معاملات CFD چیست؟

معاملات cfd چیست؟

فهرست مطالب

معاملات CFD چیست؟ این سوال را باید یکی از سوالات سختی که در خصوص بازارهای مالی متفاوت وجود دارد دانست که پاسخ آن را باید با دقت بسیاری بیان کرد. به‌صورت کلی معاملات CFD را باید به‌عنوان یک معامله مشتقه دانست که می‌تواند در موقعیت‌های خاصی از بازار به شکلی کاربردی و موثر مورد استفاده قرار گیرد. البته باید بدانید که استفاده از این نوع معاملات نیاز به داشتن تجربه و دانش بالایی دارد و هر فردی نمی‌تواند از آن‌ها به شکلی مناسب استفاده کند. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات بیشتری در خصوص معاملات CFD بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

مفهوم معاملات CFD چیست؟

برای پاسخ به سوال معاملات CFD چیست؟ ابتدا باید به مفهوم این عبارت اشاره کنیم. CFD مخفف شده عبارت Contract for Difference است. در این‌گونه معاملات افراد از تفاوت قیمت آغاز و پایان یک دارایی در زمان معامله سود می‌کنند. این افراد باید پیش‌بینی کنند که قیمت یک دارایی مانند بیت‌ کوین چه روندی را طی خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های معاملات CFD با معاملات عادی مانند خرید بیت کوین این است که در زمان استفاده از این نوع معامله شما هیچ بیت کوین یا دارایی دیگری را خریداری نمی‌کنید و تنها یک قرارداد برای کسب سود از مابه‌التفاوت آن‌ها با پلتفرم‌های متفاوت مانند صرافی‌ها خواهید بست.

نکته دیگری که در خصوص معاملات CFD وجود دارد این است که افراد در صورت پیش‌بینی صحیح می‌توانند از رشد قیمت یا حتی کاهش قیمت آن دارایی سود کسب کنند. به معاملاتی که در جهت افزایش قیمت منعقد می‌شوند معاملات لانگ (Long) و به معاملاتی که پیش‌بینی فرد کاهش قیمت است، شورت (Short) گفته می‌شود. برای درک بیشتر این موضوع بهتر است یک مثال را با هم بررسی کنیم. فرض کنید که فردی پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت کوین در ساعت‌ها یا روزهای آتی کاهش پیدا خواهد کرد. او یک معامله شورت را با توجه به مواردی مانند حد ضرر، میزان ریسک و نقطه ورود باز می‌کند. درصورتی‌که قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند، او با توجه به موارد گفته شده از این معامله سود دریافت خواهد کرد.

پس به بیان کلی می‌توان گفت که معاملات CFD یا مابه‌التفاوت، معاملاتی هستند که افراد می‌توانند از تغییر قیمت یک دارایی سود کسب کنند.

معاملات CFD چگونه کار می‌کنند؟

قبل از این‌که به نحوه کار معاملات CFD بپردازیم بد نیست به این نکته اشاره کنیم که افراد می‌توانند از این معاملات در حوزه‌های متفاوت و برای خریدوفروش دارایی‌های متفاوتی مانند اوراق قرضه، سهام‌ متفاوت، قیمت فلزات گران‌بها مانند طلا، انواع کالاها و کوین‌ها و توکن‌های متفاوت موجود در بازار ارز دیجیتال استفاده کنند. همان‌طور که گفتیم معاملات CFD نوعی معامله است که فرد در آن اقدام به خرید واقعی کالا یا موارد دیگر نمی‌کند. در این معامله افراد باید از پلتفرم‌های متفاوتی که این ویژگی را ارائه می‌دهند مانند بروکرها و صرافی‌ها استفاده کنند.

به‌عنوان مثال یک فرد در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند. در زمان شروع معامله قیمت کوینی مانند اتریوم 2000 دلار است و او اعتقاد دارد که قیمت اتریوم افزایش پیدا خواهد کرد. درصورتی‌که او از اهرم یا لورج 1 استفاده کند و قیمت اتریوم به 2100 دلار برسد، او بدون محاسبه مواردی مانند کارمزد 100 دلار سود کرده است. برعکس این مورد نیز صادق است. اگر او اعتقاد داشته باشد که قیمت اتریوم کاهش پیدا می‌کند و معامله را روی عدد 2000 دلار به‌صورت شورت باز کند، اگر قیمت اتریوم به 1850 دلار برسد، او 150 دلار سود کرده است. البته همان‌طور که اشاره کردیم با توجه به مواردی مانند دارایی، مدت‌زمان باز بودن معامله و پلتفرمی که در آن معامله می‌کند، او باید مبلغی را به‌عنوان کارمزد بپردازد.

معامله CFD چیست و چطور انجام می‌شود؟

مزایای معاملات CFD چیست؟

تفاوت معاملات CFD با معاملات سنتی و عادی سبب شده تا این سبک معاملات موردتوجه افراد بسیاری قرار گیرد. از مهم‌ترین مزایای استفاده از معاملات CFD می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- استفاده از اهرم یا لورج

یکی از جذاب‌ترین مزایای معاملات (CFD) وجود لورج یا اهرم در آن‌هاست. البته باید بدانید که این ویژگی در کنار مزایایی که به همراه دارد، ریسک معاملات در صورت پیش‌بین ناصحیح را به‌شدت افزایش می‌دهد. میزان اهرمی که شما می‌توانید استفاده کنید تا توجه به مواردی مانند بروکر یا صرافی، کالای مورد معامله و برخی موارد دیگر متفاوت است. به‌صورت کلی این اهرم می‌تواند از 1 تا 500 وجود داشته باشد. این اهرم در حقیقت میزان سرمایه شما را برای ورود به معامله افزایش می‌دهد. تصور کنید که شما 100 دلار برای ورود به معامله در اختیار دارید. با استفاده از اهرم 10، این میزان سرمایه به 1000 دلار افزایش پیدا می‌کند. درصورتی‌که شما روی کوینی مانند بیت کوین معامله باز کرده باشید و 10 درصد سود کنید، سود شما به‌جای 10 دلار 100 دلار خواهد بود. اما عکس این ماجرا نیز صادق است. درصورتی‌که 10 درصد ضرر کنید، کل 100 دلار شما از دست خواهد رفت.

2- امکان معامله در دو جهت

در زمان خرید کالا شما تنها از افزایش قیمت آن سود خواهید کرد. اما در زمان استفاده از معاملات (CFD) شما می‌توانید از کاهش قیمت آن نیز سود کنید. این کار با استفاده از نوع شورت معاملات به‌راحتی امکان‌پذیر است.

3- تنوع بالا

در معاملات CFD شما می‌توانید کالاها و دارایی‌های متفاوتی مانند ارزهای بین‌المللی، سهام، بورس کالا، ETF، شاخص‌ها، اوراق قرضه و ارز دیجیتال را مورد معامله قرار دهید.

4- ساعت کاری بالا

در معاملات CFD ساعت کاری ربطی به ساعت کاری کشور ندارد و شما هر زمان که بازار باز باشد می‌توانید در آن معامله کنید. به‌عنوان مثال بازار فارکس 5 روز در هفته و هر روز 24 ساعت فعال است و بازار ارزهای دیجیتال اصلا تعطیلی ندارد و در هر زمانی از شبانه‌روز و طول هفته می‌توانید در آن اقدام به معامله کنید.

5- کسب سود در کوتاه‌مدت

در برخی مواقع حرکت بازار بسیار سریع است. همچنین با استفاده از لورج می‌توانید حتی از حرکت‌های کوچک و کوتاه‌مدت بازار نیز سود کسب کنید. همان‌طور که اشاره کردیم درصورتی‌که از لورج 20 استفاده کنید و دارایی مدنظر شما تنها 1 درصد افزایش قیمت داشته باشد، شما 20 درصد سود کسب خواهید کرد.

6- نداشتن تاریخ انقضا

قراردادهای مابه‌التفاوت (CFD) تاریخ انقضا ندارند و شما می‌توانید آن‌ها را تا هر زمانی که دوست داشتید باز نگه دارید. البته در این میان باید به دو نکته توجه داشته باشید. نکته اول این است که درصورتی‌که میزان ضرر شما به سرمایه اصلی نزدیک شود، شما به‌اصطلاح لیکویید خواهید شد و تمام سرمایه شما از دست خواهد رفت. در این زمان معامله به‌صورت خودکار بسته خواهد شد. نکته دوم میزان کارمزد است. در پلتفرم‌های مختلف کارمزدهای متفاوتی با توجه به ساعات باز بودن معامله دریافت می‌شود. گاهی این کارمزدها آن‌قدر بالا می‌رود که تمام سود شما از بین خواهد رفت.

7- سود بالا با سرمایه کم

استفاده از لورج در کنار تمام ریسک‌هایی که دارد، می‌تواند به افراد کمک کند که سود بسیار بالاتری از پیش‌بینی صحیح روندها کسب کنند.

معامله CFD چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

جمع‌بندی

معاملات CFD چیست؟ معاملات CFD را باید نوعی معامله دانست که افراد بدون خرید دارایی به‌صورت حقیقی و تنها با یک قرارداد اقدام به دریافت مابه‌التفاوت قیمت آن می‌کنند. وجود اهرم، امکان معامله در خصوص کاهش و افزایش قیمت، تنوع بالای دارایی‌ها و نداشتن تاریخ انقضا را باید از مهم‌ترین مزایای این معاملات دانست. البته توجه داشته باشید که استفاده از این معاملات به دانش و تجربه بالایی نیاز دارد، زیرا درصورتی‌که روند حرکت بازار خلاف پیش‌بینی شما باشد به میزان نه‌چندان کمی متضرر خواهید شد.

 

امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]