متاورس چیست و چگونه کار می‌کند؟

متاورس چیست

فهرست مطالب

طبق پیش‌بینی‌های برجسته‌ترین مدیر عاملان فناوری دنیا مثل مارک زاکربرگ، Metaverse آینده نزدیک فناوری و اینترنت است. این موضوع تا حدی جدی است که فیس بوک مدتی پیش اعلام کرد نام تجاری خود را به متا (Meta) تغییر داده است؛ یعنی این شرکت بزرگ آینده خود را روی متاورس سرمایه‌گذاری کرده است.

اما شاید خیلی از افراد هنوز معنای دقیق متاورس و کاربردهای آن را ندانند؛ اگر شما هم هنوز به ماهیت متاورس و موارد استفاده آن پی نبردید، کاملا طبیعی است؛ چون بسیاری از متخصصین فناوری به این نتیجه رسیده‌اند که متاورس هنوز در حال شکل‌گیری است و همین تعریف کردن آن را بسیار سخت می‌کند.

در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس، درباره ماهیت متاورس و استفاده‌ها و ارتباط آن با دنیای کریپتو کارنسی صحبت می‌کنیم.

متاورس به چه معنی است؟

متاورس (Metaverse) در لغت ترکیبی است از دو کلمه متا (Meta) به معنی برتر و ورس (Verse) به معنی جهانی؛ در نهایت ترکیب این دو کلمه چیزی به معنی «جهانی برتر» است. هدف از شکل‌گیری Metaverse درواقع ایجاد تحول در نحوه تعامل ما با فناوری و فضای مجازی است.

متاورس در فضاهای مختلفی مثل بازی‌های ویدیویی، بلاک چین، شبکه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و گاهی ترکیب تمام این‌ها وجود دارد. در یک دیدگاه آرمان‌گرایانه‌تر، متاورس به شما این امکان را می‌دهد که آیتم‌های مجازی مانند لباس یا اتومبیل را از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر ببرید. به معنای دیگر متاورس جایی است که شما می‌توانید بدون اینکه حضور فیزیکی داشته باشید، با دیگران ارتباط برقرار کرده و احساس نزدیکی به آن‌ها را حس کنید.

تاریخچه شکل‌گیری متاورس

اصطلاح متاورس برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ و در رمان علمی تخیلی نویسنده‌ای به نام «نیل استفنسون» دیده شد. این رمان که اِسنو کرَش (Snow Crash) نام دارد، آینده‌ای را توصیف می‌کند که در آن دنیای دیجیتالی به اسم متاورس وجود دارد.

این مفهوم در رمان علمی تخیلی دیگری به نام Ready Player One در سال ۲۰۱۱ توسط Ernest Cline رایج شد که در آن افراد هدست‌های VR یا همان Virtual Reality را می‌بندند و وارد دنیای مجازی می‌شوند تا خیال‌پردازی‌های خود را اجرا کنند.

بعد از آن بود که Metaverse از دنیای داستان‌ها فراتر رفت و در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار به واقعیت پیوست. شرکت Linden Lab چیزی به اسم Second Life را راه‌اندازی کرد. این اختراع یکی از اولین نمونه‌های واقعی متاورس در نظر گرفته می‌شود.

Second Life یک محیط سه بعدی شبیه‌سازی شده است کاربران در آن می‌توانند عملاً هر کاری که می‌خواهند را انجام دهند. در این فضا می‌توانید شخصیت‌های جدید بسازید، سرگرمی‌های مختلفی را شکل دهید، کسب‌وکار خود را راه اندازی کنید یا با افراد در سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید.

این پروژه کمی بعد از انتشار بیش از یک میلیون کاربر را به سمت خود جذب کرد و اتفاقات بزرگ و جالبی در آن رخ داد؛ برای مثال دانشگاه هاروارد در آن کلاس‌های مجازی برگزار کرد و جی زی، خواننده رپ، در آن کنسرت برگزار کرد.

چگونه وارد متاورس شویم؟

دسترسی به متاورس

برای دسترسی به Metaverse می‌توانید از طریق دستگاه‌های مختلفی مثل تلفن همراه، رایانه و دستگاه‌های واقعیت مجازی به این دنیا وارد شوید. شاید تصور کنید ورود به متاورس فقط برای گیمرها و افرادی که از دنیای تکنولوژی سردرمی‌آورند مناسب است؛ اما اصلا اینطور نیست و هر کسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و برای مقاصد مختلف از آن استفاده کند.

Metaverse به تعداد نامحدودی از افراد این امکان را می‌دهد که به طور هم‌زمان در یک محیط مجازی یا سه بعدی حضور داشته باشند. اما این فقط ظاهر قضیه است و در واقعیت، نیاز به حجم عظیمی از پردازش کامپیوتری و پیشرفت‌هایی در تکنولوژی دارد. به طور کلی برای دسترسی به متاورس روش‌های مختلفی وجود دارد که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. هدست واقعیت مجازی

کاربردهای متاورس

برای ورود به دنیای متاورس می‌توانید یک هدست واقعیت مجازی تهیه کنید و به دنیای VR وارد شوید.

2. ایجاد حساب کاربری در پلتفرم‌های متاورس

بازی‌های Metaverse

یک حساب کاربری رایگان در پلتفرم‌هایی مثل Roblox، Fortnite یا Minecraft ایجاد کنید. این پلتفرم‌ها را می‌توانید در لپ تاپ، موبایل یا کنسول بازی داشته باشید.

3. ورود به دنیای بلاک چین

بازی متاورسی سندباکس
دنیاهای مجازی مبتنی بر اتریوم مثل The Sandbox و Decentraland می‌توانند شما را به متاورس متصل کنند.

کاربردهای متاورس در کریپتو کارنسی

متاورس این روزها امکانات متنوعی را برای نوآوری هرچه بیشتر ارائه می‌کند. یکی از این امکانات، استفاده آن در بلاک چین است. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین کاربردهای متاورس در بلاک چین اشاره می‌کنیم.

1. افزایش امنیت

هویت و دارایی‌های شما در فضای متاورس کاملا محفوظ می‌ماند و به طور مستقیم به کیف پول شخصی‌تان منتقل می‌شود. در این مواقع امکان هک کردن اطلاعات شخصی تحت هیچ شرایطی وجود ندارد؛ مگر اینکه رمز عبور یا کلید خصوصی خود را با دیگران به اشتراک گذاشته باشید. از آن‌جایی که رمز ارز در دنیای متاورس به شکل غیرمتمرکز و توسط نودهای شبکه نگهداری می‌شود، دستکاری کردن آن تقریبا غیر ممکن است؛ علاوه بر این، تراکنش‌ها عمومی و غیرقابل تغییر هستند و کاربران نباید نگران تراکنش‌های جعلی باشند.

2. افزایش انعطاف پذیری

ارزهای رمزنگاری شده، تراکنش‌های بدون مرز را از طریق شبکه جهانی وب امکان پذیر می‌کنند؛ به این معنی که می‌توانید دارایی‌های مجازی خود را در سطح جهانی ترید کنید. با استفاده از یک ارز دیجیتال مرکزی واحد، پلتفرم‌های متاورس دردسر مبادله یک ارز دیجیتال یا ارز سنتی را با دیگری از بین می‌برند. کریپتوهای Metaverse با استفاده از قراردادهای هوشمند خود نیاز به واسطه‌های متمرکز را هنگام انجام معاملات از بین می‌برند.

کاربردهای متاورس

3. شفافیت بیشتر

فناوری بلاک چین با نمایش تراکنش‌ها در یک دفتر کل توزیع شده عمومی، میزان شفافیت را افزایش می‌دهد. همچنین ارزهای دیجیتال متاورس اغلب برای کنترل میزان تغییرات در یک پروژه استفاده می‌شود.

کلام آخر
متاورس این روزها بیش از یک دهه است که وجود دارد؛ اما از بسیاری جهات هنوز در مراحل اولیه است. با گذشت زمان به تعداد کاربران آن افزوده خواهد شد و یکی از همین روزها به بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد جهانی تبدیل می‌شود؛ در این مسیر کریپتو متاورس نقش مهمی در اداره و عملکرد این دنیای مجازی در حال رشد ایفا خواهد کرد.

در این مطلب درباره نقش متاورس در اقتصاد جهانی و دنیای کریپتو کارنسی صحبت کردیم. اگر دوست دارید درباره آخرین اخبار رمز ارزها و دنیای کریپتو کارنسی بیشتر بدانید، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر