توکن هواداری چیست؟

توکن هواداری چیست؟

فهرست مطالب

توکن هواداری نوع نسبتا جدیدی از ارزهای دیجیتال است که باشگاه‌های ورزشی متفاوت در سراسر دنیا اقدام به ساخت آن برای طرفداران خود کرده‌اند. این توکن‌ها با توجه به نظر باشگاه کاربردهای مختلفی دارند. برخی باشگاه‌ها به دارندگان این توکن‌ها اجازه شرکت در نظرسنجی‌های مربوط به تصمیم‌گیری‌های متفاوت باشگاه را می‌دهند و برخی دیگر اجازه تعامل با بازیکنان و مربیان شاغل در باشگاه را دارند. درست است که این توکن‌ها را می‌توان به‌راحتی معامله کرد اما بسیاری از باشگاه‌ها دوست دارند تا کاری کنند که طرفداران به نگهداری از این توکن‌ها علاقه‌مند باشند. در ادامه به سوال توکن هواداری چیست پاسخ می‌دهیم و برخی نکات در خصوص آن‌ها بیان می‌‌کنیم.

توکن هواداری چیست؟

توکن هواداری چیست؟ همان‌طور که اشاره کردیم، توکن هواداری توسط باشگاه‌های ورزشی متفاوت مانند تیم‌های فوتبال ساخته می‌شود. از توکن هواداری (Fan Token) با نام‌های دیگری مانند توکن فوتبال، توکن ورزشی، ارز دیجیتال فوتبال، رمزارز فوتبال و بسیاری موارد دیگر نیز یاد می‌شود. البته تنها باشگاه‌های ورزشی نیستند که اقدام به ساخت و عرضه توکن هواداری کرده‌اند و موارد دیگری مانند کلوپ‌های موسیقی، گروه‌های هنری و برخی سازمان‌ها و برندها نیز به ساخت و عرضه Fan Token علاقه نشان داده‌اند. باشگاه‌های ورزشی یا گروه‌های دیگر با ساخت و عرضه این توکن فرایند دموکرات کردن برخی تصمیم‌ها را دنبال می‌کنند. اما در کنار آن معمولا با فروش این توکن‌ها سود قابل توجهی نیز به دست می‌آورند.

توکن هواداری چیست؟
تصویر تبلیغاتی توکن هواداری INTER

توکن‌های هواداری ساختاری متفاوت با ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین دارند و لزوما توسط شبکه‌های معتبری مانند اتریوم پشتیبانی نمی‌شوند. هر باشگاه ورزشی با توجه به نظر مدیران مجموعه اقدام به ارائه امتیازات متفاوت به دارندگان این توکن‌ها کرده است تا طرفداران باشگاه را به نگهداری یا هولد این توکن‌ها تشویق کند. از امتیازاتی که بسیاری از باشگاه‌های ورزشی به دارندگان تعداد مناسبی از توکن هواداری می‌دهند، می‌توان به امکان شرکت در نظرسنجی‌های مربوط به تصمیمات و رویدادهای باشگاه، اضافه شدن بازیکن جدید، طراحی لباس تیم، طراحی اتوبوس اختصاصی تیم، انتخاب فایل‌های موسیقی تیم و بسیاری موارد مشابه دیگر اشاره کرد.

تفاوت توکن‌های عادی با توکن هواداری چیست؟

توکن هواداری را می‌توان مانند بسیاری توکن‌های دیگر موجود در بازار ارزهای دیجیتال خریداری کرد و به فروش رساند. بد نیست اشاره کنیم که با توجه به میزان عرضه و تقاضا قیمت این توکن‌ها با نوساناتی همراه است و برخی افراد برای دریافت سود اقدام به خرید و فروش این توکن‌ها می‌کنند. اما Fan Token از نظر ماهیت و ذات با توکن‌های دیگر تفاوت‌هایی اساسی و مهم دارد. تفاوت توکن‌های عادی با توکن هواداری چیست؟ در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های این دو مورد را با هم بررسی خواهیم کرد.

توکن هواداری یا FAN TOKEN چیست؟

1- نداشتن پشتوانه

بسیاری از توکن‌های موجود در بازار به‌عنوان پشتیبانی از پول فیات یا توکن‌های ارزشمند به‌عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند. اما توکن‌های هواداری پشتوانه مالی ندارند. همان‌طور که اشاره کردیم ارزش آن‌ها به میزان عرضه و تقاضا وابسته است و تیم‌های ورزشی هستند که به این توکن‌ها ارزش می‌دهند.

2- تفاوت با NFT

برخی تصور می‌کنند که توکن‌های هواداری در حقیقت نوعی NFT هستند. اما باید بگوییم که این افراد کاملا در اشتباه هستند. توکن‌های هواداری بیشتر شبیه توکن‌های دیگر موجود در بازار ارزهای دیجیتال هستند و با NFT‌هایی که باشگاه‌ها عرضه می‌کنند تفاوت دارند. از مهم‌ترین تفاوت Fan Token با ان‌اف‌تی‌ها می‌توان به قابلیت تعویض آن‌ها اشاره کرد.

3- کاربرد

یکی دیگر از تفاوت‌های توکن هواداری با توکن‌های دیگر کاربرد است. بسیاری از کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال اهداف خاصی را دنبال می‌کنند. این در حالی است که توکن هواداری در حقیقت برای هویت بخشی به تیم‌ها و طرفداران آن‌ها طراحی و ساخته شده است.

روش خرید توکن هواداری

تا کنون برخی از باشگاه‌های ورزشی دنیا اقدام به ساخت و عرضه توکن هواداری کرده‌اند. در این میان تیم‌های فوتبال به‌نوعی پیشگام هستند و تعداد زیادی از تیم‌های فوتبالی توکن هواداری دارند. تیم‌های منچسترسیتی، سانتوس، پاری سن ژرمن، یوونتوس و گالاتاسرای تنها بخشی از تیم‌هایی هستند که Fan Token دارند. در اولین گام شما باید بررسی کنید که آیا تیم محبوب شما اقدام به ساخت و عرضه توکن هواداری کرده است یا خیر. در صورتی که جواب مثبت بود باید با استفاده از سایت Socios.com اقدام به خرید توکن تیم محبوب خود کنید. البته توجه داشته باشید که تعدادی از صرافی‌های بین‌المللی مانند بایننس نیز اقدام به عرضه برخی از این توکن‌ها کرده‌اند. اما باید توجه داشته باشید که بدون احراز هویت نمی‌توانید از خدمات این صرافی‌ها استفاده کنید و امکان بلوکه شدن دارایی‌های شما در این صرافی‌ها وجود دارد.

توکن چیلیز چیست؟

توکن چیلیز (CHZ) یک ارز دیجیتال بر پایه بلاک چین اتریوم است که توسط شرکت Socios.com ایجاد شده است. این شرکت یک پلتفرم مشارکت هواداران است که به هواداران ورزش و سرگرمی اجازه می‌دهد تا در تصمیم‌گیری باشگاه‌ها و تیم‌های موردعلاقه خود مشارکت کنند.

توکن چیلیز برای خرید توکن‌های هواداری (Fan Tokens) استفاده می‌شود که نشان‌دهنده مالکیت هواداران بر باشگاه‌ها و تیم‌های موردعلاقه آن‌ها است.

 

توکن چیلیز در سال 2019 راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون به یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در فضای کریپتوکارنسی تبدیل شده است. این توکن درحال‌حاضر توسط بیش از 100 باشگاه و تیم ورزشی در سراسر جهان پذیرفته شده است.

آینده توکن هواداری چیست؟
تبلیغات توکن هواداری منچستر سیتی در Socios.com

آینده توکن هواداری

با توجه به این‌که توکن‌های هواداری پشتوانه‌ای به‌جز باشگاه یا برند ندارند، قیمت آن‌ها به‌صورت دائم با توجه به مواردی مانند عرضه و تقاضا، برد و باخت باشگاه و ورود یا خروج برخی بازیکنان تغییر می‌کند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که خرید آن‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب نیست. اما می‌توان از آن‌ها برای نوسان‌گیری استفاده کرد. بسیاری از کسانی که اقدام به خرید این توکن‌ها می‌کنند در حقیقت قصد دارند تا وفاداری و حس درونی خود به آن باشگاه یا برند را نشان دهند. پس باید بگوییم که توکن‌های هواداری را نمی‌توان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری دانست.

جمع‌بندی

توکن هواداری چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که Fan Token نوع ارز دیجیتال است که توسط باشگاه‌های ورزشی، برندها و برخی موارد دیگر مانند کلوپ‌های موسیقی ساخته و عرضه می‌شود. ارزش این توکن‌ها به مواردی مانند میزان عرضه و تقاضا، برد و باخت تیم و ورود یا خروج بازیکنان ارتباط بسیاری دارد و بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که این توکن‌ها گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیستند. اما طرفداران تیم‌های ورزشی، برندها و گروه‌های موسیقی می‌توانند با خرید آن‌ها حس درونی و وفاداری خود را به مجموعه و تیم نشان دهند.

امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]