کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

فهرست مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت خریداری شده را در این نرم‌افزار نگهداری کنند. با توجه به این‌که مسئولیت حفظ و نگهداری دارایی‌های دیجیتال هر فرد تنها بر عهده خود اوست، انتخاب کیف پول ارز دیجیتال یا همان ولت (Wallet) مناسب اهمیت بالایی دارد. اما کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ انواع آن کدامند و باید در زمان انتخاب و استفاده از آن به چه نکاتی توجه کرد؟ در این مطلب به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد و اطلاعات بسیار بیشتری را در خصوص کیف پول ارزهای دیجیتال ارائه خواهیم کرد.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزار است که باید روی کامپیوتر یا گوشی موبایل نصب شود. البته گاهی ولت‌ها به همراه سخت‌افزار به کاربران عرضه می‌شوند. کاربران با داشتن ولت می‌توانند کار ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال را انجام دهند. این کیف پول‌ها به همراه کلیدهای خصوصی در دسترس افراد قرار می‌گیرند. کلیدهای خصوصی یک کیف پول ارز دیجیتال در حقیقت همان یوزر نیم و پسوردی است که برای بازیابی آن استفاده می‌شود. این کلیدهای خصوصی از چندین کلمه متفاوت تشکیل شده‌اند که حفاظت از آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

در کنار این کلیدهای خصوصی، کلیدهای عمومی نیز وجود دارد که از آن برای دریافت کوین‌ها استفاده می‌شود. کلیدهای عمومی زنجیره‌ای از حروف و ارقام هستند که از آن‌ها برای شناسایی کاربر در بلاک چین استفاده می‌شود. این کلید تاریخچه تمام تراکنش‌های کاربر را نشان می‌دهد. کاربر با ارسال کلید عمومی کوین یا توکن مدنظر خود برای افراد دیگر، می‌تواند ارز دیجیتال‌های ارسالی توسط او را دریافت کند. باید بدانید که در کیف پول ارز دیجیتال تنها می‌توان کوین‌ها و توکن‌های متفاوت را ذخیره کرد و امکان ذخیره ارزهای فیات در آن‌ها وجود ندارد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول‌های ارز دیجیتال به شکل‌های متنوعی در دسترس افراد قرار دارند. برخی از آن‌ها به‌صورت افزونه‌ای روی مرورگر نصب می‌شوند، برخی دیگر به شکل اپلیکیشنی هستند که باید آن را روی گوشی‌های موبایل اندرویدی یا آی‌او‌اس نصب کرد و برخی دیگر به شکل گجتی سخت‌افزاری هستند که می‌توان آن‌ها را در اشکال متفاوتی مانند فلش مموری، کارت اعتباری ضخیم و بسیاری شکل‌های دیگر مشاهده کرد. اگر بخواهیم انواع کیف پول ارز دیجیتال را دسته‌بندی کنیم، دو دسته رایج کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد. البته علاوه بر این دو دسته رایج، دو دسته دیگر نیز وجود دارند که استفاده از آن‌ها رواج کمتری دارد. انواع ولت ارز دیجیتال عبارتند از:

در جدول زیر می‌توانید برخی از مهم‌ترین اطلاعات در خصوص انواع کیف پول ارز دیجیتال را مشاهده و آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

نوع کیف پول مزایای معایب مناسب برای
1 ولت گرم کاربری ساده، دسترسی رایگان، پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متنوع امنیت متوسط، اهمیت بالای نگهداری از کلیدهای خصوصی مناسب تمام افراد مخصوصا مبتدیان
2 ولت سرد امنیت بسیار بالا، جابه‌جایی ساده، پشتیبانی از تنوع بالای ارز دیجیتال نیاز به پرداخت هزینه، دشواری در دسترسی مناسب برای افرادی با سرمایه بالا یا نیازمند امنیت بسیار زیاد
3 ولت کاغذی سادگی ساخت و استفاده، دسترسی رایگان، امنیت بالا غیرقابل بازیابی، عدم پشتیبانی از ارزهای متفاوت مناسب برای همه افراد (محبوبیت این ولت پایین است)
4 ولت چند امضایی امنیت بالا، کنترل مناسب روی دارایی‌ها کاربری سخت، پرداخت هزینه نسبتا زیاد، مسئولیت بالا مناسب برای شرکت‌ها، مجموعه‌ها و افرادی که به‌صورت مشارکتی ارز دیجیتال خریداری می‌کنند.

 

1- کیف پول ارز دیجیتال گرم

اولین و رایج‌ترین نوع کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول گرم نام دارد. این نوع کیف پول‌ها به‌صورت برنامه و افزونه در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند و به اینترنت دسترسی دارند. در حقیقت کاربران با نصب کیف پول ارز دیجیتال گرم روی گوشی تلفن همراه، کامپیوتر، تبلت یا لپ‌تاپ می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. با توجه به دسترسی به اینترنت و همچنین قابلیت نصب روی گوشی و لپ‌تاپ، دسترسی به این کیف پول‌ها و ارزهای دیجیتال موجود در آن‌ها بسیار سریع و ساده است.

مزایای کیف پول ارز دیجیتال گرم

اگر بخواهیم از مهم‌ترین مزایای ولت گرم نام ببریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم.

کاربری آسان

استفاده از کیف پول گرم ارز دیجیتال بسیار ساده است. در حقیقت افراد می‌توانند سریع‌تر از سایر انواع ولت‌ها کار با این نوع کیف پول‌ها را یاد بگیرند. همین امر سبب شده تا کیف پول گرم ارز دیجیتال بهترین گزینه برای کاربران مبتدی باشد.

دسترسی سریع

دسترسی سریع به کیف پول گرم ارز دیجیتال یکی دیگر از مزایایی است که استفاده از این نوع ولت به همراه دارد. با توجه به این‌که این نوع کیف پول‌ها روی دستگاه‌هایی مانند گوشی تلفن همراه و لپ‌تاپ نصب می‌شوند، در هر کجا که فرد به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند دارایی‌های دیجیتال خود را مشاهده کند، آن‌ها را به حساب افراد دیگر واریز کند و بسیاری کارهای مشابه دیگر را انجام دهد. همین امر سبب شده تا افرادی که نیاز به دسترسی سریع به ارزهای دیجیتال خود دارند، این نوع کیف پول را انتخاب کنند.

پشتیبانی از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال

بسیاری از کیف پول‌های ارز دیجیتال گرم از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال بلاک چین‌های متفاوت پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی باعث شده تا افراد بتوانند به‌راحتی ارزهای دیجیتال مختلف خود را تنها روی یک کیف پول نگهداری کنند و نیاز به استفاده از چندین کیف پول وجود نداشته باشد.

استفاده رایگان

تقریبا استفاده از تمام کیف پول‌های گرم ارز دیجیتال رایگان است. یعنی افراد می‌توانند به‌راحتی از طریق استورهای معتبر، کیف پول مدنظر خود را دانلود و نصب کنند و از امکانات موجود در آن‌ها استفاده کنند.

وجود ویژگی‌های اضافی

برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال گرم ویژگی‌های اضافی مانند تبادل ارزهای دیجیتال، امکان استفاده از مرورگر بلاک چین و بسیاری ویژگی‌های دیگر را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. درصورتی‌که کاربر به این ویژگی‌ها نیاز داشته باشد، باید ولتی که آن ویژگی و خدمت را ارائه می‌دهد، انتخاب کند.

معایب کیف پول ارز دیجیتال گرم

کیف پول ارز دیجیتال گرم بدون ایراد نیست. برخی از مهم‌ترین معایب استفاده از کیف پول گرم ارز دیجیتال عبارتند از:

امنیت متوسط

با توجه به این‌که کیف پول‌های ارز دیجیتال گرم به اینترنت متصل هستند، احتمال هک شدن آن‌ها از انواع دیگر کیف پول بالاتر است. از این مورد می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین عیب کیف پول گرم ارز دیجیتال یاد کرد.

اهمیت نگهداری از کلیدهای خصوصی

کلیدهای خصوصی کیف پول گرم ارز دیجیتال در حقیقت نام کاربری و پسورد ورود به این کیف پول‌ها هستند. درصورتی‌که فرد دیگری به جز مالک کیف پول به این کلیدهای خصوصی دسترسی داشته باشد، می‌تواند دارایی‌های دیجیتال فرد را جابه‌جا کند و به سرقت برد.

2- کیف پول ارز دیجیتال سرد

کیف پول ارز دیجیتال سرد

دومین نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال، ولت سرد نام دارد. ولت سرد در حقیقت گجتی است که افراد دارایی‌های دیجیتال خود را به‌صورت آفلاین در آن نگهداری می‌کنند. این نوع کیف پول‌ها به‌صورت فیزیکی در اختیار افراد قرار می‌گیرند و کاربر باید برای استفاده از این نوع کیف پول، آن‌ها را خریداری کند.

مزایای کیف پول سرد ارز دیجیتال

از مهم‌ترین مزایای کیف پول‌های ارز دیجیتال سرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

امنیت بسیار بالا

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ولت‌های سرد، امنیت بسیار بالای آن‌هاست. با توجه به این‌که این نوع از کیف پول‌ها به‌صورت آفلاین کار می‌کنند و برای دسترسی به آن‌ها علاوه بر کلیدهای خصوصی، نیاز به داشتن سخت‌افزار است، احتمال هک شدن و به سرقت رفتن دارایی‌های افراد در حدود صفر است. همین موضوع باعث شده تا کاربرانی که میزان زیادی ارز دیجیتال دارند، از این نوع کیف پول استفاده کنند.

نگهداری طولانی‌مدت ارز دیجیتال

از کیف پول ارز دیجیتال سرد می‌توان به‌عنوان بهترین گزینه برای نگهداری طولانی‌مدت کوین‌ها و توکن‌های متفاوت نام برد. کاربرانی که قصد نگهداری طولانی‌مدت ارزهای دیجیتال دارند، معمولا اقدام به خرید یک کیف پول سرد مناسب می‌کنند.

پشتیانی از ارزهای متفاوت

کیف پول‌های سرد ارز دیجیتال نیز از طیف وسیعی از آن‌ها روی بلاک چین‌های متفاوت پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی باعث افزایش راحتی کاربر در هنگام کار با آن‌ها شده است.

جابه‌جایی ساده

با توجه به وزن و اندازه پایین گجت سخت‌افزاری ولت‌های سرد، جابه‌جایی آن‌ها ساده است و افراد می‌توانند در زمان نیاز، این نوع کیف پول را با خود حمل کنند.

معایب کیف پول ارز دیجیتال سرد

برخی از مهم‌ترین معایب کیف پول سرد ارز دیجیتال عبارتند از:

کاربری سخت

یکی از مهم‌ترین معایب کیف پول‌های سرد ارز دیجیتال، کاربری سخت آن‌هاست. در حقیقت کار با این نوع کیف پول‌ها از کیف پول‌های گرم بسیار سخت‌تر است و همین امر باعث شده تا کاربران مبتدی در زمان استفاده از این کیف پول با مشکلاتی مواجه شوند.

دسترسی محدود

با توجه به این‌که معمولا افراد همیشه گجت سخت‌افزاری این کیف را با خود حمل نمی‌کنند، دسترسی به آن‌ها با محدودیت‌هایی مواجه است. همین موضوع سبب خواهد شد که همیشه نتوان به ارزهای دیجیتال خود دسترسی داشت.

نیاز به پرداخت هزینه

کاربران برای استفاده از کیف پول ارز دیجیتال سرد باید آن‌ها را خریداری کنند. پرداخت هزینه برای خرید کیف پول برای برخی کاربران خوشایند نیست و همین امر باعث شده تا از این موضوع نیز بتوان به‌عنوان یکی دیگر از معایب ولت‌های سرد نام برد.

کیف پول ارز دیجیتال سرد و گرم

کیف پول ارز دیجیتال کاغذی

پس از معرفی دو نوع رایج کیف پول ارز دیجیتال، نوبت به معرفی انواع دیگر آن می‌رسد. ولت ارز دیجیتال کاغذی یکی دیگر از انواع ولت‌های ارز دیجیتال است که تنها عده محدودی از آن استفاده می‌کنند. دلیل محدودیت کاربر این نوع کیف پول‌ها، معایبی است که آن‌ها دارند. در این نوع ولت، کلیدهای عمومی و خصوصی کاربر روی یک تکه کاغذ چاپ می‌شوند. پس این نوع کیف پول را باید آفلاین دانست. این نوع کیف پول ساده‌ترین نوع کیف پول است اما درصورتی‌که کاغذ کیف پول گم، خراب یا پاره شود، بازیابی دارایی‌های دیجیتال فرد غیرممکن خواهد بود.

مزایای کیف پول ارز دیجیتال کاغذی

اگر بخواهیم به برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از کیف پول کاغذی ارز دیجیتال اشاره کنیم، باید از موارد زیر نام ببریم.

امنیت بالا

با توجه به این‌که کیف پول ارز دیجیتال کاغذی را باید نوعی کیف پول سرد دانست که به‌صورت آفلاین کار می‌کند، امنیت دارایی‌ها در این نوع کیف پول بالاست.

سادگی ساخت و استفاده

ساخت و استفاده از کیف پول کاغذی بسیار ساده است و حتی افراد مبتدی هم می‌توانند به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنند.

عدم پرداخت هزینه

ساخت و استفاده از کیف پول‌های کاغذی تقریبا رایگان است. یعنی فرد تنها نیاز به پرداخت هزینه‌ای برای پرینت گرفتن این کیف پول‌ها دارد.

معایب کیف پول‌های کاغذی

معایب کیف پول‌های کاغذی ارز دیجیتال را باید مهم‌ترین عاملی دانست که استفاده از آن‌ها بسیار محدود و کم است. این معایب عبارتند از:

عدم وجود قابلیت بازیابی

برخلاف سایر کیف پول‌های ارز دیجیتال، کیف پول کاغذی را نمی‌توان بازیابی کرد. یعنی درصورتی‌که کاغذ این کیف پول‌ها گم، پاره یا خراب شود، فرد دیگر نمی‌تواند به دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی داشته باشد.

کاربری سخت

درست است که ساختن و استفاده از کیف پول‌های کاغذی بسیار ساده است. اما کاربر باید برای هر کوین یا توکنی که می‌خواهد دریافت کند، کیف پول کاغذی جدیدی بسازد. همین امر ممکن است باعث شود پس از مدتی فرد تعداد بسیار زیادی کیف پول کاغذی داشته باشد که در این صورت پیدا کردن کیف پول مدنظر برای جابه‌جایی کوین یا توکنی خاص سخت و دشوار خواهد بود. همچنین احتمال خراب شدن و گم کردن آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

وجود خطای انسانی

اگر در زمان ساخت یا استفاده از کیف پول کاغذی، فرد اشتباه کند، دارایی‌های دیجیتال خود را از دست خواهد داد.

4- کیف پول ارز دیجیتال چند امضایی

کیف پول چند امضایی نوعی دیگر از انواع ولت مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال است. البته این ولت با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، بیشتر توسط شرکت‌ها، نهادها و افرادی که اقدام به‌صورت خرید ارز دیجیتال به‌صورت شراکتی می‌کنند، استفاده می‌شود. کیف پول چند امضایی (Multi-Signature Wallet) برای انجام تراکنش به کلید خصوصی کاربران متفاوت خود نیاز دارد. همین امر باعث شده تا احتمال هک شدن آن‌ها بسیار پایین باشد. در حقیقت هکر برای هک کردن این نوع ولت‌ها باید به تعداد لازم از کلیدهای خصوصی دسترسی داشته باشد. بنابراین احتمال هک شدن این نوع ولت درصورتی‌که کاربران از کلیدهای خصوصی خود به‌خوبی محافظت کنند، نزدیک به صفر است. در زمان ساخت کیف پول، باید یک آستانه امضا تعیین شود. به‌طور مثال اگر این کیف پول مشترک 5 امضا دارد، تنها زمانی تراکنش انجام خواهد شد که سه کاربر با وارد کردن کلیدهای خصوصی خود با آن موافقت کرده باشند.

مزایای کیف پول چند امضایی

مهم‌ترین مزایای کیف پول ارز دیجیتال چند امضایی عبارتند از:

امنیت بسیار بالا

کیف پول ارز دیجیتال چند امضایی را باید یکی از امن‌ترین انواع کیف پول ارز دیجیتال دانست. زیرا هکر تنها با در اختیار داشتن کلید خصوصی یک فرد قادر به برداشت ارزهای دیجیتال از آن نخواهد بود.

کنترل بالای شرکا

تمام دارندگان کلید خصوصی این نوع ولت‌ها می‌توانند روی کوین‌ها و توکن‌‌ها نظارت داشته باشند. اما برای انجام تراکنش باید بیش از نیمی از شرکت موافق باشند و در غیر این صورت تراکنش انجام نخواهد شد. این امر باعث کنترل بالای این افراد روی کیف پول و دارایی‌های دیجیتالشان می‌شود.

قابلیت دسترسی به ارزهای دیجیتال در صورت بروز مشکل برای برخی اعضا

اگر دارندگان کلیدهای خصوصی یک ولت چند امضایی را 5 نفر تصور کنیم، درصورتی‌که یک و یا حتی دو نفر از دارندگان این کلید خصوصی، کلیدهای خصوصی خود را به همراه نداشته باشند، آن‌ها را گم کنند و یا حتی نتوان به دلایل متفاوت به آن‌ها دسترسی داشت، در صورت موافقت سایر دارندگان، ارزهای دیجیتال موجود در ولت قابل انتقال هستند.

معایب کیف پول ارز دیجیتال چند امضایی

درست است که کیف پول‌های ارز دیجیتال چند امضایی برای دسته خاصی از کاربران بسیار مناسب و مفید است. اما باید بدانید که این کیف پول‌ها با معایبی نیز همراه هستند. از مهم‌ترین معایب کیف پول ارز دیجیتال چند امضایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کاربری پیچیده

کار با کیف پول ارز دیجیتال چند امضایی با پیچیدگی‌های خاص و متعددی همراه است. این موضوع باعث شده تا کاربران ناوارد در زمان کار با این نوع کیف پول با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

مسئولیت بالا

تمام دارندگان کلیدهای خصوصی این نوع ولت باید از آن‌ها به‌خوبی محافظت کنند. زیرا درصورتی‌که این کلیدهای خصوصی به سرقت روند، ممکن است دارایی تمام افراد به خطر افتد.

هزینه بالا

استفاده از کیف پول‌های چند امضایی نیازمند پرداخت هزینه است.

کیف پول گرم بهتر است یا کیف پول سرد؟

کیف پول گرم بهتر است یا کیف پول سرد

هر دو روش ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال مزایا و معایب خود را دارند؛ اما مهم هدف شما از ذخیره‌سازی دارایی‌هایتان است. به طور مثال اگر شما روزانه ترید می‌کنید، دسترسی آسان اهمیت زیادی برایتان خواهد داشت و این یعنی کیف پول گرم گزینه مناسب‌تری برایتان است. اما اگر قصد دارید مقدار زیادی از دارایی‌های رمزنگاری شده خود را ذخیره کنید، در این صورت امنیت اهمیت بیشتری دارد و بهتر است از یک کیف پول سرد استفاده کنید.

کیف پول‌های امانی (Custodial) و غیر امانی (Non-Custodial)

کیف پول امانی و غیر امانی

علاوه بر کیف پول‌های ذکر شده، کیف پول‌های ارز دیجیتال را می‌توان به دو نوع امانی و غیر امانی هم تقسیم کرد:

کیف پول امانی

اکثر کیف پول‌های رمزنگاری مبتنی بر وب معمولا امانی یا حضانتی هستند. این کیف پول‌ها که معمولاً در صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه می‌شوند، به خاطر راحتی و سهولت استفاده از آن‌ها محبوبیت زیادی دارند. به خصوص تازه‌واردها و معامله‌گرانی که روزانه ترید می‌کنند، این کیف پول را به سایر کیف پول‌ها ترجیح می‌دهند.

این کیف پول، حضانت کامل کلیدهای خصوصی کاربر را بر عهده می‌گیرد و یک نام کاربری و یک رمز عبور به او می‌دهند.

اصلی‌ترین تفاوت کیف پول امانی با سایر کیف پول‌هایی که معرفی کردیم در این است که کاربران دیگر کنترل کامل توکن‌های خود را ندارند و کلیدهای خصوصی مورد نیاز برای امضای تراکنش‌ها فقط در اختیار صرافی است.

در این مواقع کاربران باید صرافی مطمئنی انتخاب کرده باشند تا بتوانند با اعتماد کامل توکن‌هایشان را در اختیار صرافی قرار دهند. مزیت این نوع کیف پول این است که معمولا صرافی‌ها اقدامات امنیتی قوی برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز اجرا می‌کنند؛ اقداماتی مثل احراز هویت دو مرحله‌ای، فرایند تایید ایمیل یا شماره تلفن یا حتی احراز هویت بیومتریک مثل تشخیص چهره یا اثر انگشت. بسیاری از صرافی‌ها تا زمانی که این اقدامات امنیتی به درستی انجام نشده، به کاربران اجازه انجام معاملات را نمی‌دهند.

صرافی‌ها و ارائه دهندگان کیف پول امانی معمولا اقدامات زیادی برای اطمینان از ایمنی توکن‌های کاربران انجام می‌دهند. مثلا بخشی از دارایی به کیف پول سرد شرکت منتقل می‌شود تا از هکرها در امان باشند.

کیف پول غیر امانی

کیف پول‌های غیر امانی یا غیر حضانتی به شما این امکان را می‌دهند که کنترل کامل دارایی‌های خود را به دست بگیرید؛ چراکه کلید خصوصی در نزد شما ذخیره می‌شود. در زمان راه‌اندازی یک کیف پول غیر حضانتی، از شما خواسته می‌شود فهرستی از ۱۲ کلمه ساخته شده به‌طور تصادفی را یادداشت کرده و آن را جایی ذخیره کنید؛ به این عبارت «seed» می‌گویند. این کار به عنوان یک پشتیبان یا مکانیزم بازیابی در صورت از دست دادن دسترسی به دستگاه عمل می‌کند.

هر کسی که عبارت seed را داشته باشد، می‌تواند کنترل کامل دارایی‌هایی را که در کیف پول شما نگهداری می‌شود به دست آورد.

در صورت گم کردن این عبارت، شما دسترسی به دارایی‌هایتان را از دست خواهید داد؛ بنابراین خیلی اهمیت دارد که آن را در جایی امن نگه دارید. اما کپی آن را در هیچ فضای آنلاینی ذخیره نکنید، آن را چاپ نکنید و با دوربین موبایلتان از آن عکس نگیرید.

نکته‌ای که درباره این نوع از کیف پول وجود دارد این است که کاربران باید مسئولیت ذخیره‌سازی رمزهای عبور و عبارت اولیه را بر عهده بگیرند. اگر هر یک از این‌ها به هر طریقی گم شود یا از بین برود، بازیابی آن‌ها می‌تواند سخت یا حتی غیرممکن باشد؛ چون در هیچ سرور شخص ثالثی ذخیره نشده است.

کیف پول حضانتی بهتر است یا غیر حضانتی؟

کیف پول‌های امانی و غیر امانی مزایا و معایب خاص خود را دارند که هر یک برای انواع مختلف کاربران مناسب است. اگر فکر می‌کنید ممکن است گذرواژه‌هایتان را فراموش کنید، استفاده از کیف پول امانی برای شما راه‌حل منطقی‌تری است؛ چون صرافی‌ها اقدامات امنیتی و گزینه‌های پشتیبانی بهتری برای نگهداری دارایی‌های شما دارند؛ به همین دلیل کیف پول امانی معمولا انتخاب محبوب مبتدیان و کسانی است که تجربه کمی در تجارت کریپتو دارند. علاوه بر این، کارمزد تراکنش با کیف پول حضانتی کم‌تر یا حتی گاهی رایگان است.

اما اگر ترجیح می‌دهید کنترل کامل دارایی‌هایتان را خودتان بر عهده بگیرید، کیف پول غیر امانی برای شما مناسب‌تر است. در نهایت همه چیز به سلیقه و انتخاب شما بستگی دارد.

اهمیت استفاده از کیف پول ارز دیجیتال مناسب

اهمیت استفاده از ولت ارز دیجیتال مناسب

داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب برای هر فردی که در این بازار فعالیت می‌کند، الزامی است. باید بدانید که حتی درصورتی‌که فعالیت فرد محدود است و تنها تعدادی کوین یا توکن خریداری کرده نیز باید از یک کیف پول مناسب استفاده کند. استفاده از کیف پول مناسب مزایای متفاوتی برای کاربران به همراه دارد که در ادامه با برخی از این مزایای آشنا خواهیم شد.

1- حفظ دارایی‌ها

قطعا مهم‌ترین مزیتی که استفاده از یک کیف پول مناسب به همراه دارد، حفظ دارایی‌های دیجیتال افراد است. استفاده از کیف پول مناسب باعث می‌شود که فرد بتواند از کوین‌ها و توکن‌های خود به‌خوبی نگهداری کند و از آن‌ها در برابر مواردی مانند هکرها، بدافزارها و تهدیدات سایبری محافظت کند.

2- دسترسی راحت

کیف پول مناسب با نیاز فرد باید به‌گونه‌ای باشد که او بتواند به دارایی‌های دیجیتال خود به شکلی ساده دسترسی داشته باشد. در برخی مواقع نیاز است که فرد بتواند به‌سرعت اقداماتی را در جهت حفظ یا افزایش سرمایه خود انجام دهد. درصورتی‌که دسترسی و استفاده از کیف پول به زمان زیادی نیاز داشته باشد، انجام این اقدامات در زمان مناسب غیرممکن خواهد بود.

3- داشتن کنترل روی دارایی‌ها

با استفاده از کیف پول افراد روی دارایی‌های خود کنترل کاملی خواهند داشت. آن‌ها به دارایی‌های خود بدون هیچ محدودیتی دسترسی دارند و می‌توانند میزان لازم کوین یا توکن را به ولت اضافه کنند. همچنین فروختن بخشی یا حتی تمام کوین‌ها و توکن‌ها برای آن‌ها امکان‌پذیر باشد.

4- حفاظت از حریم خصوصی

حافظت از حریم خصوصی اهمیت دیگر استفاده از کیف پول مناسب است. شاید برخی کاربران دوست نداشته باشند که افراد دیگر در خصوص دارایی‌های دیجیتال آن‌ها اطلاعات داشته باشند. استفاده از یک کیف پول امن باعث خواهد شد که تنها در زمانی که فرد بخواهد، سایرین از میزان دارایی‌های او اطلاع پیدا کنند.

بهترین کیف پول‌ ارز دیجیتال

ویژگی‌های بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال

حال که با اهمیت استفاده از یک کیف پول مناسب آشنا شدید، زمان آن رسیده تا در خصوص ویژگی‌هایی که یک کیف پول ارز دیجیتال باید داشته باشد تا بتوان آن را در لیست بهترین کیف پول ارز دیجیتال قرار داد، نیز اطلاعاتی کسب کنید. از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- امنیت مناسب

تنها کیف پول ارز دیجیتالی می‌تواند مناسب باشد که کاربران بتوانند دارایی‌های خود را در آن با خیال راحت نگهداری کنند. برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال امنیت پایین‌تری دارند و نگهداری ارزهای دیجیتال در آن‌ها احتمال هک شدن را افزایش می‌دهد. پس قبل از انتخاب کیف پول، حتما در خصوص امنیت آن تحقیقات لازم را انجام دهید. مواردی مانند وجود رمزنگاری قوی AES یا RSA، احراز هویت دو مرحله‌ای و عدم وجود سابقه هک شدن از مواردی است که می‌تواند نشان دهنده مناسب بودن کیف پول ارز دیجیتال باشد.

2- کاربری ساده

رابط کاربری کیف پول ارز دیجیتال مناسب باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر بتواند از آن به‌سادگی استفاده کند. عدم وجود رابط کاربری ساده باعث سردرگمی کاربر خواهد شد و احتمال بروز اشتباه در زمان دریافت یا واریز ارز دیجیتال را افزایش می‌دهد.

3- ویژگی‌های کیف پول

کیف پول‌هایی که از ارزهای دیجیتال متفاوت روی بلاک چین‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند را باید در میان بهترین کیف پول ارز دیجیتال قرار داد. این امر سبب می‌شود که کاربر بتواند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت خود را در یک کیف پول به‌صورت امن نگهداری کند و نیازی به استفاده از چندین کیف پول نداشته باشد. همچنین وجود برخی ویژگی‌ها مانند تبادل ارز دیجیتال، مرورگر بلاک چین و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند می‌تواند باعث بهتر شدن کیف پول برای برخی افراد شود.

4- وجود تیم پشتیبانی

هر کاربری ممکن است در زمان استفاده از کیف پول ارز دیجیتال با مشکلاتی مواجه شود. وجود یک تیم پشتیبانی مناسب باعث می‌شود تا او در اسرع وقت و بدون این‌که با معضلات بیشتری مواجه شود، مشکل خود را حل کند.

آشنایی با بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال

استفاده از برخی از انواع کیف پول ارز دیجیتال به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، رایج‌تر است. در ادامه لیستی از رایج‌ترین و امن‌ترین انواع ولت که کاربران زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند را با هم بررسی خواهیم کرد.

کیف پول ارز دیجیتال سرد

در اولین بخش به بهترین کیف پول‌های سرد ارز دیجیتال اشاره می‌کنیم.

1- کیف پول سرد لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

برند لجر را باید به‌عنوان یکی از بهترین برندهای سازنده کیف پول سرد معرفی کرد. این مجموعه با تولید کیف پول‌های سرد متنوعی سال‌هاست که طرفداران خاص خود را دارد. طراحی بهینه و منحصربه‌فرد این کیف پول در کنار پشتیبانی از بیش از 1800 ارز دیجیتال از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این کیف پول محسوب می‌شوند. در کنار این موضوع کاربری ساده این کیف پول یک ویژگی بسیار مهم آن است. این ولت ارز دیجیتال را می‌توان از طریق بلوتوث یا کابل USB به گوشی و کامپیوتر وصل کرد تا بتوان به ارزهای دیجیتال ذخیره شده در آن دسترسی داشت. کلمات خصوصی یا عبارت بازیابی این کیف پول شامل 24 کلمه متفاوت است. این ولت ارز دیجیتال از سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس، اندروید و iOS پشتیبانی می‌کند.

2- کیف پول سرد لجر نانو اس (Ledger Nano S)

لجر نانو اس یکی دیگر از کیف پول‌های محبوب برند لجر است. در حقیقت این کیف پول را باید در میان پرفروش‌ترین انواع کیف پول سرد قرار داد. امنیت لجر نانو اس آن‌قدر بالاست که موفق به دریافت گواهینامه‌های امنیتی متفاوتی شده است. بد نیست بدانید که برای انجام تراکنش با استفاده از این کیف پول، کاربر باید دو دکمه فیزیکی موجود روی آن را به‌صورت همزمان فشار دهد. پشتیبانی از بیش از 1300 کوین و توکن متفاوت، امکان استفاده با سیستم‌عامل‌های مختلف مانند ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و iOS و نیاز به احراز هویت در زمان هر بار استفاده از مهم‌ترین ویژگی‌های لجر نانو اس هستند.

کیف پول سرد ترزور تی (Trezor T)

مگر می‌شود لیستی از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال تهیه کرد و در آن به ترزور تی اشاره نکرد؟ ولت سرد ترزور تی توسط شرکت SatoshiLabs ساخته شده و باید آن را در میان بهترین، امن‌ترین و محبوب‌ترین انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال قرار داد. وجود صفحه‌نمایش لمسی با اندازه‌ای مناسب در کنار پشتیبانی از بیش از 1600 کوین و توکن متفاوت از مهم‌ترین ویژگی‌های این کیف پول هستند. بد نیست بدانید که نرم‌افزار این کیف پول را می‌توان روی سیستم‌عامل‌های متفاوتی مانند ویندوز، اندروید و iOS نصب کرد. یکی از ویژگی‌های جذاب ترزور مدل تی کاربری ساده آن است. تایید انجام تراکنش در زمان استفاده از این کیف پول تنها نیاز به لمس صفحه توسط کاربر دارد.

کیف پول سرد کیپ کی (KeepKey)

کیف پول کیپ کی یکی دیگر از کیف پول‌های سرد و سخت‌افزاری است که کاربران بسیاری از آن استفاده می‌کنند. اندازه این کیف پول از سه مدل قبلی اندکی بزرگ‌تر است و همین امر سبب شده تا جابه‌جایی آن با چالش‌هایی همراه باشد. اما وجود صفحه‌نمایش بزرگ‌تر با قابلیت نمایش اطلاعات بیشتر باعث شده که حتی با اندازه بزرگ‌تر آن، از محبوبیت کیف پول کیپ کی کاسته نشود.

کیف پول سرد سیف پل اس وان (SafePad S1)

کیف پول سرد سیف پل اس وان یکی دیگر از کیف پول‌های محبوب بازار ارزهای دیجیتال است. ابعاد مناسب این ولت سرد، وجود صفحه‌نمایش لمسی، قابلیت اسکن QR Code، امکان برقراری ارتباط بی‌سیم با اپلیکیشن آن و پشتیبانی از بیش از 1000 توکن و کوین متفاوت تنها برخی از ویژگی‌های جذاب این کیف پول ارز دیجیتال هستند. اپلیکیشن این کیف پول را می‌توان روی گوشی‌های موبایل اندرویدی و آیفون نصب کرد. همچنین می‌توان این برنامه را به‌صورت افزونه روی مرورگرهای محبوبی مانند اج، کروم و فایرفاکس اجرا کرد.

بهترین کیف پول‌های گرم

بهترین کیف پول‌های گرم

پس از آشنایی با بهترین کیف پول‌های سرد، نوبت به معرفی بهترین و محبوب‌ترین کیف پول‌های گرم می‌رسد. محبوب‌ترین کیف پول‌های گرم عبارتند از:

تراست ولت (Trust Wallet)

می‌توان از تراست ولت به‌عنوان محبوب‌ترین، پرکاربرترین و رایج‌ترین نوع کیف پول‌های ارز دیجیتال نام برد. در واقع بسیاری از کاربران مبتدی و حتی حرفه‌ای دنیای کریپتوکارنسی از تراست ولت استفاده می‌کنند. درست است که تراست ولت در دسته کیف پول‌های ارز دیجیتال گرم قرار دارد، اما امنیت بالای آن باعث شده تا کاربران از آن به‌راحتی استفاده کنند. پشتیبانی از تعداد بسیار زیادی کوین و توکن و همچنین بلاک چین‌های متفاوت در کنار وجود قابلیت‌هایی مانند امکان خرید و فروش برخی کوین‌ها و توکن‌ها درون این کیف پول، امکان نگهداری از NFT، امکان دسترسی مستقیم به برنامه‌های غیرمتمرکز فناوری بلاک چین و رابط کاربری بسیار ساده و جذاب برخی دیگر از عوامل تاثیرگذار در میزان محبوبیت بالای این ولت هستند. تراست ولت برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS ساخته و توسعه داده شده است. بد نیست بدانید که صرافی معتبر بایننس در سال 2018 تراست ولت را خریداری کرده است.

 

اکسودوس (Exodus)

کیف پول ارز دیجیتال اکسودوس یکی دیگر از کیف پول‌های محبوب میان کاربران است. این کیف پول دسکتاپ با داشتن رابط کاربری ساده، امکان ذخیره و نگهداری تعداد بالایی کوین و توکن را فراهم کرده است. همچنین از نظر امنیت این ولت ارز دیجیتال جایگاه مناسبی دارد.

 

متامسک (Metamask)

متامسک یکی دیگر از کیف پول‌های گرم ارز دیجیتال است که می‌توان آن را روی گوشی‌های اندرویدی و آیفون و همچنین به‌صورت افزونه روی کروم و فایر فاکس نصب کرد. امنیت بالا، رابط کاربری ساده، پشتیبانی از طیف وسیعی از کوین‌ها و توکن‌ها و اتصال به چندین برنامه غیرمتمرکز باعث شده تا این کیف پول نیز در میان کاربران محبوبیت بالایی داشته باشد. همچنین بد نیست بدانید که این کیف پول را می‌توان به Open Sea وصل کرد تا کار نگهداری، خرید و فروش NFT‌ها را با استفاده از آن انجام داد.

در جدول زیر می‌توانید کیف پول‌های گفته شده را به همراه چند کیف پول دیگر مشاهده کنید.

نام ولت نوع ولت میزان امنیت راحتی کاربر
1 لجر نانو ایکس سخت‌افزاری (ولت سرد) بسیار بالا متوسط
2 لجر نانو اس سخت‌افزاری (ولت سرد) بسیار بالا متوسط
3 ترزور تی سخت‌افزاری (ولت سرد) بسیار بالا متوسط
4 کیپ کی سخت‌افزاری (ولت سرد) بسیار بالا آسان
5 اکسودوس موبایل و دسکتاپ (ولت گرم) بالا آسان
6 تراست ولت موبایل (گرم) بالا بسیار آسان
7 متامسک موبایل و افزونه (گرم) بالا آسان
8 اتمیک دسکتاپ (گرم) متوسط آسان
9 گرین آدرس موبایل (گرم) متوسط آسان
10 الکتروم دسکتاپ (گرم) متوسط متوسط

نکات امنیتی کیف پول ارز دیجیتال

نکات امنیتی کیف پول ارز دیجیتال

در زمان انتخاب و استفاده از ولت ارز دیجیتال باید به برخی نکات توجه شود تا امنیت دارایی‌های دیجیتالتان حفظ شود. این نکات امنیتی عبارتند از:

انتخاب کیف پول امن و معتبر

همانطور که در بخش‌های مختلف این مطلب به آن اشاره کردیم، انتخاب کیف پولی امن و مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. انتخاب کیف پول نامناسب باعث خواهد شد که امنیت کوین‌ها و توکن‌های فرد به خطر افتد و احتمال هک شدن او افزایش یابد. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد که همه آن‌ها را نمی‌توان امن و معتبر دانست. پس باید در خصوص کیف پول و امنیت آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

محافظت از کلیدهای خصوصی

محافظت از کلیدهای خصوصی یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی است که عدم توجه به آن باعث می‌شود احتمال به سرقت رفتن دارایی‌های فرد افزایش بسیار زیادی پیدا کند. کلیدهای خصوصی را می‌توان به‌نوعی نام کاربری و رمز عبور کیف پول‌های ارز دیجیتال دانست. پس هر فردی که کلمات کلید خصوصی یک ولت را بداند، می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و کوین‌ها و توکن‌های موجود در آن را جابه‌جا کند. انجام برخی کارها مانند چاپ کردن کلیدهای خصوصی، گرفتن اسکرین شات از آن‌ها و نگهداری این اسکرین شات در گوشی و قرار دادن آن‌ها در مکانی ناامن از رایج‌ترین اشتباهات امنیتی افراد هستند.

لازم به ذکر است که هیچ مجموعه معتبری مانند سازندگان کیف پول ارز دیجیتال، هیچ‌گاه از شما کلیدهای خصوصی را نمی‌پرسند. به این کلیدهای خصوصی تنها در زمان بازیابی ولت احتیاج خواهید داشت. پس هر زمان با ایمیل یا پیامی مواجه شدید که در آن کلمات خصوصی از شما خواسته شده بود، بدانید که با کلاه‌برداران طرف هستید و تحت هیچ عنوان کلمات خصوصی خود را برای آن‌ها ارسال نکنید.

نصب به‌روزرسانی‌ها

به‌روزرسانی نرم‌افزار ولت‌ها خود را فراموش نکنید. معمولا این به‌روزرسانی‌ها برای افزایش امنیت و رفع ایرادات امنیتی عرضه می‌شوند. نصب به‌روزرسانی‌های جدید می‌تواند امنیت ولت شما را افزایش دهد.

بررسی موارد مشکوک

در صورت مشاهده هر مورد مشکوکی مانند واریز کوین‌های عجیب و ناشناس حتما آن را با دقت بررسی کنید.

جمع‌بندی

نگهداری از کوین‌ها و توکن‌های خریداری شده بدون استفاده از کیف پول ارز دیجیتال مناسب، راحت و امن نخواهد بود. ولت نرم‌افزاری است که به تنهایی یا با همراه سخت‌افزار در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. ولت‌های ارز دیجیتال انواع متفاوتی دارند که ولت سرد (سخت‌افزاری) و ولت گرم (نرم‌افزاری) رایج‌ترین انواع آن هستند. توجه به مواردی مانند انتخاب ولت مناسب با نیاز، توجه به نکات مهم در زمان انتخاب ولت و رعایت نکات امنیتی از مهم‌ترین مواردی است که باعث می‌شود امنیت دارایی‌های فرد افزایش پیدا کند. کارشناسان به همه کاربران توصیه می‌کنند که قبل از انتخاب کیف پول ارز دیجیتال و واریز دارایی‌ها به آن، در خصوص موارد امنیتی آن تحقیق کامل را انجام دهند یا از مشورت یک فرد متخصص بهره مند شوند.

امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت […]

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر […]