آموزش نوسان گیری ارز دیجیتال

زود سود بگیر

فهرست مطالب

سطح نوسان قیمت در بازار رمزارزها بسیار بالاتر از سایر بازارهای مالی است. قطعا این نوسانات می‌توانند تاثیر منفی در سرمایه‌گذاری داشته باشند؛ اما در کنار آثار منفی، یک روش کسب درآمدی نیز در این بازار پرهیجان، ایجاد کرده‌اند.

خریدوفروش ارز دیجیتال یا تریدینگ (Trading)، این روزها یکی از روش‌های جذاب و پرطرفدار برای کسب درآمد در سراسر دنیاست. در این میان نوسان گیری ارز دیجیتال (Swing Trading) که معاملات آن رو نوسانات بازار انجام می‌شود، یکی از استراتژی‌های معاملاتی رایج در این حوزه به‌شمار می‌رود. در این استراتژی تریدر از نوسانات کوچک بازار (مثبت یا منفی) در بازه زمانی کوتاه، کسب سود می‌کند.

با بلاگ بیتمکس همراه باشید تا نگاهی به این شیوه کسب درآمد از بازار رمزارزها داشته باشیم.

نوسان گیری چیست؟

نوسان گیری چیست؟

در یک توضیح کلی نوسان گیری یعنی سوار شدن بر موج نوسانات بازار. در این روش تریدر با استفاده از ابزارهای تحلیلی، تشخیص می‌دهد قیمت یک ارز به‌زودی تغییر مثبت یا منفی خواهد داشت. با استفاده از این تحلیل پوزیشن خرید یا فروش باز کرده و از نوسان قیمت ارز، سود می‌گیرد.

میزان سود در این روش معاملاتی اندک با بازه زمانی بسیار سریع است؛ اما به‌دلیل این‌که معاملات سریع انجام می‌شوند، می‌توان در زمانی کوتاه، تعداد زیادی پوزیشن معاملاتی داشت و میزان سود را افزایش داد.

در توضیحی دقیق‌تر، تریدر با استفاده از تحلیل تکنیکال و اندیکاتور، روند و الگوهای قیمتی لحظات آینده را تشخیص می‌دهد (با بررسی کف‌ها و سقف‌های قیمتی قبلی در تایم فریم مشخص). در این حالت نقطه ورود به یک پوزیشن معاملاتی یا خروج از آن را برای کسب سود لحظه‌ای تعیین می‌کند.

نکته: بهترین تایم‌فریم‌های مشخص شده برای نوسان‌گیری بین ۴ تا ۲۴ ساعت است؛ اما گاهی تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر یا طولانی‌تر نیز می‌توانند کمک‌کننده باشد.
تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر، فعالیت لحظه‌ای بازار را بهتر نشان می‌دهند. تایم‌فریم‌های طولانی‌تر، مثل تایم‌فریم هفته‌ای نیز وضعیت کلی بازار را بهتر مشخص می‌کند.

اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال

اندیکاتور نوسان گیری ارز دیجیتال

همان‌طور که اشاره کردیم، استفاده از اندیکاتورها و شاخص‌های تحلیل تکنیکال، لازمه استراتژی نوسان‌گیری هستند. اما تعدادی از آن‌ها در این روش، کاربرد بیشتری نسبت به سایر ابزارهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال دارند.

  • اندیکاتورهای میانگین متحرک نمایی (EMA)
  • باندهای بولینگر (Bollinger Band)
  • شاخص قدرت نسبی (RSI)
  • مکدی (MACD)
  • ایچیموکو (Ichimoku)
  • سطوح فیبوناچی (Fib Retracement)
  • اسیلاتور استوکاستیک (Stochastic Oscillator)

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع سفارش در معاملات رمزارز

مزایا و معایب نوسان گیری

مزایا

  • زمان کسب سود کوتاه است.
  • درآمد دائمی خواهید داشت.
  • مدیریت سرمایه آسان‌تر است.
  • با ارزهای دیجیتال متنوعی می‌توان معامله کرد.

معایب

  • حرفه‌ای شدن در نوسان‌گیری به زمان زیادی نیاز دارد.
  • در این استراتژی دانش زیادی در حوزه رمزارزها نیاز است.
  • باید با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال کاملا آشنا باشید.
  • درصد ریسک نوسان گیری ارز دیجیتال نسبتا بالاست.
  • سودهای بلندمدت بازار از دست می‌رود.

نکات مهم درباره نوسان گیری ارز دیجیتال

نکات مهم درباره نوسان گیری ارز دیجیتال

  1. تنها یک اندیکاتور یا شاخص را بررسی نکنید.
  2. با تعداد زیادی از ابزارها (اندیکاتور و شاخص) نمودار را شلوغ نکنید.
  3. قبل از ورود به پوزیشن سعی کنید از استراتژی خود بک‌تست بگیرید.
  4. به استراتژی خود پایبند باشید.
  5. استفاده از حد ضرر (Stop Loss) را فراموش نکنید.
  6. معاملات برنده و بازنده قبلی خود را یادداشت و بررسی کنید.
  7. مراقب پامپ و دامپ بعد از انتشار اخبار داغ باشید.
  8. مراقب تله فومو باشید.
  9. احساسات و هیجانات خود را کاملا کنترل کنید.
  10. نوسانات بیت کوین را به‌طور مداوم بررسی کنید.
  11. بهترین زمان برای ورود به معاملات، زمان پولبک (PullBack) است.

بیشتر بخوانید: پرایس اکشن تریدینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

تفاوت نوسان‌گیری با ترید روزانه

نوسان گیری نسبت به ترید روزانه، نیاز به صبر و حوصله بیشتری دارد. زیرا در ترید روزانه با چند پارامتر ساده تحلیل تکنیکال وارد پوزیشن می‌شوید. همچنین در این استراتژی معاملاتی زمان شما برای تصمیم‌گیری زیاد است.

اما در نوسان گیری، باید نمودار را به‌طور خیلی دقیق تحلیل کرده و در مدت زمان بسیار کوتاهی تصمیم ورود به پوزیشن بگیرید.

سود ترید روزانه از نوسان‌گیری کم‌تر است. در ترید روزانه، تحلیل فاندامنتال تاثیر چندانی روی معامله ندارد و همه‌چیز به تحلیل تکنیکال وابسته است.

نکته: ممکن است زمان پوزیشن معاملاتی تریدرها در نوسان گیری، لحظه‌ای نباشد؛ گاهی اوقات این زمان، چند ساعت، روز یا شاید یک هفته تعیین می‌شود.

سخن آخر
در نوسان گیری ارز دیجیتال هرچه اطلاعت بیشتری داشته باشید، موفق‌تر خواهید بود. به‌همین دلیل تریدر‌های حرفه‌ای، علاوه‌بر تحلیل تکنیکال تاحدودی تحلیل فاندامنتال را نیز چاشنی معاملات خود می‌کنند. بنابراین اخبار و رویدادهای بازار ارزهای دیجیتال را حتما دنبال کنید.

اگر علاقه‌مند به این روش معاملاتی هستید، فراموش نکنید ما در هفته‌نامه بیتمکس تحلیل هفتگی بازار را با جزئیات کامل منتشر می‌کنیم. همچنین در بلاگ بیتمکس می‌توانید با سایر استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال نیز آشنا شوید.

در آخر توجه داشته باشید که صرفا با یادگیری یک روش معاملاتی، نمی‌توانید در روند کسب سود قرار بگیرید. برای موفقیت در تمامی استراتژی‌ها، قطعا نیاز به تجربه و استفاده از معاملات دمو دارید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر