توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟

همه چیز درباره توکن سوزی در کریپتو کارنسی

فهرست مطالب

اگر اندکی با فضای کریپتو کارنسی و ارزهای دیجیتال سروکار داشته باشید، حتما تا به حال اصطلاح توکن سوزی را شنیده‌اید. توکن سوزی ارز دیجیتال در واقع روشی رایج است که بسیاری از پلتفرم‌های رمز ارز با هدف کنترل عرضه ارزهای دیجیتال آن را انجام می‌دهند.

اما اصلا توکن سوزی چگونه انجام می‌شود و چه فایده‌ای دارد؟

در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره اصطلاح توکن سوزی (Token Burning) مزایا و نحوه انجام آن توضیح می‌دهیم.

آشنایی با توکن سوزی (Token Burn)

توکن سوزی ارز دیجیتال در واقع فرایندی است که در آن تعدادی از کوین‌ها یا توکن‌هایی که در یک شبکه رمز ارزی وجود دارند، به طور دائم و برای همیشه حذف می‌شوند. این فرآیند شامل انتقال مقداری ارز دیجیتال به آدرس کیف پول رایت (که به عنوان کیف پول سوز هم شناخته می‌شود) بدون کلید خصوصی است.

شاید فکر کنید انتقال رمز ارزها به این کیف پول تمام کاری است که در توکن سوزی انجام می‌شود؛ اما باید بدانید توکن سوزی بسیاری پیچیده‌تر از انتقال یک رمز ارز است. وقتی کوین‌ها به آدرس رایت منتقل می‌شوند، برای همیشه از بازار کریپتو حذف می‌شوند و برای مبادله یا سایر معاملات غیر قابل دسترس هستند. توکن سوزی مخصوص رمز ارزهای مشخصی نیست و تمام ارزهای دیجیتال شامل آن می‌شوند.

توکن سوزی ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست

کلیدهای خصوصی (Private keys) تنها راه امن برای دسترسی به کوین‌های ذخیره شده در آدرس کیف پول هستند؛ بنابراین هیچ کس نمی‌تواند به آدرس کیف پول بدون کلید خصوصی دسترسی داشته باشد. پلتفرم‌های مختلف با سوزاندن ارز دیجیتال، می‌توانند کل عرضه توکن‌های خود را در گردش کاهش دهند و به تدریج ارزش آن را در طول زمان افزایش پیدا می‌کند. توکن سوزی فرآیندی است که می‌تواند چندین سال توسط افراد و توسعه دهندگان بسیاری در بازار کریپتو اجرا شود. بعضی از ارائه کنندگان توکن مانند بایننس (Binance) در سوزاندن دوره‌ای توکن‌های خود شرکت کرده و این کار را در دوره‌های سه ماهه اجرا می‌کنند.

بایننس از زمانی که شروع به مشارکت در فرآیندهای توکن سوزی ارزهای دیجیتال کرد، حدود نیمی از کل عرضه کوین‌های خود را سوزاند. روزانه بیش از ۸۶۰ BNB در پلتفرم بایننس سوزانده می‌شود.

دلیل انجام توکن سوزی چیست؟

دلیل انجام توکن سوزی

پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال به دلایل مختلفی توکن‌های خود را می‌سوزانند. با این حال، هدف اصلی پشت چنین فعالیتی، کنترل بیشتر روی عرضه توکن‌ها و افزایش ارزش توکن‌هایی است که در گردش هستند.

بازار کریپتو کارنسی از طریق تقاضا و عرضه عمل می‌کنند و پلتفرم‌های کریپتو از توکن سوزی برای کاهش عرضه، افزایش تقاضا و به طور بالقوه افزودن ارزش کریپتوهای خود استفاده می‌کنند. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین دلایل توکن سوزی ارز دیجیتال اشاره می‌کنیم:

1. افزایش ارزش کوین‌ها

تقاضا و عرضه تو عاملی هستند که بازار را کنترل می‌کنند؛ بازار کریپتو کارنسی هم دقیقا بر همین منوال عمل می‌کند. یعنی ارزش هر ارز دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود. هرموقع کالایی در بازار کمیاب می‌شود؛ معمولا میزان تقاضا برای آن به ناگهان افزایش پیدا می‌کند. این درمورد بازار رمز ارزها هم صادق است.

2. اثبات سوزاندن

مکانیسم اثبات سوزاندن (Proof Burn) در واقع توافقی در یک شبکه است که تراکنش‌ها را به هر بلاک چینی که آن را پیاده‌سازی می‌کند تایید و اضافه می‌کند. از طریق این مکانیسم کوین‌ها بدون اتلاف انرژی با مصرف چند منبع سوزانده می‌شوند.

3. ارتقای تعادل ماینینگ

سوزاندن دوره‌ای ارزهای دیجیتال باعث ایجاد تعادل در اکوسیستم استخراج ارزهای دیجیتال می‌شود. از این طریق شبکه بلاک چین می‌تواند به طور مساوی به سرمایه گذاران منتفع شود و ارزشی را فراهم کند که همه به آن دسترسی داشته باشند.

آیا توکن سوزی ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاران سودآور است؟

توکن سوزی روشی نسبتا جدید در بازار کریپتو کارنسی است که باعث ارائه ارزشی پایدار برای توکن‌ها می‌شود. این روش سودآوری زیادی برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال به همراه دارد. علاوه‌بر این توکن سوزی باعث تقویت شبکه بلاک چین و افزایش تقاضا برای معامله توکن‌ها شود.

توکن سوزی در کنار مزایای زیادی که دارد، با چالش‌هایی هم همراه است؛ به طور مثال وقتی توکن سوزی انجام می‌شود، عرضه آن رمز ارز برای همیشه از بین می‌رود. البته فرایند توکن سوزی ارز دیجیتال در هر پلتفرم متفاوت است و هر کدام با روش خاص خود آن را انجام می‌دهند.

اگر دوست دارید درباره بازار کریپتو کارنسی و اخبار رمز ارزها بیشتر بدانید، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت […]

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر […]