ماشین حساب ماینر چیست؟

ماشین حساب ماینر چیست؟

فهرست مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه شود، میزان سود حاصل از استخراج ارزهای دیجیتال است. برخی دستگاه‌های ماینر به دلیل مصرف برق بالا، قدرت پایین و بسیاری موارد دیگر نه تنها سودآور نیستند، بلکه در درازمدت موجب می‌شوند تا افراد متضرر شوند. همین امر سبب شده تا لازم باشد با استفاده از ماشین حساب ماینر، میزان سود دریافتی را محاسبه کرد.

ماینر چیست؟

ماینر دستگاهی است که با حل مسائل ریاضی پیچیده باعث ساخت بلاک جدید در زنجیره بلاک چین می‌شود. این دستگاه شامل ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار است و تنها می‌توان چند ارز دیجیتال را با آن‌ها استخراج کرد. از محبوب‌ترین ارزهایی که توسط افراد استخراج می‌شوند، می‌توان به بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و دش کوین اشاره کرد. ماینرها انواع متفاوتی دارند که شامل CPU، GPU، ASIC و FPGA می‌شوند. در میان این ماینرها دستگاه‌های اسیک (ASIC) را باید بهترین نوع آن‌ها دانست که عملکرد و سوددهی مناسب‌تری دارند.

آشنایی با فرایند ماینینگ

فرایند ماینینگ که توسط دستگاه ماینر انجام می‌شود، در حقیقت انجام کارهایی توسط این دستگاه است که منجر به کسب سود توسط صاحب آن می‌شود. بلاک‌های زنجیره بلاک چین را باید بسته‌هایی از تراکنش‌های انجام شده در شبکه‌ مورد بحث دانست. این بلاک‌ها با حل مسائل ریاضی پیچیده ساخته می‌شوند. ماینری که بتواند راه‌حل آن مسئله ریاضی را زودتر از سایر دستگاه‌ها حل کند، پاداش ساخت بلاک را دریافت می‌کند. شاید اکنون از خود بپرسید پس سایر دستگاه‌های ماینر فعال چگونه سود به دست می‌آورند؟ در پاسخ باید بگوییم که سایر دستگاه‌ها با تایید تراکنش‌ها و ثبت آن‌ها در بلاک‌های متفاوت کارمزد انجام این کار را به‌عنوان سود دریافت می‌کنند. پاداش این دو روش با واحد همان ارز دیجیتال استخراج شده داده می‌شود. یعنی اگر دستگاه ماینر در شبکه بیت کوین فعال باشد، پاداش خود را به‌صورت کسری از بیت کوین یا همان ساتوشی دریافت خواهد کرد.

ماشین حساب ماینر چیست؟

ماشین حساب ماینر نرم‌افزار، اسکریپت یا سرویسی است که با افراد اجاره می‌دهد با وارد کردن برخی اطلاعات مانند میزان قدرت دستگاه، میزان مصرف برق آن، هزینه برق و برخی موارد دیگر از میزان سودی که می‌توانند با استفاده از یک دستگاه مشخص کسب کنند، مطلع شوند.

ماشین حساب ماینر چیست و چطور کار می‌کند؟

نحوه کار ماشین حساب ماینر

ماشین حساب ماینر با استفاده از الگوریتم‌هایی نسبتا پیچیده و بررسی موارد مختلف اقدام به محاسبه سود حاصل از فرایند استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از دستگاه‌های متفاوت می‌کنند. اما این ماشین حساب‌ها چه مواردی را در نظر می‌گیرند تا بتوانند این سود را محاسبه کنند؟ در ادامه با برخی از مهم‌ترین عواملی که ماشین حساب ماینر با توجه به آن‌ها میزان سود را محاسبه می‌کند، آشنا خواهیم شد.

1- هش ریت

یکی از مهم‌ترین عواملی که در سود استخراج ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارد، هش ریت دستگاه است. هش ریت یکی از اولین مواردی است که در زمان محاسبه میزان سود باید به آن توجه شود. هر چه هش ریت یک دستگاه بالاتر باشد، شانس ساخت بلوک جدید و دریافت سود بیشتر افزایش پیدا می‌کند. در اهمیت میزان هش ریت همین بس که بگوییم، بدون داشتن اطلاعات در خصوص هش ریت دستگاه ماینر اصلا قادر به محاسبه سود نخواهید بود.

2- میزان برق مصرفی و هزینه آن

مورد دومی ماشین حساب ماینر برای محاسبه سود به آن توجه می‌کند، میزان برق مصرفی دستگاه و هزینه برق است. در نقاط متفاوت جهان، افراد هزینه متفاوتی را برای مصرف برق پرداخت می‌کنند. برق در برخی کشورها گران‌تر و در برخی دیگر ارزان‌تر است. مصرف برق بالای دستگاه ماینر باعث شده تا هزینه برق در سود حاصل استخراج ارز دیجیتال تاثیر بسیاری داشته باشد. هزینه برق معمولا با واحد کیلووات ساعت محاسبه می‌شود. با ضرب میزان برق مصرفی دستگاه در یک ساعت در قیمت آن، هزینه یک ساعت روشن بودن دستگاه ماینر محاسبه می‌شود. پس از آن باید عدد به‌دست‌آمده را در 24 ضرب کنید تا هزینه یک روز را محاسبه کنید. در نهایت ضرب هزینه برق مصرفی یک روز در 30 عددی می‌شود که باید برای یک ماه روشن بودن ماینر پرداخت کنید.

3- سختی شبکه

سختی شبکه ارزهای دیجیتال متفاوت مانند بیت کوین به‌مرور در حال افزایش است. سختی شبکه به معنی افزایش سختی معادلات آن شبکه برای ساخت بلاک جدید است. برای حل این معادلات نیاز به‌صرف انرژی و منابع بیشتری است و همین امر باعث کاهش سود ماین می‌شود. به‌عنوان‌مثال در تاریخ 3 اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت کوین باعث خواهد شد تا سختی شبکه این ارز دیجیتال دو برابر شود. پس سود حاصل از استخراج بیت کوین پس از این تاریخ نصف می‌شود. این سختی شبکه در میزان پاداش استخراج تاثیر دارد. پس هر چه سختی شبکه یک ارز دیجیتال بالاتر باشد، سود حاصل از ماین آن ارز دیجیتال کاهش پیدا می‌کند.

4- کارمزد استخر استخراج

برای این‌که بتوان به بهترین شکل کار استخراج ارزهای دیجیتال را انجام داد، نیاز است تا در استخر استخراج عضو شوید. در این استخرها گروهی از استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال دور هم جمع شده‌اند تا شانس ایجاد بلاک را بیشتر کنند. این امر در افزایش سود آن‌ها تاثیر دارد. اما شرکت در این استخرها بدون هزینه نیست. مجموعه‌های متفاوت درصدی از سود حاصل از استخراج را به‌عنوان کارمزد از دارندگان ماینر دریافت می‌کنند. این کارمزد از دیگر مواردی است که در زمان محاسبه سود باید به آن توجه کرد. معمولا دارندگان ماینر در حدود 3 درصد از پاداش ماینینگ را به استخر استخراج پرداخت می‌کنند.

5- ارزش ارز دیجیتال استخراج شده

با توجه به این‌که پاداش فرایند ماینینگ با خود همان کوینی که ماین شده پرداخت می‌شود، قیمت آن ارز دیجیتال در میزان سود تاثیر بالایی دارد. بگذارید با یک مثال این موضوع را باز کنیم. فرض کنید که برای کسب پاداش به میزان یک بیت کوین، دستگاه ماینر باید یک سال روشن بماند و این در حالی باشد که برای کسب یک اتریوم به‌عنوان پاداش تنها به 15 روز زمان نیاز باشد. اگر بیت کوین 30 هزار دلار و اتریوم 3 هزار دلار قیمت داشته باشند، استخراج اتریوم گزینه‌ای منطقی‌تر محسوب می‌شود. البته این در صورتی است که هزینه‌های پرداختی برای روشن ماندن دستگاه ماینر هر دو نفر ثابت باشد.

ماشین حساب ماینر با توجه به تمام موارد گفته شده میزان سود روشن ماندن دستگاه در بازه زمانی مشخص را حساب می‌کند. سپس هزینه‌های جاری را از این سود کم می‌کند و عدد نهایی را نمایش می‌دهد.

انواع الگوریتم ماشین حساب ماینر

ماشین حساب ماینر چه الگوریتم‌هایی را پشتیبانی می‌کند؟

ارزهای دیجیتال متفاوت بر اساس الگوریتم‌های مختلفی استخراج می‌شوند. به‌عنوان‌مثال الگوریتم بیت کوین SHA-256 است. پس به این الگوریتم نیز توجه داشته باشید. برخی از ماشین حساب‌های ماینر قابلیت بررسی ارزهای دیجیتال مختلف با الگوریتم‌های متفاوت را دارند و برخی دیگر تنها برای یک یا چند ارز خاص ساخته شده‌اند. از مهم‌ترین الگوریتم‌های بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • SHA-256 برای بیت کوین
  • Ethash برای اتریوم
  • Scrypt برای لایت کوین
  • Equihash برای زی کش
  • X11 برای دش و بلو کوین
  • Blake256R14 برای ارز دیجیتال دکرد

همان‌طور که مطالعه کردید، هر کدام از این الگوریتم‌ها مربوط به یک یا چند ارز دیجیتال خاص هستند.

مزایای استفاده از ماشین حساب ماینر

مهم‌ترین دلیل محبوبیت استفاده از ماشین حساب ماینر، مزایای استفاده از آن است. فرایند ماینینگ را باید فرایندی پرهزینه دانست که نیاز به پرداخت هزینه‌های بالایی برای خرید دستگاه، خرید تجهیزات و زیرساخت‌های لازم، پرداخت هزینه برق مصرفی و همچنین تعمیر و نگهداری دستگاه دارد. پس بهترین توصیه‌ای که کارشناسان می‌توانند به افرادی که قصد دارند دستگاه ماینر خریداری کنند، این است که ابتدا از میزان سود و زیان اطلاعات کسب کنند. این کار به‌راحتی با ماشین حساب ماینر امکان‌پذیر است. در ادامه با مزایای استفاده از این ابزار آشنا خواهید شد.

1- انجام ساده‌تر محاسبات

شاید محاسبه دستی میزان سود و ضرر فرایند ماینینگ برای بسیاری افراد سخت و حتی غیرقابل انجام باشد. اما این ابزار به آن‌ها کمک خواهد که در مدت‌زمان بسیار کوتاهی میزان سود دستگاه را محاسبه کنند.

2- شناسایی سودآورترین ارز دیجیتال

پارامترهای متفاوتی در میزان سود دریافتی از فرایند ماینینگ تاثیرگذار هستند. بررسی تمام این پارامترها برای انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای استخراج نیز کاری بسیار سخت است. اما با استفاده از یک ماشین حساب ماینر مناسب می‌توانید تمام شبکه‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

3- خرید بهترین دستگاه ماینر

با مقایسه میزان سود و زیاد دستگاه‌های متفاوت ماینر می‌توانید بهترین ماینر را خریداری کنید. ماینرهای متفاوت از نظر قدرت، میزان مصرف برق و بسیاری موارد دیگر با هم تفاوت دارند. بررسی هر کدام از این دستگاه‌ها امری زمان‌بر است. اما با استفاده از این ماشین حساب‌های ماینر می‌توانید این کار را با سرعت بالایی انجام دهید و در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

نحوه کار ماشین حساب ماینر

معایب ماشین حساب ماینر

ماشین حساب ماینر مانند بسیاری ابزارهای دیگر بدون عیب و ایراد نیست. عدم توجه به دو نکته ممکن است باعث بروز خطا در میزان سود دریافتی شود و همین امر مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. نکته اول این‌که تمام ماشین حساب‌های ماینر دقیق و قابل اعتماد نیستند و برخی از آن‌ها خطاهای بسیاری را در زمان انجام محاسبات انجام می‌دهند. پس پیدا کردن و استفاده از یک ماشین حساب ماینر معتبر بهترین روشی است که می‌توانید از میزان سود دستگاه مطلع شوید. نکته دوم این‌که ماشین حساب ماینر هزینه‌هایی مانند تعمیر و نگهداری دستگاه را در نظر نمی‌گیرد. پس حتما پس از استفاده از این ماشین حساب، به این نکته نیز توجه داشته باشید.

جمع‌بندی

ماشین حساب ماینر را باید یک ابزار مفید و کاربردی دانست که می‌تواند به افراد در محاسبه میزان سود حاصل از خرید و روشن کردن دستگاه ماینر کمک کند. این ماشین حساب‌ها با بررسی داده‌هایی مانند هش ریت دستگاه، میزان مصرف برق، قیمت برق، سختی شبکه و نوع ارز دیجیتالی که استخراج می‌شود، میزان سود را محاسبه می‌کنند. البته باید بدانید که معمولا این ماشین حساب‌ها مواردی مانند هزینه خرید دستگاه و هزینه تعمیر و نگهداری آن را در نظر نمی‌گیرند. پس برای این‌که بتوانید با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنید، حتما به این دو مورد نیز توجه داشته باشید.

امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]