کیف پول سرد چیست؟ آشنایی با بهترین کیف پول‌های سرد

کیف پول سرد چیست

فهرست مطالب

در دنیای کریپتو کارنسی، امنیت حرف اول را می‌زند. هرکسی که وارد این دنیا می‌شود و قصد دارد سرمایه‌گذاری در رمز ارزها را آغاز کند، در قدم اول به دنبال فضایی امن برای نگهداری از دارایی‌های خود است.

افزایش تعداد هک‌ها و حمله‌های سایبری، کیف پول‌های سرد دیجیتال را به یک گزینه محبوب برای کسانی تبدیل کرده که برای محافظت از دارایی‌هایشان نیاز به کیف پول آفلاین دارند.

کیف پول سرد (Cold Wallet) ابزاری است که از طریق تولید و ذخیره کلید خصوصی، از دارایی‌های دیجیتال کاربران محافظت می‌کند. در این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره کیف پول سرد، انواع آن و مزایا و معایب کیف پول‌های آفلاین توضیح می‌دهیم. 

کیف پول سرد چیست؟

تعیین میزان امنیت یک کیف پول ارز دیجیتال به نحوه ذخیره کلید خصوصی آن برمی‌گردد. کیف پول سرد معمولا دستگاه سخت‌افزاری است که از طریق تولید و ذخیره کلیدهای خصوصی به شکل آفلاین، از دارایی‌های دیجیتال کاربران محافظت می‌کند.

کلیدهای خصوصی که به عبارت Seed هم معروف هستند، برای هر کیف پول به صورت اختصاصی ایجاد می‌شوند. این کلیدها برای امضای هر تراکنش استفاده می‌شوند. با داشتن کلید خصوصی، می‌توانید یک رمز ارز را به آدرس شخص دیگری انتقال دهید.

با نگه داشتن این کلیدها به شکل کاملا آفلاین، کیف پول‌های سرد، ریسک از دست رفتن دارایی‌ها از طریق هک آنلاین را از بین می‌برند.

کیف پول سرد چگونه کار می‌کند؟

کیف پول سرد چگونه کار می‌کند

برای روشن‌تر شدن مسئله، بیایید از اول مراحل انجام یک تراکنش را مرور کنیم؛ وقتی یک ارز دیجیتال می‌خرید، این تراکنش روی یک بلاک چین در دفتر کل معاملات ثبت می‌شود. برای دسترسی به ارز دیجیتالی که خریدید، به یک کلید عمومی (Public key) و یک کلید خصوصی (Private Key) نیاز دارید. کلید خصوصی فقط برای تامین امنیت و محافظت از دارایی‌های شما استفاده می‌شود؛ به همین دلیل نباید آن را با هیچ کسی به اشتراک بگذارید. کیف پول سرد مثل یک کارت حافظه کلید خصوصی شما را ذخیره می‌کند. 

برای دسترسی به کلیدهای عمومی و خصوصی خود، بسته به نوع کیف پول سردی که دارید، باید به آن وصل شوید؛ به طور مثال از طریق USB یا بلوتوث، برنامه موبایل یا کیف پول دسکتاپ می‌توانید به دارایی‌هایتان دسترسی پیدا کنید.

کیف پول‌های سرد معمولا یک رمز عبور برای ورود دارند؛ به طور مثال کیف پول Ledger که یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سرد است، برای ورود به یک پین کد چهار تا هشت رقمی نیاز دارد.

چرا باید از کیف پول سرد استفاده کنیم؟

استفاده از یک کیف پول سرد برای هر سرمایه‌گذار ارز دیجیتالی ضروری است؛ چون خطر سرقت دارایی‌ها توسط هکرها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. داشتن یک کیف پول سرد دارایی‌های شما را در برابر حملات آنلاین مثل ویروس‌های نرم‌افزاری، بدافزارها و اختلالات قراردادهای هوشمند حفظ می‌کند. 

کیف پول‌های گرم رمز ارز، مثل اپلیکیشن‌های موبایلی، امکان دسترسی هکرها به عبارت خصوصی را می‌دهند. اما در کیف پول‌های سرد، تمام فرایندهای مربوط به تراکنش، به شکل آفلاین انجام می‌شود و دسترسی هکرها به آن غیرممکن است؛ چون عبارت خصوصی در کیف پول سرد فقط برای مالک آن قابل مشاهده است.

علاوه بر این، تراکنش‌های ارز دیجیتال غیرقابل برگشت هستند و کاربران باید اقدامات پیشگیرانه‌ای برای محافظت از دارایی‌های خود انجام دهند. کیف پول سرد یکی از بهترین این گزینه‌ها است. کیف پول سرد می‌تواند با یکپارچه‌سازی پشتیبانی چند امضایی و عبارت‌های عبور دو مرحله‌ای، امنیت بیشتری را فراهم کند.

امنیت کیف پول‌های سرد چقدر است؟

امنیت کیف پول‌های سرد

کیف پول سرد با اطمینان از اینکه کلید خصوصی شما هرگز قرار نیست جایی پخش شود، از هر نوع سرقتی جلوگیری می‌کند. برای درک بهتر این قضیه، فرض کنید یک کیف پول گرم دارید؛ برنامه کیف پول شما کلید خصوصی را با اتصال به اینترنت ایجاد می‌کند؛ همین اتصال به اینترنت، خود باعث ایجاد آسیب‌های زیادی می‌شود.

علاوه بر این، هر تراکنش با کیف پول گرم قبل از پخش در شبکه بلاک چین به صورت آنلاین با استفاده از کلیدهای خصوصی مرتبط امضا می‌شود. این فرآیند کلید خصوصی را آسیب پذیر می‌کند؛ چراکه هکرها می‌توانند از هرگونه مشکل امنیتی برای دسترسی غیرمجاز سوء استفاده کنند.

کیف پول سرد با ایجاد کیف پول خصوصی به صورت آفلاین و با استفاده از تراشه‌های ایمن تعبیه شده در دستگاه سخت‌افزاری، احتمال ایجاد هر نوع ریسکی را از بین می‌برد. همچنین تمام تراکنش‌ها در یک محیط امن انجام می‌شوند و این تضمین وجود دارد که کلیدهای خصوصی شما هرگز به صورت آنلاین در معرض دید قرار نمی‌گیرند.

انواع کیف پول‌های سرد 

کیف پول‌های سرد ارز دیجیتال در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. همچنین تفاوت‌های جزئی در تجربه کاربری آن‌ها وجود دارد که این کیف پول‌ها را از هم متمایز می‌کنند. در ادامه به انواع متنوع رایج کیف پول‌های سرد اشاره می‌کنیم:

  • کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی ابتدایی‌ترین شکل کیف پول سرد است. این کیف پول درواقع سندی است که شامل کلید خصوصی و عمومی (و گاهی اوقات یک آدرس کد QR) می‌شود. در کیف پول کاغذی کاربر بعد از ایجاد کلید خصوصی به صورت آفلاین، یک کپی از آن را برای ذخیره‌سازی چاپ می‌کند.

سند کاغذی باید در جایی امن نگهداری شود و هر گونه اقدام امنیتی برای محافظت از آسیب انجام شود. 

با توجه به گزینه‌های متعددی که در حال حاضر برای سرمایه گذاران در دسترس است، ایده کیف پول کاغذی حالا دیگر قدیمی شده و کمتر کسی از آن استفاده می‌کند؛ با این حال، این راه حل به عنوان یک روش مقرون به صرفه برای ذخیره ارزهای دیجیتال یا انتقال آن با سایر رمز ارزها شناخته می‌شود.

  • کیف پول‌های سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری رایج‌ترین شکل از کیف پول‌های سرد هستند. این نوع کیف پول از یک دستگاه فیزیکی امن برای تولید و ذخیره کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین استفاده می‌کنند. محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری در حال حاضر  Ledger و Trezor هستند. 

برای انجام تراکنش با این کیف پول‌ها لازم است آن را به صورت USB یا از طریق بلوتوث به یک دستگاه دارای اینترنت متصل کنید. تا زمانی که کاربر از کیف پول سخت‌افزاری و عبارت اولیه خود محافظت می‌کند، خطر از دست دادن سرمایه از طریق نقص امنیتی و فنی از بین می‌رود.

معرفی بهترین کیف پول‌های سرد

کیف پول‌های سرد، امنیت بی‌نظیری را برای دارایی‌های شما فراهم می‌کنند. در ادامه فهرستی از بهترین کیف پول‌های سرد را به شما معرفی می‌کنیم؛ قطعا هرکسی با توجه به هدفی که از سرمایه‌گذاری دارد و سلیقه شخصی خود، یکی از آن‌ها را مناسب می‌داند.

  • کیف پول لجر (Ledger)

این کیف پول در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد که طیف مختلفی از کیف پول‌های سخت‌افزاری را برای دسته‌های مختلف سرمایه‌گذاران رمز ارز ارائه کرد. کیف پول لجر تا به امروز بیش از چهار میلیون نسخه فروش رفته و در بین تریدرها و سرمایه‌گذاران زیادی محبوبیت پیدا کرده است.

  • کیف پول ترزور (Trezor)

این کیف پول هم در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و تا امروز بیش از یک میلیون نسخه از دستگاه آن به فروش رفته است. این شرکت در حال حاضر دو دستگاه کیف پول سرد به نام‌های Trezor One و Model T را ارائه می‌کند. که  Trezor Model T پیشرفته‌ترین نوع این دستگاه است که از کوین‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند.

  • کیف پول الیپال تیتان (Ellipal Titan)

این کیف پول از فناوری شکاف هوا (Air Gap) استفاده می‌کند که سطح بیشتری از امنیت را تضمین می‌کند؛ زیرا از هک شدن کیف پول از طریق اتصالات اینترنتی تا حد زیادی جلوگیری می‌شود. این دستگاه برخلاف سایر کیف پول‌های سرد، به اینترنت، بلوتوث یا USB متصل نمی‌شود؛ بلکه تمام تراکنش‌ها در آن با استفاده از کدهای QR امضا و تایید می‌شوند.

  • کیف پول کیپ کی (KeepKey)

این کیف پول که توسط پلتفرم رمزنگاری ShapeShift در سال ۲۰۱۵ توسعه یافت، یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین کیف پول‌های سرد است. KeepKey از تمام تراکنش‌های رمز ارزی پشتیبانی می‌کند و دارای صفحه نمایش بزرگی است تا کاربران بتوانند تراکنش‌ها را قبل از امضا تایید کنند. این کیف پول همچنین با یکپارچه‌سازی بومی با پلتفرم ShapeShift برای سرمایه‌گذارانی که نیاز به تعامل با برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) دارند، ایده‌آل است.

  • کیف پول سیف پال (SafePal S1)

این کیف پول سخت افزاری با پشتیبانی صرافی بایننس در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد. این دستگاه یک تجربه بصری را به کاربران ارائه می‌دهد. مانند اکثر کیف پول‌ها، کلیدهای خصوصی کاربران در تراشه عنصر امن این کیف پول ذخیره می‌شوند. کیف پول SafePal S1 هم نسبتاً مقرون به صرفه و ایده‌آل برای سرمایه گذارانی است که به دنبال کیف سرد با دسترسی به طیف گسترده‌ای از شبکه‌های بلاک چین هستند.

کلام آخر

کیف پول سرد ارز دیجیتال به عنوان یک راه‌حل کاربردی برای کسانی استفاده می‌شود که مبالغ زیادی رمز ارز را سرمایه‌گذاری کرده‌اند. هر روزی که می‌گذرد بر تعداد تقاضا برای دریافت این کیف پول از سمت کاربران افزوده می‌شود و طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. 

استفاده از کیف پول سرد بسیار آسان است و شما با داشتن آن در مدت زمان کمی می‌توانید انواع تراکنش‌های رمز ارزی را انجام دهید. تنها کاری که باید بکنید این است که عبارت خصوصی یا همان  Seed خود را خصوصی نگه دارید و آن را با هیچ کسی به اشتراک نگذارید.

اگر دوست دارید درباره دنیای رمز ارزها و جدیدترین اخبار کریپتو کارنسی بیشتر بدانید، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را هم مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر