حساب اجاره‌ای چیست و اجاره دادن حساب کاربری چه عواقبی دارد؟

حساب اجاره‌ای چیست

فهرست مطالب

فیشینگ، حساب اجاره‌ای و حمله سایبری ازجمله تهدیداتی هستند که باعث می‌شوند دارایی‌های دیجیتالی یا حتی فیزیکی یک شخص در عرض چند روز به کل از بین برود. کافی است به آگهی‌های نامعتبر در فضای مجازی سر بزنید تا این گونه جملات را ببینید:

«کسب درآمد در منزل»

«حقوق میلیونی فقط با داشتن اینترنت»

«کسب درآمد بدون سرمایه اولیه»

اما باید گفت اکثر این مدل آگهی‌ها متاسفانه به قصد کلاهبرداری منتشر می‌شوند و هدف آن‌ها سواستفاده از اطلاعات شما است. در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره ماهیت حساب اجاره‌ای و نحوه در امان ماندن از دام افراد سودجو صحبت می‌کنیم.

فیشینگ چیست؟

گاهی اوقات کلاهبرداران برای کسب سود در فضای سایبری، حساب‌های بانکی و کیف پول‌های مجازی دیگران را با استفاده از روش‌های متنوعی تخلیه می‌کنند که به این عمل فیشینگ (Phishing) می‌گویند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک سایت یا از طریق یک لینک به درگاه‌های پرداختی متصل می‌شوید که ناامن و غیرمعتبر هستند. این کار یکی از رایج‌ترین روش‌های فیشینگ و سرقت اطلاعات شخصی و بانکی اشخاص در ایران شناخته می‌شود.

بسیاری از این افراد که قصد کلاهبرداری دارند، برای اینکه بعد از فیشینگ، امکان ردیابی هویت آن‌ها وجود نداشته باشد، به حساب‌های مجازی دیگران نیاز دارند تا پول‌های کلاهبرداری شده را به آن حساب‌ها منتقل کنند؛ به این روش استفاده از حساب دیگران به اصطلاح «حساب اجاره‌ای» می‌گویند.

اجاره کارت بانکی برای صرافی یا افرادی که حساب کاربری صرافی خود را به دیگران اجاره می‌دهند، مجرم شناخته شده و به جرم پولشویی مشمول مجازات‌های سنگین می‌شوند.

اجاره­ دادن حساب کاربری در صرافی‌های ارز دیجیتال چه خطری دارد؟

اجاره­ دادن حساب کاربری در صرافی‌های ارز دیجیتال

گاهی اوقات آگهی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های درج آگهی دیده می‌شوند که محتوای آن‌ها «کسب درآمد میلیونی» در خانه یا به صورت اینترنتی است. اکثر این آگهی‌ها قول ثروت‌مند شدن در مدت زمان کم بدون هیچ دانش یا سرمایه‌ای را به شما می‌دهند؛ بدیهی است که این نوع آگهی‌ها به احتمال خیلی زیاد غیرقانونی و کلاهبرداری هستند و نباید به آن‌ها اعتماد کنید.

کافی است روی این آگهی‌ها کلیک کنید تا به صفحه شبکه اجتماعی آن‌ها هدایت شوید؛ بعد از آن به بهانه‌های مختلف از شما درخواست می‌کنند در یک صرافی ارز دیجیتال آنلاین حساب باز کنید. شما بعد از افتتاح حساب در یک صرافی، باید اطلاعات حساب کاربری‌تان را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا بتوانند درآمدهای نامشروع خود را به آن حساب واریز کنند.

بعد از وارد شدن به حساب شما، با پول کلاهبرداری، بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری خریده و به کیف پولشان منتقل می‌کنند. اگر پلیس پول دزدیده شده را پیگیری کند، به حساب شما می‌رسد و همه چیز به پای صاحب حساب تمام خواهد شد؛ چون ارزهای دیجیتال اکثرا غیرمتمرکزند و مبتنی بر دولت یا سازمان خاصی نیستند و ردیابی آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

مجازات اجاره حساب‌­ کاربری چیست؟

طبق قانون، اگر کسی خواسته یا ناخواسته با اجاره دادن حساب خود به کلاهبرداران در فیشینگ کمک کنند، مجرم یا شریک جرم شناخته می‌شود. مجازاتی که برای این گونه جرایم در نظر گرفته می‌شود، معمولا یکی از این موارد است:

  • استرداد تمام وجوه مبادله شده به همراه سود بانکی آن‌­ها
  • پرداخت مالیات وجوه معامله شده و پرداخت یک‌­چهارم یا ۲۵ درصد کل مبلغ 
  • حبس در زندان تا زمان شناسایی مجرم اصلی و تکمیل تحقیقات

چگونه از فریب کلاهبرداران در امان بمانیم؟

چگونه از فریب کلاهبرداران در امان بمانیم

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاری که برای پیشگیری از کلاهبرداری سایبری لازم است انجام دهید این است که قبل از ایجاد حساب در در صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال، اصول و قوانین آن صرافی را با دقت مطالعه کنید؛ در قسمت قوانین و مقررات هر سایتی، درباره موارد مربوط به ثبت نام نوشته که می‌تواند به شما یادآوری کند نباید اطلاعات حساب کاربری خود را در اختیار دیگران قرار دهید. سعی کنید در صرافی حساب کاربری بسازید که از میزان امنیت آن آگاه باشید.

در ادامه به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم که با کمک آن‌ها می‌توانید از حملات فیشینگ جلوگیری کنید:

  • روی پیوست یا لینکی که در ایمیل‌های ناشناس برایتان ارسال می‌شوند کلیک نکنید. 
  • همیشه سیستم عامل ویندوز و موبایلتان را به‌روز نگه دارید.
  • از رمز عبورهای قوی برای ورود به حساب کاربری‌تان استفاده کنید و رمزهای تکراری را برای حساب‌های متفاوت انتخاب نکنید.
  • ورود و احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید.
  • اطلاعات شخصی مثل آدرس کیف پول یا کلیدهای خصوصی خود را در اختیار کسی قرار ندهید.
  • از صرافی و کیف پول معتبر برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال خود استفاده کنید.
  • افزونه‌های مرورگر غیر قابل اعتماد را دانلود نکنید.

اگر دوست دارید ویژگی‌های صرافی معتبر ارز دیجیتال را بدانید و با معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال آشنا شوید، مقاله «معتبرترین صرافی‌های آنلاین ارز دیجیتال» را در بلاگ بیتمکس بخوانید.

رویکرد بیتمکس دربرابر حساب‌های اجاره‌ای

همانطور که در قوانین و مقررات بیتمکس ذکر کردیم، حفاظت از حساب کاربری، رمز عبور و دیگر اطلاعات برعهده کاربر بوده و لازم است به صدمات ناشی از انجام تخلفات یا جرایم مالی توجه داشته باشد.

در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری مستلزم بر عهده گرفتن تمام مسئولیت‌های حقوقی و کیفری کاربر است؛ پس در صورت مشاهده هر نوع رفتار مشکوک و غیرعادی در حساب کاربری‌تان، بهتر است هر چه زودتر به پشتیبانی بیتمکس اطلاع دهید.

اگر دوست دارید درباره ارزهای دیجیتال و و دنیای کریپتو کارنسی بیشتر بدانید، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت […]

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر […]