امن‌ترین محل برای نگهداری ارزهای دیجیتال کجاست؟

نگهداری ارزهای دیجیتال

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، انتخاب بهترین روش برای نگهداری رمز ارزها است. شما می‌توانید رمز ارزهای خود را در یک صرافی معتبر و امن ارز دیجیتال مانند بیتمکس یا درون کیف پول ارز دیجیتال خود نگهداری کنید.

اما کدام روش نگهداری از کریپتوکارنسی برای سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال بهتر است؟

در این مقاله راجع به بهترین روش‌های نگهداری رمز ارز و مزایا و معایب هر کدام می‌خوانید و در نهایت می‌توانید تصمیم بگیرید کدام روش برای شما مناسب‌تر است.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال که به رمز ارز یا کریپتو‎کارنسی (Cryptocurrency) معروف است، نوعی دارایی دیجیتال و رمزنگاری شده است که در شبکه‌های بلاکچینی غیر متمرکز (Decentralize) برای پرداخت‌های مالی و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

ارزهای دیجیتال نوعی دارایی مجازی غیرمتمرکز و بدون هیچ واسطه مالی هستند که تاریخچه تراکنش‌های آنها به صورت دائمی و بدون تغییر در دفتر کل توزیع‌شده بلاکچینی ذخیره می‌شود.

اگر دوست دارید درباره ارزهای دیجیتال و انواع آن‌ها بیشتر بدانید، مقاله «ارز دیجیتال چیست» را از بلاگ بیتمکس مطالعه کنید.

کیف پول دیجیتال چیست؟

کیف پول دیجیتال

والت یا کیف پول ارز دیجیتال (Digital Wallet) یک ابزار نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری برای ذخیره و نگهداری از ارزهای دیجیتال و توکن‌ها است. کیف پول دیجیتال دارای دو نوع والت سرد (Cold Wallet) یا کیف پول سخت‌افزاری و والت گرم (Hot Wallet) یا کیف پول نرم‌افزاری است.

کیف پول نرم‌‌افزاری به اینترنت متصل است و تنوع بیشتری دارد و به همین علت دسترسی بهتری را به کاربران ارائه می‌کند؛ در مقابل، کیف پول سخت‌افزاری به علت عدم اتصال به اینترنت، بیشترین میزان  امنیت را در نگهداری از رمز ارزها دارد.

هر کیف پول امکان پشتیبانی از ارزهای دیجیتال مشخصی را دارد؛ به همین علت در زمان انتخاب والت دیجیتال خود، باید ارزهای دیجیتالی که قصد خرید و نگهداری از آنها را دارید در نظر بگیرید. بعضی از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر، از جمله صرافی بیتمکس، دارای کیف پول دیجیتال اختصاصی برای نگهداری از ارزهای دیجیتال کاربران خود هستند.

 ما در مقاله «کیف پول ارز دیجیتال چیست» از بلاگ بیتمکس، درباره کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن صحبت کردیم.

مزایا و معایب استفاده از کیف پول صرافی ارز دیجیتال

ذخیره و نگهداری از توکن‌ها در کیف پول صرافی ارز دیجیتال می‌تواند مزایا و معایب مختلفی برای شما به همراه داشته باشد که در ادامه به مهم‌ترین این موارد اشاره می‌کنیم:

مزایای نگهداری ارز دیجیتال در  کیف پول صرافی

  •     امکان دسترسی سریع به دارایی برای برداشت یا ترید
  •    عدم پرداخت کارمزد انتقال رمز ارز از صرافی به کیف پول
  •    امکان بازیابی ارزهای دیجیتال، در صورت گم‌کردن اطلاعات ورود به کیف پول
  •    محافظت از دارایی در برابر هک و حملات سایبری توسط تیم امنیت صرافی
  •     امکان افزایش یا کاهش سریع سرمایه توسط کاربر
  •    امکان خرید و ذخیره مستقیم رمز ارز

نگهداری ارز دیجیتال

معایب نگهداری رمز ارز در کیف پول صرافی ارز دیجیتال

  • امکان رصد دارایی افراد توسط مراجع قانونی
  • امکان هک شدن صرافی و دزدیده شدن کل یا بخشی از سرمایه کاربران
  • وجود واسطه مالی و امکان دسترسی به کلیدهای دارایی توسط صرافی (ساختار متمرکز)
  • استفاده از بستر اینترنت و ریسک حملات هکری

رمز ارز خود را کجا نگهداری کنم؟

اگر سرمایه‌گذاری هستید که به ترید روزانه یا کوتاه‌مدت ارز دیجیتال علاقه‌مندید یا این که روزانه پرداخت‌های رمز ارزی زیادی انجام می‌دهید، بهتر است ارزهای دیجیتال خود را در یک محل با دسترسی آسان نگهداری کنید.

برای این منظور می‌توانید از کیف پول ارز دیجیتال بیتمکس یا سایر کیف‌پول‌های گرم (Soft Wallet) ارز دیجیتال استفاده کنید. با این کار می‌توانید از طریق تلفن همراه یا لپ‌تاپ خود، به راحتی تراکنش‌های دیجیتال خود را مدیریت کنید.

 

نگهداری ارز دیجیتال

اگر سرمایه دیجیتال زیادی دارید یا سرمایه‌گذار بلندمدت ( اصطلاحاً هولدر ارز دیجیتال) هستید، پیشنهاد ما این است که از یک کیف پول دیجیتال سرد (سخت افزاری)، مانند لجر (Ledger) یا ترزور (Trezor)، برای ذخیره و نگهداری از ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید؛ چون همانطور که در بالاتر گفتیم، امنیت کیف پول فیزیکی (Hard Wallet) در بیشترین سطح ممکن است. البته این موضوع در صورتی صادق است که کیف پول سرد یا عبارت بازیابی آن را گم نکنید.

شما همچنین می‌توانید از کیف‌پول‌های چند امضایی (Multisignature Wallets) برای نگهداری از ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید؛ در این نوع از کیف‌ پول‌های دیجیتال، انجام تراکنش رمز ارزی نیاز به امضا (تایید) دو یا چند نفر از صاحبان کیف پول دارد.

بسیاری از افراد، اعتقاد دارند که نیاز به تایید دو یا چند نفر دیگر، برای انجام تراکنش‌های دیجیتال بسیار سخت و آزاردهنده است؛ با این وجود، امنیت زیاد این نوع از کیف پول‌ها می‌تواند برای دارایی‌های رمز ارزی حساس (مانند سرمایه حقوقی یا خانوادگی) بسیار جالب توجه و کاربردی باشد.

کلام آخر

شما می‌‌توانید هم‌زمان از چندین کیف پول ارز دیجیتال مختلف برای سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال و نگهداری از دارایی‌های با‌ ارزش خود استفاده کنید. ممکن است بخواهید بیت کوین‌ها و توکن‌های NFT خود را در یک کیف پول سخت‌افزاری، آلت کوین‌هایتان را در یک کیف پول نرم‌افزاری و استیبل‌کوین‌هایتان را در صرافی مورد اعتماد خود نگهداری کنید.

شاید بخواهید با شریک کاری خود از یک کیف پول چند امضایی استفاده کنید؛ این کاملاً به شما بستگی دارد که چه محلی را برای نگهداری از کریپتوکارنسی خود انتخاب می‌کنید؛ پس بهتر است قبل از انتخاب، همه جوانب امنیتی و فنی را درباره کیف پول ارز دیجیتال خود بررسی کنید.

اگر به ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که مقالات دیگر بلاگ بیتمکس را هم مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت […]

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر […]