ورلد کوین WLD چیست؟ توکن سازنده CHAT GPT

ورلد کوین چیست؟

فهرست مطالب

ورلد کوین چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال پاسخی ساده دهیم، باید بگوییم که ورلد کوین (World Coin) که به‌صورت اختصاری به آن WLD نیز گفته می‌شود یکی از پروژه‌هایی است که این روزها سروصدای بسیاری در دنیا به راه انداخته است.

این پروژه باهدف ساخت و ایجاد سیستم هویت جهانی و توزیع عادلانه دارایی‌ها طراحی و ساخته شده است. در تیم سازنده و توسعه‌دهنده این پروژه یک نام خودنمایی می‌کند و آن سم آلتمن (Sam Altman) مدیرعامل OpenAI و سازنده Chat GPT است.

این فناوری سعی می‌کند که با استفاده از بلاک چین و سیستم شناسایی بیومتریک، برای افراد مختلف هویت دیجیتال بسازد که بتوانند با استفاده از آن به منابع مالی و خدمات دسترسی داشته باشند.

ورلد کوین چیست؟ آشنایی با ورلد کوین

این روزها هوش مصنوعی تبدیل به موضوعی شده که اخبار آن در صدر خبرهای بسیاری از مجموعه‌های خبرگزاری متفاوت رویت می‌شود. درست است که هوش مصنوعی می‌تواند محتواهای بسیاری را با سرعتی بسیار بالا خلق کند، اما همین امر سبب شده که حجم بالایی از هرزنامه نیز تولید شود. پس چگونه می‌توان میان اشخاص واقعی و ربات‌ها تفاوت قائل شد و آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد؟ درصورتی‌که راهی برای اثبات هویت افراد به‌صورت دیجیتال وجود داشته باشد، تفاوت ربات و انسان از یکدیگر به‌سادگی تشخیص داده می‌شود. 

این ایده را باید اصلی‌ترین ایده‌ای دانست که در ذهن سازندگان ورلد کوین وجود داشته است. ورلد کوین قصد دارد تا با استفاده از سیستم شناسایی بیومتریکی که به آن‌ها ارب (ORB) گفته می‌شود، عنبیه چشم افراد را اسکن کنند و برای آن‌ها یک هویت بسازند. این افراد از طریق یک اپلیکیشن خاص می‌توانند این هویت را دریافت و از آن استفاده کنند. با توجه به این‌که خالق هوش مصنوعی Chat GPT یکی از فعالان، سازندگان و توسعه‌دهندگان این پروژه است، انتظار می‌رود که در آن از هوش مصنوعی به شکلی گسترده و کاربردی استفاده شود.

ورلد کوین چیست؟ آشنایی با ورلد کوین

ویژگی‌های ورلد کوین

جذاب‌ترین ویژگی‌های ورلد کوین چیست؟ شاید یکی از دلایلی که پروژه ورلد کوین توانسته نظر افراد بسیاری را به خود جلب کند، ویژگی‌هایی جذاب و البته متفاوتی است که دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های World Coin می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- ایجاد هویت جهانی

در صورت موفقیت پروژه ورلد کوین، سیستم شناسایی جهانی ایجاد خواهد شد. وجود این سیستم می‌تواند به هدف دیگر سازندگان این پروژه یعنی توزیع عادلانه توکن‌های ورلد کوین کمک خواهد کرد.

2- ارز دیجیتال WLD

ارز دیجیتال WLD ارز دیجیتال بومی پروژه ورلد کوین محسوب می‌شود. سازندگان ورلد کوین قصد دارند به افرادی که در این پروژه شرکت می‌کنند، تعدادی از توکن‌های خود را اهدا کنند.

3- حفظ حریم خصوصی

حریم خصوصی و حفظ آن یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های افراد مختلف در این روزهاست. پروژه ورلد کوین بر حفظ حریم خصوصی افراد تاکید دارد و اقداماتی پیشگیرانه برای افزایش این حریم را انجام داده است. از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به غیرمتمرکز بودن پروژه و حفظ داده‌ها به امن‌ترین شکل ممکن اشاره کرد.

4- توسعه ساده

پروژه ورد کوین، پلتفرمی باز دارد. همین امر باعث خواهد شد که توسعه‌دهندگان و متخصصان متفاوت بتوانند روی این پروژه کار کنند و با استفاده از آن خدمات و برنامه‌های جدیدی را به عموم عرضه کنند.

نقشه راه پروژه ورلد کوین چیست؟

پروژه ورلد کوین در تاریخ 24 جولای سال 2023 به‌طور رسمی راه‌اندازی. نقشه راهی که برای این پروژه در نظر گرفته شده را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد.

گام اول، توسعه ارب‌ها

اولین گام در نقشه راه این پروژه، توسعه و آزمایش دستگاه‌های Orb و پروتکل این کوین است که به آن رسیده‌اند.

گام دوم، توزیع ارب‌ها

گام دوم، توزیع ارب‌های ساخته شده به اپراتورهای محلی در سراسر جهان است که اکنون فعالیت‌های این پروژه برای انجام این کار آغاز شده است.

گام سوم، توزیع توکن

سومین مرحله این پروژه که برای تحقق آن باید منتظر تکمیل مرحله دوم بمانیم، توزیع worldcoin رایگان میان افرادی است که در این پروژه شرکت کرده و اجازه داده‌اند تا عنبیه چشم آن‌ها با استفاده از ارب‌ها اسکن شود.

گام چهارم، افزایش قابلیت ارب‌ها

چهارمین گامی که برای این پروژه در نظر گرفته شده، افزایش قابلیت‌های ارب‌ها و پروتکل‌های این پروژه با کمک هوش مصنوعی است.

گام پنجم، به وجود آمدن اکوسیستم

پنجمین و آخرین گامی که در نقشه راه پروژه ورلد کوین می‌توان مشاهده کرد، ایجاد بستری مناسب برای ارائه خدمات مالی و اجتماعی بر اساس اهداف تعیین شده است.

جذاب‌ترین ویژگی‌های ورلد کوین چیست؟

کاربرد توکن ورلد کوین چیست؟

ارز دیجیتال WLD به‌عنوان ارز بومی پروژه ورلد کوین ساخته شده است. در اختیار داشتن این توکن باعث خواهد شد که افراد بتوانند کارهای متفاوتی را انجام دهند. از مهم‌ترین کاربردهای توکن WLD می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- افزایش انگیزه برای مشارکت در پروژه

توزیع توکن رایگان ورلد کوین میان افراد باعث خواهد شد که آن‌ها تشویق به ثبت‌نام و اسکن عنبیه خود شوند. اهمیت این موضوع آن است که هر چه تعداد کاربران و هویت‌های دیجیتالی ایجاد شده بیشتر باشد، اعتبار این پروژه نیز افزایش خواهد یافت.

2- پرداخت داخل اکوسیستم

سازندگان این پروژه قصد دارند که اکوسیستمی جهانی و جذاب بسازند که انجام تراکنش‌های متفاوت و پرداخت‌های مختلف درون آن با استفاده از توکن ورلد کوین انجام شود.

3- داشتن حق رای

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازندگان پروژه، دارندگان توکن می‌توانند در فرایند تصمیم‌گیری‌های این پروژه حق رای داشته باشند.

4- پاداش

اهدای این توکن می‌تواند به‌عنوان پاداش برای توسعه‌دهندگانی که ویژگی‌های جذابی را به این اکوسیستم اضافه کنند، می‌تواند سبب جلب شدن نظر متخصصان بسیاری به این پروژه شود.

5- دسترسی به خدمات

با توجه به روند پروژه ورلد کوین انتظار می‌روند که پس از مدتی برای دسترسی به برخی خدمات خاص به این توکن نیاز باشد.

6- تامین مالی

هیچ پروژه‌ای بدون در اختیار داشتن بودجه مناسب نمی‌تواند پیشرفت کند و به موفقیت برسد. فروش بخش مشخص شده از توکن‌های ورلد کوین می‌تواند بودجه لازم برای پیشرفت و رسیدن به اهداف مشخص شده را ممکن سازد.

7- دسترسی به اقتصاد غیرمتمرکز

رسیدن به اقتصاد غیرمتمرکز با جهانی شدن پروژه ورلد کوین امکان‌پذیر است. توکن‌های این پروژه نیز می‌توانند به‌عنوان روش اصلی برای دریافت خدمات، خرید کالاها و محصولات و بسیاری موارد دیگر در اقتصاد غیرمتمرکز ایجاد شده توسط استفاده شوند.

توزیع توکن و توکنومیک WLD

پروژه ورلد کوین در نهایت 10 میلیارد توکن خواهد داشت. این کوین‌ها به‌صورت زیر در اختیار افراد مختلف قرار گرفته است.

  • 5 میلیارد (50 درصد) از توکن‌های ورلد کوین به‌صورت ایردراپ و رایگان در اختیار کاربران این شبکه قرار می‌گیرد.
  • 2 میلیارد و پانصد میلیون عدد (25 درصد) دیگر این توکن‌ها به صندوق جامعه ورلد کوین واریز می‌شود. این صندوق وظیفه حمایت از پروژه‌های مفید با استفاده از بستر ورلد کوین را دارد.
  • یک میلیارد و پانصد میلیون عدد (15 درصد) توکن ورلد کوین در اختیار موسسان، سرمایه‌گذاران، سازندگان و تامین‌کنندگان ارب‌ها و شرکای دیگر قرار می‌گیرد.
  • 750 میلیون توکن (7.5 درصد) به تیم ورلد کوین داده می‌شود.
  • 250 میلیون توکن (2.5 درصد) آخر نیز به مسائلی مانند پشتیبانی فنی، حقوقی و بازاریابی اختصاص یافته است.

کاربرد توکن ورلد کوین چیست؟

آینده پروژه ورلد کوین

این پروژه رویایی بسیار بزرگ را در سر می‌پروراند. اما در حقیقت روند رسیدن به این رویا و اهداف درحال‌حاضر کند است. تا اوایل ماه آگوست 2023 در حدود 130 هزار نفر برای شرکت در این پروژه داوطلب شده‌اند. همچنین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در حال حاضر تنها 3 درصد از مردم جهان امکان دسترسی راحت به مراکزی که در آن اسکن عنبیه با استفاده از ارب‌ها انجام می‌شود را دارند. پروژه ورلد کوین راه طولانی و دشواری را تا رسیدن به موفقیت پیش رو دارد اما احتمال رسیدن به اهداف را نباید کم دانست.

جمع‌بندی

  • در پاسخ به سوال پروژه ورلد کوین چیست؟ باید بگوییم که این پروژه به منظور ساخت هویت دیجیتال برای افراد ایجاد شده است. 
  • بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که پروژه ورلد کوین در ادامه راه با موانعی مانند قانون‌گذاری مواجه خواهد شد.
  • نیمی از توکن‌های این پروژه به صورت رایگان در اختیار افرادی که اقدام به ساخت هویت دیجیتالی کرده‌اند، قرار می‌گیرد.
  • مواردی مانند پرداخت در اکوسیستم، تشویق به بهبود اکوسیستم و ایجاد امکانات جدید، داشتن حق رای و دسترسی به خدمات را باید از مهم‌ترین کاربرد‌های توکن WLD دانست.
امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]