پرایس اکشن تریدینگ چیست و چگونه کار می‌کند؟

پرایس اکشن تریدینگ چیست

فهرست مطالب

شما معمولا تصمیمات مالی خود را بر چه اساسی اتخاذ می‌کنید؟ آیا الگوهای رفتاری خاصی دارید؟ چه عاملی باعث می‌شود شما تصمیم به خرید یا فروش یک رمز ارز بگیرید؟ قیمت فعلی آن یا نوسانات پیشینی که تجربه کرده؟

یکی از محبوب‌ترین روش‌های تحلیلی شناخته‌شده برای پیش‌بینی تغییرات بازارهای مالی پرایس اکشن تریدینگ (Price Action Trading) است که شامل آنالیز روند قیمت یک دارایی در طول زمان می‌شود. این روزها روش تحلیل پرایس اکشن توسط بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای ارز دیجیتال استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از تریدرهای سازمانی و مدیران صندوق‌های سرمایه برای پیش‌بینی روند قیمت آتی یک دارایی یا بازار مالی خاص، از «پرایس اکشن» یا «روند قیمت» استفاده می‌کنند. اما پرایس اکشن چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟
در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره پرایس اکشن تریدینگ، ویژگی‌ها و انواع آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

مفهوم پرایس اکشن در ترید ارز دیجیتال

ترید ارز دیجیتال

پرایس اکشن تریدینگ، تمامی فاکتورهای بنیادی یا فاندامنتال (Fundamental) را که بر روند بازار تاثیر می‌گذارند، نادیده می‌گیرد و در عوض، بر تاریخچه قیمت بازار توجه دارد؛ به همین علت می‌توان گفت پرایس اکشن، در واقع حرکت قیمت یک دارایی (برای مثال بیت کوین) در بازه زمانی مشخص است.
بر همین اساس پرایس اکشن نوعی تحلیل فنی یا تکنیکال (Technical) است؛ اما تفاوتی که تحلیل روند قیمت با اغلب تحلیل‌های تکنیکال دارد، این است که پرایس اکشن بر ارتباط بین قیمت فعلی بازار و قیمت‌های قبلی آن در گذشته تمرکز دارد.

معامله‌گران پرایس اکشن از تاریخچه روند حرکت قیمت بازار استفاده می‌کنند و معمولا تمرکز اصلی آن‌ها بر قیمت‌های سه تا ۶ ماه اخیر است؛ با این وجود، داده‌های قیمت قدیمی‌تر هم در این نوع تحلیل بررسی می‌شود.
همچنین هر کدام از مشارکت‌کنندگان بازار، سرنخ‌های پرایس اکشن خود را در چارت قیمت آن بازار قرار می‌دهند و این سرنخ‌ها می‌توانند برای پیش‌بینی حرکت بعدی قیمت بازار استفاده شوند.

چطور پرایس اکشن تریدینگ انجام بدهیم؟

ترید کردن به روش پرایس اکشن کاری ساده است. برای این کار کافی است که در وب‌سایت یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال مثل بیتمکس ثبت‌نام کنید و بعد از آن وارد صفحه تحلیل ارز مورد نظر خود شوید. 

پرایس اکشن تریدینگ چیست

در صفحه تحلیل بیتمکس می‌توانید خودتان به بررسی روند قیمت ارزهای دیجیتال بپردازید. با کمک این تحلیل‌ها و الگوهای رفتاری رمز ارزها می‌توانید زمان تقریبی اوج و فرود قیمتی آن‌ها را تشخیص دهید. 

پرایس اکشن تریدینگ، ساده اما قدرتمند!

معامله‌گران ارز دیجیتال معمولاً از اصطلاح KISS به معنی «ساده و احمقانه نگه داشتن موضوع» (Keep It Simple ,Stupid) استفاده می‌کنند. این اصطلاح به این موضوع اشاره دارد که بسیاری از افراد به اشتباه چارت‌های قیمت خود را پر از اندیکاتورهای تکنیکال کرده و به عبارتی بیش از حد بازار را آنالیز می‌کنند؛ در حالی که معمولا ساده و خلوت بودن چارت پرایس اکشن می‌تواند، نتیجه بهتری داشته باشد.

گاهی اوقات به پرایس اکشن تریدینگ، عناوینی مثل کلین چارت (Clean Chart) یا چارت خلوت، نیکد تریدینگ (Naked Trading)، تریدینگ خام (Raw) یا طبیعی  (Natural) می‌دهند.

 

الگوها و استراتژی‌های متداول پرایس اکشن تریدینگ

پرایس اکشن تریدینگ چیست

الگوهای (Patterns) روند قیمت مهم‌ترین بخش در پرایس اکشن تریدینگ هستند. با استفاده از این الگوها، تریدرها می‌توانند درباره تغییرات احتمالی روند قیمت در آینده، اطلاعات خوبی به دست آورند. در ادامه سه مورد از پرکاربردترین الگوها و استراتژی‌های پرایس اکشن را که می‌توانید از آنها در معاملات ارز دیجیتال استفاده کنید، به شما معرفی می‌کنیم.

  • الگوی نوار داخلی (Inside Bar)

در این الگو پرایس اکشن، دو کندل در کنار هم قرار دارند. کندل کوچک‌تر کاملا در داخل کندل قبلی قرار گرفته که اصطلاحا به آن نوار داخلی و به کندل بزرگ‌تر، نوار مادر (Mother Candle) گفته می‌شود.

پرایس اکشن تریدینگ چیست

  • الگوی ساختگی (Fakey)

در این الگو از پرایس اکشن تریدینگ، یک شکست غلط (False Breakout) در الگوی نوار داخلی رخ می‌دهد. به این معنی که قیمت دارایی به طور ناگهانی در خلاف جهت روند قیمت، افزایش یا کاهش پیدا کرده و مجددا در همان کندل، به محدوده بازه نوار داخلی یا نوار مادر برمی‌گردد. این شکست غلط معمولا به صورت سایه (Shadow) بلند در کندل سوم، مشاهده می‌شود.

پرایس اکشن تریدینگ چیست

  • الگوی سنجاقی (Pin Bar)

در این الگوی پرایس اکشن تریدینگ، یک کندل تکی با سایه‌ای بلند وجود دارد که در آن، روند قیمت معکوس و دوباره بازگشتی می‌شود. تشکیل الگوی پین بار معمولا نشان‌دهنده این است که امکان دارد قیمت ارز دیجیتال به زودی در خلاف جهت سایه کندل، حرکت کند.

پرایس اکشن تریدینگ چیست

نحوه استفاده از پرایس اکشن در تحلیل ارز دیجیتال

«پرایس اکشن» همان روند تغییر قیمت یک دارایی مانند ارز دیجیتال است. بررسی روند قیمت ارزهای دیجیتالی که نقدینگی و نوسان بالایی دارند، آسان‌تر از سایر بازارها است. اما به هر حال، هر نوع دارایی که در یک بازار آزاد خریده و فروخته می‌شود، روند قیمت ایجاد می‌کند و می‌توان تحلیل پرایس اکشن را برای آن انجام داد. 

در این مطلب درباره پرایس اکشن تریدینگ، انواع و نحوه کار با آن توضیح دادیم. اگر دوست دارید از جدیدترین تحلیل‌های بازار کریپتو کارنسی مطلع شوید، بعد از ثبت نام در بیتمکس، می‌توانید از صفحه تحلیل ما استفاده کنید. همچنین با دنبال کردن بلاگ بیتمکس، می‌توانید از آخرین اخبار و مقالات ما درباره رمز ارزها اطلاع پیدا کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر