مارکت کپ یا ارزش بازار چیست و چه اهمیتی دارد؟

مارکت کپ چیست

فهرست مطالب

به نظر شما معیار تشخیص ارزشمندی یک ارز دیجیتال در بازار چیست؟ چگونه می‌توان تشخیص داد یک رمز ارز انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

مارکت کپ (Market Cap) یا ارزش بازار شاخصی است که ارزش یک رمز ارز را در بازار اندازه‌گیری می‌کند. ارزش بازار در اصل برای اندازه گیری میزان محبوبیت ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

به طور کلی، هر چه ارزش بازار یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، برتری و محبوبیت آن در بین تریدرها بیشتر می‌شود؛ به همین دلیل، ارزش بازار اغلب به عنوان مهم‌ترین شاخص برای رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره مارکت کپ، نحوه محاسبه و اهمیت آن در بازار کریپتو کارنسی صحبت می‌کنیم.

ارزش بازار چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

مارکت کپ (Market Capitalization) یا ارزش کل بازار، درواقع توضیح دهنده مجموع سرمایه بازار است و اقتصاددانان مجموع کل کوین‌های در گردش را مارکت کپ نامیده‌اند. با استفاده از این فاکتور، سرمایه‌گذاران می‌توانند دیدگاه بهتری به میزان نقدینگی یک رمز ارز، میزان ریسک و حجم بازار آن داشته باشند. ارزش بازار یک ارز دیجیتال کم و بیش نشان دهنده محبوبیت آن در طولانی مدت است. 

ارزش بازار یک ارز دیجیتال به شکل زیر تعیین می‌شود:

 قیمت فعلی X عرضه در گردش

در حال حاضر محبوب‌ترین وب‌سایت برای پیگیری ارزش بازار ارزهای دیجیتال و دریافت نمای کلی از محبوبیت هر رمز ارز Coinmarketcap است.

کوین مارکت کپ

چرا مارکت کپ مهم است؟

تنها روش اندازه‌گیری و محاسبه ارزش یک رمز ارز، قیمت آن است. اما سرمایه‌گذاران با استفاده از مارکت کپ مقایسه کاملی بین ارزش یک ارز دیجیتال با سایر رمز ارزها انجام می‌دهند. ارزش بازار درواقع یک شاخص کلیدی برای تعیین پتانسیل رشد یک ارز دیجیتال و ایمن بودن آن است.

سرمایه گذاری روی کوین‌هایی با ارزش بازار بالا، معمولا یک استراتژی محافظه‌کارانه شناخته می‌شود. درست است که این کوین‌ها نسبت به سایر ارزهای دیجیتال نوسان کمتری دارند، اما همچنان نسبت به وجوه سنتی مثل بورس و سهام، نوسان بیشتری دارند.

بسیاری از تریدرها با کمک مارکت کپ می‌توانند میزان ریسک خرید و فروش یک ارز دیجیتال را بسنجند. هرچه مارکت کپ یک رمز ارز بیشتر و بزرگ‌تر باشد، به این معنی است که ریسک سرمایه‌گذاری در آن کمتر است؛ یعنی آن ارز دیجیتال دوران رشد و نوسانات را از سر گذرانده و حالا قیمت باثباتی دارد.

اهمیت مارکت کپ

برای روشن‌تر شدن این قضیه، دو ارز دیجیتال فرضی را با هم مقایسه می‌کنیم:

  • اگر رمز ارز «الف» ۴۰۰۰۰۰ کوین در گردش داشته باشد و ارزش هر کوین یک دلار باشد، ارزش بازار آن ۴۰۰۰۰۰ دلار است.
  • اگر رمز ارز «ب» ۱۰۰۰۰۰ کوین در گردش داشته باشد و ارزش هر کوین دو دلار باشد، ارزش بازار آن ۲۰۰۰۰۰ دلار است.
  • حتی اگر قیمت رمز ارز «ب» بالاتر از «الف» باشد، ارزش بازار ارز دیجیتال «الف» دو برابر ارز دیجیتال «ب» است.

با این حال، توجه به این نکته هم مهم است که ارزش بازار بسیاری از ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات آن‌ها می‌تواند به طور چشمگیری تغییر کند.

آیا ارزش بازار بهترین راه برای سنجش محبوبیت یک ارز دیجیتال است؟

ارزش بازار

با اینکه ارزش بازار سال‌ها است به عنوان مهم‌ترین شاخص ارزشمندی رمز ارزها شناخته می‌شود و رمز ارزهایی که مارکت کپ بالایی دارند، از نظر سرمایه‌گذاران به عنوان یک انتخاب امن برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شوند، انتقادهای زیادی درباره آن وجود دارد. 

به طور مثال گاهی رمز ارزهایی که نوسان زیادی در بازار دارند، رشد خیلی بیشتری نسبت به ارزهای دیجیتال با ارزش بازار زیاد را تجربه می‌کنند؛ بنابراین مثل همیشه بهتر است قبل از استناد به مارکت کپ برای خرید رمز ارز، تحقیقات کاملی درباره وضعیت بازار انجام دهید و همه عوامل را در نظر بگیرید؛ چون ارزش بازار اطلاعات زیادی در مورد حجم معاملات یک رمز ارز در چند ساعت گذشته ارائه نمی‌کند.

مارکت کپ چه کاربردهایی دارد؟

ارزش بازار به شما این امکان را می‌دهد که ارزش یک رمز ارز را با رمز ارز دیگری مقایسه کنید تا بتوانید تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید. ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • ارزش بازار ارزهای دیجیتال مهمی مثل بیت کوین و اتریوم بیش از ۱۰ میلیارد دلار است. بسیاری از سرمایه‌گذاران این رمز ارزها را با ریسک پایین می‌دانند؛ زیرا نرخ رشد ثابت و نقدینگی بیشتری دارند. 
  • ارزهای دیجیتال با ارزش متوسط، ​​دارای ارزش بازاری بین یک تا ۱۰ میلیارد دلار هستند. این رمز ارزها ریسک بالاتری دارند.
  • ارزش بازار ارزهای دیجیتال با نرخ ریسک کم، کمتر از یک میلیارد دلار است و بیشتر در معرض نوسانات قرار می‌گیرند و تحت تاثیر احساسات بازار هستند.

ارزش بازار چگونه تغییر می‌کند؟

ارزش بازار

به طور کلی ارزش بازار هر ارز دیجیتال تحت تأثیر دو عامل مهم یعنی عرضه و قیمت است:

  • عرضه

تعداد کوین‌هایی که از یک ارز دیجیتال در گردش است، می‌تواند بر ارزش بازار آن تأثیر بگذارد؛ به عنوان مثال، تعداد کوین‌هایی قابل عرضه بیت کوین، ۲۱ میلیون است. خالق مرموز این رمز ارز، ساتوشی ناکاموتو، کدی را در پروتکل بیت کوین ایجاد کرد که وقتی تعداد کل کوین‌های موجود در گردش جهانی به ۲۱ میلیون رسید، دیگر بیت کوین استخراج نشود. این محدودیت در عرضه باعث ارزشمندی هرچه بیشتر بیت کوین در بازار شده است.

  • قیمت

همانطور که اشاره کردیم، قیمت یک ارز دیجیتال می‌تواند تا حد زیادی بر ارزش بازار آن تاثیر بگذارد. حتی اگر تعداد کمی کوین در گردش جهانی برای یک ارز دیجیتال وجود داشته باشد، در صورت بالا بودن قیمت آن، ارزش بازار آن افزایش خواهد یافت.

کلام آخر

مارکت کپ معیاری مهم و کاربردی برای تعیین محبوبیت و ارزش یک ارز دیجیتال در بازار است. ارزش بازار یک رمز ارز به طور کلی تحت تاثیر دو متغیر مهم یعنی عرضه و قیمت تعیین می‌شود. 

درست است که مارکت کپ یک معیار برای مقایسه ارزش کلی ارزهای دیجیتال است، اما عوامل دیگری مثل روند بازار، میزان ثبات یک ارز دیجیتال و میزان سرمایه شما، باید هنگام سنجش ریسک هر سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.

دنیای کریپتوکارنسی همیشه در جریان است و شما در جایگاه یک تریدر یا سرمایه‌گذار باید همیشه جدیدترین اخبار روز رمز ارزها را دنبال کنید. بلاگ بیتمکس، یکی از منابع کامل و قابل اعتمادی است که از طریق آن می‌توانید به اخبار به‌روز و مقالات معتبر ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل