تله گاوی چیست؟

مراقب گاو باشید

فهرست مطالب

نوسان چاشنی اصلی همه بازارهای مالی است. شرایط فضای سرمایه‌گذاری هیچ‌وقت در طولانی مدت ثابت نیست. بنابراین اگر تحلیل داده و دقت پایه اصلی معاملات نباشند، معامله‌گران متضرر می‌شوند.

در خرید‌وفروش ارز دیجیتال میزان نوسانات کمی بیشتر از سایر بسترهای مالی است. این نوسانات دائمی و گاهی بسیار شدید، می‌توانند برای معامله‌گرانی که با تحلیل دقیق و کامل وارد پوزیشن‌های معاملاتی نمی‌شوند، ضررهای هنگفتی در پی داشته باشند.

یکی از تله‌هایی که در نوسانات بازار اغلب شاهد آن هستیم تله گاوی (Bull Trap)، نام دارد. تله گاوی موقعیتی است که معامله‌گر تصور می‌کند شرایط نزولی قیمت یک ارز تمام شده و با این تصور وارد پوزیشن جدید می‌شود.

با بیتمکس همراه باشید تا با این تله فریبنده، بیشتر آشنا شوید.

تله گاوی Bull Trap چیست؟

تله گاوی Bull Trap چیست؟

تله گاوی شرایطی است که قیمت یک ارز در یک بازه زمانی (شاید طولانی) نزولی بوده و ناگهان روند آن تغییر می‌کند و صعودی می‌شود.

این روند کوتاه‌مدت است، اما تریدرهای تازه‌کار یا مبتدی با تصور این‌که روند نزولی پایان یافته، وارد پوزیشن‌‌های لانگ یا خرید می‌شوند. به این تله «الگوی شلاقی» هم می‌گویند و یکی از مشکلات استراتژی‌های تکنیکال به‌شمار می‌رود.

برخی تحلیل‌گران به این شرایط «جهش گربه مرده» (Dead Cat Bounce) نیز می‌گویند؛ زیرا بازگشت روند یا به اصطلاح رایج‌تر ریکاوری نمودار، خیلی سریع انجام می‌شود.

درواقع این افراد شروع روند صعودی را اشتباه حدس زده‌اند؛ روند نزولی همچنان ادامه داشته و شرایط صعودی کوتاه‌مدت و مقطعی بوده است.

عموما بعد از این‌که در شرایط نزولی به‌طور موقت روند صعودی شده و مقاومت می‌شکند، افت قیمت بعد از آن شدید خواهد بود. پس گیر افتادن در این تله می‌تواند ضرر زیادی برای تریدرهای تازه‌کار به‌همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: پرایس اکشن تریدینگ چیست؟

Bull Trap چگونه به‌وجود می‌آید؟

  1. سیگنال اشتباه تحلیل تکنیکال عمده‌ترین دلیل ایجاد این تله است.
  2. احساس امنیت کاذب در تریدرها ایجاد می‌شود.
  3. تریدر اطلاعات کافی از بازار ندارد.
  4. درباره قیمت ارز دیجیتال موردنظر، اخبار و تحلیل‌های نادرست منتشر شده است.

این‌ها عمده دلایل ایجاد این شرایط هستند. اما بیایید تکنیکال‌تر به موضوع بپردازیم.

تصور کنید مدتی نوسانات یک ارز را تحت نظر داشته‌اید؛ بعد از مدتی متوجه تثبیت قیمت افقی (Sideways) آن می‌شوید. به این محدوده تثبیت در اصطلاح «رنج» (Range) می‌گویند. در محدوده رنج خرس‌ها و گاو‌های بازار وارد مبارزه می‌شوند. آن‌ها قیمت را به جهت مخالف شرایط خود سوق می‌دهند. گاوها برای افزایش و خرس‌ها برای کاهش نرخ ارز تلاش می‌کنند.

بازار رنج

در این مبارزه گاهی خرس‌ها برای مدتی کوتاه پیروز شده و قیمت ارز به پایین‌ترین سطح می‌رسد. اما گاوها دست از تلاش برنمی‌دارند و با ادامه تلاش آن‌ها نرخ ارز به‌طور موقتی صعودی می‌شود. قله ایجاد شده و سطح مقاومت می‌شکند. اینجا نقطه تله گاوی است. متاسفانه بسیاری از تریدرهای تازه‌کار در این شرایط با سودای کسب سود از روند صعودی، پوزیشن باز کرده و دچار ضررهای سنگین می‌شوند.

در یک عبارت کلی شکسته شدن نادرست روند تثبیت قیمت، این تله را به‌وجود میاورد.

تفاوت تله گاوی و خرسی

تله خرسی روند معکوس تله گاوی است. در این شرایط وقتی یک ارز دیجیتال روند صعودی دارد در بازه‌ای کوتاه روند نزولی می‌گیرد. معامله‌گرانی که بدون توجه به سایر نشانه‌ها و فقط بر اساس نزولی شدن نمودار پوزیشن باز می‌کنند، متضرر می‌شوند.

چطور در تله گاوها نیفتیم؟

چطور در تله گاوها نیفتیم؟

  1. وقتی مقاومت یک ارز شکسته شد، به حجم معاملات توجه کنیم. این حجم باید از میانگین حجم کندل‌های قبلی بیشتر باشد.
  2. از کندل استیک (نمودار نمایش قیمت ارز در بازه‌های مختلف) استفاده کنیم.
  3. به ایجاد الگوهای شمعی غیرقطعی مثل ستاره دوجی، توجه داشته باشیم.
  4. از حد ضرر (Stop Loss) استفاده کنیم. استفاده از این ترفند باعث می‌شود پوزیشن تحت‌تاثیر شرایط بازار قرار نگیرد.
  5. به‌دنبال کندل‌های گاوی باشیم.
  6. از نمودارهای قیمت ارز، تاییدیه دریافت کنیم.
  7. از شاخص RSI (شاخص قدرت نسبی) استفاده کنیم. این شاخص به تریدرها کمک می‌کند تخشخیص دهند پوزیشن‌های خرید یک ارز حجم محدودی داشته‌ است.
  8. به ایجاد کندل صعودی پرحجم پس از چند کندل معمولی یا کم حجم دقت کنیم.
  9. نبود مومنتوم (Momentum) در بازار نشانه ایجاد Bull Trap است (مومنتوم شرایط نزولی و صعودی بازار را مشخص می‌کند).
  10. به سطح قله جدید دقت کنیم؛ اگر پایین‌تر از قله قبلی باشد، مشکوک است. به این شرایط «سرزمین هیچ‌کس» می‌گویند.

اگر گرفتار Bull Trap شدیم، چه کنیم؟

اگر گرفتار این تله بازار ارزهای دیجیتال شدیم، باید خیلی سریع پوزیشن خود را تغییر دهیم. پوزیشن لانگ را سریعا به پوزیشن شورت تغییر داده و از پوزیشن خرید خارج شویم.

یا اگر پوزیشن خرید تمام شده و ارز موردنظر را خریداری کرده‌ایم، سریعا وارد پوزیشن فروش شویم.

سخن آخر
پس متوجه شدیم که تله گاوی یک اشتباه از نوع تحلیل تکنیکال است که روند صعودی را نادرست تشخیص می‌دهد. کسانی که گرفتار این تله می‌شوند، عموما در سقف خرید می‌کنند و در کف ناچار به فروش هستند تا حجم ضرر را کاهش دهند.

اما همان‌طور که اشاره شده Bull Trap قابل تشخیص است. بنابراین برای این‌که دچار ضرر هنگفت نشویم، همیشه باید به نشانه‌های این تله توجه داشته باشیم.

برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، می‌توانید سایر مقالات بیتمکس در این زمینه را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت […]

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر […]