شبکه TRC20 چیست و چه تفاوتی با ERC20 دارد؟

فهرست مطالب

اگر به دنیای رمز ارزها علاقه داشته باشید، حتما تا به حال اصطلاحاتی مثل  OMNI، TRC20، ERC20 و BEP20 شنیده‌اید. این کلمات به استانداردهای رمز ارزها در شبکه‌های مختلف اشاره دارند. ERC20 مربوط به اتریوم، OMNI بیت کوین، BEP-20 برای شبکه هوشمند بایننس و TRC-20 استاندارد توکن ترون است. 

در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره شبکه TRC20، کاربردهای آن و تفاوت‌هایی که با ERC20 دارد، بیشتر توضیح می‌دهیم.

Trc20 چیست؟

ارز دیجیتال ترون (TRON) برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد. سازنده این رمز ارز جاستین سان (Justin Sun) نام داشت که در اوایل کار، آن را بر بستر بلاک چین اتریوم (ERC20) به وجود آورد. تیم توسعه دهنده ترون حدود یک سال بعد از شکل‌گیری آن تصمیم به ایجاد شبکه بلاک چین اختصاصی ترون گرفتند.

این شبکه بعد از شکل‌گیری، به سرعت در بین کاربران محبوبیت پیدا کرد و در عرض یک سال موفق شد رکورد تعداد تراکنش را بزند. این رکورد از بیت کوین هم فراتر رفت و باعث جذب هزاران کاربر به سمت خود شد. سرعت تراکنش‌های TRC20 بین چند ثانیه تا ۲ دقیقه است و تعداد زیادی کاربر را پشتیبانی می‌کند. 

توکن TRC20 

توکن TRC20 چیست

ارز دیجیتال ترون (TRON) رمز ارز اصلی شبکه TRC20 است. با این حال این شبکه سه توکن اصلی دیگر هم دارد: جاست کوین (JST)، وینک (WINK) و بیت تورنت (BTTC).

به طور کلی تمام توکن‌هایی که طبق استانداردهای TRC20 عمل می‌کنند، توکن TRC20 محسوب می‌شوند.

نکته جالب توجه درمورد شبکه ترون این است که بیشترین حجم معامله در آن مربوط به ارز دیجیتال تتر (USDT) است. تتر برترین و محبوب‌ترین استیبل کوین (Stable coin) موجود در بازار است.  از اصلی‌ترین ویژگی‌های TRC20 می‌توان به سرعت زیاد و کارمزد خیلی کم اشاره کرد. این توکن و استاندارد آن شباهت‌های زیادی با توکن‌های بلاک چین اتریوم دارد.

تمام هدف تیم توسعه دهنده ترون این بود که طرفداران و توکن‌های شبکه ERC20 را به سمت شبکه TRC20 جذب کنند؛ برای همین این دو شبکه بسیار شبیه هم هستند و حتی بعضی از استانداردهای TRC20 شبیه استانداردهای ERC20 است.

کارمزد شبکه TRC20

کارمزد شبکه TRC20 از بقیه شبکه‌های بلاک چین بسیار کمتر است. این کارمزد چیزی حدود صفر تا ۱۰ ترون است که این مقدار کم باعث بالا رفتن سرعت تراکنش‌ها در شبکه ترون می‌شود. شبکه TRC20 همچنین امکان ارسال توکن‌های TRC10 و TRC20 بدون پرداخت هزینه تراکنش‌های شبکه را فراهم کرده است؛ کافی است مقداری ترون را در کیف پول ارز دیجیتال خود فریز کنید.

شبکه ترون همچنین این امکان را دارد که شما توکن‌هایی را در آن ایجاد یا صادر کرده و از آن‌ها به عنوان ارز dApp استفاده کنید.

تتر ERC20 چیست؟

تتر ERC20 چیست

تتر یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که ارزش آن با یک دلار برابر است. USDT-TRON به این معنی است که توکن تتر روی بلاک چین TRON توزیع شده و بر اساس استاندارد فنی عملکرد آن عمل می‌کند.

تتر ERC20 را رایج‌ترین توکن بلاک چین اتریوم می‌دانند. تتر قابل تعویض است و شما می‌توانید آن را با توکن‌هایی با استاندارد مشابه عوض کنید. 

از موارد استفاده این توکن می‌توان به توابع پرداختی این بلاک چین و پرداخت هزینه‌ی کالا و خدمات اشاره کرد. اگر بخواهید در شبکه اتریوم به آدرس شخص دیگری کوین منتقل کنید، توکن ERC20 به کارتان می‌آید. همچنین در زمان واریز رمز ارزهایتان از این شبکه به کیف پول، باز هم می‌توانید از توکن ERC20 استفاده کنید.

تفاوت ERC20 با TRC20

شیوه اجماع و جمع‌آوری این دو شبکه، تفاوت اصلی آن‌ها با یکدیگر است. شبکه بلاک چین اتریوم تراکنش‌ها را از طریق ماینینگ (Mining) انجام می‌دهد؛ روشی غیرمتمرکز که از طریق آن کسب درآمد هم می‌کند. اما بلاک چین ترون از طریق استیکینگ (Staking) اجماع می‌شود و این کار برای همه امکان پذیر نیست. 

از دیگر تفاوت‌های این دو شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت و مقدار کارمزد

شبکه ERC20 اتریوم از نظر سرعت و کارمزد بسیار بهتر از شبکه ارز دیجیتالی مثل بیت کوین است؛ بنابراین می‌توان گفت شبکه ترون از نظر کارمزد از شبکه ERC20 هم فراتر تر است. شبکه اتریوم از نظر سرعت تراکنش، می‌تواند در هر یک ثانیه، حدود ۳۰ تراکنش انجام دهد؛ اما شبکه ترون در هر یک ثانیه تا ۲۱۵۰ تراکنش را انجام می‌دهد. کارمزد شبکه ترون هم بسیار کمتر از شبکه اتریوم است. (بین صفر تا یک ترون)

تفاوت ERC20 با TRC20

  • میزان محبوبیت

شبکه اتریوم به‌خاطر سابقه طولانی‌تر، دارای توکن‌های بیشتری است و به همین دلیل صرافی‌ها و کیف پول‌های بیشتری از شبکه ERC20 پشتیبانی می‌کنند. اما شبکه Trc20 هنوز آن‌قدر شناخته نشده و تعداد کاربران آن از شبکه ERC20 کمتر است.

  • تکنولوژی استفاده شده

شبکه بلاک چین ترون، به دلیل جدید بودن، از تکنولوژی پیشرفته‌تری نسبت به اتریوم استفاده می‌کند. اما تیم توسعه دهنده اتریوم هم به‌روزرسانی‌های شگفت‌انگیزی ارائه می‌کنند و از این نظر با ترون برابری می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت تتر بلاک چین ترون برتری بیشتری نسبت به تتر بلاک چین اتریوم دارد. مزیت اصلی ERC20 همان محبوبیت آن و پشتیبانی صرافی‌ها و کیف پول‌ها از آن است. اما به طور کلی استفاده از این تترها به سلیقه شما بستگی دارد و باید با توجه به وضعیت بازار و نوع معاملات تصمیم بگیرید که از کدام استفاده کنید.

افزایش کارمزد شبکه ERC20 حقیقت دارد؟

طبق اعلام رسمی صرافی ارز دیجیتال بایننس، تمام هزینه‌های برداشت رمز ارزها در شبکه ترون در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده است. یعنی از حالا به بعد، کارمزد برداشت تتر در پروتکل TRC20 به جای یک دلار ۲.۶ دلار است. همچنین کارمزد برداشت ترون به جای یک ترون، ۱۵ ترون است.

رمز ارزهای دیگر هم در شبکه ترون هزینه برداشت معادل ۴۰ ترون دارند. 

در این مقاله درباره trc20 و کاربردهای آن توضیح دادیم و درباره تفاوت‌های آن با ERC20 صحبت کردیم. در پاسخ به این سوال که TRC20 بهتر است یا ERC20 باید گفت بسته به اینکه سرعت و کارمزد برایتان مهم باشد یا نه، انتخاب این دو توکن تفاوت دارد. 

صرافی ارز دیجیتال بیتمکس، هر دوی این شبکه‌ها را پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید در یک فضای امن معاملات خود را انجام دهید و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.

برای عمیق‌تر شدن در دنیای ارزهای دیجیتال و مطلع شدن از اخبار رمز ارزها، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت […]

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر […]