استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین چیست

فهرست مطالب

هیچ کسی در این دنیا تورم قیمتی و افزایش ارزش یک دارایی را دوست ندارد؛ این موضوع درمورد دارایی‌های دیجیتال هم صدق می‌کند. این درست است که ظهور رمز ارزها تحول عظیمی در امور مالی و سرمایه‌گذاری ایجاد کرد؛ ولی این بازار هم مثل تمام بازارهای مالی در دنیا پر از نوسان است و هر روزی ممکن است دچار تغییر شود.

بیت کوین (Bitcoin) که به پادشاه رمز ارزها معروف است، جزو ارزهای دیجیتالی است که مدام ارزش آن تغییر می‌کند و با نوسانات زیادی همراه است؛ اما این موضوع برای سرمایه‌گذاران و تریدرهایی که اهل ریسک هستند، هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی است.

در این میان بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران هستند که علاقه‌ای به بازارهای پرنوسان و پرریسک ندارند؛ این افراد ترجیح می‌دهند دارایی‌هایشان را جایی سرمایه‌گذاری کنند که خیلی با تغییرات ناگهانی همراه نباشد و رمز ارزی بخرند که قیمت آن ثابت باشد.

اینجاست که استیبل کوین (Stablecoin) وارد میدان می‌شود؛ استیبل کوین ارز دیجیتالی است که به یک دارایی پایدار مثل دلار آمریکا یا طلا وابسته است؛ این رمز ارزها به منظور کاهش نوسانات قیمتی و ذخیره ارزش ساخته شده‌اند؛ یعنی چیزی که ارزهای دیجیتال دیگر مثل بیت کوین فاقد آن هستند.

در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره مفهوم استیبل کوین، انواع و ویژگی‌های آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

استیبل کوین در ارزهای دیجیتال به چه معنی است؟

اهمیت استیبل کوین

استیبل کوین در واقع پلی است بین دنیای ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات؛ چون دارایی دیجیتالی است که قیمت آن به دارایی‌های مثل دلار آمریکا و طلا وابسته است. وجود استیبل کوین‌ها به طرز چشمگیری نوسانات را کاهش می‌دهند و برای کارهایی مثل تجارت روزانه یا خرید مناسب‌تر هستند.

از مشهورترین و محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تتر (USDT)
  • دای (DAI)
  • دلار بایننس (BUSD)
  • یو اس دی کوین (USDC)
  • ترو یو اس دی (TUSD)

چرا استیبل کوین‌ها اهمیت دارند؟

اهمیت استیبل کوین

اهمیت ارزهای دیجیتال پایدار به قدری است که تاثیر آن از بازار کریپتو کارنسی فراتر می‌رود؛ مهم‌ترین کاربرد استیبل کوین‌ها ایجاد امکان انتقال سریع و با کمترین هزینه دارایی‌ها از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر است. 

ثبات ارزش در استیبل کوین‌ها باعث شده تا حتی کسانی که تریدر نیستند، از آن‌ها برای جابه‌جایی بدون واسطه پول استفاده کنند؛ اینجاست که دلیل حجم زیاد معاملات روزانه تتر نسبت به سایر رمز ارزها مشخص می‌شود. از دیگر دلایل اهمیت استیبل کوین‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عاری از هر گونه نوسان و تغییر قیمت 
  • دسترسی به صورت ۲۴ ساعته در تمام جهان
  • سریع و ایمن برای هر نوع انتقال 
  • هزینه تراکنش بسیار کم

کاربردهای استیبل کوین

کاربردهای استیبل کوین‌

در ادامه به بعضی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان با استیبل کوین‌ها انجام داد اشاره می‌کنیم:

  • به حداقل رساندن نوسانات

ارزش رمز ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم همیشه با نوسانات زیادی همراه است. به صورتی که در بعضی مواقع به شکل دقیقه‌ای قیمت آن‌ها تغییر می‌کند. دارایی‌هایی که به ارز باثبات‌تری متصل هستند، می‌توانند به سرمایه‌گذاران این اطمینان را بدهند که ارزش توکن‌هایشان در آینده نزدیک با افزایش یا کاهش ناگهانی روبه‌رو نخواهد شد.

  • سرمایه‌گذاری بلند مدت و کوتاه مدت

شما برای ذخیره کردن و نگهداری استیبل کوین‌ها نیازی به داشتن حساب بانکی ندارید و فرایند انتقال آن‌ها بسیار آسان است. همچنین آن‌ها را می‌توان به راحتی در سراسر جهان ارسال کنید؛ حتی در جاهایی که دلار آمریکا وجود ندارد یا ارزش ارز محلی ناپایدار است.

  • انتقال بین‌المللی

پردازش سریع و کارمزد کم هر تراکنش، باعث شده استیبل کوین‌هایی مثل USDC انتخاب مناسبی برای انتقال دارایی در هر نقطه از جهان باشند.

انواع استیبل کوین

انواع استیبل کوین‌

استیبل کوین‌ها بر اساس مکانیسمی که برای تثبیت ارزش آنها استفاده می‌شود، به سه نوع تقسیم می‌شوند:

  • استیبل کوین‌های تحت وثیقه فیات (Fiat-Collateralized Stablecoins)

استیبل کوین‌هایی که دارای پشتوانه فیات مثل دلار آمریکا هستند، ارزش آن‌ها توسط یک ارز فیات تضمین می‌شود؛ بنابراین کسانی که آن ارز دیجیتال را خریداری می‌کنند، خیالشان راحت است که به منظور انتشار هر واحد از آن، مثلا یک دلار در جایی امن ذخیره شده است. این ذخایر را متولیان نگهداری می‌کنند و مرتب حساب‌رسی می‌شود. تتر (USDT) و TrueUSD استیبل کوین‌های محبوبی هستند که توسط ذخایر دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند و با یک دلار برابری می‌کنند.

  • استیبل کوین‌های با پشتوانه رمز ارز (Crypto-Collateralized Stablecoins)

این نوع استیبل کوین‌ها توسط سایر ارزهای دیجیتال مثل اتریوم پشتیبانی می‌شوند. از آنجایی که ممکن است ارز دیجیتالی که آن‌ها را پشتیبانی می‌کند، مستعد نوسانات بالا باشد، چنین استیبل کوین‌هایی می‌توانند در معرض نوسانات قرار بگیرند؛ به طور مثال یک ارز دیجیتال به ارزش دو میلیون دلار ممکن است به عنوان ذخیره برای انتشار یک میلیون دلار در یک استیبل کوین نگهداری شود. به عنوان مثال، استیبل کوین Dai (DAI) MakerDAO به دلار آمریکا متصل است؛ اما توسط اتریوم (ETH) و سایر ارزهای رمزپایه به ارزش ۱۵۰ درصد از استیبل کوین DAI در گردش پشتیبانی می‌شود.

  • استیبل کوین‌های الگوریتمی (Algorithmic Stablecoins)

استیبل کوین‌های الگوریتمی با رصد کردن میزان عرضه و تقاضا، در زمانی که قیمت پایین است خرید می‌کنند و در زمان اوج قیمت می‌فروشند. وجه تمایز اصلی آنها، استراتژی ثابت نگه داشتن ارزش استیبل کوین با کنترل عرضه آن از طریق یک الگوریتم است که براساس یک برنامه رایانه‌ای با فرمول از پیش تعیین شده اجرا می‌شود.

بهترین استیبل کوین کدام است؟

بهترین استیبل کوین

محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین استیبل کوین از نظر ارزش بازار، تتر (USDT) است. ارزش تتر با یک دلار آمریکا برابری می‌کند. این ارز دیجیتال که روی شبکه اتریوم قرار دارد، جزو پنج رمز ارز برتر از نظر ارزش بازار در جهان است. 

چگونه می‌توان با استیبل کوین‌ها کسب درآمد کرد؟

شما از طریق همان روشی که با دیگر ارزهای دیجیتال درآمد کسب می‌کنید، می‌توانید با استیبل کوین‌ها هم همان روش را پیش ببرید. یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های کسب درآمد با استیبل کوین‌ها، خرید و فروش مستقیم آن‌ها در بازارهای جهانی یا پلتفرم‌های معاملاتی و صرافی‌های آنلاین است.

همچنین شما می‌توانید با دنبال کردن اخبار و تحلیل‌های مربوط به نوسانات رمز ارزها، در زمان مناسب اقدام به خرید و فروش کرده و سرمایه‌گذاری سودآوری را تجربه کنید. نکته مهمی که در زمان خرید و فروش استیبل کوین‌ها باید به آن توجه کنید این است که ارزش آن‌ها با نوسانات بسیار کمی همراه است و قیمت آن‌ها تقریبا همیشه پایدار و ثابت می‌ماند؛ بنابراین کسانی می‌توانند سمت این نوع رمز ارزها بروند که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارند.

علاوه بر این، شما می‌توانید از طریق استخراج یا ماینینگ (Mining) استیبل کوین‌ها کسب درآمد کنید. 

در این مطلب درباره استیبل کوین‌ها و انواع آن‌ها صحبت کردیم. همچنین با اشاره به کاربردهای این نوع ارز دیجیتال، مزایا و معایب آن‌ها را برشمردیم. شما می‌توانید با مراجعه به بلاگ بیتمکس، از آخرین اخبار دنیای رمز ارزها و دنیای کریپتو کارنسی مطلع شوید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]