بیت کوین چیست؟ نحوه خرید و فروش و معامله بیت کوین

بیت کوین چیست؟

فهرست مطالب

در یکی از روزهای سال ۲۰۰۸ مقاله‌ای در سایت metzdowd.com منتشر شد که تحولی عظیم در بازارهای مالی جهانی ایجاد کرد. آن مقاله درمورد ظهور پول الکترونیک بیت کوین (Bitcoin) و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن بود. بیت کوین چیست؟

مقاله معرفی بیت کوین را شخص یا گروهی به اسم ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) انتشار داد؛ شخصی مرموز که تا همین امروز که این مطلب نوشته می‌شود، هنوز کسی از هویت حقیقی او مطلع نشده است. 

بیت کوین در اصل یک ارز دیجیتال است که هیچ بانک یا موسسه دولتی آن را کنترل نمی‌کند و شما بدون آن که کسی مطلع شود، می‌توانید با آن خرید کنید یا سرمایه‌هایتان را به این رمز ارز تبدیل کنید. در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، هر چیزی را که لازم است درباره بیت کوین بدانید مرور می‌کنیم.

تعریف بیت کوین به زبان ساده

بیت کوین (BTC) در اصل یک نوع پول دیجیتال و رمزنگاری شده است که می‌توان با آن مبادلات مالی انجام داد. این ارز دیجیتال را می‌توان مشابه دلار آمریکا یا ریال در ایران دانست؛ با این تفاوت که هیچ دولت یا نهاد مالی آن را تولید نمی‌کند و پشتوانه دولتی ندارد.

بیت کوین شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال در جهان است که روزانه هزاران تریدر آن را خرید و فروش و معامله می‌کنند. این رمز ارز را یک الگوریتم ریاضی تولید می‌کند و تمام تراکنش‌های آن هم توسط همین دستگاه‌های محاسباتی ثبت و نگهداری می‌شود.

این الگوریتم ریاضی در واقع نوعی تکنولوژی رمزنگاری شده مبتنی بر بلاک چین (Blockchain) است. بلاک چین علاوه بر شفافیت شبکه، وظیفه حفظ حریم خصوصی کاربران را هم بر عهده دارد؛ یعنی تمام کاربران می‌توانند به صورت ناشناس در شبکه فعالیت کنند و در عین حال از جزئیات اطلاعات تراکنش‌ها هم باخبر شوند.

تاریخچه بیت کوین

ظهور بیت کوین در سال ۲۰۰۸ و بعد از بحران مالی آمریکا بود. بحرانی که تاثیری عمیق در اقتصاد کل کشورهای جهان گذاشت و آثار آن تا سال‌ها بعد هم روی تجارت آمریکا دیده می‌شد. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۹ به طور رسمی راه‌اندازی شد و حالا به عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال در جهان از نظر ارزش بازار شناخته می‌شود.

تولید، توزیع، معامله و ذخیره بیت کوین توسط یک سیستم دفتر کل غیرمتمرکز (Decentralized) به اسم بلاک چین انجام می‌شود. این رمز ارز در طول تاریخ چندین نوسان صعودی و نزولی را تجربه کرده است. 

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

هر بیت کوین یک دارایی ارز دیجیتال شناخته می‌شود که می‌تواند در صرافی ارز دیجیتال یا کیف پول دیجیتال ذخیره شود. در ادامه اصطلاحات مربوط به این رمز ارز را به اختصار توضیح می‌دهیم:

  • بلاک چین: بیت کوین از یک منبع به نام بلاک چین (Blockchain) نیرو می‌گیرد که یک تاریخچه کلی از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را در خود ذخیره می‌کند.  
  • کلیدهای خصوصی و عمومی: کیف پول بیت کوین شامل یک کلید عمومی (Public Key) و یک کلید خصوصی (private key) است که با هم کار می‌کنند. این کلیدهای خصوصی و عمومی انتقال ایمن یک ارز دیجیتال از یک کاربر به کاربر دیگر را ممکن می‌سازند.
  • استخراج بیت کوین: کاربران در شبکه بیت کوین تراکنش‌ها را از طریق فرایندی به نام استخراج (mining) تایید می‌کنند. این کار این موضوع را تضمین می‌کند که شما بیت کوینی که دارید را تنها یک بار خرج می‌کنید.

آموزش خرید و فروش بیت کوین

کسب درآمد از بیت کوین

اولین قدم برای سرمایه‌گذاری بیت کوین، ثبت نام در یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال است. بعد از ایجاد حساب کاربری در صرافی، می‌توانید به اندازه سرمایه‌ای که دارید بیت کوین بخرید. بیتمکس یکی از صرافی‌های آنلاین خرید و فروش ارز دیجیتال است که در کمترین زمان ممکن می‌توانید در آن حساب کاربری ساخته و بعد از آن ارز دیجیتال بخرید.

قبل از انجام هر اقدامی در صرافی ارز دیجیتال، بهتر است آشنایی حداقلی با مبانی معاملات در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید؛ چون معامله ارزهای دیجیتال به خودی خود کار پر از ریسکی است و نیاز به دانش و آگاهی کافی دارد.

آیا بیت کوین قابل اعتماد است؟

به طور کلی می‌توانیم بگوییم اصلی‌ترین هدف شکل‌گیری بیت کوین، ذخیره و انتقال امن دارایی است؛ به همین دلیل می‌توان آن را بانکداری دیجیتال امن و سیستم پرداخت به شمار آورد. افراد با آن می‌توانند کنترل حقیقی دارایی‌هایشان را به دست بیاورند. همچنین از طریق کلمه عبور اختصاصی که به آن کلید خصوصی (private key) می‌گویند، تنها مالک بیت کوین خود باشند.

اما مسئله‌ای که نه تنها برای بیت کوین، بلکه برای تمام ارزهای دیجیتال صدق می‌کند، این است که اگر شما در تراکنش خود اشتباه کنید، دارایی‌تان را برای همیشه از دست خواهید داد. چون هیچ نهاد دولتی و مرکز خاصی روی این تراکنش‌ها کنترل ندارد و کسی نمی‌تواند ثابت کند که مقدار مشخصی دارایی دیجیتال داشته است؛ پس باید مراقب باشید تا رمز ارز خود را برای شخص اشتباهی نفرستید یا کلید خصوصی خود را گم نکنید؛ چون در این صورت کسی نیست که به او مراجعه کنید و مسئله قابل پیگیری نیست.

نحوه کسب درآمد از طریق بیت کوین

برای انجام یک تراکنش در شبکه بیت کوین، اعضای شبکه باید آن را تایید کنند؛ دلیل این موضوع جلوگیری از تقلب و دوباره خرج کردن دارایی‌های شبکه است. اعضای شبکه کسانی هستند که خودشان تصمیم گرفتند این مسئولیت را بر عهده بگیرند؛ چون برای این کار پاداشی هم دریافت می‌کنند.

پاداش اعضای شبکه همان بیت کوین است؛ به این معنی که بعد از تایید هر تراکنش، شبکه به آن فرد بیت کوین پاداش می‌دهد. روند تکمیل ظرفیت یک بلاک و افزودن آن به شبکه بلاک چین را استخراج یا ماینینگ (mining) می‌نامند.

استخراج بیت کوین باعث می‌شود مدام بیت کوین‌های جدید ساخته شده و به کوین‌های در گردش در شبکه اضافه شوند. اما قسمت کسب درآمد این ماجرا برمی‌گردد به استخراج آن. چون بیت کوین ارزی رمزنگاری شده است و برای تایید تراکنش‌های آن نیاز به حل توابع پیچیده ریاضی است، قدرت پردازش زیادی را می‌طلبد.

پردازش این مسائل ریاضی بر عهده دستگاه‌های مخصوصی است که به آن‌ها ماینر (miner) می‌گویند. افرادی که وظیفه تایید تراکنش‌ها را دارند، استخراج کننده یا ماینر نام دارند که با تهیه این دستگاه‌ها، بعد از تایید هر تراکنش، پاداش خود را دریافت می‌کنند.

آینده بیت کوین چگونه است؟

در این دنیای مدرن و دیجیتال، هر روزی که می‌گذرد امکانات جدیدی برای زندگی بهتر انسان‌ها ایجاد می‌شود. بیت کوین و به طور کلی ارزهای دیجیتال درحال ایجاد دریچه‌ای به عصر تکنولوژی ایجاد تحولی عظیم در فناوری‌های مالی هستند.

ارزهای دیجیتال حالا در این جهان که همه چیز بر پایه تکنولوژی پیش می‌رود، چیزی مهم و قابل اهمیت هستند. هر روزی که می‌گذرد، افراد از پول نقدی و فیزیکی کمتر استفاده می‌کنند و اکثر پرداخت‌ها حالا به صورت آنلاین یا از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شوند.

با توجه به همه این‌ها می‌توان با اطمینان گفت که جهان به سمت دیجیتالی شدن قدم برمی‌دارد و رمز ارزها در این میان نقش اساسی دارند؛ با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت سرمایه‌گذاری روی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد. 

درست است که بازار ارزهای دیجیتال با نوسانات زیادی همراه است و ثبات ندارد؛ اما با یادگیری استراتژی‌های درست این حوزه و به کارگیری بهترین این استراتژی‌ها، می‌توان به یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای ارزهای دیجیتال تبدیل شد.

امیدواریم از مطالعه این مطلب، لذت کافی را برده باشید. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری از دنیای ارزهای دیجیتال کسب کنید، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]