همه چیز درباره ارز دیجیتال هلیوم (Helium)

فهرست مطالب

بلاکچین نامتمرکز ارز دیجیتال هلیوم در سال ۲۰۱۹ و با هدف استفاده در دستگاه‌هایی شکل گرفت که از تکنولوژی اینترنت اشیا (Internet Of Things) استفاده می‌کنند. دستگاه‌های بیسیم با کمک این شبکه می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از طریق نودهای (Node) شبکه داده‌ها را به هم منتقل کنند.

نودهای شبکه شامل دروازه‌های وایرلس و دستگاه‌های ماینینگ (Mining) می‌شود که اصطلاحا به آن‌ها هات اسپات (Hotspot) هم می‌گویند. هدف از طراحی توکن هلیوم (HNT) هم رشد و توسعه زیرساخت‌های تامین شده شبکه بود.

ارز دیجیتال هلیوم درواقع اولین رمز ارزی است که توانست بین فناوری بلاک چین و اینترنت اشیا ارتباط برقرار کند. رشد قیمتی شگفت‌انگیز این رمز ارز طی سال‌های اخیر باعث شده انتخابی مناسب برای سرمایه‌گذاران هم باشد.

در ادامه این مقاله از بلاگ بیتمکس، درمورد این ارز دیجیتال بیشتر صحبت می‌کنیم.

نحوه عملکرد شبکه هلیوم

شبکه هلیوم با استفاده از الگوریتم اثبات پوشش (Coverage of Proof) اعتبار نودها را تایید کرده و اطلاعات را منتقل می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت الگوریتم PoC کیفیت خدمات و پوشش‌دهی نودهای شبکه را مدام آزمایش می‌کند.

نودهای شرکت کننده در این شبکه، ارز دیجیتال هلیوم را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. نودها یا ھات اسپات‌ھا با توجه به نتیجه آزمایش امتیازهایی دریافت می‌کنند. این امتیاز نشان دھنده اعتماد شبکه به موقعیت مکانی آن‌ھا است که کیفیت نهایی‌شان را مشخص می‌کند. پروتکل اجماع ھلیوم (PoC) به این صورت عمل می‌کند که تمام نودهای فعال در شبکه ھلیوم می‌توانند در آن شرکت کنند. نودھایی در این گروه انتخاب می‌شوند که عملکرد قابل قبولی در آزمایش‌ھای شبکه داشته باشند.

پروژه هلیوم

در ھر مرحله از انتخاب، چھار نود جدید وارد گروه اجماع خواهند شد. دوازده عضو دیگر از گروه اجماع قبلی به گروه جدید اضافه می‌شوند. ھر عضوی که انتخاب شود، می‌تواند برای چھار دوره متوالی در گروه اجماع حضور داشته باشد. همچنین عملکرد ضعیف اعضا، باعث حذف شدن آن‌ھا خواھد شد؛ حتی اگر به انتهای چهار دوره نرسیده باشند.

بعد از انتخاب گروه‌ھای اجماع، یک کلید رمزگذاری به اسم ترشولد (Threshold) ساخته می‌شود. این کلید به نودھا اجازه می‌دھد تراکنش‌ھا را به شکل یک کلید عمومی، رمزنگاری کنند. گروه‌ھای اجماع باید با کمک یکدیگر، این تراکنش‌ھا را رمزگشایی کنند.

از دیگر وظایفی که کلید رمزگذاری Threshold بر عهده دارد، مقاوم سازی شبکه در برابر سانسور است. تعلل در تراکنش‌ھا از جمله مواردی است که به عنوان سانسور در شبکه شناخته می‌شود. از آنجایی که برای انتخاب شدن در گروه‌ھای اجماع، اعضا باید در شبکه فعالیت داشته باشند و رمزگشایی تراکنش‌ھا از جمله وظایف نودھا است؛ بنابراین گروه‌ھای اجماع که متشکل از نودھا ھستند، نمی‌توانند خودسرانه تراکنشی را رد یا در آن تاخیر ایجاد کنند.

شرکت‌های همکار پروژه هلیوم

در ادامه به بعضی از کسب‌وکارهایی اشاره می‌کنیم که هر کدام به نحوی در پروژه هلیوم مشارکت داشته‌اند:

  • نستله (Nestle): نستله در یکی از پروژه‌ھای خود که خدمات تحویل نوشیدنی ارائه می‌کند، از شبکه ھلیوم برای نظارت کمپانی‌ھای ھمکار بر کامیون‌ھای باربری خود و ھمچنین کنترل میزان موجودی نوشیدنی‌ھا در مراکز طرف قرارداد، استفاده می‌کند. این ھمکاری به صورت آزمایشی در یکی از ایالت‌ھای آمریکا پیاده‌سازی شده است.
  • اگولوس (Agulus): آگولوس عرضه کننده ابزارھای پیشرفته در کشاورزی است. این شرکت برای توزیع خودکار آب از سنسورھای متصل به شبکه ھلیوم، استفاده می‌کند. شبکه ھلیوم اطلاعات لحظه‌ای میزان آب موجود را برای انجام امور کشاورزی، به شرکت اگولوس ارسال می‌کند و این شرکت برای تخصیص و تقسیم میزان آب تصمیم می‌گیرد.

توکن هلیوم

  • لایم (Lime): لایم یک پلتفرم اشتراک گذاری دوچرخه و اسکوتر در سرتاسر جھان است. با توجه به قابلیت پروژه ھلیوم مبنی بر رصد اجزای متصل به این شبکه، لایم برای ردیابی دوچرخه و اسکوترھای گمشده خود، از این ویژگی ھلیوم استفاده می‌کند.
  • کانسرو (Conserv): کانسرو یک پلتفرم نظارت بر آثار ھنری در موزه‌ھای خصوصی و عمومی است. ھمکاری این پروژه با ھلیوم برای تهیه اطلاعات از مجموعه‌ھای ھنری است.
  • کربند (Careband): این شرکت ارائه دھنده مچ‌بندھای قابل اتصال به اینترنت است که برای نظارت بر مکان و دمای محیط کار افراد شاغل استفاده می‌شود. این شرکت با ھمکاری ھلیوم و استفاده از سرویس ردیابی آن، در زمان شیوع کرونا توانست عملکرد خوبی داشته باشد؛ زیرا با رصد مناطق آلوده، نظارت بر تردد و تماس با پرسنل، اطلاعات لازم را در اختیار تیم اجرایی شرکت‌ھا قرار می‌داد.
  • بی سایکل (BCycle): این شرکت هم یک سرویس اشتراک گذاری دوچرخه در آمریکا است و از شبکه ھلیوم برای ردیابی دوچرخه‌ھای خود استفاده می‌کند.

توکن‌ھای شبکه ھلیوم

رمز ارز بومی بلاک چین ھلیوم، HNT نام دارد که در تاریخ ٢٩ جولای ٢٠١٩ به وسیله «جنسیس بلاک» متولد شد. این کوین برای ارائه خدمات به دو بخش در اکوسیستم ھلیوم طراحی شده است؛ اولین بخش، میزبانان ھات اسپات و اپراتورھای شبکه ھستند. میزبان‌ھا در حین حفظ ثبات و پوشش شبکه، کوین HNT استخراج می‌کنند.

بخش دوم، شرکت‌ھا و توسعه دھندگانی ھستند که از شبکه ھلیوم برای اتصال دستگاه‌ھا و ساخت برنامه‌ھای اینترنت اشیاء استفاده می‌کنند.

این شبکه توکن دیگری به نام Credit Data دارد که از تراکنش‌ھای HNT به دست می‌آید. این توکن کاربردی یک واحد پگ (Peg‌) شده دلار است و برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ھا استفاده می‌شود. قیمت این توکن ھمیشه 0.00001 دلار خواھد بود.

توکن هلیوم

توکن هلیوم از زمان تولد تا امروز ماهانه ۵ میلیون استخراج می‌شود و به طور کلی ٢٢٣ میلیون کوین ھلیوم در برنامه این شبکه قرار دارد. بلاک چین ھلیوم با یک برنامه نصف‌سازی(Halving) دو ساله پیش می‌رود و مقدار استخراج ماھانه در تاریخ یک آگوست ٢٠٢١ به ۵/٢ میلیون کوین رسید.

قیمت کوین HNT در سال ٢٠١٩ چند سنت بیشتر نبوده و در حدود ٢/٠ دلار معامله می‌شد. این رمز ارز در تاریخ ٧ نوامبر ٢٠٢١ به بالاترین قیمت خود یعنی ٢٧/۵٩ دلار در صرافی بایننس رسید.

شبکه ھلیوم دارای یک تعادل در سوزاندن توکن (Token Burning) است که به عرضه HNT اجازه می‌دھد تا به روند استفاده از شبکه پاسخ دھد و منجر به ثبات در عرضه HNT در ھر ماه شود. 

کلام پایانی

پروژه ھلیوم در حال حاضر ٧٧۶۴٩٩ ھات اسپات در سراسر دنیا دارد؛ قسمت‌ھای زیادی از غرب اروپا و ایالات متحده آمریکا تحت پوشش این شبکه‌اند. در ایران هم شھرھای تھران، مشھد و اھواز بیشترین پوشش شبکه هلیوم را دارند.

این پروژه را می‌توان با پروژه IOTX رقیب دانست. البته از بعضی جھات مثل عدم پشتیبانی از قرارداد ھوشمند نسبت به رقیبش عقب‌تر است. اما از نظر مشارکت و حجم مارکت با اختلاف جلوتر است. از نظر فعالیت توسعه دھندگان در زمان نوشتن این مطلب در جایگاه ۴۴ مارکت قرار دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار رمز ارزها و عمیق‌تر شدن در این حوزه می‌توانید بقیه مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]