معاملات همتا به همتا (Peer to Peer) چیست؟

مبادله P2P چگونه انجام می‌شود؟

فهرست مطالب

بسیاری از معامله‌گران و تریدرها ترجیح می‌دهند به صورت مستقیم و بدون حضور هیچ واسطه‌ای با یکدیگر معامله کنند. به همین دلیل معاملات همتا به همتا (Peer to Peer) شکل گرفتند تا تریدرها بتوانند با روشی آسان به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. صرافی‌های ارز دیجیتال زیادی وجود دارند که امکان معامله همتا به همتا را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.

در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره معاملات همتا به همتا و روش انجام آن‌ها در پلتفرم‌های آنلاین کریپتو کارنسی صحبت می‌کنیم.

معامله همتا به همتا چگونه کار می‌کنند؟

همانطور که در مقاله‌های قبل اشاره کردیم، صرافی ارز دیجیتال به عنوان یک پلتفرم یا بازار آنلاین برای تعامل خریدار و فروشنده عمل می‌کند. پلتفرم‌های رمز ارز تا زمانی که خریدار و فروشنده با هم توافق کنند، سفارش خرید یا فروش را در قالب قرارداد هوشمند باز نگه می‌دارد. قرارداد هوشمند (Smart Contract) یک برنامه کامپیوتری است که به صورت خودکار یک معامله را به انجام می‌رساند.

برای درک بهتر نحوه انجام معاملات همتا به همتا، تصور کنید قرار است مقداری بیت کوین بخرید. برای خرید بیت کوین به جای امضای قرارداد کاغذی و دخالت شخص ثالث، برای ایجاد اعتماد بین طرفین، از قرارداد هوشمند استفاده می‌کنید.

قرارداد هوشمند شامل شرایطی مثل قیمت رمز ارز و تاریخ پرداخت می‌شود. زمانی که شما به عنوان خریدار با فروشنده به توافق رسیدید، قرارداد هوشمند شما به زنجیره بلوکی ارسال می‌شود و قابلیت تغییر آن وجود ندارد.

زمانی که برای خرید بیت کوین پول پرداخت کنید و فروشنده تایید کند که مبلغ پرداختی به کیف پول او ارسال شده، قرارداد هوشمند به طور خودکار ثبت شده و بیت کوین شما به کیف پولتان منتقل می‌شود.

مراحل انجام معامله همتا به همتا در صرافی

مراحل انجام معامله همتا به همتا در صرافی

معاملات P2P می‌تواند برای هر جفت ارز دیجیتال ازجمله BTC/ETH، USDT/USDC و SOL/BUSD کار کند. همچنین می‌تواند برای جفت‌های فیات به کریپتو هم انجام شود. در ادامه به مراحلی اشاره می‌کنیم که برای انجام یک معامله همتا به همتا لازم است:

  1. ایجاد حساب کاربری در یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال
  2. ورود به حساب کاربری صرافی و ثبت سفارش برای مبادله رمز ارز
  3. پذیرش سفارش خریدار توسط فروشنده
  4. ثبت قرارداد هوشمند بین خریدار و فروشنده
  5. خرید رمز ارز و انتقال آن به کیف پول شخصی خریدار

مزایای معامله همتا به همتا

معاملات همتا به همتا مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

طیف وسیع پیشنهادات

به عنوان خریدار، می‌توانید به فروشندگان زیادی با نرخ‌های مختلف و روش‌های پرداخت متنوع دسترسی داشته باشید. همچنین به عنوان فروشنده، به خریداران و معاملات بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید.

بازار جهانی

خدمات صرافی‌های P2P به شما این امکان را می‌دهد که در عرض چند دقیقه ارزهای دیجیتال را با افراد مختلف در نقاط مختلف جهان معامله کنید؛ به طور مثال یک خریدار در نیجریه می‌تواند با فروشنده‌ای در کوبا معامله کند و در کمتر از پنج دقیقه، معامله با موفقیت انجام شود.

مزایای معامله همتا به همتا

روش‌های متنوع پرداخت

گزینه‌های پرداخت متعدد در بازارهای مالی همیشه مزیت محسوب می‌شود. با معاملات P2P، خریداران می‌توانند از طریق کیف پول‌های مختلف و حساب‌های بانکی پرداخت‌ها را انجام دهند. همچنین معامله‌گران تشویق می شوند تا بدون نگرانی در مورد نحوه پرداخت معاملات بیشتری را انجام دهند.

امنیت بیشتر

همانطور که اشاره کردیم، صرافی‌های ارز دیجیتال همتا به همتا از خدمات و ابزارهای مطمئن برای محافظت از دارایی‌های خریداران و فروشندگان استفاده می‌کنند. این روش تضمین می‌کند که دارایی‌های نگهداری شده توسط فروشنده تنها زمانی به خریدار داده می‌شود که هر دو نفر با موفقیت شرایط معامله را رعایت کنند.

کارمزد معاملاتی صفر

در حالی که بعضی از صرافی‌های رمزنگاری کارمزد یا درصد ثابتی را برای هر معامله دریافت می‌کنند، بعضی دیگر به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا به صورت رایگان با هم ارتباط برقرار کرده و تراکنش‌ها را انجام دهند؛ به همین دلیل بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد صرافی P2P، حتماً شرایط و ضوابط آن را بررسی کنید.

معایب معامله همتا به همتا

معایب معامله همتا به همتا

ازجمله معایب معاملات همتا به همتا می‌توان موارد زیر را نام برد:

سرعت کمتر معاملات

این درست است که هر تراکنش در معاملات همتا به همتا تقریباً بلافاصله بعد از تایید هر دو طرف انجام می‌شود؛ اما در صورتی که یکی از طرفین به دلایل مختلف تراکنش را به تاخیر بیندازد، معامله می‌تواند چند روز طول بکشد؛ در صورتی که در معاملات معمولی مثل معامله سریع بیتمکس، لازم نیست منتظر بمانید تا خریدار یا فروشنده معامله را تایید کند تا ادامه دهید.

نقدینگی کم

صرافی‌های همتا به همتا به دلیل ماهیت فرآیندی که دارد، به طور طبیعی نقدینگی کمتری نسبت به صرافی متمرکز ارز دیجیتال (Centralized Exchange) دارند؛ به همین دلیل، تریدرهایی که نیاز به انجام معاملات با حجم زیاد دارند، ممکن است در این مسیر با چالش‌هایی مواجه شوند.

آیا معامله همتا به همتا امنیت دارد؟

معاملات همتا به همتا عموما ایمن است؛ اما معمولا به نوع صرافی و اقدامات امنیتی آن بستگی دارد. صرافی‌های همتا به همتا این روزها با به‌روزرسانی‌های امنیتی منظم و فرآیند تأیید هویت دقیق برای ایمن نگه داشتن حساب کاربری امنیت زیادی را تضمین می‌کنند. اما همان‌طور که هر پلتفرمی ممکن است با وجود اقدامات امنیتی قوی، با خطراتی مثل حملات هکری مواجه شود، پلتفرم‌های همتا به همتا هم از این قاعده مستثنی نیستند.

کلام آخر
معاملات همتا به همتا طیف گسترده‌ای از پیشنهادات تجاری و دسترسی به بازار جهانی ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد. این نوع از معاملات به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که ارزهای دیجیتال خود را روی یک پلتفرم امن و انعطاف‌پذیر بخرند و بفروشند.

اگر دوست دارید درباره اصطلاحات رایج دنیای کریپتو کارنسی و جدیدترین اخبار رمز ارزها بیشتر بدانید، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر