معرفی روش‌های مختلف خرید و فروش بیت کوین

فهرست مطالب

بیش از ده سال است که «نحوه و زمان خرید و فروش بیت کوین» در بین داغ‌ترین موضوعات دنیای کریپتو باقی مانده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای مالی علاقه دارند که این ارز دیجیتال پرطرفدار را در سبد سرمایه خود داشته باشند تا بتوانند در درازمدت، از رشد قیمت آن سود خوبی به دست آورند.

برای خرید و فروش بیت کوین روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که هر روز تعداد زیادی از کاربران از این روش‌ها برای انجام تراکنش‌ها و معاملات بیت کوینی خود استفاده می‌کنند. البته به دلیل وجود محدودیت‌های سیاسی و تحریم‎ها، بعضی از روش‌های خرید و فروش BTC برای ایرانیان کاربردی و قابل استفاده نیست و بعضی دیگر بسیار دشوار و پرریسک هستند.

در این مقاله از بلاگ بیتمکس قصد داریم درباره خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین صحبت کرده و روش‌های مختلف آن را به شما معرفی کنیم.
ما در مقاله «بیت کوین چیست» از بلاگ بیتمکس، درباره تاریخچه این ارز دیجیتال، ویژگی‌ها و نحوه کسب درآمد از بیت کوین نوشتیم.

بیت کوین (Bitcoin) چیست؟

بیت کوین چیست

ارز دیجیتال  بیت کوین (BTC) در سال ۲۰۰۹ توسط یک توسعه‌دهنده ناشناخته معروف به ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) معرفی شد. بیت کوین اولین و با ارزش‌ترین نوع از دارایی‌های دیجیتال مدرنی است که به کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) یا رمز ارز معروفند.
بیت کوین (Bitcoin) نوعی دارایی دیجیتال است که هدف اصلی آن، کم کردن نیاز سیستم‌های مالی به قدرت‌های متمرکزی مانند بانک‌ها یا دولت‌ها است؛ در واقع، بیت کوین از فناوری بلاک چین (Blockchain) برای پشتیبانی از تراکنش‌های مالی همتا به همتا  (Peer to Peer) بین کاربران حاضر در یک شبکه غیرمتمرکز استفاده می‌کند.

این تراکنش‌ها از طریق مکانیزم اجماع اثبات کار (Proof of Work) بیت کوین اعتبار سنجی می‌شوند. این مکانیزم اجماع، به استخراج‌ کنندگان (Miners) ارز دیجیتال در ازای اعتبارسنجی تراکنش‌ها پاداش می‌دهد. 

چرا باید بیت کوین بخریم؟

بیت کوین پادشاه رمز ارزها است و این پادشاه قدرتمند، کاربردها و مزایای بسیار زیادی هم دارد. دلایل زیادی برای خرید بیت کوین وجود دارد که از میان آنها می‌‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • قوانین و چارچوب‌های بیت کوین دائمی و عمومی هستند. (قوانین نرم‌افزاری، بدون دخالت انسان.)
  • بیت کوین در آینده کمیاب خواهد شد. (تنها ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج خواهد شد.)
  • بیت کوین شفاف و غیر متمرکز (Decentralize) است. (به دلیل استفاده از فناوری بلاکچین.)
  • بیت کوین غیرقابل سانسور است. (به دلیل عدم وابستگی به نهاد سیاسی یا قدرت دولتی.)
  • کارمزد انتقال بیت کوین بسیار کم است. (برای انتقال پول در سطح جهانی بسیار مشهود است.)
  • قانون‌گذاری جهانی حول محور بیت کوین و ارزهای دیجیتال، در مسیر مثبتی قرار دارد.
  • بازار بیت کوین، پتانسیل کسب سود را برای سرمایه‌گذاران دارد.
  • بیت کوین جایگزین خوبی برای طلا است. (معروف به طلای دیجیتال.)
  • بیت کوین نوع جدیدی از دارایی است که به افزایش تنوع سبد سرمایه شما کمک می‌کند.

 چه زمانی بیت کوین بخریم؟

چه زمانی بیت کوین بخریم

به دلیل پر نوسان و غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار ارزهای دیجیتال، نمی‌‌توان زمان دقیقی برای خرید یا فروش بیت کوین یا سایر رمز ارزها ارائه داد. با این وجود، می‌توانید از استراتژی‌های زیر برای تشخیص بهترین زمان خرید بیت کوین استفاده کنید:

بهترین زمان برای خرید بیت کوین وقتی است که:

  • میزان استفاده از بیت کوین کم باشد. کمترین میزان استفاده از بیت کوین مربوط به سال ۲۰۱۰ میلادی است، با این حال می‌‌توان گفت میزان به‌کارگیری بیت کوین، هنوز در سطح پایینی قرار دارد.
  • قیمت بیت کوین پایین باشد؛ البته این پایین بودن قیمت، معیاری نسبی است. در سال ۲۰۱۴، سقف تاریخی قیمت بیت کوین (All Time High) برابر با ۱۴۰۰ دلار بود. اما در سال ۲۰۱۹، پایین‎ترین کف قیمت بیت کوین (Lowest Price) برابر با ۳۳۰۰ دلار بود. پس قیمت بیت کوین همیشه فاکتوری نسبی است.
    به هر حال زمانی که قیمت بیت کوین در یک ماه هر روز بالاتر رفته است، بهتر است BTC نخرید. در عوض زمانی که قیمت بیت کوین برای مدت طولانی ریزش داشته است اقدام به خرید  BTC کنید. علاوه بر این، توصیه می‌کنیم میزان خرید خود را هم بر اساس قیمت بیت کوین در زمان خرید تعیین کنید.
  • به به‌روزرسانی‌های مهم و ارتقا شبکه بیت کوین نزدیک باشید. به شبکه بیت کوین، فناوری‌های جدید خارق‌العاده‌ای مانند شبکه لایتنینگ (Lightning Network) یا اتمیک سواپ (Atomic Swap) اضافه می‌شود. این تکنولوژی‌ها، بیت کوین را بهبود و ارتقا می‌دهند و با پخش شدن این اخبار، سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت خرید بیت کوین جذب خواهند شد.
  • قبل از هاوینگ (Halving) بیت کوین باشید؛ هاوینگ زمانی است که پاداش ماینینگ بیت کوین برای استخراج کنندگان BTC، نصف می‌شود. هاوینگ بیت کوین مانند ساعتی دقیق عمل کرده و تقریباً هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد. از آنجایی که منابع بیت کوین رو به کاهش است و تقاضا برای این ارز دیجیتال همچنان ثابت مانده یا افزایش پیدا می‌کند، منطقی است که قیمت BTC هم افزایش پیدا کند.

انواع روش خرید و فروش بیت کوین 

چه زمانی بیت کوین بخریم

شما برای خرید یا فروش بیت کوین‌های خود می‌توانید از چندین روش مختلف استفاده کنید؛ برای خرید یا فروش بیت کوین می‌توانید آنها را در یک کیف پول ارز دیجیتال، مثل کیف پول بیتمکس، یک صرافی ارز دیجیتال یا یک پلتفرم یا صرافی غیرمتمرکز (DEX) بخرید و بفروشید.

حتی می‌توانید بیت کوین‌های خود را مستقیماً از یک دوست یا آشنا (با استفاده از کلید عمومی) دریافت کنید یا بیت کوین‌های خود را برای او بفرستید؛ علاوه بر این شما می‌توانید بیت کوین‌های خود را خرج کنید، به این معنی که در ازای دریافت خدمات یا محصول، مقداری بیت کوین به فروشنده بپردازید.
اگر پرداخت‌های بیت کوینی زیادی دارید، بهتر است که از شبکه لایتنینگ (Lightning Network) بیت کوین برای این کار استفاده کنید. شبکه لایتنینگ بیت کوین، زنجیره‌های جانبی‌ را برای پرداخت‌های بیت کوینی بین دو آدرس، ایجاد کرده و تنها مابه‌التفاوت مجموع تراکنش‌ها را به زنجیره اصلی بیت کوین منتقل می‌کند.

محدودیت میزان تراکنش‌ها در زمان ایجاد زنجیره جانبی توسط کاربر قابل تنظیم است؛ با این کار زمان و هزینه تراکنش بیت کوینی شما بسیار کمتر از حالت عادی خواهد شد.

خرید و فروش بیت کوین (BTC) در بیتمکس

چه زمانی بیت کوین بخریم

اولین کاری که برای خرید و فروش بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر از صرافی بیتمکس باید انجام دهید، ایجاد یک حساب کاربری در سایت بیتمکس است. اگر قبلاً در صرافی ما عضو شده‌اید، وارد پنل کاربری خود شوید و در غیر این صورت با گذراندن مراحل کوتاه زیر، در بیتمکس ثبت نام کنید:

  • برای عضو شدن در اکسچنج بیتمکس، در مرورگر کامپیوتر خود عبارت Bitmax.ir را جستجو کنید، وارد سایت بیتمکس شده و از قسمت بالای سایت وارد بخش ثبت‌نام شوید. 
  • ابتدا شماره موبایل خود (شماره باید حتماً به نام خودتان باشد) را وارد کنید و روی دکمه بعدی کلیک کنید. (می‌توانید با جی‌میل خودتان هم ثبت‌نام کنید. اما این کار دسترسی شما به امکانات سایت را کمی محدود خواهد کرد.)
  • کد تایید به موبایل شما ارسال می شود. کد ارسال شده به شماره موبایل وارد شده را وارد کنید.
  • اطلاعات خود را وارد کرده و گزینه پذیرفتن قوانین و مقررات را تایید کنید.
  • یک کلمه عبور امن برای خود انتخاب و وارد کنید.
  • توجه کنید که برای تکمیل پروسه ثبت‌نام، باید در قسمت پروفایل اطلاعات کارت بانکی‌ خود را اضافه کنید.

حالا برای خرید بیت کوین نیاز دارید که معادل تومانی مقدار خرید دلخواه خود را (به علاوه کارمزد شبکه) به حساب ثبت شده خود در صرافی بیتمکس واریز کنید. این کار را از منوی دارایی‌ها و زیر منوی واریز تومانی انجام دهید. (دقت کنید که برای انجام تراکنش خرید یا فروش در بیتمکس، باید مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل کرده باشید.)

نحوه خرید بیت کوین

برای ثبت سفارش خرید بیت کوین، وارد منوی خرید رمز ارز و زیرمنوی معامله سریع شوید. مبلغ تومانی (IRT) خرید خود را در کادر «پرداخت می‌کنم» وارد کرده و نوع ارز دریافتی در کادر «دریافت می‌کنم» را بیت کوین (BTC) انتخاب کنید. (مبلغ تومانی هر ترید در بیتمکس حداقل ۱۵۰ هزار و حداکثر ۱۵۰ میلیون تومان است.)

نحوه خرید بیت کوین

 برای فروش بیت کوین‌های خود هم می‌توانید از همین طریق عمل کنید؛ یعنی در بخش معامله سریع، در کادر بالا مقدار بیت کوینی را (BTC) که می‌خواهید بفروشید وارد کنید و در کادر پایین نوع ارز دریافتی خود را تومان یا IRT انتخاب کنید. پس از نهایی شدن سفارش، می‌توانید معادل تومانی بیت کوین‌های فروخته شده خود را از طریق کارت بانکی ثبت شده در سایت برداشت کنید.

توجه کنید که معامله، واریز یا برداشت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در قسمت مدیریت دارایی‌‌ها امکان‌پذیر است. همچنین شما می‌توانید کوین‌های خود را به صورت مستقیم به کیف پول بیتمکس خود واریز کرده یا از آن برداشت کنید.

کلام آخر

 خرید و فروش بیت کوین ساده‌ترین و البته سریع‌ترین راه برای به دست آوردن توکن‌های BTC است. شما می‌توانید از روش‌های دیگری مانند استخراج (Mining) یا معامله (Trade) بیت کوین هم این ارز دیجیتال محبوب را به دست آورده و به سبد سرمایه خود اضافه کنید. اما اگر می‌خواهید در کمترین زمان ممکن، بیت کوین های خود را دریافت کنید، بهتر است به خرید مستقیم بیت کوین از یک صرافی ارز دیجیتال معتبر مانند بیتمکس فکر کنید.

در این مقاله نحوه خرید و فروش بیت کوین و انواع روش‌های آن را به شما آموزش دادیم. برای یادگیری بیشتر درباره بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، می‌توانید مقالات دیگر ما را در بلاگ بیتمکس مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]