سود استخراج بیت کوین در ایران چقدر است؟

استخراج بیت کوین چیست

فهرست مطالب

صنعت رمزارزها فقط برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران سودآور نیست، ماینرها نیز می‌توانند از این بازار بزرگ درآمد داشته باشند. استخراج‌کنندگان نه‌تنها از طریق ماینینگ سود کسب می‌کنند، بلکه وجود آن‌ها برای امنیت بلاکچین و یکپارچگی شبکه ضروری است. تعداد زیادی از ماینرها برای استخراج بیت کوین تلاش زیادی می‌کنند تا بتوانند از معتبرترین ارز دیجیتال بازار، حداکثر سود را به دست آورند؛ اما فرآیند ماینینگ بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟ آیا هنوز مثل قبل سودآور است؟ سود استخراج بیت کوین در ایران چقدر است؟

در این مقاله بیتمکس سعی کرده‌ایم علاوه‌بر نگاهی دقیق به ماینینگ بیت کوین، به شرایط استخراج بیت کوین در ایران را بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

استخراج بیت کوین چیست؟

سود استخراج بیت کوین در ایران

هدف اصلی از ماینینگ هر ارز دیجیتال برای ایجاد واحدهای جدید و افزایش عرضه آن ارز خواهد بود. بسیاری از رمزارزها را می‌توان استخراج کرد، به‌همین دلیل صنعت ماینینگ در سال‌های اخیر به‌طور تصاعدی رشد داشته است.

بلاکچین بیت کوین به‌عنوان اولین و مطرح‌ترین شبکه ارز دیجیتال برپایه مکانیزم اثبات کار (Proof of Work به اختصار PoW) توسعه یافته؛ بنابراین تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در این بلاکچین از طریق فرایند استخراج انجام می‌شود.

هنگامی که یک ماینر به شبکه بیت کوین می‌پیوندد، به‌عنوان گره یا نود (Node) شناخته شده و وظیفه ایجاد واحدهای در گردش و تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارد. شبکه بیت کوین در‌حال حاضر ده‌ها هزار نود فعال دارد که همه آن‌ها در حال استخراج بیت کوین‌اند.

استخراج بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

استخراج بیت کوین نیازمند حل معادلات بسیار پیچیده ریاضی است. این معادلات با یک رشته الفبایی رمزنگاری شده‌اند که به هش هدف معروف هستند.

یک هش هدف با یک رشته صفر شروع می‌شود و سپس با حروف و اعداد تصادفی کامل خواهد شد. برای مثال، 00000000000000006FCAq یک هش هدف است.

ماینرها برای حل معادلات ریاضی باید از انواع خاصی از سخت‌افزارها استفاده کنند. زمانی بود که استخراج بیت کوین با سخت‌افزارهای ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر مانند کامپیوتر یا لپ‌تاپ انجام می‌شد، اما اکنون استخراج‌کنندگان باید از ماینرهای ASIC استفاده کنند تا بتوانند در رقابت باقی بمانند.

با استفاده از یک ماینر ASIC می‌توان در هر ثانیه حدس‌های متعددی برای هش هدف انجام داد. این اعداد حدسی یا هش‌ها باید برابر یا کمتر از هش هدف باشند تا یک ماینر بلاک بعدی تراکنش‌ها را دریافت کند.

هنگامی‌که یک ماینر بلاکی را دریافت کرده و آن را تایید می‌کند، بقیه شبکه نیز باید تایید کنند که این کار را به‌درستی انجام داده‌اند. پس از انجام این کار، بلاک را می‌توان به دفتر کل اضافه کرد. این فرایند می‌تواند بیت کوین‌های جدیدی را عرضه کند تا در گردش قرار گیرند.

استخراج بیت کوین همچنین سطح امنیت و شفافیت بلاکچین آن را بالا می‌برد.

استخراج بیت کوین در ایران در کنار استخراج سایر ارزهای دیجیتال مبتنی‌بر سازو‌کار PoW سال‌هاست انجام می‌شود.

سود استخراج بیت کوین چقدر است؟

سود استخراج بیت کوین چقدر است؟

استخراج بیت کوین بسیار وسوسه‌انگیز است. هر بار که یک ماینر معادله‌ای را حل کرده و یک بلاک برای تایید دریافت می‌کند، پاداش می‌گیرد. پاداش فعلی برای استخراج یک بلاک ۶٫۲۵ بیت کوین است که در حال حاضر معادل تقریبا ۲۰۰ هزار دلار است. بنابراین می‌توان گفت که استخراج بیت کوین می‌تواند یک سرمایه‌گذاری فوق‌العاده سودآور باشد.

زمانی که ماینرها به یک نود در شبکه بیت کوین تبدیل می‌شوند، قدرت رای حدودی به‌دست می‌آورند که به آن‌ها اجازه می‌دهد نظر خود را در مورد تصمیم‌گیری‌ها و پیشرفت‌های انجام‌شده در شبکه بیان کنند. ماینرهایی که قدرت هش بیشتری دارند، نفوذ بیشتری در فرآیند رای‌گیری دارند؛ اما استخراج بیت کوین به‌هیچ‌وجه آسان و ارزان نیست و هزینه‌های زیادی دارد.

هزینه ماین کردن بیت کوین چقدر است؟

ابتدا باید قیمت دستگاه استخراج بیت کوین را بررسی کنید. پس بیایید یک نوع ماینر محبوب ASIC را در نظر بگیریم تا ببینیم که چقدر برای استخراج بیت کوین با این دستگاه ماینر باید هزینه کرد.

از ماینر Antminer S17 Pro استفاده می‌کنیم. این ماینر قیمت حدودودی ۷ هزار دلار دارد. همچنین هزینه انرژی (مصرف برق) برای استفاده از این ماینر حدود ۱۴۷۰۰ دلار برای استخراج تنها یک بیت کوین است. بنابراین استخراج بیت کوین با ماینر Antminer S17 Pro بیش از ۲۱ هزار دلار برای شما هزینه خواهد داشت.

از سویی دیگر، پاداش فعلی استخراج بیت کوین تقریبا ۲۰۰ هزار دلار است. یعنی این‌که شما می‌توانید با چنین دستگاهی همچنان سود خوبی کسب کنید.

برای سرمایه‌گذاری رمز ارز آماده‌اید؟

شروع سرمایه‌گذاری

ماینینگ یک فرایند بسیار طولانی و گاهی خسته‌کننده است. قبل از این‌که بتوانید یک سکه یا بلاک را استخراج کنید، احتمالا هزاران دلار برای سخت‌افزار و تعمیر و نگهداری هزینه خواهید کرد. بسیاری از افراد برای داشتن درآمد مستمر و کاهش هزینه‌های مصرف برق و تجهیزات، به استخرهای ماینینگ ملحق می‌شوند.

استخرهای ماینینگ از اعضا می‌خواهند که بخشی از قدرت محاسباتی خود را به استخر اختصاص دهند و در فرایند استخراج مشارکت کنند. هر چه قدرت محاسباتی یا هش ریت استخر بیشتر باشد، شانس حل یک معادله و استخراج یک بلاک نیز بیشتر می‌شود. بعد از استخراج بلاک، پاداش متناسب با میزان قدرت ارائه‌شده بین اعضا تقسیم خواهد شد. برای استخراج بیت کوین در ایران می‌توان از این روش نیز استفاده کرد.

مسئله دیگری که ماینرها با آن روبه‌رو می‌شوند، هاوینگ بیت کوین است. پاداش استخراج بیت کوین هر چهار سال یک‌بار نصف می‌شود تا تعداد سکه‌های در گردش کاهش یابد.

هاوینگ اول در نوامبر ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و هاوینگ بعدی قرار است در سال ۲۰۲۴ انجام شود. این رویداد می‌تواند پاداش ماینینگ بیت کوین را از ۶٫۲۵ BTC به ۳٫۱۲۵ BTC تغییر دهد. بنابراین ماینرهای سود کمتری به دست خواهند آورد.


نکته: استخراج بیت کوین رایگان امکان ندارد و اگر شرکت یا وب‌سایتی مدعی این موضوع باشد، کلاه‌برداری خواهد بود.

چرا استخراج بیت کوین گران است؟

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، صنعت استخراج بیت کوین بسیار رقابتی است. کاربران از مقدار سود بالای شبکه ارز دیجیتال بیت کوین خبر دارند، بنابراین تمامی تلاش خود را می‌کنند که وارد فرآیند استخراج شوند. متاسفانه، هر‌چه تعداد نودها بیشتر باشد، حدس زدن هش صحیح و دریافت بلاک بعدی برای تایید هر ماینر سخت‌تر می‌شود.

استخراج بیت کوین با محدودیت عرضه همراه است، زیرا با گذشت زمان سکه‌های کمتری برای ماینینگ وجود خواهند داشت. درحقیقت، بیت کوین محدودیت عرضه ۲۱ میلیون واحد دارد و حدود ۳۰ درصد آن قبلا استخراج‌شده است. در‌حال حاضر کمتر از ۲ میلیون بیت کوین برای استخراج وجود دارد؛ بنابراین ماینرها باید برای حل معادلات پیچیده و به دست آوردن بلاک بعدی تلاش زیادی کنند.

ممکن است سال‌ها طول بکشد تا ماینر بتواند یک بلاک را در بلاکچین بیت کوین ایجاد کند، بنابراین سرمایه‌گذاری در فرایند ماینینگ با چالش‌های مختلف از جمله زمان‌بر بودن و هزینه گزاف همراه است.

آیا استخراج بیت کوین در ایران هنوز سود دارد؟

آیا استخراج بیت کوین در ایران هنوز سود دارد؟

بله، استخراج بیت کوین همچنان می‌تواند در ایران سودآور باشد. به این شرط که کاربر قدرت محاسباتی بالایی به بلاکچین ارائه کند و بتواند در رقابت باقی بماند. این شرایط درحالی فراهم می‌شود که استخراج را با دستگاه‌های مخصوص آن انجام دهند. به‌طور کلی می‌توان گفت در‌حال‌حاضر استخراج بیت کوین با دستگاه ماینر تنها راه ممکن برای انجام این فرایند است.

از طرفی ماین کردن بیت کوین یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. بنابراین کاربران ایرانی علاوه‌بر پرداخت هزینه‌های بالا برای مصرف انرژی و خرید دستگاه، باید صبر و حوصله بسیاری داشته باشند.

کلام آخر

گفتیم استخراج فرایندی حیاتی در شبکه بیت کوین است که امکان گردش سکه‌های جدید و تایید تراکنش‌ها را فراهم می‌کند و درعین‌حال امنیت شبکه را افزایش می‌دهد.

استخراج بیت کوین در ایران هم توسط ماینرها و با استفاده از سخت‌افزارهای گران‌قیمت و قوی انجام می‌شود. هر ماینر با ایجاد یک بلاک، پاداش دریافت می‌کند؛ اما تبدیل‌شدن به یک ماینر موفق بیت کوین می‌تواند پرهزینه، زمان‌بر و حتی پرریسک باشد.

با کم شدن تعداد سکه‌های استخراج‌نشده و رویدادهای چهار ساله هاوینگ، شکی نیست که سود استخراج بیت کوین در ایران هم به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا کند یا به‌عبارت دیگر کسب سود از این طریق دشوار خواهد شد.

شما می‌توانید در بخش بلاگ بیتمکس به مقالات آموزشی متعدد درباره فرایندهای سوددهی در دنیای کریپتوکرنسی‌ها، دسترسی داشته باشید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]