رپد توکن چیست؟

رپد توکن چیست؟

فهرست مطالب

در بلاک چین شبکه‌های متفاوتی مانند اتریوم، کاردانو و پولکادات وجود دارد. در زمان خرید ارزهای دیجیتال باید به این شبکه‌ها توجه کرد، زیرا تقریبا تمام کوین‌ها و توکن‌های موجود در بازار را نمی‌توان به شبکه‌ای دیگر انتقال داد. اما در این میان یک استثنا وجود دارد که آن رپد توکن‌ها هستند. رپد توکن (Wrapped Token) در حقیقت به آن دسته از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که می‌توان آن‌ها را به بلاک چین غیربومی آن انتقال داد. همین امر باعث ایجاد تعامل و همکاری بین بلاک چین‌های متفاوت را ایجاد می‌کند. باید بدانید که در زمان انجام این انتقال ارزش توکن‌ها تغییر نمی‌کند و تنها شبکه آن‌ها تغییر خواهد کرد. برای این‌که با پاسخ سوال رپد توکن چیست؟ آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که این مطلب را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

رپد توکن چیست؟

بلاک چین را باید یکی از آن فناوری‌هایی دانست که به‌سرعت در حال رشد و توسعه است. پس از پیدایش بیت کوین در سال 2009 به‌سرعت بلاک چین‌های دیگری ایجاد شد. هر کدام از این بلاک چین‌ها امکانات و قابلیت‌های متفاوتی را به کاربران ارائه می‌کنند. اما بزرگ‌ترین مشکلی که افراد فعال در این بازار با آن مواجه بودند، عدم امکان تعامل مستقیم میان بلاک چین‌های متفاوت بود. اگر بخواهیم این مفهوم را به شکل ساده‌تر بیان کنیم باید بگوییم که امکان انتقال ارزهای دیجیتال بین بلاک چین‌های متفاوت وجود نداشت. این مشکل سبب ایجاد توکن‌های جدیدی با نام رپد توکن شد. کاربرد رپد توکن‌ها تعامل‌پذیری میان بلاک چین‌ها متفاوت و افزایش همکاری میان آن‌هاست. پس در پاسخ به سوال رپد توکن چیست باید بگوییم که رپد توکن‌ها در حقیقت یک پل ارتباطی میان بلاک چین‌های متفاوت هستند.

نحوه عملکرد رپد توکن

رپد توکن‌ها با توکنیزه کردن کوین‌ها متفاوت امکان انتقال آن‌ها را میان بلاک چین‌ها متفاوت امکان‌پذیر می‌کنند. اشاره کردیم که بلاک چین‌های متفاوت ارتباطی با یکدیگر ندارند. پس اگر شما بخواهید یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین را به شبکه اتریوم انتقال دهید، باید از Wrapped Token استفاده کنید. در فرایند توکنیزه کردن کوین مد نظر شما، دارایی اصلی درون فضایی در شبکه مبدا ذخیره می‌شود و به نمایندگی از آن کوین جدیدی در شبکه مقصد ایجاد می‌شود. ارزش این کوین با کوین اصلی همواره یکسان است. تنها شبکه‌ای که کوین در آن وجود دارد، تغییر کرده است. البته بد نیست بدانید که امکان بازگرداندن کوین به شبکه اصلی که به آن (Unwrapped) گفته می‌شود نیز وجود دارد.

کاربرد رپد توکن چیست؟

اصلی‌ترین کاربرد رپد توکن انتقال ارزهای دیجیتال متفاوت میان بلاک چین‌های مختلف است. این کار باعث می‌شود تا بلاک چین‌های متفاوت بتوانند با یکدیگر همکاری کنند و نقدینگی در این بازار میان پلتفرم‌های متفاوت متمرکز و غیرمتمرکز افزایش یابد. برای آشنایی بیشتر با کاربرد رپد توکن بیایید یک مثال را با هم بررسی کنیم. فرض کنید که شما تعدادی بیت کوین دارید که قصد دارید آن را در یک پلتفرم (P2P) که روی بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند، منتقل کنید تا بتوانید معاملات گوناگون را انجام دهید. در حالت عادی به دلیل عدم امکان انتقال بیت کوین به شبکه اتریوم این امکان وجود ندارد. اما با استفاده از رپد بیت کوین شما می‌توانید بیت کوین‌های خود را به آن پلتفرم انتقال دهید تا اقدامات مد نظر خود را به‌راحتی انجام دهید.

رپد توکن چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای استفاده از رپد توکن چیست؟

رپد توکن‌ها به دلیل مزایای بسیاری که دارند، موردتوجه افراد بسیاری قرار گرفته‌اند. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای رپد توکن‌ را با هم بررسی می‌کنیم.

  • با استفاده از رپد توکن‌ها امکان استفاده و معامله ارزهای غیربومی روی یک بلاک چین امکان‌پذیر شده است.
  • افزایش نقدینگی و بالاتر رفتن بهره‌وری سرمایه موجود در پلتفرم‌های متفاوت مانند صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز را باید از دیگر مزایای استفاده از رپد توکن‌ها دانست.
  • کاهش زمان تراکنش و کارمزد آن از دیگر مزایای استفاده از رپد توکن است. گاهی کارمزد یک تراکنش در یک بلاک چین به اعداد بسیار بالایی می‌رسد و فرد می‌تواند با استفاده از Wrapped Token میزان کارمزد پرداختی را به میزان مناسبی کاهش دهد.
  • دسترسی به Defi از دیگر مزیت‌های استفاده از رپد توکن‌هاست. افراد می‌توانند با استفاده از این توکن‌ها در بلاک چین‌های دیگر فعالیت کنند تا به فرصت‌های بیشتری جهت کسب درآمد و سود دسترسی داشته باشند.

معایب استفاده از Wrapped Token

در کنار مزایای بسیاری که این توکن‌ها دارند، نمی‌توان از کنار معایب رپد توکن‌ها به‌سادگی عبور کرد. محدودیت های رپد توکن و معایب آن‌ها باعث شده تا استفاده از آن‌ها را نتوان بدون ریسک و خطر معرفی کرد. از مهم‌ترین معایب رپد توکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اولین و مهم‌ترین موردی که می‌توان به‌عنوان معایب استفاده از رپد توکن معرفی کرد، امنیت است. در حال حاضر برای انجام تراکنش میان دو بلاک چین متفاوت باید از رپد توکن‌ها استفاده کرد. در این زمان باید به مجموعه ارائه‌دهنده اعتماد داشته باشید. این مجموعه‌ها باید به ضرب و بازخرید توکن‌های رپد شده در آینده متعهد شده باشند. زیرا در غیر این صورت افراد با مشکل از دست دادن سرمایه خود مواجه می‌شوند.
  • دومین موردی که باید در بحث معایب رپد توکن به آن اشاره کرد، کارمزد است. درست است که به‌صورت کلی رپد توکن می‌تواند در کاهش کارمزد و افزایش سرعت معاملات نقش داشته باشد اما گاهی فرایند ضرب و بازخرید رپد توکن آن‌قدر هزینه بالایی به همراه دارد که می‌تواند سبب کم شدن چندین درصد از اصل سرمایه شود.
  • بزرگ‌ترین محدودیت رپد توکن‌ها عدم اصیل بودن آن‌هاست. در حقیقت این توکن‌ها نمایشی از ارز دیجیتال شما در بلاک چینی دیگر هستند. به همین دلیل نسخه‌های رپد شده ارز دیجیتال نمی‌توانند برخی عملکردهای اساسی و اصلی خود را داشته باشند. به‌عنوان مثال افراد نمی‌توانند با توکن رپد شده اتریوم، کارمزد تراکنش این شبکه را پرداخت کنند.

جمع‌بندی

آشنایی با پاسخ سوال رپد توکن چیست اهمیت بسیاری دارد. زیرا بدون استفاده از رپد توکن‌ها امکان انتقال ارزهای دیجیتال میان دو بلاک چین متفاوت امکان‌پذیر نیست. مهم‌ترین کاربرد رپد توکن ایجاد تعامل میان بلاک چین‌های متفاوت است تا سرمایه‌گذاران بتوانند از ارزهای دیجیتال خود به شکلی بهتر استفاده کنند. البته بد نیست اشاره کنیم که پلتفرم‌های متفاوت نیز از مزایای رپد توکن‌ها بهره‌مند می‌شوند و میزان ورود سرمایه و تعداد کاربران آن‌ها با استفاده از این توکن‌ها افزایش می‌یابد. در زمان استفاده از رپد توکن‌ها باید به کارمزدهایی که گاهی بسیار زیاد می‌شوند و امنیت و اعتبار مجموعه ارائه‌دهنده رپد توکن توجه داشته باشید.

امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]