بروکر ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با صرافی دارد؟

بروکر ارز دیجیتال چیست؟ چه تفاوتی با صرافی دارد

فهرست مطالب

اگر تا به حال در فضای کریپتو کارنسی فعالیت کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که برای خرید و فروش رمز ارزها نیاز به یک واسطه یا پلتفرم مخصوصی است؛ یعنی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال باید در قدم اول در یک صرافی رمز ارز یا بروکر ثبت نام کرده باشید.

پلتفرم‌های رمز ارز به کاربران کمک می‌کنند تا در فضایی امن و با سرعت بیشتر، به معامله یا سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال بپردازند. اما بروکر ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با صرافی دارد؟

در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره ماهیت بروکرهای رمز ارز (Cryptocurrency Broker) ویژگی‌ها و تفاوت‌های آن با صرافی ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم.

بروکر ارز دیجیتال چیست؟

بروکر یا کارگزاری شخص یا جایی است که به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده کالا و خدمات فعالیت می‌کند. بروکرهای ارز دیجیتال به مشتریانی که مایل به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال به صورت آنلاین هستند، خدمات ارائه می دهد.

بروکر ارز دیجیتال با نام اختصاری OTC در واقع شبیه به بانک یا موسسه‌های مالی عمل می‌کند و برخلاف صرافی‌های رمز ارز قوانین و مقررات خاص خود را دارد. کاربران می‌توانند در بروکرها سفارشات خود را ثبت کنند و کارگزاری به نمایندگی از آن‌ها خرید و فروش را انجام می‌دهد. بعد از انجام معاملات، درصد مشخصی از سود معامله به سمت بروکر برمی‌گردد.

تفاوت بروکر و صرافی ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت بروکر و صرافی

بروکرهای ارز دیجیتال تمرکز اصلی خود را روی معامله‌گرها و سرمایه‌گذاران می‌گذارند. خرید و فروش رمز ارز از طریق بروکرها بسیار آسان سریع انجام می‌شود. روش معامله از طریق بروکرها به این شکل است که کاربران درخواست خرید و فروش خود را در این پلتفرم‌ها ثبت می‌کنند و کارگزاری‌ها تمامی این درخواست‌ها را با هم جفت می‌کنند. برخلاف صرافی‌های ارز دیجیتال که استفاده از خدمات آن‌ها نیاز خاصی به داشتن اطلاعات و تخصص ندارد، بروکرها بستری حرفه‌ای را به کاربران ارائه می‌کنند. شما در بروکرها می‌توانید با استفاده از ابزارهای تحلیل بازار، به مقایسه قیمت رمز ارزها بپردازید و با استفاده از اندیکاتور وضعیت بازار را به شکلی دقیق‌تر بررسی کنید.

تفاوت مهم دیگر بروکر با صرافی محدودیت آن‌ها در تعداد رمز ارزها است. برخلاف صرافی‌ها که اکثرا ارزهای دیجیتال محبوب مثل بیت کوین، اتریوم یا ریپل را در بازار دارند، شما در بروکرها می‌توانید تعداد مشخصی آلت کوین خرید و فروش کنید.

همچنین پلتفرم‌های بروکر امکان شارژ کردن کیف پول کاربران از طریق رمز ارز را ندارند و شما برای شارژ حساب کاربری خود باید از ارزهای فیات استفاده کنید.

مزایا و معایب بروکر ارز دیجیتال

در بروکرهای ارز دیجیتال شما می‌توانید بدون داشتن تخصص خاصی ارز دیجیتال بخرید که این امکان در اکثر صرافی‌ها وجود ندارد. همچنین امکان پرداخت از طریق روش‌های آسانی مثل کارت بانکی و کارت‌های اعتباری وجود دارد. از جمله معایب بروکرها می‌توان به کارمز بسیار زیاد هر معامله نسبت به صرافی‌ها اشاره کرد.

معیارهای انتخاب بهترین بروکر کریپتو

معیارهای انتخاب بهترین بروکر

در ادامه به بعضی از مهم‌ترین ویژگی‌های که در هنگام انتخاب بروکر باید به آن‌ها توجه کنید اشاره می‌کنیم:

1. اعتبار

برای انتخاب بروکر مناسب برای خرید و فروش ارز دیجیتال، به دنبال جایی باشید که معتبر باشد و شما بتوانید با خاطری آسوده سرمایه خود را به آن بسپارید. برای اطمینان از اعتبار یک بروکر، به مجوزهایی که دارد دقت کنید و از صحت آن‌ها مطمئن شوید. همچنین بررسی سوابق آن پلتفرم و مدت زمان حضور آن در بازار بسیار اهمیت دارد. طول عمر یک پلتفرم کارگزار در بازار نشان می‌دهد که خدمات مناسبی ارائه می‌دهد؛ زیرا کاربران بعد از گذشت مدت زمانی همچنان از آن استفاده می‌کنند.

2. دسترسی آنلاین

این موضوع باید اولین نکته‌ای در هنگام خرید یک کارگزار ارز دیجیتال باشد که باید به آن توجه کنید. اگر بروکری را پیدا کردید که پلتفرمی آنلاین برای کاربران خود ندارند، بهتر است بیشتر تحقیق کنید.

3. پشتیبانی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در پلتفرم‌های معاملاتی اهمیت دارد، پشتیبانی از کاربران است. تیم پشتیبانی فنی به کاربران مبتدی که تجربه خاصی در زمینه خرید و فروش رمز ارز ندارد، کمک زیادی می‌کند.

4. فرآیند ثبت نام

فاکتور مهمی که در زمان انتخاب یک بروکر اهمیت دارد، تجربه کاربری است. از مهم‌ترین عوامل کیفیت تجربه کاربری، روش ثبت نام ساده است. یکی از چیزهایی که در زمان ثبت نام در بروکر باید به آن توجه کنید دریافت هزینه زیاد برای ثبت نام است. توجه کنید که کارگزاری‌های معتبر هزینه بسیار ناچیزی را از کاربران برای ثبت نام در پلتفرم دریافت می‌کنند.

نحوه دسترسی ایرانیان به بروکرها

در طی سال‌های اخیر شیوه دسترسی ایرانیان به پلتفرم‌های ارز دیجیتال با محدودیت‌های زیادی مواجه شده است؛ به همین دلیل در زمان انتخاب یک صرافی یا بروکر خارجی باید به این نکته دقت کنید که آیا به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌کنند یا خیر.

متاسفانه دسترسی کاربران ایرانی به صرافی‌های معتبر خارجی محدودیت‌های زیادی دارد؛ به طوری که در بعضی از مواقع کاربران کل دارایی‌های خود را به دلیل مسدودیت حساب کاربری از دست می‌دهند؛ به همین دلیل اگر تصمیم به استفاده از بروکر ارز دیجیتال دارید، بهتر است قبل از هر اقدامی تمامی جوانب را بررسی کنید و با آگاهی کامل تصمیم بگیرید. همچنین اگر قرار است برای اولین بار در یک بروکر ارز دیجیتال فعالیت کنید، کل سرمایه خود را یک جا استفاده نکنید.

اگر دوست دارید از آخرین اخبار کریپتو کارنسی و نحوه خرید و فروش رمز ارز مطلع شوید، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر