ساختار بازار در معاملات (Market Structure) چیست؟

مفهوم ساختار بازار در معاملات ارزی

فهرست مطالب

به نظر شما چرا بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار کریپتو کارنسی همیشه سود می‌کنند و در تمام معاملات به موفقیت می‌رسند؟

شاید فکر کنید راز موفقیت این افراد یک فرمول خاص و جادویی دارد که شما از آن بی‌خبرید؛ در این صورت باید بگوییم که اصلا اینطور نیست و هیچ راز مخفی برای موفقیت در معامله رمز ارزها وجود ندارد. تنها چیزی که بعضی از تریدرها را در مسیر درستی قرار می‌دهد استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای حرفه‌ای است که باعث تجربه معاملات هوشمندتری می‌شود. یکی از بهترین و دقیق‌ترین تکنیک‌ها و ابزارهای موفقیت در هر معامله‌ای، توجه به ساختار بازار (Market Structure) است. دقت کردن به ساختار بازار در زمان انجام هر معامله‌ای می‌تواند به تشخیص روند بازار و به دنبال آن موفقیت در معاملات کمک زیادی کند. در ادامه این مطلب از بلاگ بیتمکس درباره مفهوم ساختار بازار در معاملات، ویژگی‌های آن و تاثیر این تکنیک در معاملات رمز ارزی صحبت می‌کنیم.

ساختار بازار (Market Structure) به چه معنی است؟

به هر نوع چارچوب یا ساختاری که در آن معامله انجام می‌شود ساختار بازار می‌گویند. ساختار بازار می‌تواند به شما در درک رفتار، شرایط و جریان فعلی بازار کمک کند. علاوه‌بر این به کمک ساختار بازار می‌توانید درباره سطوح حمایت و مقاومت، نوسان اوج و نوسان پایین اطلاعات مفیدی به دست آورید. ساختار بازار خود به چند نوع تقسیم می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع ساختار بازار

انواع ساختار بازار

به طور کلی ساختار بازار را می‌توان به سه دسته مختلف تقسیم کرد:

1. ساختار بازار صعودی

ساختار صعودی با مجموعه‌ای از نقاط اوج بالاتر (HH) و پایین‌تر (HL) تعریف می‌شود. این روند تا زمانی که قیمت دارایی پایین‌تر (LL) را ثبت کند ادامه دارد.

ساختار بازار صعودی

2. ساختار بازار نزولی

ساختار نزولی با سطوح (Lower Lows) و اوج‌های پایین‌تر (Lower High) تعریف می‌شود. روند قیمت تا زمانی که تا بالاترین (HH) نقطه به ثبت برسد ادامه دارد.

ساختار بازار نزولی

3. ساختار بازار جانبی

حرکت افقی قیمت که با اوج‌ها (EH) و کف‌های مساوی (EL) نشان داده می‌شود، روند جانبی نامیده می‌شود.

ساختار بازار جانبی

ساختار بازار کندلی

ساختار بازار را می‌توان با کندل‌هایی که در زیر نشان داده شده هم تعریف کرد:

ساختار بازار کندلی

چرا ساختار بازار در معاملات ارزی مهم است؟

توجه به ساختار بازار هم برای تریدرهای تازه‌کار و هم برای تریدرهای حرفه‌ای مهم است؛ چراکه می‌تواند بر نقدینگی و قیمت بازار تأثیر بگذارد. ساختار بازار همچنین یکی از متداول‌ترین تکنیک‌ها برای درک روندها، شناسایی نقاط معکوس و شرایط فعلی بازار است.

از آنجایی که ساختار بازار بازتابی از فرآیند خرید و فروش دو طرفه و تغییرات روان‌شناختی احساسات بازار است، بینشی شفاف در مورد نحوه رفتار بازار ارائه می‌دهد. این بینش می‌تواند شامل اطلاعاتی حیاتی در مورد اقدامات بعدی یک تریدر باشد.

ساختار بازار همچنین به ایجاد بازارهای کارآمد کمک زیادی می‌کند. پلتفرم‌ها و صرافی‌ها در این بین نقش بزرگی ایفا می‌کنند و باعث ایجاد نقدینگی می‌شوند.

نحوه استفاده از ساختار بازار

ساختار بازار می‌تواند به شما در تعریف سناریوهای اگر-آنگاه کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک ساختار شکسته شود، آنگاه بهتر است عقب نشینی کنید. در ادامه به چند تکنیک مهم دیگر اشاره می‌کنیم که می‌توانید از ساختار بازار به نفع معامله‌های خود استفاده کنید.

به ترندها توجه کنید

یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین اصطلاحات در دنیای تجارت این جمله است که ترندها دوستان شما هستند (The Trend Is Your Friend). به این معنی که اگر بتوانید با استفاده از ساختار بازار، روند قیمتی یک ارز دیجیتال را دنبال کنید، این روند احتمالا تا مدت‌های زیادی در همان جهت ادامه خواهد داشت.

تکانه‌ها را فراموش نکنید

این یک واقعیت است که می‌گویند خریداران در روند صعودی بازار همیشه حضور دارند. برای معکوس کردن این روند، نوبت فروشندگان تهاجمی است که وارد بازار شوند؛ به این منظور حجم قابل توجهی انرژی برای معکوس کردن روند بازار نیاز است. مثل معکوس کردن جهت حرکت یک ماشین که با سرعت زیاد در حال حرکت است، ابتدا باید ماشین را متوقف کرد و بعد با وارد کردن انرژی بیشتر در جهت مخالف حرکت کرد.

بهترین وقت شناسایی ساختار بازار چه زمانی است؟

بهترین وقت شناسایی ساختار بازار چه زمانی است؟

ساختار بازار در تمام بازه‌های زمانی ظاهر می‌شود و بازه‌های زمانی مختلف اغلب ساختارهای بازار متفاوتی را نشان می‌دهند؛ به عنوان مثال، در حالی که ساختار کلی بازار به طور متوالی نقاط سقف و کف بالاتر باشد، ممکن است روند صعودی داشته باشد.

قیمت دارایی پایین‌ترین نقطه (LL) ممکن است در یک روند نزولی باشد؛ زیرا بازار عقب نشینی می‌کند و در انتظار هجوم خریداران برای ادامه حرکت بازه زمانی بالاتر است. حجم بالاتر در تایم فریم (Time Frame) بالاتر نشان داده می‌شود که به معنای خریدار و فروشنده بیشتر در بازار و احساسات قابل اعتمادتر است؛ این موضوع به طور کلی منجر به یک ساختار بازار منسجم‌تر می‌شود.

در تایم فریم‌های پایین‌تر، ساختار بازار اغلب می‌تواند کمتر قابل پیش‌بینی باشد و از اوج به پایین تغییر کند. بهترین رویکرد در این مواقع این است که درک روشنی از کل بازار داشته باشید.

مزایای توجه به ساختار بازار در معاملات

ساختار بازار نه‌تنها دیدگاه کلی و روشنی از شرایط و روندهای فعلی بازار را در اختیار شما قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند به شما در شناسایی سطوح حمایت و مقاومت کمک کند. در زمان استفاده از ساختار بازار برای یافتن حمایت و مقاومت، سعی کنید مناطقی را شناسایی کنید که به طور مداوم در طول زمان بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. اگر چندین آزمون در یک سطح انجام شده باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که سطح دوباره تکرار شود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از ساختار بازار در معاملات این است که بازار، خرد جمعی چند نفر را گرد هم می‌آورد، آن را با توجه به اندازه معاملاتی که انجام می‌دهند وزن می‌کند و به تحلیل‌گران اجازه می‌دهد احساسات جمعی را درک کنند.

اگر دوست دارید جدیدترین مطالب دنیای کریپتو کارنسی و آخرین اخبار رمز ارزها را دنبال کنید، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را دنبال کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر