بهترین پلتفرم‌های استیکینگ ارز دیجیتال

استکینگ چیست؟

فهرست مطالب

درحالی‌که بیشتر سرمایه‌گذاران در بازار رمزارزها برای کسب سود به‌سراغ خریدوفروش می‌روند، بعضی افراد نیز استیکینگ ارز دیجیتال (Staking) را به‌عنوان روشی برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند. استیکینگ یک روش غیرفعال برای درآمدزایی در حوزه کریپتوکرنسی به‌شمار می‌رود و تاحدی می‌توان آن را شبیه به سپرده‌گذاری در بانک دانست. اما سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال برخلاف ارز فیات در بسترهای غیرمتمرکز انجام می‌شود؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین نکات در این فرایند انتخاب سیستم قابل اطمینان برای ذخیره دارایی‌هاست. با این مقاله بیتمکس همراه باشید تا بهترین پلتفرم های استیکینگ ارز دیجیتال را باهم بررسی کنیم.

استیکینگ چیست؟

استیکینگ چیست؟

استیکینگ ارز دیجیتال (Staking) به قفل‌کردن یک دارایی خاص برای کمک به اجرا و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاکچین اشاره دارد. به‌دلیل این‌که بلاکچین‌ها غیرمتمرکز هستند، باید روشی برای تایید و بررسی تراکنش‌ها وجود داشته باشد.

اگر هیچ مرجعی برای تایید اعتبار هر تراکنش نباشد، بلاکچین‌ها چگونه می‌توانند دفتر کل قابل‌اعتماد ایجاد کنند؟ در پاسخ باید گفت هر بلاکچین باید از یک «الگوریتم اجماع» برای اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها استفاده کند.

مکانیسم اجماع چیست؟

فرآیندی است که به بلاکچین‌ها اجازه می‌دهد تا یکپارچگی خود را بدون استفاده از یک مرجع متمرکز حفظ کند. دو الگوریتم اجماع مهم و شناخته شده در دنیای غیرمتمرکزها که به‌واسطه آن‌ها تراکنش‌ها را تایید و امنیت شبکه تضمین می‌شود؛ اثبات کار (Proof of Work) و اثبات سهام (Proof of Stake) نام دارند.

فرایند استیک کردن فقط در بلاکچین‌های مبتنی‌بر اثبات سهام (PoS)، مانند اتریوم ۲.۰، کاردانو یا پولکادات امکان‌پذیر است. اثبات سهام به کاربران این امکان را می‌دهد تا با قفل‌کردن دارایی دیجیتال خود در شبکه در تایید تراکنش‌ها، ایمن‌سازی سیستم و سایر فرایندهای جاری در بلاکچین‌ها، همکاری کنند. آن‌ها در ازای این همکاری، پاداش دریافت می‌کنند.

شباهت استیکینگ با حساب قرض‌الحسنه

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، استیک کردن شبیه به سپرده گذاری در بانک است. افراد پول خود را در یک حساب پس‌انداز بانکی ذخیره می‌کنند تا سود بگیرند. عموما بانک‌ها مبالغ موجود در حساب‌های پس‌انداز را به‌صورت وام به مشتری‌های دیگر پرداخت می‌کنند. گاهی نیز این مبالغ را به کانال‌های سرمایه‌گذاری با سوددهی بالا، انتقال می‌دهند. سپس با درآمد حاصل از این فعالیت‌ها به صاحبان حساب پس‌انداز، سود پرداخت می‌کنند.

رمزارزها نیز در فرایند استیکینگ، به‌منظور مشارکت در امور اجرایی بلاکچین‌ها و حفظ امنیت این شبکه‌ها در حساب‌های کاربری قفل می‌شوند. سپس سرمایه‌گذاران با قفل شدن دارایی‌های خود در مدت زمان خاص، پاداش می‌گیرند.

پاداش استیکینگ چطور محاسبه می‌شود؟

پاداش استیکینگ چطور محاسبه می‌شود؟

پاداش استیک ارز دیجیتال معمولا به‌عنوان نرخ بازده (APR یا APY) یا درصد پاداش مشخص می‌شود. این پاداش می‌تواند تخمینی از بازده در طول زمان قفل‌کردن دارایی‌ها باشد.

APR به معنای «نرخ درصدی سالانه» یا معادل با نرخ بهره ساده و APY به معنای «بازدهی درصدی سالانه» یا معادل با نرخ بهره مرکب است.

این دو معیار نرخ بهره یا بازده مورد انتظار را نشان می‌دهند، اما سرمایه‌گذاران باید در محاسبه پاداش موارد زیر را نیز لحاظ کنند:

  • تایم‌فریم بازگشت سرمایه
  • دوره‌های قفل شدن دارایی
  • عرضه کل توکن
  • طرح‌ها یا تغییرات در پاداش

تصور کنید یک ارز دیجیتال ۱۰ درصد APY را برای سهام ارائه می‌دهد. شما می‌توانید ۱۰ هزار دلار از آن رمزارز را در پلتفرم‌های استیکینگ ارز دیجیتال قفل کرده و در طول یک سال هزار دلار کریپتو رایگان فقط برای قفل‌کردن دارایی پاداش بگیرید.

فرمول محاسبه پاداش استیکینگ ارز دیجیتال

پاداش استیک کردن از طریق ماشین‌حساب‌های استیکینگ محاسبه می‌شود. ماشین‌حساب مبلغی را که احتمالا در فرآیند استیک ارز دیجیتال دریافت می‌کنید را نشان می‌دهد.

برای مثال، وب‌سایت Datawallet یک ماشین‌حساب دارد که از فرمول زیر استفاده می‌کند:

درصد بازده = (مبلغ استیکینگ×نرخ استیکینگ/۱۰۰)×دوره استیکینگ

متغیرها عبارت‌اند از:

  • مبلغ استیکینگ: مقدار ارز دیجیتالی که قرار است استیک شود.
  • نرخ استیکینگ: بازده درصدی سالانه (APY) از پاداش استیکینگ است.
  • دوره استیکینگ: مدتی که ارز دیجیتال در آن استیکینگ می‌شود.

این فرمول یک تخمین را از مقدار بازده ارائه می‌کند، اما توجه داشته باشید که نرخ‌ استیکینگ در پلتفرم‌های مختلف DeFi متغیر است؛ بنابراین درصد بازده همیشه تغییر می‌کند.

برای سرمایه‌گذاری رمز ارز آماده‌اید؟

شروع سرمایه‌گذاری
  • هر چه ارزش یک ارز دیجیتال بیشتر شود، پاداش استیکینگ آن نیز بالاتر می‌رود.
  • اگرچه پیش‌بینی کل مبلغ پاداش آسان است، اما مقدار دریافتی آن با توجه به نوع شبکه بلاکچین انتخاب شده تعیین می‌شود.
  • نکته اصلی این است که هر چه مدت‌زمان نگهداری دارایی (قفل) طولانی‌تر باشد، میزان پاداش دریافتی افزایش پیدا می‌کند
  • اما در مجموع می‌توان گفت که پاداش شرکت در فرایند استیکینگ بین ۵ تا ۲۰ درصد متغیر است.

انواع روش‌های استیکینگ ارز دیجیتال

انواع روش‌های استیکینگ ارز دیجیتال

روش‌های استیک کردن ارزهای دیجیتال طبق جدول زیر دسته‌بندی می‌شوند:

 تبدیل شدن به ولیدیتور مسئول تضمین و اعتبارسنجی هر تراکنش است تا امنیت بلاکچین برقرار شود. تبدیل شدن به ولیدیتور به مقدار زیادی ارز دیجیتال، سخت‌افزار و نرم‌افزار قوی، زمان و دانش بالا نیاز دارد.

ولیدیتورها اغلب صرافی‌ها هستند که توان انجام استیکینگ با حجم بالا را دارند.

 پیوستن به استخر سهام تعدادی از صرافی‌ها یا پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال خدمات استیکینگ ارائه می‌کنند. در فرایند استیکینگ صرافی‌ها، دارایی بسیاری از کاربران با هم به اشتراک گذاشته می‌شود. کاربران می‌توانند نوع ارز دیجیتال و مقدار آن را برای قفل‌کردن مشخص کنند و نسبت به آن پاداش بگیرند.
 استفاده از صرافی‌ها تعدادی از صرافی‌ها یا پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال خدمات استیکینگ ارائه می‌کنند. در فرایند استیکینگ صرافی‌ها، دارایی بسیاری از کاربران با هم به اشتراک گذاشته می‌شود. کاربران می‌توانند نوع ارز دیجیتال و مقدار آن را برای قفل‌کردن مشخص کنند و نسبت به آن پاداش بگیرند.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استیکینگ

اثبات سهام این روزها به یک روش اجماع رایج در دنیای غیرمتمرکزها تبدیل‌شده است. تقریبا بیشتر ارزهای دیجیتالی که پس از سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده‌اند، امکان استیکینگ را به کاربران خود ارائه می‌دهند. مشهورترین ارزهای دیجیتالی که امکان استیکینگ را فراهم می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • سولانا (SOL)
  • کاردانو (ADA)
  • اتریوم ۲.۰ (ETH)
  • آولانچ (AVAX)
  • پولکادات (DOT)
  • ترا (LUNA)
  • بایننس کوین (BNB)
  • کریپتو دات کام (CRO)
  • کازماس (ATOM)
  • تزوس (XTZ)
  • ایاس (EOS)

بهترین پلتفرم‌های استیکینگ ارز دیجیتال

هنگام تصمیم‌گیری در مورد انتخاب پلتفرم استیکینک ارز دیجیتال باید در مورد اعتبار و اقدامات امنیتی پلتفرم تحقیق کنید تا مطمئن شوید که جای دارایی شما امن است.

هنگام تصمیم‌گیری در مورد انتخاب پلتفرم استیکینک ارز دیجیتال باید در مورد اعتبار و اقدامات امنیتی پلتفرم تحقیق کنید تا مطمئن شوید که جای دارایی شما امن است.

به‌علاوه، به‌دنبال پلتفرم‌هایی باشید که رویکردی شفاف در فرآیند استیکینگ دارند. وقتی به رویکرد شفاف اشاره می‌کنیم، منظور اطلاعات مربوط به کارمزدها، پاداش‌ها و فرایند برداشت وجه است. همچنین مهم است که انواع ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده توسط این پلتفرم و پاداش استیکینگ برای هر یک از آن‌ها را در نظر بگیرید.

بهترین پلتفرم‌های برای استکینگ ارز دیجیتال درحال حاضر به شرح زیر هستند:

 پلتفرم قابلیت برتر
Nexo  بهترین پلتفرم استیکینگ ارز دیجیتال
Gate.io  ارائه طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال
Kraken امکان استیکینگ روی آنچین (Onchain)
Binance ارائه دوره‌های استیک کردن انعطاف‌پذیر
Crypto.com  بهترین کارگزار استیکینگ ارزهای دیجیتال
Ledger Nano S Plus بهترین کیف پول ارز دیجیتال
Aave  بهترین پلتفرم استیکینگ DeFi

بیشتر بخوانید: بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال

سخن آخر

گفتیم که استیکینگ ارز دیجیتال یک روش کسب درآمد غیرفعال در حوزه رمزارزهاست. اما غیرفعال بودن این روش به این معنی نیست که می‌توان به‌سادگی و بدون اطلاعات و دانش قبلی در این فرایند شرکت و درآمدزایی کرد.

یادگیری اصول اولیه استیکینگ، بررسی بهترین پلتفرم‌های استیکینگ ارز دیجیتال، اطلاعات دقیق از نوسانات بازار و ریسک‌های موجود و سایر موارد این‌چنینی، همگی باید قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری به‌طور کامل بررسی شوند.

همچنین در وبلاگ بیتمکس می‌توانید با سایر روش‌های درآمدزایی و سرمایه‌گذاری فعال و غیرفعال در حوزه کریپتوکرنسی‌ها آشنا شوید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل