دور فن برای رساندن آن‌ها به دمای مناسب و اتصال هش بردها به یکدیگر باعث می‌شود که این دستگاه به‌درستی کار کند. در حقیقت تمام دستورهای لازم از طریق این قطعه به بخش‌های متفاوت دستگاه اعلام می‌شود.

4- فن

ماینرها را باید به‌عنوان دستگاه‌هایی معرفی کرد که در برابر گرما آسیب‌پذیر هستند. فن دستگاه با ایجاد جریان هوای مناسب باعث کاهش دمای قطعات مختلف می‌شود. درصورتی‌که فن دستگاه به‌درستی کار نکند یا از نوع نامناسب باشد، دستگاه در مدت‌زمان کوتاهی آسیب می‌بیند. به‌صورت کلی از دو نوع فن در دستگاه‌های ماینر استفاده می‌شود. این فن‌ها شامل فن‌های مکنده و دمنده می‌شوند. همان‌طور که از نام این دو نوع فن مشخص است، فن مکنده که معمولا در جلوی دستگاه نصب می‌شود، هوای بیرون را به داخل دستگاه منتقل می‌کند. این کار سبب خنک شدن بخش‌های متفاوت می‌شود. فن دمنده که معمولا در پشت دستگاه نصب می‌شود، هوای گرم داخل دستگاه را به بیرون هدایت می‌کند. وجود این دو فن در دستگاه سبب ایجاد جریان هوای مناسب می‌شود و دستگاه را در دمای لازم نگه می‌دارند.

5- کابل برق

کابل برق یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده ماینر است. با توجه به این‌که جریان برق موردنیاز دستگاه‌های ماینر بالاست، بسیاری از کابل‌های رایج و موجود در بازار برای این دستگاه مناسب نیستند. کابل مناسب برای ماینر کابلی است که در ساخت آن مس بالایی استفاده شده باشد تا بتواند جریان برق عبوری را افزایش دهد. استفاده از کابل نامناسب در برخی مواقع باعث ایجاد آتش‌سوزی می‌شود.

6- کابل دیتا

وظیفه کابل دیتا، انتقال اطلاعات میان هش برد و برد کنترلی یا اصلی است. درصورتی‌که این کابل مناسب نباشد یا خراب شده باشد، هش ریت دستگاه افت شدیدی پیدا خواهد کرد و یا حتی فعالیت دستگاه ماینر متوقف خواهد شد.

ماینرها چه کار می‌کنند؟

ماینرها اهمیت بسیار زیادی در امنیت و پایداری شبکه‌های بلاک چین دارند. در حقیقت بدون فعالیت ماینرها، یک شبکه قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود. اما شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که ماینرها چه اقداماتی را انجام می‌دهند که فعالیت آن‌ها تا این حد حائز اهمیت است. برخی از مهم‌ترین کارهایی که یک ماینر انجام می‌دهد را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

1- تایید تراکنش‌ها

یکی از مهم‌ترین وظایف دستگاه ماینر، بررسی صحت تراکنش‌های انجام شده در بلاک چین، جمع‌آوری و ثبت آن‌ها در بلاک‌هاست. تایید و ثبت این تراکنش‌ها یکی از روش‌هایی است که باعث کسب درآمد توسط صاحبان این ماینرها می‌شود.

2- انجام اعمال محاسباتی

برای این‌که یک بلاک جدید به زنجیره بلاک چین افزوده شود، باید اعمال محاسباتی متفاوت انجام شوند و مسائل ریاضی پیچیده‌ای حل شوند. انجام این موارد یکی دیگر از کارهایی است که بر عهده دستگاه ماینر قرار دارد. پیدا کردن راه‌حل این مسائل ریاضی باعث و ثبت بلاک جدید روش دیگری است که ماینرها از طریق آن کسب درآمد می‌کنند. ماینری که سریع‌تر از سایر ماینرها راه‌حل را پیدا کند، پاداش ثبت بلاک را برای انرژی و زمان صرف شده به دست خواهد آورد.

3- تایید بلاک

سومین وظیفه دستگاه ماینر، تایید بلاک‌های جدیدی است که به بلاک چین افزوده می‌شود.

در انتها باید ذکر کنیم که فرایند استخراج ارزهای دیجیتال متفاوت با یکدیگر تفاوت دارند. از مهم‌ترین مواردی که باعث این تفاوت‌ها می‌شوند، می‌توان به الگوریتم مورد استفاده، قوانین بلاک چین و تغییرات شبکه اشاره کرد.

نحوه کسب درآمد از ماینر

نحوه کسب درآمد از ماینر

همان‌طور که گفتیم، اصلی‌ترین روش کسب درآمد توسط افرادی که ماینر دارند، ارائه راه‌حل مسائل ریاضی متفاوت است. با حل این مسائل، بلاک جدیدی به زنجیره بلاک چین افزوده می‌شود و فرد پاداش آن را دریافت می‌کند. حال شاید این سوال در ذهن شما باشد که سایر افرادی که ماینر آن‌ها برای حل این مسئله زمان و انرژی صرف کرده چه می‌شوند؟ آیا آن‌ها سودی دریافت نمی‌کنند؟ در پاسخ باید بگوییم که از ماینرهای فعال دیگر که پاداش دریافت نکرده‌اند، به‌عنوان اعتبارسنج (Validator Node) یاد می‌شود. آن‌ها بابت این نقش کارمزد ثبت تراکنش‌ها در بلاک را دریافت می‌کنند. این پاداش از پاداش ایجاد بلاک پایین‌تر است اما منجر به داشتن درآمد به‌صورت مستمر می‌شود.

مهم‌ترین عاملی که در میزان درآمد یک ماینر نقش دارد، قدرت دستگاه، میزان مصرف انرژی و طول عمر آن است. فرض کنید که یک دستگاه ماینر در هر هفته به‌اندازه 500 دلار از یک ارز دیجیتال را استخراج می‌کند اما به‌طور مداوم نیاز به تعمیر دارد و برق بالایی مصرف می‌کند. همین موارد سبب می‌شود که سود ماینر از استخراج ارز کاهش پیدا کند. همین امر باعث شده تا دستگاه‌های ماینر متفاوتی با قدرت‌های مختلف ساخته و به بازار عرضه شوند.

انواع دستگاه‌های ماینر

دستگاه‌های ماینر متفاوتی در بازار وجود دارند. این دستگاه‌ها با توجه به مواردی مانند قدرت پردازش، ارز دیجیتالی که می‌توانند استخراج کنند، مصرف انرژی و طول عمر با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه انواع دستگاه‌های ماینر را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- اسیک ماینر

اولین نوع ماینری که قصد داریم آن را معرفی کنیم، اسیک (Asic) نام دارد. اسیک در حقیقت مخفف عبارت Application Specific Integrated Circuit است. دستگاه‌های اسیک را با توانایی بالای آن‌ها در انجام محاسبات می‌شناسند. داخل دستگاه‌های اسیک تعداد زیادی تراشه قدرتمند وجود دارد. البته این نوع دستگاه تنها برای استخراج ارزهای دیجیتال ساخته شده است و کارایی دیگری ندارد. همچنین لازم به ذکر است که دستگاه‌های اسیک تنها با هدف استخراج یک ارز دیجیتال ساخته می‌شوند. به‌عنوان‌مثال با دستگاه اسیکی که به‌صورت اختصاصی برای استخراج بیت کوین ساخته شده است، نمی‌توانید ارزهای دیجیتال دیگر را استخراج کنید. البته دستگاه‌های اسیک انواع متفاوتی دارند که هر کدام برای استخراج یک ارز دیجیتال کاربرد دارد. از مهم‌ترین ارزهای دیجیتالی که با دستگاه اسیک استخراج می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بیت کوین (BTC)
  • لایت کوین (LTC)
  • دش (DASH)
  • دوج کوین (Doge)

2- پردازنده مرکزی (CPU)

با استفاده از (CPU) کامپیوترهای متفاوت می‌توان ارزهای دیجیتال متفاوت را استخراج کرد. درست است که در حال حاضر سختی شبکه و استخراج افزایش‌یافته و استفاده از کامپیوترهای خانگی دیگر گزینه‌ای به‌صرفه محسوب نمی‌شوند. درحالی‌که در ابتدا راه بسیاری افراد از این روش برای کسب درآمد استفاده می‌کردند.

3- کارت گرافیک (GPU)

با استفاده از کارت‌های گرافیک نیز می‌توان برخی ارزهای دیجیتال را استخراج کرد. قدرت پردازش برخی از کارت‌های گرافیکی از (CPU) کامپیوترها بالاتر است. همین امر باعث شد تا افراد بتوانند میزان بیشتری ارز دیجیتال استخراج کنند.

4- دستگاه FPGA

دستگاه‌های FPGA چهارمین و آخرین نوع ماینر است. کلمه FPGA مخفف عبارت Field Programmable Gate Array است و این دستگاه به‌عنوان یک مدار مجتمع دیجیتال برنامه پذیر عمل می‌کند. این نوع دستگاه استخراج با داشتن قابلیت شخصی‌سازی محبوبیت بالایی کسب کردند. افراد می‌توانند تراشه این دستگاه را با توجه به نیاز و هدف خود انتخاب و خریداری کنند. یکی دیگر از دلایل رواج دستگاه‌های FPGA، مصرف کمتر انرژی آن‌ها در مقایسه با دستگاه‌های استخراج دیگر است.

چه ارزهای دیجیتالی را می‌توان استخراج کرد؟

در اینجا لازم است اشاره کنیم که تمام ارز‌های دیجیتال را نمی‌توان استخراج کرد. فهرست معروف‌ترین و رایج‌ترین ارزهای دیجیتال قابل استخراج را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

  • بیت کوین (BTC)
  • اتریوم (ETH)
  • دوج کوین (Doge)
  • مونرو (XMR)
  • بیت کوین کش (BCH)
  • فایل کوین (FIL)
  • زش کش (ZEC)
  • دش (DASH)
  • ریون (RVN)
  • دیجی بایت (DGB)
  • هورایزن (ZEN)
  • سیس کوین (SYS)
  • دیرو (DERO)

نکته‌ای که در این بخش باید به آن اشاره کنیم این است که پاداش ماین هر کوین، با همان کوین پرداخت می‌شود. پس قیمت کوین در میزان سود حاصل از استخراج ارز دیجیتال تاثیر بسیاری دارد.

* شما می‌توانید با مراجعه به صرافی ارز دیجیتال بیتمکس، توکن‌های گفته شده را خرید، فروش و معامله کنید.

شناخته‌شده‌ترین سازندگان ماینر

مجموعه‌های متفاوت اقدام به ساخت ماینرهای متفاوت می‌کنند که برخی از آن‌ها معروف‌تر و محبوب‌تر هستند. در ادامه چند سازنده مطرح جهانی را با هم بررسی می‌کنیم.

  • بیت مین (Bit Main)
  • میکرو بی تی (Micro BT)
  • کنان (Canan)
  • ابنگ (Eband)
  • دایون ماینر (Dayun Miner)
  • اینوسیلیکون (Innosilicon)

در بخش CPU تنها دو شرکت اینتل و AMD فعال هستند و از کارت گرافیک‌های انویدیا (Nvidia) به‌عنوان بهترین کارت‌های گرافیک برای استخراج یاد می‌شود.

انتخاب ماینر مناسب

مقایسه انواع ماینر

در جدول زیر می‌توانید انواع ماینر را از نظر ویژگی‌های متفاوت مشاهده و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

نوع دستگاه مصرف انرژی قیمت سرعت استخراج طول عمر تنوع استخراج
1 ASIC کم زیاد زیاد زیاد ندارد
2 CPU زیاد کم کم کم دارد
3 GPU زیاد متوسط کم کم دارد
4 FPGA کم متوسط متوسط متوسط دارد

نحوه انتخاب ماینر مناسب

انتخاب یک ماینر مناسب نیازمند توجه به نکات بسیاری است که در ادامه با برخی از مهم‌ترین نکات آشنا می‌شوید.

1- قدرت پردازش

قدرت پردازش که آن را با بررسی هش ریت مشخص می‌کنند، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه شود. هش ریت در حقیقت به میزان تولید هش دستگاه در ثانیه اشاره دارد. هر چه هش ریت یک دستگاه بالاتر باشد، آن دستگاه قدرت پردازش بیشتری دارد.

2- مصرف انرژی

مصرف انرژی یکی دیگر از نکات بسیار مهمی است که می‌تواند بین دو ماینر متفاوت، گزینه بهتر را مشخص کند. هزینه مصرف انرژی دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را نباید دست کم گرفت. تنها با یک بررسی ساده متوجه خواهید شد که مزارع ماین بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال چه مبالغ سنگینی را به‌عنوان قبض برق پرداخت می‌کنند. درصورتی‌که دو دستگاه از نظر قدرت پردازش مشابه یکدیگر باشند، دستگاهی که مصرف برق پایین‌تری دارد، گزینه سودآورتری محسوب می‌شود.

3- قیمت

مقایسه ماینرهای متفاوت بدون در نظر گرفتن قیمت آن‌ها ممکن است به انتخاب اشتباهی منجر شود. این نکته مخصوصا در زمانی که ماینرها از جهات بسیاری مانند مصرف انرژی و قدرت پردازش شباهت بسیاری به هم دارند، می‌تواند در انتخاب گزینه بهتر به شما کمک کند.

4- کارایی

مورد دیگری که توجه به آن باعث انتخاب ماینر مناسب‌تر می‌شود، کارایی دستگاه است. به‌عنوان‌مثال ماینری که سیستم خنک‌کننده آن قوی‌تر باشد، در محیط‌های گرم کارایی بالاتری دارد. در طرف دیگر اگر در شهرهای خنک و سرد زندگی می‌کنید، شاید این مورد اهمیت کمتری داشته باشد.

5- قابلیت ارتقا

برخی ماینرها را می‌توان ارتقا داد تا قدرت پردازش بیشتری داشته باشند. اگر قصد دارید پس از مدتی کار ماین کوین‌های متفاوت را گسترش دهید، به این مورد نیز توجه داشته باشید.

6- پایداری عملکرد

دستگاه ماینری که پایداری بیشتری در نحوه عملکرد داشته باشد، شانس بیشتری برای ماین بلوک‌های جدید و دریافت سود بیشتر دارد.

7- سازگاری با نرم‌افزارها

نرم‌افزارهای متنوعی وجود دارند که با نصب آن‌ها روی دستگاه ماینر می‌توان کار استخراج را انجام داد. توجه به این نکته که دستگاه خریداری شده با نرم‌افزار مد نظر شما سازگاری داشته باشد، باعث خواهد شد که بتوانید با مشکلات کمتری کار استخراج ارز دیجیتال را انجام دهید.

8- استهلاک دستگاه

دستگاه‌های ماینر مانند هر دستگاه دیگری استهلاک دارند. البته با توجه به گرمای بالایی که این دستگاه‌ها تولید می‌کنند، معمولا میزان استهلاک آن‌ها در مقایسه با دستگاه‌های دیگر بالاست. به همین دلیل معمولا دستگاه‌های ماینر قدرتمند نیاز به پرداخت هزینه نه چندان کمی برای تعمیر و نگهداری دارند. هر چه میزان استهلاک دستگاه پایین‌تر باشد، سود خالص به‌دست‌آمده از استخراج ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کند.

9- نوع الگوریتم

آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، نوع الگوریتمی است که ماینر به آن متصل می‌شود. الگوریتم‌های متفاوت وجود دارند که هر کدام برای استخراج یک ارز دیجیتال کاربرد دارند. به‌عنوان‌مثال الگوریتم استخراج بیت کوین SHA-256 است. پس با توجه به نوع الگوریتم کوین موردنظر، دستگاه ماینر را خریداری کنید.

پیش‌نیازهای استخراج ارز دیجیتال با دستگاه ماینر

تنها با خرید یک دستگاه ماینر نمی‌توانید اقدام به استخراج ارز دیجیتال و کسب سود کنید. مواردی دیگری نیز وجود دارد که باید از آن‌ها به‌عنوان پیش‌نیاز استخراج ارزهای دیجیتال نام برد. از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ماین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • منبع برق مناسب، پایدار و قابل‌اعتماد
  • تهیه سیستم برق پشتیبانی برای مواقع ضروری
  • اینترنت پرسرعت و پایدار با آی‌پی ثابت (Static IP)
  • اختصاص مکانی مناسب و داشتن سیستم خنک‌کننده و تهویه مناسب در این اتاق
  • تهیه کیف پول مناسب
  • تهیه سرورهای پشتیبانی برای ذخیره اطلاعات
  • استفاده از فایروال‌های متفاوت برای جلوگیری از حملات سایبری
  • انتخاب و پیکربندی نرم‌افزارهای متفاوت برای کنترل دستگاه ماینر
  • انتخاب استخر مناسب استخراج

همچنین پس از راه‌اندازی ماینر توجه به مواردی مانند به‌روزرسانی منظم، نگهداری صحیح و انجام تعمیرات دوره‌ای می‌تواند باعث شود کار به شکل بهتری انجام شود.

جمع‌بندی

دستگاه ماینر با حل مسائل ریاضی پیچیده و سخت بلاک‌های جدیدی را می‌سازد و آن‌ها را به زنجیره بلاک چین اضافه می‌کند. اما این تنها وظیفه یک دستگاه ماینر نیست. این دستگاه‌ها با ثبت اطلاعات، بررسی صحت و ثبت تراکنش‌ها در بلاک‌های متفاوت باعث کارکرد صحیح بلاک چین می‌شوند. هر کدام از موارد گفته شده سبب دریافت سود توسط مالک دستگاه می‌شود. انواع ماینر شامل ASIC، CPU، GPU و FPGA می‌شوند. با بررسی مواردی مانند قیمت، قدرت پردازش، استهلاک، پایداری عملکرد و قابلیت ارتقا می‌توان ماینر مناسب را از میان ماینرهای متفاوت موجود در بازار انتخاب کرد.

 

امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]