نود (Node) در کریپتو کارنسی چیست؟

فهرست مطالب

مدت‌ها است که از انتشار اولین مقاله «ساتوشی ناکاموتو» درباره بیت کوین می‌گذرد؛ حالا افراد زیادی در سراسر جهان در تلاشند تا درباره دنیای کریپتو کارنسی و نحوه عملکرد آن، بیشتر بدانند. بدیهی است که برای بهره‌مندی از این فضا نیازی به اطلاع از تمام نکات و اطلاعات مربوط به فناوری بلاک چین نیست.

اما قطعا داشتن درکی عمیق درباره این فضا به شما کمک می‌کند تا پیچیدگی‌های رمز ارزها را راحت‌تر طی کنید. یکی از مفاهیم و اصطلاحات دنیای کریپتو گره یا نود (Node) است. نود در دنیای ارزهای دیجیتال، یک سیستم سخت‌افزاری است که در بلاک چین نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

نقش نود در بهبود عملکرد بهتر کوین‌های محبوب و پرطرفدار مثل بیت کوین بسیار مهم و قابل توجه است. اصلی‌ترین وظیفه نود نگهداری از داده‌هایی است که در شبکه بلاک چین ثبت شده‌اند. در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره مفهوم نود، ویژگی‌ها و کاربردهای آن صحبت می‌کنیم.

نود در بلاک چین چیست؟

نودها در ارز دیجیتال، معمولا به بلاک چین مرتبط هستند؛ بنابراین قبل از پرداختن به مفهوم نود، ابتدا باید بلاک چین را با هم مرور کنیم. بلاک چین در واقع ستون فقرات کریپتو کارنسی است و تمام رمز ارزهای پایه روی آن اجرا می‌شوند.

بلاک چین در اصل یک دفتر کل است که تمام تراکنش‌های ارز دیجیتال در آن انجام می‌شوند. این دفتر کل دیجیتال غیرقابل تغییر، غیرمتمرکز و بسیار امن است. هر کدام از داده‌های هر تراکنش، یک بلاک (Block) نامیده می‌شود و با انجام هر تراکنش، جزئیات مربوط به آن در یک بلاک ذخیره می‌شود.

اگر دوست دارید درباره شبکه بلاک چین، ویژگی‌ها و کاربرد آن بیشتر بدانید، ما در مقاله «بلاک چین چیست» به طور مفصل به این موضوع پرداختیم.

نود (Node) در کریپتو کارنسی

برای ذخیره اطلاعات هر بلاک، بلاک چین باید اطلاعات آن را در دستگاه‌های ارتباطی درون شبکه توزیع کند. هر یک از این دستگاه‌ها یک نود نامیده می‌شوند. تمام نودهای بلاک چین با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و اطلاعات تراکنش‌ها را نظارت و تایید می‌کنند. 

هدف اصلی هر نود تایید یک تراکنش قبل از ذخیره دائمی آن به عنوان یک بلاک است. یک نود باید به یک فول نود (FullNode) متصل شود تا بتواند به درستی کار کند. فول نود، نودی است که به صورت مستقیم به شبکه بلاک چین متصل می‌شود و همه قوانین مربوط به شبکه را می‌پذیرد.

هرچه نودهای بیشتری در فول نودها باشند و تراکنش‌های بیشتری را تایید کنند، امنیت زنجیره بلوکی بیشتر حفظ می‌شود؛ به دلیل اینکه با افزایش ذخیره تراکنش‌ها، احتمال ناسازگاری و نقض قوانین بسیار کم می‌شود.

تفاوت نودها و ماینرها

به خاطر داشته باشید که نودها و ماینرها دو مقوله کاملاً متفاوت هستند. ماینرها (Miner) خود نودهایی هستند که در شبکه بلاک چین کار می‌کنند. اما هر هر نود همیشه ماینر نیست؛ برای روشن‌تر شدن قضیه، بیایید مفهوم هر کدام را به صورت جداگانه بررسی کنیم:

  • ماینر

هر سیستم کامپیوتری که با سخت‌افزارهای محاسباتی پیشرفته، بلاک جدیدی به بلاک چین اضافه می‌کند، یک ماینر محسوب می‌شود. ماینرها با انجام محاسبات پیچیده ریاضی، بلاک جدید ایجاد می‌کنند و در ازای آن بیت کوین پاداش می‌گیرند. ماینرها همیشه باید جدیدترین نسخه بلاک چین را داشته باشند و از کوچک‌ترین تغییرات مطلع باشند؛ چون اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید بر عهده آن‌ها است؛ به همین دلیل ماینرها همان فول نودها هستند که دریافت و تایید تراکنش‌های جدید را انجام می‌دهند.

انواع نودها در شبکه‌های بلاک چین

  • نود

کامپیوترهایی که با اتصال به نرم‌افزار اصلی بیت کوین، ذخیره‌سازی داده‌های جدید بلاک چین را بر عهده دارند، نود نامیده می‌شوند. اصلی‌ترین وظیفه نودها نظارت بر اعتبار تراکنش‌ها و شناسایی تراکنش‌های مخرب است. با افزایش تعداد نودهای یک شبکه، امنیت شبکه بلاک چین هم بیشتر می‌شود. شاید دستگاه شما به یک فول نود تبدیل شود، اما لزومی ندارد که تبدیل به یک ماینر شود.

نودها چگونه کار می‌کنند؟

همانطور که قبل‌تر گفتیم، اصلی‌ترین وظیفه نودها نظارت بر امنیت شبکه و جلوگیری از دوباره خرج کردن (ِDouble Spending) یک رمز ارز و معکوس کردن تراکنش‌ها است. برای این کار لازم است تمام نودها به یک توافق جمعی برسند که اصطلاحا به آن اجماع (Consensus) می‌گویند.

اجماع در واقع مجموعه قوانینی است که در شبکه بلاک چین، امنیت را ایجاد می‌کنند و اعتبارسنجی تمام داده‌های تراکنش‌ها از این طریق انجام می‌شود. نودها برای رسیدن به اجماع، از الگوریتم‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کنند که مشهورترین آن‌ها الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) بیت کوین است. از دیگر الگوریتم‌های مشهور می‌توان به الگوریتم اثبات سهام (PoS) اشاره کرد که به منظور اعتبارسنجی تراکنش‌ها و درستی اجرای قوانین شبکه استفاده می‌شوند.

انواع نودها در شبکه‌های بلاک چین

انواع نودها در شبکه‌های بلاک چین

نودها به طور کلی برحسب میزان بارگیری داده‌ها در بلاک چین به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • فول نود (Full Node)

فودل نودها یا نودهای کامل، ذخیره‌سازی همه دیتاهای مربوط به تراکنش‌های بلاک چین را بر عهده دارند. اعتبارسنجی و بررسی درستی تراکنش‌های شبکه اصلی‌ترین وظیفه فول نودها است. نسخه کامل بلاک چین را فول نودها در اختیار دارند؛ به همین دلیل آن‌ها توانایی رای دادن به تصمیمات بلاک چین و نظارت بر تغییرات اطلاعات شبکه را برعهده می‌گیرند.

  • لایت نود (Light Node)

لایت نودها یا نودهای سبک، وظیفه نگهداری نسخه کامل بلاک چین را بر عهده ندارند. آن‌ها فقط شناسه اصلی بلاک (Header) را بارگیری و تایید می‌کنند. 

  • نود استخراج‌کننده (Miner Node)

نودهای استخراج کننده تمام تراکنش‌های شناور شبکه را تایید می‌کنند. این نودها قبل از تایید تراکنش‌ها و استخراج هر بلاک جدید، باید اطلاعات بلاک قبلی را داشته باشند؛ به همین دلیل نیاز به دستگاه‌های قوی ماینینگ دارند.

  • سوپر نود (Super Node)

سوپرنودها توسط تمامی اعضا دیده می‌شوند و وظیفه دارند بین دو نود در شبکه ارتباط ایجاد کنند. درواقع می توان گفت این مدل نودها نوعی کانال ارتباطی بین نودهای دیگر هستند. سوپرنودها شبانه‌روز فعالیت می‌کنند و به همین دلیل نیاز به اینترنت قوی و پرسرعت دارند.

نود (Node) در کریپتو کارنسی

گاهی اوقات نودها برحسب میزان دسترسی هم به دو دسته آنلاین و آفلاین تقسیم می‌شوند؛ به این معنی که نودهای همیشه متصل به شبکه آنلاین و نودهایی که بعضی اوقات به شبکه متصل می‌شوند، آفلاین نامیده می‌شوند.

اجرای نود در بلاک چین بر عهده چه کسی است؟

یکی از زیبایی‌های ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز (Decentralize) بودن آن است؛ یعنی هیچ شخص ثالث یا نهاد مرکزی بر آن نظارت ندارد. این اصلی‌ترین هدف ساتوشی ناکاموتو از معرفی رمز ارزها و فناوری بیت کوین بود. 

در ارزهای دیجیتال هرکسی می‌تواند یک نود را اجرا کند و از آن‌جایی که این فناوری غیرمتمرکز است، هیچ مانعی برای این موضوع وجود ندارد. فقط دقت کنید که قبل از اجرای یک نود، نیاز به تایید شبکه دارید.

کافی است نرم‌افزار مخصوص آن را دانلود کنید تا بتوانید به راحتی یک نود را اجرا کنید. به همین ترتیب می‌توانید در خانه بیت کوین استخراج کنید. اما به خاطر داشته باشید که استخراج بیت کوین کاری پیچیده است و نیاز به اطلاعات و دانش کافی دارد. 

کلام آخر

دنیای ارزهای دیجیتال بسیار پیچیده و در عین حال جذاب است. درک این فضا و نحوه کار آن برای کسانی که قصد دارند به آن وارد شوند بسیار اهمیت دارد. هرچه درباره اصطلاحات و نحوه کار شبکه بلاک چین بیشتر بدانید، سرمایه‌گذاری موفق‌تری را تجربه خواهید کرد.

گره یا نود در شبکه بلاک چین یکی از عناصر حیاتی است که بدون آن انجام تراکنش‌ها غیرممکن خواهد بود. در این مطلب درباره این مفهوم، ویژگی‌ها و مزایای آن صحبت کردیم. اگر دوست دارید درباره اصطلاحات ارزهای دیجیتال و مفاهیم کریپتو کارنسی بیشتر بدانید، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر