آیا نگهداری از دارایی‌های دیجیتال در صرافی کار امنی است؟

نگهداری از دارایی‌های دیجیتال در کیف پول صرافی

فهرست مطالب

اگر شما هم در دنیای ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید، حتما تا به حال این سوال در ذهنتان شکل گرفته که «دارایی‌های دیجیتالم را کجا نگهداری کنم؟»

نحوه نگهداری ارزهای دیجیتال با هر دارایی دیگری متفاوت است و شما باید با دقت بیشتری در این مورد تصمیم‌گیری کنید. این روزها اکثر صرافی‌ها کیف پول اختصاصی خود را دارند که کاربران می‌توانند دارایی‌هایشان را در آن نگهداری کنند.

اما شاید تصور کنید ذخیره دارایی‌ها در صرافی کار امنی نیست و می‌تواند باعث از بین رفتن کل سرمایه شما شود. به‌خصوص با اتفاقی که برای صرافی بزرگ و مشهور FTX افتاد ممکن است این سوال در ذهن سرمایه‌گذاران شکل بگیرد که اگر صرافی مدنظرشان ورشکست شد و از بین رفت، چه اتفاقی برای سرمایه‌شان می‌افتد؟

در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره نگهداری دارایی‌ها در کیف پول صرافی و میزان امنیت آن صحبت می‌کنیم.

کیف پول صرافی چه فرقی با کیف پول گرم و سرد دارد؟

کیف پول گرم و سرد

کیف پول‌های ارز دیجیتال به دو دسته کیف پول گرم (hot wallet) و کیف پول سرد (cold wallet) تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های گرم مبتنی بر نرم افزار و به صورت آنلاین هستند و کیف پول‌های سرد حالت آفلاین و آنلاین دارند. 

تفاوت اصلی کیف پول گرم و کیف پول سرد نوع اتصال آن‌ها به اینترنت است. کیف پول گرم معمولا آنلاین است و این موضوع دارایی‌های ذخیره شده را دسترس‌پذیرتر می‌کند. البته ریسک دسترسی هکرها به این نوع کیف پول بسیار بیشتر است.کیف پول‌های گرم به انواع مختلفی ازجمله دسکتاپ و موبایل تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های سرد هم شامل نوع کاغذی و سخت افزاری می‌شوند.

کیف پول صرافی‌ها به جز اینکه از دارایی‌های شما نگهبانی و نگهداری می‌کند، یک کیف پول گرم به حساب می‌آید. کیف پول گرم معمولا آنلاین است و از طریق آن می‌توان سرعت معاملات را تا حد زیادی افزایش داد.

کیف پول‌های سرد به دلیل متصل نبودن به اینترنت، سرعت انتقال وجه را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. از آن‌جایی که اکثر کیف پول‌های صرافی‌ها معمولا از نوع گرم هستند، بسیار مهم است که به صرافی که ارزهای دیجیتال خود را در آن نگهداری می‌کنید، اعتماد کامل داشته باشید.

در گذشته هکرها می توانستند از طریق نفوذ به سیستم امنیتی صرافی‌ها، به راحتی ارزهای دیجیتال کاربران را تخلیه کنند؛ اما حالا بسیاری از صرافی‌های معتبر اقدامات امنیتی مناسبی را در نظر گرفتند که از بروز این نوع حوادث جلوگیری می‌کند؛ مثل استفاده از کیف پول‌های ترکیبی گرم و سرد به صورت همزمان و نظارت نهادهای قانونی، امنیتی و حسابرسی.

اگرچه کیف پول صرافی جزو کیف پول‌های گرم به شمار می‌آید، اما اکثر صرافی‌های معتبر و مطمئن از کیف پول‌های سخت‌افزاری سرد هم برای ذخیره سرمایه کاربرانشان استفاده می‌کنند؛ این موضوع باعث می‌شود در زمان وقوع حملات هکری، فقط کیف پول‌های گرم آسیب پذیر باشند و دارایی‌های ذخیره شده در کیف پول‌های سخت افزاری محفوظ باقی بمانند.

اگر دوست دارید درمورد انواع کیف پول ارز دیجیتال بیشتر بدانید، می‌توانید مقاله «کیف پول ارز دیجیتال چیست» را از بلاگ بیتمکس مطالعه کنید.

کیف پول صرافی، روشی برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت

به طور کلی اگر قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارید و می‌خواهید مقدار زیادی ارز دیجیتال را در مدت زمان طولانی در جایی نگهداری کنید، پیشنهاد ما برای شما این است که از یک کیف پول شخصی مطمئن استفاده کنید؛ اما باز هم به خود شما بستگی دارد و همچنان می‌توانید دارایی‌هایتان را تا هر زمان که می‌خواهید در کیف پول صرافی نگهدارید.

معمولا تریدرها برای انجام معاملات روزمره خود، دارایی‌هایشان را در کیف پول صرافی نگهداری می‌کنند تا بتوانند با بیشترین سرعت معاملات خود را انجام داده و به راحتی ارزهای دیجیتال خود را انتقال دهند.

امنیت و اقدامات امنیتی کیف پول صرافی‌ها

امنیت و اقدامات امنیتی کیف پول صرافی‌ها

بعضی از صرافی‌های کمتر شناخته شده ممکن است برای جذب بیشتر کاربر قیمت‌های کمتری نسبت به قیمت واقعی بازار برای ارزهای دیجیتال به کاربران ارائه کنند. اما این احتمال هم وجود دارد که اقدامات امنیتی ضعیفی داشته باشند. گاهی این صرافی‌های غیرمعتبر با تعطیلی ناگهانی و ناپدید شدن به همراه دارایی‌های مشتریانشان کلاهبرداری‌های سنگینی می‌کنند.

اما صرافی‌های معتبر زیادی هم هستند که تا کنون نقض امنیتی قابل توجهی را تجربه نکرده‌اند و هدفشان کلاهبرداری از کاربران نبوده است. حتی اگر در یک صرافی مشهور و معتبر حساب کاربری دارید، باید اقدامات امنیتی مناسبی برای ایمن کردن پروفایل و کیف پولتان انجام دهید.

برای جلوگیری از هر نوع هک و دسترسی هکرها به دارایی‌تان بهتر است توصیه‌های امنیتی صرافی‌ها را انجام دهید که معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده از رمز عبور قوی منحصر به فرد برای ورود به صرافی
  • ذخیره رمز عبور در جای امن و در میان نگذاشتن آن با اشخاص دیگر
  • نصب یک نرم افزار آنتی ویروس به روز در کامپیوتر شخصی
  • فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای (2FA)
  • استفاده از آدرس ایمیل اختصاصی

تعادل را فراموش نکنید

کیف پول صرافی‌ها روشی ساده برای ذخیره ارزهای دیجیتال هستند. درحالی که بسیاری از افراد ممکن است با ذخیره کردن مقادیر زیادی دارایی در کیف پول صرافی‌ها احساس راحتی کنند، بعضی دیگر ترجیح دهند دارایی‌هایشان را به یک کیف پول سخت افزاری سرد انتقال دهند.

اگر هنوز نمی‌دانید دارایی‌های دیجیتال خود را کجا ذخیره کنید، باید به شما بگوییم در قدم اول سعی کنید از همان ابتدا درمورد استراتژی ذخیره‌سازی وجوه خود تصمیم‌گیری کنید؛ به طور مثال خیلی از سرمایه‌گذاران از چندین کیف پول مختلف برای ذخیره‌سازی دارایی‌هایشان استفاده می‌کنند؛ کیف پول موبایلی، سخت افزاری و کیف پول صرافی.

اما شاید شما تصمیم بگیرید مقادیر کمی از دارایی‌تان را در کیف پول موبایل نگه دارید و بقیه آن را در کیف پول صرافی. در نهایت تصمیم با شما است و هیچ انتخاب درست و غلطی وجود ندارد. صرف نظر از میزان دارایی و نوع کیف پولی که انتخاب می‌کنید، باید «امنیت» را اولویت تصمیم‌هایتان قرار دهید.

کیف پول بیتمکس، روشی مطمئن برای نگهداری ارزهای دیجیتال

کیف پول بیتمکس

با خرید یا واریز ارزهای دیجیتال در صرافی ارز دیجیتال بیتمکس، دارایی‌هایتان در کیف پول امن این صرافی ذخیره می‌شود. تیم امنیتی قوی بیتمکس امکان هر نوع هک یا سرقت را که منجر به از بین رفتن دارایی‌های دیجیتال می‌شود از بین برده‌اند.

همچنین تیم امنیتی حرفه‌ای بیتمکس برای افزایش امنیت حساب کاربری و دارایی کاربران خود از احراز هویت و ورود دو مرحله‌ای استفاده می‌کند. در این روش بعد از وارد کردن شماره موبایل/ ایمیل و رمز ورود، یک کد تایید به شماره موبایل شما ارسال می‌شود که تنها با وارد کردن آن کد می‌توانید به پروفایلتان دسترسی داشته باشید؛ بنابراین شما می‌توانید بدون نگرانی دارایی‌های دیجیتال خود را در صرافی بیتمکس نگهداری کنید و به معامله ارزهای دیجیتال بپردازید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارزهای دیجیتال و عمیق‌تر شدن در دنیای رمز ارزها می‌توانید بقیه مطالب بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر