بازار گاوی و بازار خرسی چیست؟ مفهوم بازار خرسی و گاوی

بازار گاوی و بازار خرسی چیست؟ مفهوم بازار خرسی و گاوی

فهرست مطالب

یکی از عباراتی که در انواع بازارهای مالی مانند کریپتوکارنسی با آن مواجه می‌شویم، بازار گاوی و بازار خرسی است. این عبارات به روند حرکتی بازار اشاره دارد. زمانی که بازار در حال رشد است و روندی صعودی دارد، به آن بازار گاوی گفته می‌شود. زمانی که شاهد کاهش مدام قیمت‌ها باشیم، بازار در حقیقت خرسی است. اما این تعریف ساده شاید نتواند تمام اطلاعات لازم را به شما بدهد. به همین دلیل این مطلب را به رشته تحریر درآوردیم تا با این اصطلاحات بیشتر آشنا شوید.

بازار گاوی و بازار خرسی چیست؟

در تمام بازارهای مالی شاهد دو نوع کلی از حرکت هستیم. حرکت صعودی که با آن بازار گاوی (Bullish) و حرکت نزولی که به آن بازار خرسی (Bearish) گفته می‌شود. البته حرکت ساده و کوچک بازار نشان از گاوی شدن یا صعودی شدن آن ندارد. معمولا بازار باید در حدود 20 درصد رشد یا کاهش قیمت داشته باشد تا بتوان به آن بازار گاوی و بازار خرسی گفت. هیچ‌کس نمی‌داند دقیقا این دو کلمه برای چه به روند حرکت بازار اطلاق می‌شوند. اما بسیاری عقیده دارند که دلیل این مورد، نحوه جنگیدن این دو حیوان است.

خرس‌ها برای حمله، پنجه خود را بالا برده و آن را به سمت پایین حرکت می‌دهد. در زمان روند نزولی هم قیمت‌ها از بالا به سمت پایین حرکت می‌کنند و این شباهت باعث شده تا به بازار نزولی، بازار خرسی نیز گفته شود. در طرف دیگر گاو برای حمله شاخ‌هایش را از پایین به سمت بالا حرکت می‌دهد. قیمت‌ها هم در بازار گاوی رشد می‌کنند. لازم به ذکر است که معمولا بازارهای گاوی را می‌توان در زمان شرایط خوب اقتصادی و سیاسی دنیا به‌راحتی مشاهده کرد. در طرف دیگر زمانی که دنیا با رکود اقتصادی مواجه باشد، معمولا بازارهای مالی متفاوت خرسی می‌شوند.

تفاوت‌های بازار گاوی و بازار خرسی

تفاوت‌های بازار گاوی و بازار خرسی

پس از این‌که با بازار گاوی و بازار خرسی به‌صورت مختصر آشنا شدید، زمان آن رسیده تا در خصوص تفاوت‌های آن‌ها نیز اطلاعاتی کسب کنید. از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بازار بولیش و بیریش با یکدیگر دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- میزان عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا را باید مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت موارد متفاوت در نظر گرفت. در بازارهای گاوی مانند بازار گاوی در ارز دیجیتال، میزان تقاضا بسیار زیادتر از میزان عرضه است. همین امر باعث خواهد شد که قیمت به‌طور پیوسته افزایش پیدا کند. عرضه و تقاضا در بازار خرسی در ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی دقیقا عکس این مورد است. افراد بسیاری قصد فروش کوین‌ها یا اموال خود را دارند و عرضه بسیار زیاد است درحالی‌که افراد کمی ریسک خرید را می‌پذیرند. این عرضه زیاد و تقاضای کم باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود.

2- تغییر در فعالیت‌های اقتصادی

بازار ارزهای دیجیتال بخش کوچکی از بازاری بزرگ‌تر به نام اقتصاد جهانی است. تمام بازارهای مالی با اقتصاد رابطه‌ای تنگاتنگ دارند و عوامل اقتصادی روی بازارهای مالی تاثیر بسیاری می‌گذارند. زمانی که مردم به روند اقتصادی اطمینان داشته باشند، پول بیشتری را صرف سرمایه گذاری می‌کنند. این امر باعث افزایش تقاضا و رشد بازار خواهد شد. در طرف دیگر داستان زمانی که مردم نگران وضعیت اقتصادی باشند، سریعا پول خود را از بازارهایی پر ریسک مانند ارز دیجیتال خارج می‌کنند و همین امر موجب ایجاد بازار خرسی می‌شود.

3- روانشناسی سرمایه گذاران

روانشناسی سرمایه گذاران و فعالان یکی دیگر از تفاوت‌های بازار گاوی و بازار خرسی است. در بازار خرسی معمولا افراد نگاهی منفی به بازار دارند و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. همین سبب می‌شود که افراد بسیاری سرمایه خود را از بازار خارج کنند و روند نزولی بازار تشدید شود. در بازار گاوی نظر مردم نسبت به بازار و روند حرکتی آن مثبت است و افراد با خیال بسیار راحت‌تری سرمایه خود را وارد بازار می‌کنند و قیمت‌ها افزایش بیشتری پیدا می‌کنند.

چگونه روند بازار گاوی و بازار خرسی را تشخیص می‌دهند؟

در همین ابتدا باید بگوییم که برای تشخیص روند صعودی و نزولی بازار باید به حرکت بلندمدت توجه داشت. به‌عنوان‌مثال زمانی که قیمت بیت کوین برای مدت دو هفته کاهشی باشد، نمی‌توان گفت که بازار خرسی است. بسیاری مواقع در بازار صعودی، قیمت‌ها برای مدتی کاهش پیدا می‌کنند یا به‌عبارت‌دیگر قیمت‌ها اصلاح می‌شوند و پس از آن دوباره روند صعودی خود را ادامه می‌دهند. پس برای این‌که بتوانید متوجه روند بازار شوید باید دانش خود را افزایش داده و حرکت بلندمدت را در نظر بگیرید.

معامله‌گران حرفه‌ای با استفاده از ابزار متفاوتی مانند اندیکاتورها، کار ساده‌تری را برای اطلاع از روند بازار پیش رو دارند. به‌عنوان‌مثال یکی از اندیکاتورهایی که می‌تواند در تشخیص تغییر بازار ارزهای دیجیتال به کمک افراد بیاید، بررسی میانگین متحرک 200 هفته‌ای است. بررسی دقیق روند این حرکت و قیمت بیت کوین در آن زمان می‌تواند به افراد در پیش‌بینی روند قیمتی پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال و به‌تبع آن سایر آلت‌کوین ها کمک کند. از دیگر اندیکاتورهایی که توجه به آن‌ها می‌تواند در تعیین بازار مفید واقع شود، می‌توان به ابرهای ایچیموکو، خطوط روند، الگوهای ادامه‌دهنده و معکوس‌کننده روند، مومنتوم، بریک اوت و حجم بازار اشاره کرد.

چگونه روند بازار گاوی و بازار خرسی را تشخیص می‌دهند؟

نشانه‌های بازار گاوی و بازار خرسی

برخی نشانه‌های هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند باعث شود تا راحت‌تر تشخیص دهید که کریپتوکارنسی در بول مارکت قرار دارد یا بازار خرسی است. در ادامه مهم‌ترین نشانه‌های بازار گاوی و بازار خرسی را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- نشانه‌های بازار گاوی در ارزهای دیجیتال

موارد زیر را باید از مهم‌ترین نشانه‌های بازار گاوی در ارزهای دیجیتال دانست.

  • ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار
  • انتشار اخبار مثبت در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال
  • افزایش اعتماد مردم به بازار
  • مشاهده افزایش قیمت با بررسی روند میان‌مدت و بلندمدت
  • سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی در بازار
  • افزایش قیمت نسبتا زیاد پروژه‌ها با انتشار اخبار مثبت
  • کاهش قیمت نه چندان زیاد پروژه‌ها با انتشار اخبار منفی

2- نشانه‌های بازار خرسی در ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین نشانه‌های بازار خرسی در ارزهای دیجیتال عبارتند از:

  • ریزش قیمت‌ها در میان‌مدت و بلندمدت
  • افزایش بی‌اعتمادی عمومی نسبت به بازار
  • کاهش نسبتا شدید قیمت پروژه‌ها در زمان انتشار اخبار منفی
  • کاهش ناچیز قیمت‌ پروژه‌ها در زمان انتشار اخبار مثبت
  • اقدام کمپانی‌های بزرگ برای کاهش ارزهای دیجیتال خود
  • افزایش میزان نظرات منفی کاربران در شبکه‌های اجتماعی

بهترین اقدامات در بازار گاوی و بازار خرسی

هیچ‌گاه نمی‌توان از یک روش کلی برای دریافت سود از بازارهای متفاوت استفاده کرد. هر فرد با توجه به مواردی مانند میزان سرمایه، میزان اطلاعات و دانش، میزان ریسک‌پذیری و بسیاری موارد دیگر، خود باید بهترین استراتژی را پیدا کرده و از آن استفاده کند. اما به‌طورکلی بازار گاوی یک فرصت جذاب برای سرمایه‌گذاری است. زیرا در صورت انتخاب پروژه‌های مناسب در این زمان، شاهد افزایش قیمت هستید و می‌توانید از بازار به‌راحتی سود دریافت کنید. در زمانی که بازار خرسی است، حتی خرید کوین‌ها و توکن‌های پروژه‌های بسیار جذاب و قدرتمند نیز می‌تواند باعث متضرر شدن شما شود. توجه به این دو مورد می‌تواند به شما در تعیین استراتژی مناسب کمک کند.

 

بهترین اقدامات در بازار گاوی و بازار خرسی

جمع‌بندی

  • بازار گاوی و بازار خرسی در حقیقت به روند بازار در طولانی‌مدت اشاره دارند.
  • زمانی که قیمت‌ها در حال صعود باشند، گاوها حاکم بر بازار هستند و شاهد رشد مداوم قیمت‌ها خواهیم بود.
  • در مدتی که خرس‌ها به بازار حاکم هستند، روند قیمت‌ها نزولی خواهد بود.
  • توجه به اندیکاتورهای متفاوت یکی از مهم‌ترین روش‌هایی است که می‌تواند به شما در تعیین نوع بازار (بازار گاوی و بازار خرسی) کمک کند.
امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]