کپی تریدینگ چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

کپی تریدینگ چیست

فهرست مطالب

قبل از هر چیز از شما می خواهیم به عقب برگردید و برای چند دقیقه به دوران مدرسه‌تان فکر کنید. آن روزهایی که دوست داشتید بهترین نمره‌ها را بگیرید و بزرگ‌ترین آرزویتان تحسین شدن توسط بزرگ‌ترها و معلم‌ها بود.

اگر یادتان باشد در آن دوران برای اینکه نمره‌های بهتری بگیریم سعی می‌کردیم با شاگرد اول‌های کلاس ارتباط برقرار کنیم و تلاشمان این بود که مثل آن‌ها باشیم. شاید حتی مدل درس خواندنشان را می‌پرسیدیم و در برنامه‌ریزی‌مان از آن‌ها الگوبرداری می‌کردیم.

این مثال توضیحی ساده و ابتدایی از کپی تریدینگ (Copy Trading) در دنیای کریپتو کارنسی بود. کپی تریدینگ به تریدرهای کم تجربه کمک می‌کند با الگوبرداری و کپی کردن معاملات تریدرهای ماهر و باتجربه، تجربه بهتری در سرمایه‌گذاری داشته باشند و سود بیشتری کسب کنند.

در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس درباره مفهوم کپی تریدینگ، ویژگی‌های این نوع ترید و مزایا و معایب آن صحبت می‌کنیم.

تعریف کپی تریدینگ به زبان ساده

گفتیم که کپی تریدینگ به معنای واقعی یعنی کپی کردن روش معامله افراد دیگر؛ اما این کپی از نوع خوب تقلید است و هیچ اشکالی ندارد. اصلی‌ترین دلیل کپی تریدینگ این است که شما بتوانید مثل یک سرمایه‌گذار موفق سود کنید.

با این حال، قبل از تصمیم‌گیری برای استفاده از این روش، بهتر است از فرایند و تجزیه و تحلیل بازار رمز ارزها اطلاعات کافی داشته باشید و تقلید صرف ملاک نیست؛ بعد از آن باید قدم به قدم پیش بروید و طبق اصول، مراحل کپی تریدینگ را پیش ببرید. 

تاریخچه کپی تریدینگ

تاریخچه کپی تریدینگ

کپی تریدینگ از طریق معامله آینه‌ای (Mirror Trading) در سال ۲۰۰۵ شکل گرفت. در ابتدا تریدرها الگوریتم‌های خاصی را کپی می‌کردند که طریق معاملات خودکار توسعه یافته بودند. آن‌ها تاریخچه معاملات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذاشتند و به آن‌ها اجازه می‌دانند تا استراتژی آن‌ها را کپی کنند. این اتفاق یک شبکه تجارت اجتماعی را تشکیل داد و به جایی رسید که تریدرها شروع به کپی کردن معاملات به جای استراتژی‌ها کردند.

تفاوت کپی تریدینگ با معامله آینه‌ای

بین کپی تریدینگ و معاملات آینه‌ای تفاوت‌های جزئی و کمی وجود دارد. معاملات آینه‌ای خیلی به استراتژی معاملاتی وابسته است؛ در این روش تریدرها از سبک معاملاتی یا استراتژی معاملاتی یکدیگر کپی می‌کنند. اگر یک معامله‌گر الگوریتم‌هایی با بازدهی مناسب پیدا کند، با کپی آن به دنبال دریافت نتایج یکسانی است. کپی تریدینگ از دل معامله آینه‌ای متولد شد و به نحوی می‌توان گفت نوع پیشرفته آن است؛ در این روش شما دیگر استراتژی تریدرها را کپی نمی‌کنید؛ بلکه عینا معاملاتی را که آن‌ها انجام دادند تکرار می‌کنید.

تفاوت کپی تریدینگ با سوشال تریدینگ

بسیاری از افرادی که به تازگی با فضای رمز ارزها آشنا شده‌اند، به اشتباه تصور می‌کنند کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ یکی هستند؛ اما در واقعیت اینطور نیست و این دو مفهوم به کلی با یکدیگر متفاوت هستند. درست است که این دو روش به تعامل تریدرها با یکدیگر کمک زیادی می‌کنند؛ اما اهدافشان با هم کاملا متفاوت است. 

تفاوت کپی تریدینگ با سوشال تریدینگ

سوشال تریدینگ (Social Trading) درواقع فضایی است که در آن تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌توانند با هم تعامل داشته باشند؛ در این فضا امکان بحث و تبادل نظر وجود دارد و کاربران یکدیگر را در زمینه خرید و فروش رمز ارزها راهنمایی می‌کنند.

در سوشال تریدینگ می‌توانید با گشتن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات دست اول و اخبار جدید دنیای کریپتو را پیدا کنید؛ بعد از آن طبق اطلاعاتی که کسب کردید، تصمیم به معامله و خرید و فروش بگیرید؛ یا حتی می‌توانید خرید نکنید و هدفتان فقط یادگیری و کسب اطلاعات یا تعامل با افراد دیگر باشد؛ اما در کپی تریدینگ تنها هدف شما فقط ترید کردن و سرمایه‌گذاری است و به قصد سرمایه‌گذاری موفق با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید.

مراحل اصلی کپی تریدینگ در بازار کریپتو

مراحل کپی تریدینگ

در ادامه مراحل انجام کپی تریدینگ را به صورت گام به گام توضیح می‌دهیم:

  • مرحله اول:

اولین مرحله کپی تریدینگ، ایجاد حساب کاربری در یک پلتفرم معاملاتی یا صرافی ارز دیجیتال قابل اعتماد است. بیتمکس، یکی از صرافی‌های آنلاین معتبر ارز دیجیتال است که می‌توانید در عرض چند دقیقه در آن حساب کاربری بسازید. بعضی از صرافی‌ها قابلیت دنبال کردن تریدرها را در یک فضای سوشال تریدینگ برای کابران فراهم کرده‌اند.

خبر خوب برای شما این است که صرافی بیتمکس هم قرار است به زودی این گزینه را فعال کند تا شما بتوانید با تریدرهای دیگر در سراسر جهان تعامل داشته باشید. 

برای انتخاب تریدر مناسب استانداردهای خاصی وجود دارد؛ مثلا شاید شما بخواهید تریدری را دنبال کنید که سود بیشتری کسب می‌کند و الگوی معاملاتی ثابتی دارد. 

  • مرحله دوم:

مرحله دوم تصمیم‌گیری در مورد میزان سرمایه‌گذاری شما و آمادگی مالی از نظر ریسک‌پذیری است. همانطور که می‌گویند، هرگز تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید، می‌توانید با درصد کمی از سرمایه‌تان شروع به ترید کنید؛ اما هیچ‌وقت این را فراموش نکنید که سرمایه‌گذاری در کریپتو کارنسی همیشه با ریسک همراه است و باید آمادگی هر اتفاقی را داشته باشید.

  • مرحله سوم:

مرحله سوم به سادگی تماشا کردن است! بعضی از پلتفرم‌های معاملاتی به طور خودکار بعد از این که شما تریدر مورد نظر خود را انتخاب کردید، کپی تریدینگ را شروع می‌کنند. اما شما خودتان هم می‌توانید به صورت دستی مدل ترید کردن یک نفر را کپی کنید و مثل او خرید و فروش کنید. حواستان باشد که به روند بازار دقت کنید و بدانید در حال حاضر روند بازار مثبت است یا منفی و بر اساس هیجان تصمیم نگیرید.

مزایای کپی تریدینگ

به همین سادگی شما می‌توانید کپی تریدینگ را شروع کنید؛ اما دقت کنید که کلید موفقیت شما در سرمایه‌گذاری کریپتو، آگاه بودن از وضعیت بازار است. یکی از بهترین روش‌های کسب آگاهی از وضعیت بازار هم استفاده از سوشال تریدینگ است.

از طریق تعامل با تریدرهای دیگر و عضویت در گروه‌های معاملاتی مختلف، می‌توانید اطلاعات زیادی درباره فضای کریپتو کسب کنید. بعضی از افراد از طریق گروه‌های مختلف فضای مجازی کپی تریدینگ می‌کنند؛ در این گروه‌ها افراد پیشنهاداتی برای خرید، فروش یا انواع معامله به هم می‌دهند.

مزایا و معایب کپی تریدینگ

کپی تریدینگ نوعی سرمایه‌گذاری است که ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد؛ برای همین این مهم است که قبل از شروع آن، از مزایا و معایب آن به خوبی آگاه باشید. 

مزایای کپی تریدینگ

  • فرصت کسب درآمد به صورت تدریجی
  • به حداقل رساندن میزان ریسک معاملات
  • راهی عالی برای تریدرهای حرفه‌ای و مبتدی
  • تعامل با تریدرهای باتجربه و ماهر
  • کسب درآمد
  • راهی برای ایجاد تنوع در سبد سرمایه

مزایای کپی تریدینگ

معایب کپی تریدینگ

  • دشواری پیدا کردن یک پلتفرم رایگان و قابل اعتماد
  • پیدا کردن تریدر مناسب و حرفه‌ای (که ربات نباشد)
  • امکان متحمل شدن ضرر در بازار نزولی
  • نتایج مثبت گذشته تضمینی برای تکرار در آینده نیست

کپی تریدینگ چقدر با ریسک همراه است؟

کپی تریدینگ با وجود مزایا و خوبی‌های زیادی که دارد، گاهی می‌تواند با ریسک همراه باشد. در ادامه به بعضی از رایج‌ترین ریسک‌های کپی تریدینگ اشاره می‌کنیم:

  • ریسک بازار

بزرگ‌ترین ریسکی که یک تریدر در هنگام کپی تریدینگ با آن مواجه می‌شود، ریسک بازار (Market Risk) است. اگر استراتژی که یک تریدر کپی می‌کند ناموفق باشد، ممکن است سرمایه خود را از دست بدهد. تنها راه مقابله با ریسک بازار، استفاده از استراتژی‌های تخصیص دارایی (Asset Allocation) است؛ یعنی فقط مقدار مشخصی از بودجه خود را به یک معامله اختصاص دهند. با تخصیص تمام دارایی‌ها به یک استراتژی مشخص، ممکن است با بروز یک اتفاق غیرمنتظره به صورت ناگهانی با ضررهای زیادی مواجه شود و کل سرمایه‌اش را از دست بدهد.

  • ریسک نقدینگی

زمانی که شرایط بازار با نوسان همراه است و نقدینگی نداشته باشد، ریسک نقدینگی (Liquidity Risk) وجود دارد. ریسک نقدینگی به این معنی است که شما نتوانید معاملات موجود را با قیمت پیش‌بینی شده انجام دهید. 

  • ریسک سیستماتیک

 امکان مواجه شدن با ریسک سیستماتیک (Systematic Risk) در کپی تریدینگ وجود دارد؛ یعنی قیمت رمز ارزی که معامله می‌کنید، ممکن است به صورت ناگهانی با کاهش یا افزایش شدیدی مواجه شود. رمز ارزهای نوظهور در بازار بسیار بیشتر در معرض ریسک سیستماتیک قرار می‌گیرند؛ چون ممکن است بنابر اتفاقاتی آن رمز ارز از بین برود و دارایی شما برای همیشه قفل شود. این نوع اتفاقات خیلی نادر است و بیشتر در گذشته و زمانی که کشورها سرنگون می‌شدند اتفاق می‌افتاد. ولی بهتر است یک استراتژی داشته باشید تا اگر روزی بازار در این وضعیت قرار گرفت، بتوانید به خوبی دارایی‌هایتان را مدیریت کنید.

چگونه از ریسک‌های کپی تریدینگ در امان بمانیم؟

ریسک‌های کپی تریدینگ

یکی از بهترین روش‌های مقابله با ریسک‌های کپی تریدینگ، تخصیص سرمایه به استراتژی‌های متعدد است؛ یعنی سبد سهام خود را تا می‌توانید متنوع کنید. استراتژی متنوع سازی (Diversification Strategies) به شما کمک می‌کند از چندین بازار سود کسب کنید.

همچنین بسیاری از استراتژی‌ها تا حد زیادی به شرایط بازار متکی هستند؛ اگر تریدری را برای کپی تریدینگ انتخاب کنید که در شرایط خوب عملکرد پرسود داشته، ممکن است در روند خنثی (Sideway Trend) بازار سرمایه خود را از دست بدهد.

همچنین بهتر است قبل از هر اقدامی، اطلاعات مربوط به تاریخچه قیمتی یک رمز ارز را جمع‌آوری کنید؛ چون هر ارز دیجیتال دارای یک سطح نقدینگی متفاوتی با دیگری است. در زمان کپی کردن تریدرهایی که تمرکزشان روی بازارهای جدید و نوظهور است، باید نوسانات موجود در آن‌ها را به خوبی بررسی کنید. 

کلام آخر

در این مطلب گفتیم که کپی تریدینگ در واقع نوعی استراتژی مدیریت سبد دارایی است که در آن فرد می‌تواند معاملات تریدر دیگری را کپی کند. اگر به تازگی به دنیای کریپتو کارنسی وارد شده‌اید و دوست دارید کپی تریدینگ را تجربه کنید، توصیه ما به شما این است که فقط بخش مشخصی از سرمایه‌تان را کپی ترید کنید؛ سعی کنید سبد سرمایه متنوعی داشته باشید تا ریسک چندان جدی به همراه نداشته باشد.

سعی کنید قبل از انجام کپی تریدینگ یک حساب آزمایشی باز کنید و مقدار کمی از دارایی‌هایتان را در این راه بگذارید؛ امتحان کنید که این روش برای شما و سرمایه‌تان بازدهی سودآوری دارد یا خیر. بعد از آن می‌توانید مقدار سرمایه‌تان را به مرور افزایش دهید.

به طور کلی قبل از شروع سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، حتما لازم است که دیدگاهی جامع درباره امور مالی و بازار کریپتو کارنسی داشته باشید. فراموش نکنید که سواد مالی خود را افزایش دهید و برای خود هدف مشخصی تعیین کنید. در این صورت است که می‌توانید با آمادگی کامل سرمایه‌گذاری را به طور جدی پیش ببرید.

اگر دوست دارید درباره اصطلاحات رایج دنیای کریپتو کارنسی و جدیدترین اخبار رمز ارزها بیشتر بدانید، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر