معاملات P2P چیست؟ معامله همتابه‌همتا

معاملات P2P چیست؟ معامله همتابه‌همتا

فهرست مطالب

معاملات ارزهای دیجیتال به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها، معاملات P2P یا Peer-to-Peer است که در آن معامله‌گران و تریدرها با یکدیگر به‌صورت مستقیم و بدون واسطه معامله می‌کنند. معاملات P2P به‌طور معمول از طریق پلتفرم‌های صرافی‌های ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. این پلتفرم‌ها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا یکدیگر را پیدا کنند و معاملات خود را انجام دهند. استفاده از این روش مزایای و معایب خاص خود را دارد. 

در مجموع، معاملات P2P می‌تواند روشی سودآور برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال باشد. با این حال، معامله‌گران باید از ریسک‌های این روش آگاه باشند و اقدامات لازم را برای کاهش این ریسک‌ها انجام دهند.

برای آشنایی هر چه بهتر با معاملات P2P پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را تا انتها با ما همراه باشید.

معاملات P2P چیست؟

معاملات P2P یا همتابه‌همتا نوعی از معامله است که در آن افراد بدون واسطه با یکدیگر معامله می‌کنند. این معاملات می‌توانند در بسترهای مختلفی مانند صرافی‌ها، بازارهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی انجام شوند. برای انجام معاملات P2P، افراد باید در پلتفرمی که این خدمت را ارائه می‌دهد ثبت‌نام کنند. 

پس از آن محدوده قیمتی که برای خرید یا فروش ارز دیجیتال مدنظر دارند را مشخص کنند و درصورت پیدا شدن فروشنده یا خریدار در آن قیمت، معامله به‌صورت رمزنگاری شده انجام خواهد شد.

بگذارید برای درک بهتر معاملات P2P مثالی بزنیم. شما قصد داریم 1 بیت کوین را با قیمت 30 هزار دلار خریداری کنید. برای این‌که این کار را با استفاده از معاملات P2P انجام دهید، ابتدا باید در پلتفرمی که این خدمت را ارائه می‌دهد ثبت‌نام کنید. پس از آن سفارش خرید خود را قرار دهید و پول موردنیاز برای این خرید را در حساب خود بلوکه کنید. زمانی که شخصی پیدا شود که بیت کوین خود را به این قیمت بفروشد، پول شما به‌حساب او واریز خواهد شد و شما بیت کوین خریداری شده را دریافت می‌کنید.

معایب و مزایای معاملات P2P

آشنایی با روش انجام معاملات P2P

حالا که با معاملات P2P آشنا شدید، بد نیست اندکی درخصوص روش انجام این معاملات نیز اطلاعات کسب کنید. معاملات P2P را می‌توان برای بسیاری از جفت ارزهای دیجیتال انجام داد. اما معمولا رایج‌ترین معاملات P2P آن‌هایی هستند که ارز دیجیتال را با یک استیبل کوین مانند تتر معاوضه می‌کنند. برای این‌که شما هم بتوانید از این معاملات استفاده کنید، لازم است که مراحل زیر را انجام دهید:

  • ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال که در آن امکان معامله P2P وجود داشته باشد.
  • تامین مبلغ موردنیاز برای خرید، یا واریز کوین‌هایی که قصد فروش آن‌ها را دارید به حساب خودتان در صرافی.
  • درصورتی‌که قصد دارید که ارز دیجیتالی را خریداری کنید، باید منتظر پذیرش سفارش توسط فروشنده بمانید و درصورتی‌که قصد دارید ارز دیجیتالی را بفروشید، باید پیشنهاد یک خریدار را تایید کنید.
  • گام بعدی ثبت قرارداد هوشمند به‌صورت خودکار میان فروشنده و خریدار است. پس از آن، خریدوفروش رمز ارز و انتقال آن‌ها به کیف پول خریدار انجام می‌شود.

انواع شبکه‌های P2P

شبکه‌هایی که در آن می‌توان معاملات P2P را انجام داد انواع متفاوتی دارند:

1- شبکه‌های بدون ساختار

اولین نوع شبکه‌های P2P، شبکه‌های بدون ساختار هستند. در این نوع گره‌ها به شکلی تصادفی به یکدیگر متصل شده‌اند و فعالیت آن‌ها بسیار سریع است. این نوع ساختار را به‌نوعی می‌توان مشابه شبکه‌های اجتماعی دانست. افراد می‌توانند به‌صورت مکرر و بدون مشکل وارد شبکه شده و از آن خارج شوند. ساخت این نوع شبکه آسان است اما به میزان زیادی حافظه و قدرت پردازش نیاز دارد.

2- شبکه‌های ساختاریافته

شبکه‌های ساختاریافته را باید نوع دیگری از شبکه‌های P2P دانست که در آن گره‌ها به‌صورت کارآمدتری کار جست‌وجو را انجام می‌دهند. این شبکه‌های بیشتر برای پیاده‌سازی جدول هش توزیع شده (DHT) مناسب هستند اما هزینه راه‌اندازی و نگهداری از این شبکه‌ها از شبکه‌های بدون ساختار بیشتر است.

3- شبکه‌های ترکیبی

شبکه‌های ترکیبی سومین نوع شبکه‌های P2P هستند که در آن از ویژگی‌های مثبت دو شبکه قبلی استفاده شده است. این شبکه‌ها سرعت و عملکرد بهتری نسبت به دو نوع دیگر دارند.

معاملات P2P یا مبادله همتا به همتا

مزایای معاملات P2P

محبوبیت معاملات P2P به دلیل مزایای زیادی که دارند به‌سرعت در حال افزایش است. معامله‌گران با استفاده از این روش معامله به مزایای بسیاری دسترسی دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • دسترسی به بازار جهانی:

مهم نیست که خریدار و فروشنده در کجای جهان باشند. درصورتی‌که معامله توسط هر دو طرف تایید شود، در مدت‌زمان بسیار کوتاهی انتقال ارزهای دیجیتال انجام خواهد شد.

  • عدم نیاز به احراز هویت:

استفاده از بسیاری از پلتفرم‌هایی که خدمات P2P یا همتا به همتا را ارائه می‌کنند بدون احراز هویت امکان‌پذیر است.

  • امنیت بالا در مقایسه با بسیاری از روش‌های معامله:

تا زمانی که دو طرف معامله را تایید نکنند، هیچ نقل‌وانتقال انجام نمی‌شود. این روش باعث افزایش امنیت دارایی‌های افراد می‌شود.

  • وجود روش‌های متنوع برای واریز و برداشت:

افراد می‌توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال، حساب‌های بانکی و بسیاری روش‌های دیگر کار واریز و برداشت وجه را انجام دهند. این تنوع سبب افزایش راحتی آن‌ها شده است.

  • عدم وجود محدودیت برای معامله و برداشت:

معمولا معاملات P2P بدون محدودیت در خصوص حجم معامله انجام می‌شود. تنها نکته‌ای که در این میان وجود دارد پیدا کردن خریدار و فروشنده مناسب است.

معایب معاملات P2P

در کنار مزایای بسیار زیادی که معاملات P2P به همراه دارند، این روش را نباید فاقد هیچ‌گونه عیب و ایرادی دانست. از مهم‌ترین ایرادات این‌گونه معاملات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مسئولیت کامل حفظ دارایی‌های فرد بر عهده خود اوست و هیچ نهاد نظارتی در این خصوص وجود ندارد. البته این مورد برای تمام معاملات بازار کریپتوکارنسی صادق است.
  • کاهش سرعت عملکرد شبکه در برخی مواقع برای برخی کاربران که باعث بروز مشکلاتی برای آن‌ها می‌شود. همچنین درصورتی‌که یکی از طرفین معامله به هر دلیلی تراکنش را به تاخیر بیندازد، زمان موردنیاز برای انجام معامله طولانی‌تر خواهد شد.
  • نقدینگی کمتر پلتفرم‌های ارائه‌دهنده این خدمات در مقایسه با پلتفرم‌های دیگری مانند صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال باعث می‌شود که افرادی که قصد معامله با حجم زیادی دارند، نتوانند از این روش به‌خوبی استفاده کنند.

جمع‌بندی

معاملات P2P یا همتابه‌همتا، یکی از روش‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف است که به دلیل مزایای خود، موردتوجه افراد بسیاری قرار گرفته است. مزایایی مانند سرعت بالا، امنیت بیشتر و دسترسی به بازار جهانی باعث شده تا افراد بتوانند خریدوفروش ارزهای دیجیتال را به طریقی انعطاف‌پذیر و بدون حضور واسطه انجام دهند. اما در این میان توجه به نکات امنیتی را نباید فراموش کرد.

امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]