سلفیش ماینینگ (Selfish Mining) چیست؟

سلفیش ماینینگ چیست

فهرست مطالب

عملیات استخراج یا ماینینگ (Mining) که به‌نوعی تضمین‌کننده امنیت و عدم تمرکز در بلاکچین‌‌های مبتنی بر این سازو‌کار به‌شمار می‌رود؛ اگر به‌صورت خودخواهانه انجام شود، عاملی مخرب و زیان‌بار خواهد بود.

استخراج خودخواهانه یا به اصطلاح رایج‌تر سلفیش ماینینگ (Selfish Mining) یک فرایند سودجویانه و تقریبا کلاهبرداری است که توسط بعضی از ماینرها به‌ویژه در بلاکچین بیت کوین (به‌خاطر ارزش بالای آن) انجام می‌شود.

با بیتمکس همراه باشید تا با این موضوع بیشتر آشنا شوید.

ماینینگ ارز دیجیتال

ماینینگ ارز دیجیتال

قبل از هرچیز باید نگاهی به فرایند استخراج داشته باشیم. یکی از راه‌های کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال، ماینینگ یا استخراج است. استخراج پروتکلی برای تولید بلاک و کوین‌های جدید در بلاکچین‌های مبتنی بر الگوریتم گواه اثبات کار (Proof of Work) است.

شناخته‌شده‌ترین بلاکچینی که با این الگوریتم کار می‌کند، شبکه بیت کوین است. این رمزارز محبوب و ارزشمند از طریق استخراج تولید می‌شود و افراد بسیاری که به آن‌ها ماینر می‌گویند، روی شبکه آن مشغول عملیات استخراج هستند.

در فرایند استخراج، ماینرها قدرت پردازشی سیستم‌های کامپیوتری خود (CPU) را با مصرف برق بالا در اختیار شبکه قرار می‌دهند. شبکه با استفاده از این فاکتورها، معادلات پیچیده و رمزنگاری شده را حل کرده و بلاک جدید به زنجیره اضافه می‌کنند.

نکته: در سال‌های اخیر با افزایش سختی شبکه بیت کوین، فرایند ماینینگ این شبکه تنها با دستگاه‌های ماینر ممکن است.

ماینرها در ازای استخراج بلاک‌های جدید مقداری بیت کوین به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. تا سال ۲۰۱۳ همه تصور می‌کردند، این افراد همه بلاک‌های استخراج شده در فرایند ماینینگ را وارد زنجیره اصلی می‌کنند. اما در این سال دو محقق دنیای بلاکچین به‌نام‌های امین گون سیرر (Emin Gün Sirer) و ایتای ایال (Ittay Eyal)، اعلام کردند که طبق تحقیقاتشان اطلاعاتی به‌دست آمده که نشان می‌دهد تعدادی از ماینرها بلاک‌های استخراج شده را پنهان می‌کنند. آن‌ها مدعی شدند که این افراد بلاک‌های استخراج شده را وارد فورک‌های جدید کرده‌اند. این عملیات پنهان‌کاری همان سلفیش ماینینگ یا استخراج خودخواهانه است.

مفهوم سلفیش ماینینگ

در یک توضیح کلی سلفیش ماینینگ نوعی تبانی میان گروهی از ماینرهای بیت کوین، برای کسب درآمد بیشتر است. در انتهای این فرایند و با ادامه موفقیت‌آمیز آن، تنها این گروه می‌توانند بلاک‌های جدید استخراج کنند. این روش غیرمتمرکز بودن شبکه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و این اصلی‌ترین چالشی است که ایجاد می‌کند.

استخراج خودخواهانه چگونه انجام می‌شود؟

استخراج خودخواهانه بیت کوین

در این عملیات گروهی از کاربران یا ماینرها یک استخر ماینینگ تشکیل می‌دهند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شروع به استخراج بلاک می‌کنند. بلاک استخراج شده طی تبانی این ماینرها وارد زنجیره نمی‌شود. آن‌ها بلاک را پنهان می‌کنند.

به‌طور معمول استخراج‌کنندگان برای استخراج بلاک یا کوین جدید به آخرین بلاک ایجاد شده متصل می‌شوند و روی آن کار می‌کنند. در این شرایط سایر ماینرها که از این وضعیت اطلاع ندارند، همچنان در پی استخراج بلاکی خواهند بود که این گروه استخراج کرده‌اند. گروه تبهکار نیز به‌سراغ استخراج بلاک بعدی می‌روند.

با ادامه این وضع همه بلاک‌های بعدی توسط استخر متقلب و خودخواه، ماین خواهد شد. این استخرها به‌مرور زمان به درآمدهای قابل‌توجهی می‌رسند. علاوه‌براین، قدرت زیادی در شبکه پیدا می‌کنند و همان‌طور که اشاره شد، عدم تمرکز بلاکچین را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

بیشتر بدانید:
استخر استخراج یا ماینینگ چیست؟

گاهی ماینرهای در یک گروه مشترک توان پردازشی خود را برای استخراج یک بلاک باهم به اشتراک می‌گذارند؛ به این گروه‌ها استخرهای ماینینگ یا استخراج می‌گویند.

سلفیش ماینینگ چه معایب و خطراتی دارد؟

کلاهبرداری ارز دیجیتال

  1. ممکن است ماینرهایی که به‌طور صادقانه مشغول استخراج هستند با وسوسه درآمد بیشتر جذب این روش و گروه‌های ماینینگ خودخواهانه شوند.
  2. اگر یک استخر یا گروه ماینینگ بتواند عمده قدرت هش ریت (نرخ پردازش دستگاه‌های ماینینگ در ثانیه) بلاکچین بیت کوین را در دست بگیرد، احتمال حمله ۵۱٪ افزایش پیدا می‌کند.
  3. کاهش میزان عدم تمرکز، امنیت بلاکچین بیت کوین را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند به افت قیمت این ارز منجر شود.
  4. به‌دلیل این‌که ماینرهای فریب‌خورده به‌دنبال بلاک پنهان شده هستند و آن را پیدا نمی‌کنند، میزان هدر رفت هزینه و انرژی در استخراج چندین برابر می‌شود.

سخن آخر
هرچند محققان دنیای بلاکچین هنوز این سبک استخراج را خطر چندان جدی و مهمی نمی‌بینند؛ اما به‌طور کلی عملیات‌های با اهداف کلاهبرداری وجه خوشایندی برای هیچ‌کس و در هیچ فضایی ندارد. همچنین این محققان درباره آینده صحبتی نکرده‌اند و شرایط حال‌حاضر را خطرناک نمی‌بینند.

علاوه‌بر این ایجاد چنین روش‌های سودجویانه‌ای برای کسب درآمد بیشتر در فضای شفاف بلاکچین‌ها، می‌تواند ضربه‌ای بزرگ به این دنیای نوین و جذاب بزند.

برای این‌که بیشتر با روش‌های این‌چنینی آشنا شوید و با دید بازتری در دنیای ارزهای دیجیتال فعالیت کنید، سایر مطالب وبلاگ بیتمکس را نیز مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل