معاملات اسپات چیست؟ معاملات نقدی در بازارهای مالی

معاملات اسپات چیست؟ معاملات نقدی در بازارهای مالی

فهرست مطالب

روش‌های متفاوتی برای کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که یکی از کم ریسک‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها معاملات اسپات نام دارد. در زمانی که شما از معاملات اسپات استفاده می‌کنید، در حقیقت با پول خود یک ارز دیجیتال را خریداری کرده‌اید و صاحب آن هستید. همین امر باعث خواهد شد که افراد تنها به میزان دارایی خود بتوانند خریداری کنند و ریسک آن‌ها تنها همان مبلغ پرداختی برای خرید کوین‌ها و توکن‌ها باشد. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص معامله‌های اسپات نکات بیشتری را بیان کنیم.

معاملات اسپات چیست؟

باید بدانید که معامله اسپات تنها مختص بازار کریپتوکارنسی نیست. در حقیقت این روش معاملاتی روشی است که از آن در بسیاری از بازارهای مالی استفاده می‌شود. معاملات اسپات به معاملاتی گفته می‌شود که در آن کالا، خدمات و موارد دیگر به بلافاصله در یک تاریخ خاص انجام می‌شود. در این نوع معامله هزینه خرید در همان لحظه پرداخت می‌شود و کالای خریداری شده نیز به‌صورت فوری تحویل داده خواهد شد.

آشنایی با مفهوم بید و اسک

بید و اسک یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که در زمان استفاده از معامله‌های اسپات باید با آن آشنایی داشته باشید. در بازارهای مالی قیمت خریدوفروش لحظه‌ای با یکدیگر اندکی متفاوت است. اصطلاح اسک (Ask) به قیمتی که باید برای خرید یک واحد از آن دارایی پرداخت شود اشاره دارد. در طرف مقابل این اصطلاح، عبارت بید (Bid) است. بید به معنی قیمتی است که شما از فروش دارایی کسب خواهید کرد. تفاوت این دو عدد معمولا بسیار کم است اما همین امر ممکن است در سود و ضرر افراد تاثیرگذار باشد.

تعریف معاملات اسپات در بازار ارزهای دیجیتال

تعریف معاملات اسپات در بازار ارزهای دیجیتال

یکی از بیشتری کاربردهای معاملات اسپات در بازار ارزهای دیجیتال است. در این نوع معامله فرد هزینه خریداری میزان مشخصی از کوین با توکن را پرداخت می‌کند و آن‌ها را تحویل می‌گیرد. بیشتر صرافی‌هایی که در ایران کار می‌کنند، با استفاده از روش اسپات به مشتریان خود خدمات می‌دهند. به‌عنوان‌مثال فرد پول لازم برای خرید 2 عدد اتریوم را پرداخت می‌کند و پس از انجام معامله اتریوم‌های خریداری شده به‌حساب او واریز می‌شوند.

تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز

همان‌طور که اشاره کردیم در معاملات اسپات فرد تنها به میزان پولی که هزینه کرده است، کوین دریافت می‌کند و همین امر ریسک را کاهش می‌دهد. زیرا تنها بخشی یا در بدترین حالت تمام همان مبلغ را از دست خواهد داد. معاملات اسپات در طرف مقابل معاملات فیوچرز قرار دارند. در معاملات فیوچرز با رسیدن قیمت کوین به عدد خاصی، معامله بسته خواهد شد اما در معاملات اسپات حتی اگر قیمت کوین یا توکن کاهش بسیاری پیدا کند، شما مجبور به فروش نیستید و می‌توانید آن را نگه دارید.

در بسیاری مواقع افرادی که کوینی را خریداری کرده‌اند، پس از مدت‌زمانی می‌توانند آن را با قیمت مناسب‌تری به فروش رسانند. البته این مورد تنها تفاوت این دو نوع معامله نیست. از دیگر تفاوت‌های معاملات اسپات و فیوچرز می‌توان به سه مورد مهم دیگر اشاره کرد. اولین مورد این است که در زمان استفاده از معاملات بازار آتی یا همان فیوچرز، افراد می‌توانند از کاهش قیمت هم سود کسب کنند درحالی‌که در معاملات اسپات تنها از رشد قیمت می‌توان سود کسب کرد.

دومین مورد این است که در معاملات فیوچرز افراد از اهرم استفاده می‌کنند. این اهرم‌ها باعث خواهد شد که تنها پول خودشان در معامله استفاده نشود و مبلغی را با توجه به اهرم از صرافی قرض بگیرند درحالی‌که در معاملات اسپات تنها پول خود شخص خرج خواهد شد.

سومین تفاوت مهم میزان سختی معاملات است. معاملات Spot بسیار ساده هستند و هر فردی تنها با چند دقیقه مطالعه می‌تواند از آن‌ها استفاده کنید. اما معامله در بازارهای مالی آتی بسیار پیچیده‌تر است و فرد باید اطلاعات مناسبی داشته باشد. در غیر این صورت ضرر خواهد کرد.

تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز

انواع معاملات اسپات

معاملات اسپات انواع متفاوتی دارند. بزرگ‌ترین تفاوت این معاملات روشی است که با استفاده از آن خریدوفروش انجام می‌شود. از مهم‌ترین انواع Spot trading می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- سفارش مارکت

اولین روشی که می‌توانید از طریق آن یک کوین یا توکن را خریداری کنید یا به فروش رسانید، سفارش مارکت است. در این روش فرد برای خرید یک کوین باید قیمت لحظه‌ای بازار را پرداخت کند. معمولا در این روش فرد منتظر نمی‌ماند و در صف خرید یا فروش قرار نمی‌گیرد. این معامله بر اساس بهترین قیمت پیشنهاد موجود در بازار انجام می‌شود. توجه به یک نکته در زمان استفاده از روش سفارش مارکت مهم است. در زمان خرید ممکن است قیمت بازار تغییر کند و تمام کوین‌ها یا توکن‌های شما با یک قیمت ثابت خریداری نشود.

به بازار سریع و بازار حرفه‌ای بیتمکس سر بزنید.

2- سفارش لیمیت

دومین روشی که می‌توانید برای انجام معاملات Spot از آن استفاده کنید، سفارش لیمیت است. در این روش فرد قیمت خاصی را برای ارز دیجیتال موردنظر تعیین می‌کند تا کار خرید یا فروش انجام شود. تصور کنید که فردی 10 عدد از کوین خاصی را در اختیار دارد و قصد دارد هر زمان قیمت آن به 100 دلار رسید، این کوین‌ها را بفروشد. درصورتی‌که سفارش فروش را ثبت کند، هر زمان قیمت آن کوین به عدد مشخص شده برسد، معامله انجام می‌شود. در سفارشات لیمیت، قیمت خرید یا فروش کوین، دقیقا همان عدد تعیین شده هستند. البته با توجه به‌سرعت تغییر قیمت در مارکت ممکن است تمام میزان سفارش شما در آن قیمت خریداری نشوند.

3- سفارش استاپ لیمیت

سفارش استاپ لیمیت (Stop Limit) نوعی دیگر از روش‌های انجام معاملات اسپات است. این روش با یک شرط همراه است که این شرط برای تعیین حد ضرر معامله گذاشته می‌شود. در این روش فرد باید دو قیمت استاپ پرایس و لیمیت پرایس را مشخص کند. استاپ پرایس همان عددی است که کوین موردنظر باید به آن برسد تا سفارش فعال شود. لیمیت پرایس قیمتی است که پس از فعال شدن سفارش، معامله با توجه به آن انجام می‌شود و در صورت نرسیدن قیمت به Limit Price معامله لغو خواهد شد.

بگذارید این مورد را با یک مثال بیشتر توضیح دهیم. فردی قصد دارد که بیت کوین خریداری کند. اما مطمئن نیست که بیت کوین می‌تواند مقاومت 48000 دلار را به‌خوبی بشکند و قیمت آن بیشتر رشد کند. فرد استاپ پرایس خود را روی 48000 دلار قرار می‌دهد و لیمیت پرایس را روی 48050 دلار می‌گذارد. درصورتی‌که قیمت بیت کوین به 48000 دلار برسد، صرافی به‌صورت خودکار یک سفارش خرید برای قیمت 48050 دلار ثبت خواهد کرد و در صورت رسیدن قیمت به این عدد، بیت کوین برای فرد خریداری می‌شود.

4- سفارش OCO

چهارمین و آخرین نوع معاملات اسپات، OCO نام دارد. OCO در حقیقت مخفف عبارت One Cancels the Other است. با توجه به این‌که تا زمانی که معامله اسپات انجام نشود، پول در اختیار فرد باقی خواهد ماند، فرد می‌تواند با استفاده از این روش دو سفارش متفاوت را مشخص کند. درصورتی‌که یکی از این سفارش‌ها فعال شود و کوین‌ها یا توکن‌ها خریداری شوند، دیگری کنسل خواهد شد.

 

اهداف خرید ارزهای دیجیتال به‌صورت اسپات

افراد به دلایل متفاوت از معاملات اسپات برای خرید کوین‌ها و توکن‌های متفاوت استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین اهدافی که با توجه به آن افراد از معامله‌های اسپات استفاده می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- نگهداری بلندمدت یک ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال ثابت کرده است که اگر یک فرد پروژه‌ای مناسب را انتخاب کند و صبر کافی را داشته باشد، می‌تواند از این بازار سود مناسبی کسب کند. خرید آن کوین به‌صورت اسپات باعث خواهد شد که فرد مالک آن کوین‌ها شود و بتواند به‌راحتی آن‌ها را برای مدت‌زمانی که لازم است، در اختیار داشته باشد.

2- کسب سود از نوسانات مناسب کوتاه‌مدت

برخی ارزهای دیجیتال در مدت‌زمان کوتاهی، رشد مناسبی دارند. افرادی که آشنایی و اطلاعات بیشتری در خصوص بازار ارزهای دیجیتال دارند، از روش اسپات برای خریدو‌فروش این کوین‌ها استفاده می‌کنند. این روش در مقایسه با روش معاملات آتی، معمولا سود کمتری به همراه دارد اما ریسک آن نیز بسیار کمتر است.

3- استفاده از ارزهای دیجیتال

برخی ارزهای دیجیتال کاربردهای متفاوتی دارند. به‌عنوان‌مثال با خرید اتریوم، افراد می‌توانند کارمزد این شبکه را پرداخت یا ان‌اف‌تی مدنظر خود را خریداری کنند. برای خرید اتریوم‌های لازم یا کوین‌های کاربردی دیگر نیز باید از روش اسپات استفاده کرد.

 مزایا و معایب معاملات اسپات در بازار ارزهای دیجیتال

 مزایا و معایب معاملات اسپات در بازار ارزهای دیجیتال

در انتها بد نیست که مزایا و معایب معاملات اسپات را با هم بررسی کنیم. از مهم‌ترین مزایای معامله اسپات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مالکیت ارزهای دیجیتال خریداری شده
  • سادگی انجام معاملات مخصوصا برای مبتدی‌ها
  • ریسک بسیار پایین‌تر
  • وجود گزینه‌های بیشتر برای خرید
  • کنترل بیشتر روی دارایی‌ها
  • پتانسیل کسب سود قابل قبول

البته این معاملات معایبی دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سود محدود
  • کارمزد بالاتر در مقایسه با معاملات فیوچرز
  • امکان خرید تنها به میزان دارایی

جمع‌بندی

معاملات اسپات یکی از انواع معاملاتی است که در بازارهای مالی متفاوت مانند بازار ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌شود. در این نوع معامله فرد با پول خود اقدام به خرید کوین‌ها و توکن‌های متفاوت می‌کند و مالکیت آن‌ها در اختیار دارد. معاملات اسپات انواع متفاوتی دارند که سفارش مارکت، سفارش لیمیت، سفارش استاپ لیمیت و سفارش OCO مهم‌ترین آن‌ها هستند. از مهم‌ترین مزیت معاملات اسپات می‌توان به ریسک پایین‌تر، سادگی انجام معامله و مالکیت بر دارایی‌های خریداری شده اشاره کرد.

 

امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]