دامیننس بیت کوین چیست؟ چرا اهمیت دارد؟

دامیننس بیت کوین چیست؟

فهرست مطالب

محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال سبب شده تا افراد بسیاری وارد این بازار شوند و اقدام به خریدو‌فروش ارزهای دیجیتال مختلف جهت کسب سود کنند. اما برخی افراد با تمام اصطلاحات این بازار آشنا نیستند و به همین دلیل شاید نتوانند به‌خوبی سرمایه خود را افزایش دهند. یکی از عباراتی که این افراد می‌شنوند، دامیننس بیت کوین است. در این مطلب قصد داریم بگوییم که دامیننس Bitcoin چیست، چگونه محاسبه می‌شود، چه عواملی روی آن تاثیر می‌گذارند و اهمیت بررسی آن چیست.

دامیننس Bitcoin چیست؟

قبل از که به تعریف دامیننس BTC بپردازیم، بد نیست ابتدا با مفهوم دامیننس آشنا شوید. معنی لغوی عبارت دامیننس تسلط یا سلطه است. در بازار ارزهای دیجیتال به نسبت ارزش یک ارز به ارزش کل بازار دامیننس آن کوین یا توکن می‌گویند. به‌عنوان مثال اگر دامیننس بیت کوین عدد 40 و دامیننس تتر عدد 6 را نشان دهد، یعنی 40 بیت کوین 40 درصد و تتر 6 درصد از ارزش و حجم بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند.

اهمیت دامیننس Bitcoin بسیار بالاتر از دامیننس کوین‌های دیگر است. زیرا این ارز به‌عنوان پادشاه دنیای کریپتوکارنسی تاثیر بسیار زیادی در روند سایر ارزهای دیجیتال که به آن‌ها آلت کوین گفته می‌شود دارد. بد نیست بدانید که استفاده از دامیننس Bitcoin از سال 2017 آغاز شد و در مدت‌زمان کوتاهی با توجه به اطلاعات مناسبی که در اختیار افراد قرار می‌داد، محبوب شد.

دامیننس بیت کوین چیست و چه اهمیتی دارد؟

نحوه محاسبه دامیننس بیت کوین یا کوین‌های دیگر

درست است که با استفاده از ابزارهای متفاوت می‌توانید چارت دامیننس بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر را مشاهده کنید اما بد نیست در خصوص نحوه محاسبه آن‌ها نیز اطلاعاتی داشته باشید. یکی از مفاهیمی که باید قبل از آشنایی با روش محاسبه دامیننس در خصوص آن اطلاعات داشته باشید، مارکت کپ است.

مارکت کپ به معنی ارزش تمام کوین‌ها یا توکن‌های استخراج شده و در گردش یک ارز دیجیتال است. برای محاسبه مارکت کپ باید تعداد این کوین‌ها را در قیمت آن ضرب کرد. پس از محاسبه مارکت کپ بیت کوین می‌توانید دامیننس آن را نیز محاسبه کنید. فرمول محاسبه دامیننس به‌طورکلی به شرح زیر است:

مارکت کپ ارز دیجیتال تقسیم بر ارزش کل بازار ضرب در 100

به‌عنوان مثال اگر حجم بازار بیت کوین یا مارکت کپ آن 1 میلیارد دلار باشد و مارکت کپ کلی بازار 2 میلیارد دلار، دامیننس بیت کوین 50 خواهد بود.

عوامل تاثیرگذار بر دامیننس بیت کوین

عوامل متفاوتی روی دامیننس بیت کوین تاثیر می‌گذارند. در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را با هم مرور خواهیم کرد.

1- ارزش بیت کوین

همان‌طور که گفتیم برای محاسبه دامیننس BTC باید مارکت کپ آن را حساب کنید. پس افزایش ارزش بیت کوین بر دامیننس این ارز دیجیتال محبوب تاثیر خواهد گذاشت.

2- ارزش و تعداد آلت کوین‌ها

باید بدانید که در سال‌های اولیه ظهور بازار ارزهای دیجیتال میزان دامیننس بیت کوین 100 درصد بوده است. یعنی تنها ارز دیجیتال موجود بیت کوین بود. اما با ظهور ارزهای دیجیتال مختلف مانند اتریوم و افزایش ارزش آن‌ها، دامیننس BTC به‌مرور کاهش پیدا کرد. هر چه بر تعداد ارزهای دیجیتال بازار کریپتوکارنسی افزوده شود، اندکی از دامیننس BTC کاسته خواهد شد.

3- ارزش و تعداد استیبل کوین‌ها

این روزها استیبل کوین‌هایی مانند تتر تبدیل به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد بسیاری شده است. بسیاری افرادی که حتی در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت نمی‌کنند برای انجام کارهای متفاوت مانند خریدهای اینترنتی و واریز وجه برای دیگران از تتر یا سایر استیبل کوین‌ها استفاده می‌کنند. هر چه بر تعداد استیبل کوین‌ها افزوده شود، دامیننس Bitcoin کاهش پیدا خواهد کرد.

4- اخبار

اخبار متفاوت روی بازار نوپای ارزهای دیجیتال تاثیر بسیاری دارند. بسیاری مواقع در زمانی که افراد اخبار متفاوتی مبنی بر کاهش قیمت آلت کوین‌ها می‌شنوند، از کاهش قیمت آن‌ها می‌ترسند و کوین‌های خود را می‌فروشند. آن‌ها این کوین‌ها را به بیت کوین یا استیبل کوین‌ها تبدیل می‌کنند. همین امر باعث افزایش دامیننس Bitcoin خواهد شد.

برعکس این موضوع نیز صادق است. زمانی که بیت کوین به انتهای روند صعودی خود نزدیک می‌شود، اخبار آن نیز شنیده می‌شود. در این زمان شاهد آلت سیزن خواهیم بود. بسیاری افراد برای کسب سود بیت کوین‌های خود را می‌فروشند و آن را تبدیل به آلت کوین‌های جذاب می‌کنند. همین امر سبب کاهش دامیننس بیت کوین خواهد شد.

دامیننس بیت کوین چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

اهمیت بررسی دامیننس بیت کوین

چرا بررسی دامیننس BTC از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؟ باید بدانید که روند حرکت قیمت و دامیننس این ارز دیجیتال که لقب پادشاه دنیای کریپتوکارنسی را یدک می‌کشد، تاثیر بسیار زیادی روی سایر ارزهای دیجیتال دارد. به‌صورت کلی آلت کوین‌ها خلاف روند دامیننس ارز دیجیتال بیت کوین حرکت می‌کنند. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.

البته توجه داشته باشید که این موارد را به‌صورت روند کلی بیشتر آلت کوین‌ها باید در نظر بگیرید و همیشه کوین‌ها و توکن‌هایی وجود دارند که به دلایل مختلف خلاف روند بازار حرکت می‌کنند.

روند قیمت بیت کوین روند دامیننس بیت کوین روند قیمت آلت کوین‌ها
1 صعودی صعودی نزولی
2 صعودی نزولی بسیار صعودی
3 صعودی رنج صعودی
4 نزولی صعودی بسیار نزولی
5 نزولی نزولی رنج یا نزولی
6 نزولی رنج نزولی
7 رنج صعودی رنج یا نزولی
8 رنج نزولی رنج یا صعودی
9 رنج رنج رنج

در توضیح جدول بالا باید بگوییم که زمانی به روند حرکت قیمت یک ارز دیجیتال رنج گفته می‌شود که تغییرات زیادی را شاهد نباشیم. به‌عنوان مثال زمانی که بیت کوین برای مدتی بین بازه 39 هزار دلار تا 39500 دلار قرار دارد و قیمت از این محدوده بیشتر و کمتر نمی‌شود، در حقیقت بیت کوین حالتی سکون دارد و در حال رنج زدن است.

همچنین زمانی که روند قیمت خود بیت کوین صعودی است و دامیننس آن در حال کاهش است، قیمت سایر ارزهای دیجیتال افزایش بسیار زیادی پیدا می‌کنند که به آن آلت سیزن گفته می‌شود.

جمع‌بندی

نمودار دامیننس Bitcoin میزان تسلط بیت کوین بر حجم بازار ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد. برای محاسبه دامیننس Bitcoin باید مارکت کپ آن را محاسبه کنید. می‌توانید مارکت کپ انواع کوین‌ها و توکن‌ها را در وب‌سایت coinmarketcap.com مشاهده کنید. عوامل مختلفی مانند ارزش بیت کوین، آلت کوین‌ها، استیبل کوین‌ها و اخبار روی دامیننس BTC تاثیر می‌گذارند. با بررسی دامیننس بیت کوین می‌توان روند حرکتی آلت کوین‌ها را متوجه شد تا اقدامات لازم برای کسب سود را انجام داد.

امیر یارایی

امیر یارایی

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]