تفاوت آلت کوین و بیت کوین چیست؟

تفاوت بیت کوین با آلت کوین

فهرست مطالب

آلت کوین (Altcoin) اصطلاحی است که برای توصیف ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین استفاده می‌شود. اولین آلت کوین‌ها در سال ۲۰۱۱ ساخته شدند. هدف اصلی از ایجاد این ارزهای دیجیتال رفع نواقص شبکه بیت کوین بود. مصرف بالای انرژی، تعداد سکه‌های محدود و عدم امکان توسعه با فناوری‌های پیشرفته از نقص‌های اصلی بیت کوین‌اند. امروزه هزاران آلت کوین در شبکه بلاکچین ایجاد شده‌اند که هرکدام اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند؛ اما هرکدام شباهت‌هایی نیز به بیت کوین دارند. در این مقاله بیتمکس به بررسی تفاوت آلت کوین با بیت کوین‌ها پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

آلت کوین چیست؟

آلت کوین چیست؟

اصطلاح آلت کوین (AltCoin) از ترکیب دو کلمه «Alternative» و «Coin» ساخته شده است. این ترکیب به تمامی ارزهای دیجیتالی اشاره دارد که خود را جایگزین بیت کوین معرفی می‌کنند. کندی سرعت تراکنش‌ها، ظرفیت پایین شبکه بیت کوین (BTC) و مصرف انرژی بالا از جمله ایرادهایی است که به شبکه بیت کوین گرفته می‌شود. همین ایرادهای اساسی دلیل اصلی پیدایش آلتکوین‌های اولیه بازار است.

نخستین آلت کوین رسمی بازار، لایت کوین (LTC) بود که در سال ۲۰۱۱ خلق شده و از آن با عنوان «نسخه سبک‌تر بیت کوین» یاد می‌شود. هدف از خلق لایت کوین بالا بردن سرعت انجام و پردازش تراکنش‌های بلاکچینی بود.

گسترش حوزه کریپتو و فناوری بلاکچین باعث شده تا امروزه هزاران ارز دیجیتال دیگر خلق شوند که هرکدام متناسب با استراتژی خود، اهداف مشخصی را پیگیری می‌کنند. برای مثال از شبکه اتریوم (ETH) برای ایجاد قراردادهای هوشمند و پلتفرم‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. یا کاربرد شبکه آوه وام‌دهی در حوزه دیفای است.

تفاوت آلت کوین با بیت کوین

بیت کوین بیشترین سهم بازار را بین تمامی ارزهای دیجیتال دارد. این رمزارز سابقه طولانی‌تری داشته و در سطح جامعه نیز شناخته‌شده‌تر است. در نقطه مقابل آلتکوین‌ها باعث توسعه بیشتر فناوری‌های بلاکچینی شده‌اند و هرکدام متناسب با کاربردشان سهم مشخصی از بازار را در اختیار دارند. برای بررسی تفاوت‌ آلت کوین با بیت کوین، باید به ‌سراغ ویژگی‌های آن‌ها رفت.

ویژگی‌های بیت کوین

ویژگی‌های بیت کوین

  • عرضه محدود: تعداد سکه‌های بیت کوین ۲۱ میلیون بوده و این محدودیت به‌نوعی عامل حمایتی ارزش بیت کوین است.
  • امنیت: امنیت شبکه بیت کوین توسط مکانیزم اجماع اثبات‌ کار (POW) تامین می‌شود. در این الگوریتم برای ساخت هر بلاک جدید نیاز به کامپیوترهای پیشرفته‌ای است که مسائل پیچیده ریاضی را حل کرده و تراکنش‌ها را تایید کنند.
  • تسلط بر بازار: تسلط بیت کوین بر بازار کریپتو باعث شده تا از آن به‌عنوان یک سرمایه پایدار و کم‌خطر یاد شود. بسیاری از سرمایه‌گذراران بیت کوین را معادل دیجیتالی طلا می‌دانند و از آن برای حفظ ارزش سرمایه‌شان در برابر نوسانات بازارهای سنتی استفاده می‌کنند.
  • پذیرش گسترده: بیت کوین شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال بازار بوده و مورد پذیرش افراد مختلف جامعه قرار دارد. پذیرش گسترده، امکان استفاده از بیت کوین برای تراکنش‌های مالی را امکان‌پذیر می‌کند.

نقاط ضعف بیت کوین

اگر از زاویه دیگری به ویژگی‌های بیت کوین نگاه کنیم، معایبی نیز در آن پیدا می‌شود.

  • زمان ساخت هر بلاک: برای ساخت هر بلاک جدید در شبکه بیت کوین به حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز است. این عدد در شبکه‌ اتریوم به کمتر از ۱۵ ثانیه می‌رسد که عملا قابل قیاس نیست.
  • مصرف انرژی: در شبکه بیت کوین برای تایید تراکنش‌ها از کامپیوترهای پیشرفته یا همان ماینرها استفاده می‌‌شود که مصرف انرژی بالایی دارند. این مسئله علاوه‌بر افزایش هزینه‌های استخراج، باعث نگرانی‌های زیست‌محیطی نیز شده است.
  • فقدان ویژگی‌های پیشرفته: شبکه بیت کوین رابطه‌ای با تکنولوژی‌های پیشرفته ندارد. از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند و امکان گسترش برنامه‌های غیرمتمرکز در بستر آن وجود ندارد. به‌همین خاطر نوآوران بلاکچین علاقه کمی به شبکه بیت کوین دارند.

نکات مهم در تفاوت آلت کوین با بیت کوین

نکات مهم در تفاوت آلت کوین با بیت کوین

به‌خاطر تعداد بالای ارزهای دیجیتال، بررسی تفاوت آلت کوین با بیت کوین کار دشواری خواهد بود؛ اما می‌توان بررسی حدودی آن‌ها امکان‌پذیر است.

  • عملکردهای متنوع: آلتکوین‌ها می‌توانند اهداف مختلفی را دنبال کنند. هدف برخی از ارزهای دیجیتال بهبود فناوری بیت کوین است؛ درحالی‌که برخی دیگر روی حوزه‌های متفاوتی تمرکز دارند. از قراردادهای هوشمند گرفته تا نقش داشتن در حوزه‌های مالی، هوش مصنوعی یا حتی بازی‌های کامپیوتری.
  • الگوریتم اجماع: هر ارز دیجیتال الگوریتم اجماع مختص به خودش را دارد. برای مثال اتریوم از مکانیزم اجماع اثبات‌ سهام استفاده می‌کند؛ اما مکانیزم اجماع لایت کوین همان اثبات کار است. دسته‌بندی آلت کوین‌ها نیز بر همین اساس انجام می‌شود. الگوریتم‌های متفاوت باعث شده تا مصرف انرژی در شبکه‌های این ارزهای دیجیتال کمتر شود.
  • نوآوری: اغلب آلتکوین‌ها از فناوری‌ و ویژگی‌های جدیدی رونمایی می‌کنند که ممکن است در شبکه بیت کوین وجود نداشته باشد. این نوآوری‌ها باعث می‌شود ارزهای دیجیتال جدید بازخورد مثبتی از بازار بگیرند.
  • پتانسیل رشد: پروژه‌های جدیدی که آلتکوین‌ها دنبال می‌کنند، زمینه خوبی برای رشد آن‌ها ایجاد می‌کند. برخی از آلت کوین‌ها در برابر بیت کوین رشد بیشتری را تجربه می‌کنند.
  • تنوع بالا: تعداد بالای ارزهای دیجیتال امکان سرمایه‌گذاری روی چند آلتکوین را به‌وجود می‌آورد. تنوع پرتفوی ارزهای دیجیتال باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خواهد بود.

برای سرمایه‌گذاری رمز ارز آماده‌اید؟

شروع سرمایه‌گذاری
  • ریسک بالاتر: دیگر تفاوت آلت کوین‌ با بیت کوین سطح ریسک آن‌هاست. بعضی آلتکوین‌ها دارای ارزش بازار و نقدینگی پایین‌تری هستند که آن‌ها را در برابر نوسانات قیمتی و دستکاری‌ سرمایه‌داران اصلی آسیب‌پذیر می‌کند.
  • شناخت کمتر: مهم‌ترین تفاوت آلت کوین با بیت کوین، در مقایسه سن پروژه‌هاست. شناخت کمتر کاربران باعث شده تا سنجش پتانسیل ارزهای دیجیتال زمان بیشتری ببرد و چالش‌برانگیزتر شود.
  • وابستگی به بیت کوین: ارزش ارزهای دیجیتال وابستگی بالایی به بیت کوین دارند. ریزش بیت کوین باعث ریزش کل بازار شده و رشد آن زمینه رشد دیگر آلتکوین‌ها را فراهم می‌کند.
  • عدم ثبات: در ریزش‌های یک‌باره بازار تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال فراموش می‌شوند تا جایی که ارزش دلاری آن‌ها صفر شده و به یک پروژه شکست‌ خورده تبدیل می‌شوند. برای مثال در آپریل ۲۰۲۲ ارزش لوناکلاسیک (LUNC) در کمتر از یک ماه از ۱۲۰ دلار به ۰/۰۰۰۰۵ دلار رسید.

سخن آخر

در آخر این‌که دانستن تفاوت آلت کوین با بیت کوین برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال لازم است. با این‌ حال انتخاب مشخصی بین بیت کوین و آلت کوین‌ها وجود ندارد. اگرچه خرید بیت کوین انتخاب مطمئن‌تری به‌‌نظر می‌رسد، اما سودی که آلتکوین‌های بازار دارند، گاهی چندبرابر بیشتر از بیت کوین است. به‌همین خاطر داشتن استراتژی و دید مشخص از موارد لازم برای سرمایه‌گذاری در این زمینه خواهد بود.

در مجموع پیشنهاد می‌کنیم پرتفوی متنوعی از بیت کوین در کنار سایر ارزهای دیجیتال داشته باشید. این کار باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ در حوزه کریپتو می‌شود.

برای آشنایی با سایر نکات مهم در حوزه سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال، سری به مقالات بلاگ بیتمکس بزنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

فرایند ماینینگ را باید تنها یکی از روش‌هایی دانست که با استفاده از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال سود کسب کرد. اما نکته‌ای که […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان دانست که رشد بسیار بالای آن در همین چند سالی که از آغاز به […]

افراد متفاوت از روش‌های مختلفی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بازار کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند. یکی از جذاب‌ترین و جامع‌ترین سایت‌هایی که می‌توانید در آن […]

بازار ارزهای دیجیتال را باید یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری دانست. رشد بالای این بازار سبب شده تا هر روز افراد جدیدی وارد این […]

در بازار کریپتوکارنسی اصطلاحات متفاوتی وجود دارد که شبکه لایتنینگ یکی از آن‌هاست. اما شبکه لایتنینگ چیست؟ اگر بخواهیم به این سوال به ساده‌ترین شکل […]