ییلد فارمینگ چیست؟

کشت سود ارز دیجیتال چیست

فهرست مطالب

«وارن بافت» میلیاردر و سرمایه‌گذار معروف گفت: «اگر در خواب راهی برای پول درآوردن پیدا نکنید، تا زمانی که بمیرید کار خواهید کرد.»

این جمله می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای ورود به مفهومی به‌نام ییلد فارمینگ (Yield Farming) یا کشت سود ارز دیجیتال باشد. این استراتژی نوعی سرمایه‌گذاری است که بر امور مالی غیرمتمرکز یا دی‌فای (DeFi) تمرکز دارد. معامله‌گران با داشتن درک عمیق از دی‌فای و بررسی ریسک‌های موجود در بازار کریپتوکرنسی، از ییلد فارمینگ برای کسب سودهای کلان و سرمایه‌گذاری زود بازده استفاده می‌کنند.

برای آشنایی با این روش سرمایه‌گذاری در دنیای رمزارزها با بیتمکس همراه باشید.

تعریف ییلد فارمینگ

کشت سود (Yield Farming)، راهی برای کسب پاداش یا سود با سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های خدمات مالی غیرمتمرکز است.

این استراتژی شبیه به حساب پس‌انداز عمل می‌کند؛ جایی که شما دارایی ارز فیات خود را نزد بانک به‌عنوان سپرده قرار می‌دهید و بانک براساس مقدار پول و مدت‌زمان قفل شدن حساب، به شما سود می‌دهد.

در این فرایند پول‌های قفل یا ذخیره شده، توسط بانک به افراد واجد شرایط در قالب وام ارائه می‌شود. در کشت سود شما همین کار را با ارزهای دیجیتال خود انجام می‌دهید؛ با این تفاوت که به‌جای استفاده از یک سرویس متمرکز مانند بانک، ییلد فارمینگ با استفاده از قراردادهای هوشمند در شبکه بلاکچین اجرا می‌شود.

قراردادهای هوشمند در استخرهای نقدینگی تحت مدیریت پلتفرم‌های دی‌فای، ارائه می‌شوند. سرمایه‌گذاران در این ساز‌وکار، می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی خود را برای کسب سود قرض دهند. کاربران دیگر عموما با قرض گرفتن این دارایی‌ها در سرمایه‌گذاری‌های دیگر شرکت کنند.

به‌طور کلی سودآوری در ییلد فارمینگ را می‌توان همان بهره حاصل از شرکت در فرایند وام‌دهی ارز دیجیتال و درآمد به‌دست آمده از پیوستن به یک استخر نقدینگی در پروتکل‌های اثبات سهام (Proof-of-Stake) است.

ییلد فارمینگ چطور انجام می‌شود؟

ییلد فارمینگ چطور انجام می‌شود؟

نحوه عملکرد کشت سود را می‌توان به چند مرحله ساده تقسیم کرد:

1. ابتدا سرمایه‌گذاران کار خود را با افزودن یا واریز ارز دیجیتال به یک استخر نقدینگی شروع می‌کنند.

وجود استخرهای نقدینگی مهم است، زیرا به‌عنوان بازارهای پولی غیرمتمرکز عمل می‌کنند. به بیان ساده، استخر نقدینگی سپرده‌گذاران را به وام‌گیرندگان وصل می‌کند. به این صورت که سپرده‌گذاران می‌توانند توکن‌های خود را از طریق برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) به‌عنوان وام قرض دهند.

2. سپس زمانی که دارایی‌ها به یک استخر نقدینگی اضافه شد، سرمایه‌گذاران رسما به‌عنوان ارائه‌دهندگان نقدینگی (LPs) شناخته خواهند شد.

3. وام‌گیرندگان در این مرحله، می‌توانند دارایی را قرض بگیرند و از آن در سرمایه‌گذاری‌های خود استفاده کنند.

4. سپس ارائه‌دهندگان نقدینگی به خاطر قفل کردن دارایی خود در استخر پاداش می‌گیرند.

5. پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات کشت سود از سپرده‌گذاران و وام‌گیرندگان کارمزد دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هولد کردن (HODL) ارز دیجیتال چیست؟

ریسک‌های ییلد فارمینگ

ریسک‌های ییلد فارمینگ

بااینکه کشت سود به‌عنوان یک استراتژی پربازده با سود هنگفت شناخته می‌شود، اما هنوز ریسک‌های مخصوص به خود را دارد.

در ادامه به ریسک‌های ییلد فارمینگ اشاره می‌کنیم:

1. نوسانات قیمتی

ازآنجایی‌که بازار ارزهای دیجیتال بی‌ثبات و ناپایدار است، ارزش دارایی‌هایی که توسط سرمایه‌گذاران در استخرهای نقدینگی سپرده‌گذاری می‌شوند در طول زمان دچار نوسان خواهند شد.

حتی اگر درصد بازدهی سالانه (APY) برای یک ارز دیجیتال خاص حدود ۱۰۰۰ تخمین زده شود، سرمایه‌گذاران همیشه باید ارزش اولیه سرمایه خود را حفظ کنند تا در اثر نوسانات قیمتی دچار زیان نشوند.

2. ضرر ناپایدار

ییلد فارمینگ ممکن است منجر به ضررهای هنگفت شود و این موضوع تا حد زیادی به دلیل ضرر ناپایدار (Impermanent Loss) رخ می‌دهد. ضرر ناپایدار زمانی است که ارزش دارایی قفل‌شده در استخر نقدینگی به دلیل نوسانات بازار کاهش می‌یابد.

به عبارت ساده‌تر، سرمایه‌گذاران وقتی می‌خواهند دارایی‌هایشان را برداشت کنند، ارزش دلاری کمتری برای دارایی‌های خود دریافت می‌کنند.

3. کلاهبرداری‌ها

فقدان مقررات قانونی در دی‌فای می‌تواند باعث کلاهبرداری در کشت سود شود. پلتفرم‌های جعلی با ارائه وعده‌های دروغین مانند APY بالا از سرمایه‌گذاران کلاهبرداری می‌کنند.

مواردی از کلاهبرداری در کشت سود وجود داشته که در آن پلتفرم‌های دی‌فای از سرمایه‌گذاران سپرده می‌گرفتند و یک‌باره ناپدید می‌شدند. این عمل به‌اصطلاح راگ پول (Rug Pull) نامیده می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید در مورد پلتفرم میزبان تحقیق کامل کنید.

توجه: درصد بازدهی سالانه یا APY میزان افزایش سالانه یک‌ سرمایه است که معادل با نرخ بهره مرکب خواهد بود.

بهترین پلتفرم‌ها برای کشت سود

بهترین پلتفرم‌ها برای کشت سود
پلتفرم‌های مختلفی برای ییلد فارمینگ وجود دارند که در ادامه به چند مورد از آنها که معتبر هستند اشاره می‌کنیم:

پنکیک سواپ (PancakeSwap)

پنکیک سواپ که به‌عنوان یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) کار می‌کند، روی زنجیره هوشمند بایننس ساخته‌شده است. عملکرد این صرافی مشابه پلتفرم‌های بازار‌ساز خودکار (AMM) است که در آن کاربران را قادر می‌سازد تا بدون اتکا به واسطه‌ها و از طریق کیف پول دیجیتال خود در معاملات مستقیم ارز دیجیتال شرکت کنند. پنکیک سواپ به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های خود را در استخرهای نقدینگی واریز کرده و سود کسب کنند.

کیک دی‌فای (Cake Defi)

کیک دی‌فای که با Bake نیز شناخته می‌شود، یک پلتفرم کاربرپسند است که کلیه خدمات دی‌فای را ارائه می‌دهد. این برنامه کشت سود خدماتی مانند استیکینگ (Staking)، وام گرفتن (Borrowing)، ییلد ماینینگ (Yield Mining) و ییلد والت (Yield Vault) را ارائه می‌کند. بنابراین کاربران این پلتفرم می‌توانند از راه‌های مختلفی وارد فرایند ییلد فارمینگ شوند.

آوه (Aave)

آوه یک پلتفرم نقدینگی برای وام دادن و استقراض ارزهای دیجیتال است. این پلتفرم از استیبل کوین‌های مختلف مانند DAI ،USDT،BAT و yearn.finance پشتیبانی می‌کند.

با شرکت در فرایند وام‌دهی آوه، «aTokens» به‌دست خواهید آورد؛ aTokens به‌عنوان یک پاداش، علاوه‌بر سود اصلی به شما داده می‌شود. هرچه زمان شرکت شما در فرآیند وام‌دهی بیشتر باشد، توکن‌های بیشتری دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: توکن حاکمیتی چیست؟

کلام آخر

ییلد فارمینگ استراتژی جذابی برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است تا با سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال خود، سود کسب کنند. کشت سود یک فرایند کسب درآمد غیرفعال دنیای پلتفرم‌های غیرمتمرکز یا دی‌فای است. این استراتژی کشاورزی رمزارزی، کاملا مانند سپرده‌گذاری در بانک بوده و فقط به‌جای یک بانک در یک پلتفرم وام‌دهی غیرمتمرکز سرمایه‌گذاری می‌کنید. در این استراتژی شما عملا کاری انجام نمی‌دهید و فقط از دارایی قفل‌شده خود در استخرهای نقدینگی سود به دست می‌آورید.

با این حال، کشت سود ارز دیجیتال ممکن است برای بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌کار به‌دلیل ریسک‌های موجود، مناسب نباشد.

ایده کسب درآمد ۱۰۰ درصدی، ۲۰۰ درصدی یا بیشتر، می‌تواند بسیار فریبنده باشد. پس بهتر است قبل از شروع فعالیت در ییلد فارمینگ درباره شرایط کلی بازار کریپتوکرنسی‌ها، پلتفرم‌های معتبر وام‌دهی و کشت سود و سایر موارد موردنیاز، تحقیقات کاملی انجام دهید.

اگر کشت سود روش موردنظر شما برای سرمایه‌گذاری نیست، حتما سری به سایر مقالات وبلاگ بیتمکس بزنید تا فرایند سرمایه‌گذاری مناسب با شرایط خود را هرچه سریع‌تر پیدا کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت […]

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر […]