سوشال تریدینگ چیست؟

فهرست مطالب

انسان در تمامی حوزه‌های زندگی دوست دارد موفق‌ترین و تاثیرگذارترین افراد را الگوی خود قرار دهد؛ زیرا الگوبرداری از شیوه رفتار و سبک زندگی این افراد، می‌تواند زندگی ما را تا حد زیادی به آن‌ها شبیه کند و حس بهتری به ما بدهد.

فضای کریپتو کارنسی بسیار پرریسک و پرنوسان است؛ به همین دلیل بسیاری از تریدرهای تازه‌کار یا حتی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، دوست دارند الگویی پیش رویشان باید، تا با کمک آن بتوانند بهتر تصمیم بگیرند و از تا حد زیادی از ضرر و زیان به دور باشند.

اینجاست که مفهوم سوشال تریدینگ (Social Trading) مطرح می‌شود؛ اصطلاحی پرکاربرد و دوست داشتنی در دنیای رمز ارزها و نجات دهنده تریدرهای بلندپرواز!

در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره سوشال تریدینگ، ویژگی‌ها و نحوه کار آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

سوشال تریدینگ به چه معنی است؟

این روزها به لطف پیشرفت تکنولوژی و گستردگی فضای مجازی، دیگر نیاز نیست برای یادگیری هر چیزی هزینه کنید و با شرکت در کلاس‌های مختلف وقت خود را بگذرانید. کافی است درباره مطلبی که می‌خواهید در اینترنت جستجو کنید تا لیست بلند بالایی از نتایج جلوی چشمانتان ظاهر شود.

همانطور که می‌دانید رمز ارزها هم از این قافله عقب نماندند و با ایجاد سوشال تریدینگ کاری کردند که تمام افراد بتوانند در این حوزه یاد بگیرند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اصطلاح سوشال تریدینگ برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ وارد عرصه سرمایه‌گذاری شد و شیوه سرمایه‌گذاری افراد زیادی را متحول کرد. در سوشال تریدینگ افراد می‌توانند همدیگر را دنبال کنند و از تجربیات تریدرهای حرفه‌ای بهره‌مند شوند.

در سوشال تریدینگ می‌توانید با مشاهده نحوه رفتار دیگران، استراتژی‌های معاملاتی خود را پیاده‌سازی کنید. در این فضا اگر تریدر مبتدی باشید و به دنبال راهی برای یادگیری بازارهای مالی، می‌توانید با دنبال کردن یک فرد حرفه‌ای با او تعامل کنید و از او یاد بگیرید.

بسیاری از تریدرهای موفق با به اشتراک گذاشتن استراتژی‌ها و تصمیم‌های معاملاتی خود در سوشال تریدینگ، به دیگران کمک می‌کنند تا تصمیمات بهتری بگیرند. 

تفاوت سوشال تریدینگ با کپی تریدینگ

تفاوت سوشال تریدینگ با کپی تریدینگ

کپی تریدینگ (Copy Trading) اصطلاح دیگری در فضای کریپتو کارنسی است که در آن شما می‌توانید یک فرد یا گروهی از افراد موفق در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال را دنبال کنید و با تقلید تصمیم‌ها و استراتژی‌های آن‌ها ترید کنید.

در کپی تریدینگ شما باید عینا از روی اقدامات فردی دیگر کپی کنید و نمی‌توانید آن را تغییر دهید. در مقابل در سوشال تریدینگ می‌توانید با اتصال به شبکه‌ای از تریدرها از استراتژی‌های آن‌ها مطلع شوید و تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های آن‌ها را دنبال کنید. بعد از آن با توجه به نظر آن‌ها درباره روند بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال می‌توانید درباره نوع سرمایه‌گذاری‌تان تصمیم بگیرید.

کپی تریدینگ بیشتر برای تریدرهای تازه‌کار مفید است که دانش کافی از بازار کریپتو کارنسی ندارند و به دنبال کمترین میزان ریسک هستند. 

قبل از شروع سوشال تریدینگ به این نکات توجه کنید

وقتی وارد فضای سوشال تریدینگ می‌شوید، بعد از معاشرت با او و اطلاع از استراتژی‌هایش می‌توانید از روی استراتژی‌ها و برنامه‌های معاملاتی او تقلید کنید؛ اما این نکته را فراموش نکنید که یک استراتژی معاملاتی باید منحصر به شما و اهدافی که در نظر دارید باشد. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین نکاتی که باید در سوشال تریدینگ به آن‌ها توجه کنید، اشاره می‌کنیم:

  • تقلید صرف نکنید

این درست است که استفاده از استراتژی‌های دیگران می‌تواند در تصمیم‌های شما تاثیر مثبتی بگذارد؛ اما تنها شمایید که از اهداف، انگیزه‌ها و برنامه‌های مالی‌تان خبر دارید؛ بنابراین تصمیم‌هایی که می‌گیرید و استراتژی‌هایی که می‌چینید باید هماهنگ با اهدافتان باشد؛ پس می‌توان نتیجه گرفت تقلید صرف و توجه به تمام توصیه‌های فرد دیگر بدون در نظر گرفتن اهداف شخصی کار درست و عاقلانه‌ای نیست.

معایب سوشال تریدینگ

  • از افراد باتجربه الگوبرداری کنید

نکته مهم دیگر در سوشال تریدینگ این است که به نتایج فعالیت‌های تریدرها توجه کنید. وقتی می‌بینید فعالیت‌های یک تریدر نتایج زیان‌باری به همراه دارد، الگوبرداری از رفتارهای مالی او کار چندان عقلانی نیست.

قبل از هر تصمیمی، در قدم اول به توصیه‌های کارشناسان و سرمایه‌گذاران باتجربه توجه کنید تا مطمئن شوید استراتژی‌هایی که دنبال می‌کنید، احتمال موفقیت زیادی دارند. همچنین سعی کنید با افراد موفق در این زمینه تعامل داشته باشید تا همیشه از آخرین اخبار و روندهای مالی دنیای کریپتو کارنسی باخبر باشید.

  • به بودجه و اهدافتان توجه کنید

هیچ‌وقت فراموش نکنید که راه میان‌بری برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد و باید مسیر را درست پیش بروید. حتی زمانی که استراتژی‌ها و تصمیمات افراد حرفه‌ای را تقلید می‌کنید و از آن‌ها راهنمایی می‌خواهید، باید با توجه به اهداف خودتان پیش بروید. هیچ سرمایه‌گذاری بدون تجربه ضرر و زیان به موفقیت نرسیده و این راهی است که همه تریدرهای حرفه‌ای رفته‌اند. 

مزایای سوشال تریدینگ

سوشال تریدینگ برای سرمایه‌گذاران و تریدرها می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد که در ادامه به چند نمونه از مهم‌ترین این مزایا اشاره می‌کنیم:

  • صرفه‌جویی در زمان

سوشال تریدینگ در نهایت منجر به کپی تریدینگ می‌شود. این کار باعث می‌شود سرمایه‌گذاران زمان خیلی کمتری را صرف بررسی وضعیت بازار و تحلیل قیمت‌ها کنند. البته باز هم این کار کمی ریسک به همراه دارد و سوشال تریدینگ هیچ‌وقت نمی‌تواند جایگزین تحلیل تکنیکال بازار رمز ارزها شود. اما درس گرفتن و الگوبرداری از تصمیم‌های افراد باتجربه می‌تواند در بلند مدت باعث صرفه‌جویی در زمان شود. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا نکات مهمی درباره تصمیم‌گیری درست در بازارهای مالی یاد بگیرید.

مزایای سوشال تریدینگ

  • شفافیت

بسیاری از افراد سرمایه‌هایشان به موسسات یا کارگزاری‌ها می‌سپارند تا برای آن‌ها پس‌انداز کنند. در این تجربه‌ها شما دقیقا نمی‌داند سرمایه‌تان دست چه کسی است و کجا و چگونه نگهداری می‌شود. اما در سوشال تریدینگ با تقلید از استراتژی‌های تریدرهای دیگر، می‌توانید پروفایل فرد موردنظر را بررسی کنید و بدانید دقیقا او چه کسی است که دارد به شما توصیه مالی می‌کند. پروفایل تریدرهای حرفه‌ای معمولا پر از اطلاعات و تحلیل‌های ارزشمند است که با کمک آن‌ها می‌توانید تصمیمات هوشمندانه‌تری بگیرید. 

  • دسترسی سریع

در پلتفرم‌های سوشال تریدینگ شما می‌توانید در مدت زمان خیلی کمی به انبوهی از اطلاعات و تحلیل‌های مربوط به بازار ارزهای دیجیتال دسترسی پیدا کنید. با دنبال کردن این تحلیل‌ها و اخبار ارز دیجیتال می‌توانید تصمیمات بهتر و درست‌تری درباره سرمایه‌گذاری‌های خود بگیرید.

معایب سوشال تریدینگ

معایب سوشال تریدینگ

قطعا سوشال تریدینگ فضایی عالی و بدون نقص برای همه نیست و برای بعضی افراد می‌تواند معایبی هم به همراه داشته باشد. ازجمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود اطلاعات غیرواقعی

خیلی از افراد تازه‌کار و مبتدی وقتی برای اولین بار وارد فضای کریپتو کارنسی می‌شوند، دوست دارند از دیگران کمک بگیرند و در این راه ممکن است حرف هر کسی را گوش کنند. به همین دلیل بسیاری از افراد با سواستفاده از این موقعیت و دادن اطلاعات نادرست و غلط آن‌ها را گمراه می‌کنند.

  • توقف یادگیری

بعضی افراد تصور می‌کنند با وجود سوشال تریدینگ دیگر نیازی به مطالعه اخبار و تحلیل‌های تخصصی بازار رمز ارزها نیست و مشورت با تریدرهای حرفه‌ای برایشان کافی است؛ در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و شما به عنوان یک تریدر همیشه باید از آخرین اخبار و تحلیل‌های دنیای ارزهای دیجیتال مطلع باشید.

چگونه سوشال تریدینگ مفهوم سرمایه‌گذاری مدرن را تغییر داد؟

از زمان گسترش پلتفرم‌های تجارت آنلاین، ورود به بازارهای مالی به معنای واقعی با تحولات زیادی همراه شد. سوشال تریدینگ ابزاری است برای یادگیری و توسعه مهارت‌های شما درحالی که به صورت فعالانه با روند بازار همراه هستید.

با کمک سوشال تریدینگ افراد می‌توانند از تریدرهای حرفه‌ای راهنمایی بگیرند و از طریق اتخاذ تصمیم‌های درست به موفقیت برسند. دیگر روزهایی که هر سرمایه‌گذار باید برای به دست آوردن کوچک‌ترین سرنخ و نشانه از کسب سود تلاش زیادی بکنند گذشت. 

حالا جامعه سوشال تریدینگ تنها از طریق به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه به همدیگر کمک می‌کنند تا به سود برسند. تمام این‌ها به لطف تولد پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری آنلاین امکان‌پذیر شده است. خبر خوب برای شما این است که بیتمکس هم قرار است در آینده نزدیک پلتفرم سوشال تریدینگ خود را رونمایی کند و شما می‌توانید در این پلتفرم با تریدرها و کاربران دیگر تعامل داشته باشید.

اگر دوست دارید درباره دنیای ارزهای دیجیتال بیشتر بدانید و فضای کریپتو کارنسی را بشناسید، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت […]

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر […]