هاوینگ چیست؟ هاوینگ بیت کوین و تاثیرات آن

هاوینگ چیست؟ هاوینگ بیت کوین

فهرست مطالب

هاوینگ یا Halving (به معنای نصف شدن)، یکی از مهم‌ترین رویدادهای دنیای ارز دیجیتال است. ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، زمانی که این ارز دیجیتال را ساخت، یک مکانیزم جالب برای آن طراحی کرد که با اجرای این مکانیزم، ارزش بیت کوین همیشه بالا می‌ماند.

این مکانیزم جالب، هاوینگ نام دارد و براساس آن، هر ۴ سال یک‌بار، مقدار بیت کوینی که به ماینرها اعطا می‌شود، نصف می‌شود.  ناکاموتو اعتقاد داشت که نادر بودن یک دارایی، باعث ارزشمند شدن آن می‌شود و دلیل طراحی هاوینگ، همین طرز فکر بود.

کاهش پاداش استخراج باعث کاهش عرضه بیت کوین در بازار می‌شود، درحالی‌که تقاضا برای بیت کوین همچنان افزایش می‌یابد. این امر می‌تواند منجر به افزایش قیمت بیت کوین شود. هدف از هاوینگ کنترل نرخ تورم ارز دیجیتال است و به تدریج تامین کلی ارز دیجیتال را کاهش می‌دهد.

همان‌طور که گفته شد، طی فرایند هاوینگ، پاداش ماینرها نصف می‌شود. پیش از اولین Halving بیت کوین، پاداش هر بلاک، ۵۰ بیت کوین بود و بعد از اولین هاوینگ، نصف شده و به ۲۵ بیت کوین تبدیل شد.

هاوینگ یا هالوینگ؟

شکل انگلیسی این واژه به‌صورت Halving نوشته می‌شود؛ اما شیوه صحیح تلفظ آن، هاوینگ است و حرف L وسط کلمه، بی‌صدا است و تلفظ نمی‌شود. 

تاریخچه هاوینگ‌های بیت کوین

از زمان پیدایش بیت کوین تا کنون،‌ هاوینگ بیت کوین ۳ بار اتفاق افتاده است و حالا جهان در انتظار چهارمین هاوینگ و تاثیرات آن بر بازار ارز دیجیتال است. این فراید، هر ۴ سال یک‌بار یا بعد از استخراج هر ۲۱۰.۰۰۰ بلاک اتفاق می‌افتد و باعث نوسانات قدرتمندی در بازار ارز دیجیتال می‌شود.

هاوینگ بیت کوین

اولین هاوینگ بیت کوین در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ رخ داد که طی این پروسه، پاداش یک بلاک ماینرها، از ۵۰ بیت کوین به ۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد.

Halving دوم در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۶ بود و پاداش بلاک، از ۲۵ به ۱۲.۵ کاهش پیدا کرد.

آخرین هاوینگ بیت کوین، در تاریخ ۱۱ می سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد که در این روند، پاداش بلاک از ۱۲.۵ به ۶.۲۵، کاهش پیدا کرد.

پیش‌بینی می‌شود چهارمین هاوینگ بیت کوین، در آپریل ۲۰۲۴ صورت بگیرد که در آن، پاداش هر بلاک از ۶.۲۵ به ۳.۲۵ کاهش پیدا می‌کند.

کارشناسان بازار معتقدند که آخرین Halving در سال ۲۱۴۰ میلادی اتفاق می‌افتد.

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

هاوینگ‌های گذشته تاثیر مثبتی بر قیمت بیت کوین داشته‌اند. پس از هر Halving، قیمت بیت کوین به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به‌عنوان مثال، پس از Halving سال 2020، قیمت بیت کوین از حدود 10,000 دلار به بیش از 60,000 دلار رسید.

البته، این به آن معنا نیست که هاوینگ، همیشه منجر به افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. عوامل دیگری مانند اخبار و رویدادهای اقتصادی نیز می‌توانند بر قیمت بیت کوین تاثیر بگذارند.

برخی از دلایل تاثیر Halving بر قیمت بیت کوین:

  • کاهش عرضه بیت کوین: هاوینگ باعث کاهش عرضه بیت کوین در بازار می‌شود. این امر باعث می‌شود که بیت کوین کمیاب‌تر شود و در نتیجه، قیمت آن افزایش یابد.
  • افزایش تقاضا برای بیت کوین: تقاضا برای بیت کوین به دلایل مختلفی از جمله افزایش آگاهی از بیت کوین، پذیرش بیشتر توسط نهادهای مالی و شرکت‌ها، و استفاده از بیت کوین به عنوان یک دارایی ذخیره ارزش افزایش می‌یابد. این امر می‌تواند قیمت بیت کوین را افزایش دهد.
  • افزایش انتظارات برای افزایش قیمت بیت کوین: انتظارات سرمایه‌گذاران برای افزایش قیمت بیت کوین می‌تواند به خودی خود باعث افزایش قیمت بیت کوین شود. این امر به این دلیل است که سرمایه‌گذاران تمایل دارند دارایی‌هایی را خریداری کنند که انتظار می‌رود در آینده ارزشمندتر شوند.

در نهایت، تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال، به نظر می‌رسد که Halving یک عامل مثبت برای قیمت بیت کوین است.

طبق مشاهدات و آمارهای گذشته، معمولا بعد از هر هاوینگ، بیت کوین یک افزایش قیمت ناگهانی را تجربه می‌کند. البته این افزایش قیمت از کمی قبل از Halving شروع می‌شود و بعد از آن به اوج می‌رسد.

هاوینگ بیت کوین
تاریخچه هاوینگ بیت کوین

کدام ارزهای دیجیتال هاوینگ دارند؟

ارزهای دیجیتالی که از الگوریتم گواه اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند، برای تأمین امنیت و پردازش تراکنش‌های خود، پاداشی را به ماینرها ارائه می‌دهند. این پاداش معمولاً به صورت کوین‌های همان ارز دیجیتال است.

در برخی از ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین، میزان این پاداش هر چهار سال یک بار نصف می‌شود. این پدیده به هاوینگ معروف است.

هاوینگ یک رویداد پیش‌بینی‌شده در شبکه بیت کوین است که تأثیر قابل توجهی بر عرضه و تقاضای بیت کوین دارد. کاهش پاداش استخراج باعث کاهش عرضه بیت کوین در بازار می‌شود. در حالی که تقاضا برای بیت کوین همچنان افزایش می‌یابد. این امر می‌تواند منجر به افزایش قیمت بیت کوین شود.

در واقع، هاوینگ‌های گذشته تاثیر مثبتی بر قیمت بیت کوین داشته‌اند. پس از هر Halving، قیمت بیت کوین به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به عنوان مثال، پس از هاوینگ سال 2020، قیمت بیت کوین از حدود 10,000 دلار به بیش از 60,000 دلار رسید.

البته، این بدان معنا نیست که هاوینگ همیشه منجر به افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. عوامل دیگری مانند اخبار و رویدادهای اقتصادی نیز می‌توانند بر قیمت بیت کوین تأثیر بگذارند.

در نهایت، تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین به عوامل مختلفی بستگی دارد. با این حال، به نظر می‌رسد که Halving یک عامل مثبت برای قیمت بیت کوین است.

 

پانته‌آ کماسی

پانته‌آ کماسی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]