فومو در ارز دیجیتال چیست؟ چگونه می‌توان از آن در امان ماند؟

چطور در دام فومو نیفتیم؟

فهرست مطالب

شاید شما هم گاهی این جمله یا جملاتی شبیه به آن را از دیگران شنیده باشید که:

«خبر جدید دوج کوین رو شنیدی؟ از سودش عقب نمونی!»

حتما با شنیدن این جملات استرس گرفته باشید و پیش خود تصور کنید که دیگران از شما جلو زده‌اند. اگر این داستان خاطره‌ای را در ذهنتان تداعی کرد، اصلا تعجب نکنید؛ چون این تجربه آنقدر برای افراد اتفاق می‌افتد که حتی یک اصطلاح هم برای آن ساخته شده است: فومو (FOMO) به معنی ترس از دست دادن (fear of missing out).

تحقیقات نشان داده‌اند که بیشتر افراد بین ۱۸ تا ۳۵ سال فومو را تجربه می‌کنند. فومو حتی در دنیای کریپتو کارنسی بسیار رایج است؛ بازاری که پر است از تصمیمات غیرمنطقی و تغییرات ناگهانی.

در این مطلب از بلاگ بیتمکس درباره اصطلاح فومو نحوه دوری از آن و روش‌های کنار آمدن با این احساس صحبت می‌کنیم.

فومو در کریپتو کارنسی به چه معنی است؟

فومو در دنیای کریپتو زمانی اتفاق می‌افتد که یک شخص بر اساس چیزهایی که از دیگران شنیده و بدون اطمینان از صحت آن تصمیمی غیرمنطقی برای ترید یا سرمایه‌گذاری برای یک رمز ارز می‌گیرد.

فومو در اصل افراد را به سمت خرید رمز ارزهایی با بالاترین قیمت یا حتی فروش آن‌ها با کمترین قیمت سوق می‌دهد. گاهی اوقات، پیامدهای فومو می‌تواند بدتر و عمیق‌تر از از دست دادن سرمایه باشد و می‌تواند منجر به ایجاد موقعیت‌های مخربی مانند قطع ارتباط با خانواده، اضطراب و افسردگی شود.

تاثیر فومو در بازار ارزهای دیجیتال

تاثیر فومو در بازار ارزهای دیجیتال

تجربه آشنای فومو برای بسیاری از افراد نوسانات بی‌ثبات دوج کوین (Dogecoin) در سال ۲۰۲۱ است. توییت‌های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در مورد دوج کوین باعث شد تا فومو در بین کسانی که در آن زمان دوج نداشتند، ایجاد شود.

دوج کوین در موارد متعددی بسته به درک بازار از سخنان ماسک، افزایش یا کاهش قیمت را تجربه کرده است. به طور مثال در سال ۲۰۲۱ قبل از حضور ماسک در برنامه تلویزیونی «Saturday Night Live» جهش زیادی کرد و بعد از آن تقریباً ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

فومو همچنین در جامعه کریپتو باعث سرمایه‌گذاری اشتباه در بسیاری از شت کوین‌ها شده است.

دلایل ایجاد فومو در کریپتو کارنسی

شناسایی علت فومو به دلایل مختلفی در جامعه ارزهای دیجیتال مرتبط می‌شود. بعضی از این دلایل می‌تواند به جلوگیری از بروز این احساسات در آینده کمک کند. دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم، جامع نیستند، اما ممکن است برای غلبه بر فومو به تریدرها و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال کمک کند.

1. کسب ایده برای تصمیمات جدید

بسیاری از تریدرهای مبتدی برای تصمیم‌گیری‌های جدید خرید رمز ارزها با توجه به داستان قبلی آن رمز ارز، درمورد خرید رمز ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم تصمیم‌گیری می‌کنند؛ به طور مثال بیت کوین طی ۹ سال گذشته رشد تجمعی نزدیک به ۳۰۰۰۰ درصد را تجربه کرده است؛ همین موضوع اشتیاق برای تجربه موج دیگری از این رشد، فومو را در جامعه کریپتو برانگیخته است.

دلایل ایجاد فومو در کریپتو کارنسی

2. جلوگیری از ضررهای بزرگ

فومو اغلب برای اهداف سود محور به سراغ تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌آید؛ اما گاهی عکس این قضیه هم صادق است؛ یعنی افراد در هنگام تلاش برای جلوگیری از ضررهای بزرگ، فومو را تجربه می‌کنند. یکی از نمونه‌های بارز این موضوع سقوط ارزش استیبل کوین TerraUSD است که در سال ۲۰۲۲ ارزش آن از یک دلار به ۳۰ سنت رسید.

3. دسترسی به اطلاعات

اطلاعات جدید از وضعیت بازار محرکی بسیار مهم است؛ به ویژه برای کسب سود در فضای ارزهای دیجیتال. اما همچنین می‌تواند ابزاری باشد که فومو را ایجاد می‌کند. عمدتاً زمانی که دسترسی به مجموعه‌ای از داده‌ها از منابع متعدد وجود دارد فومو هم پدیدار می‌شود.

4. طمع برنده بودن

این عقیده در ذهن افرادی نشأت می‌گیرد که معتقدند هر چه زودتر اقدام کنید برنده‌اید؛ چرا که بسیاری از داستان‌های موفقیت تریدرها و سرمایه‌گذاران مشهور از زود اقدام کردن شروع می‌شود.

5. جدید بودن فضای کریپتو کارنسی

بازار ارزهای دیجیتال برخلاف بازار بورس و ارزهای دیگر نسبتا جدیدتر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر است. به همین دلیل بسیاری از افراد با دانش و درک محدودی که از این فضا دارند بیشتر در دام فومو می‌افتند.

نشانه‌های افتادن در دام فومو

نشانه‌های افتادن در دام فومو

درک علت‌های فومو اولین قدم دوری از آن است؛ اما توانایی تشخیص علائم آن در خود به همان اندازه مهم و قابل توجه است. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که احتمال افتادن در دام فومو را ثابت می‌کنند، معرفی می‌کنیم:

  1. تمایل به ترید کردن یا سرمایه‌گذاری صرفاً به این دلیل که یک رمز ارز اخیراً محبوبیت پیدا کرده است.
  2. مدام به این فکر می‌کنید که اگر معامله‌ای انجام شود چقدر سودآوری دارد.
  3. وسواس در دنبال کردن رسانه‌های اجتماعی که روی روندها و معاملات ارزهای دیجیتال متمرکز است.

این سه نشانه نشان می‌دهد که چگونه طمع می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌های مخاطره آمیز شود و چگونه این انتخاب‌ها می‌توانند غیرمنطقی و زودگذر باشند.

چگونه از فومو در بازار کریپتو در امان بمانیم؟

در ادامه به نکات مهمی اشاره می‌کنیم که با توجه کردن به آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی از گرفتار شدن در دام فومو در امان بمانید:

تا می‌توانید مطالعه کنید

فومو معمولا ناشی از اطلاعات دریافتی از کانال‌ها و رسانه‌های مختلف ایجاد می‌شود. معمولا بیشتر اخبار و مطالب منتشر شده در این کانال‌ها زرد و غیر معتبر هستند و توسط تحلیل‌گرهای متخصص تایید نمی‌شوند.

به رسانه‌های معتبر مراجعه کنید

انجام تحقیقات زیاد به شما در غلبه بر فومو کمک زیادی می‌کند. با این حال، یک روش مفید دیگر داشتن فهرستی از افراد و رسانه‌های معتبر و قابل اعتماد است که برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اخبار بازار به آنها مراجعه کنید.

تکیه بر این رسانه‌ها به تصمیم‌گیری بهتر در مورد خرید یا فروش یک رمز ارز کمک زیادی می‌کند. اطلاع از جزئیات و شفافیت می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های تجاری یا سرمایه‌گذاری موفق کمک کند.

چگونه از فومو در بازار کریپتو در امان بمانیم؟

بدانید که همیشه قرار نیست برنده شوید

زندگی پر است از فراز و نشیب‌های مختلف. رسیدن به این درک به سرمایه‌گذار دیدگاه منطقی‌ترو بهتری می‌دهد. درک این موضوع که نمی‌توان همیشه در سرمایه‌گذاری در موقعیت سودآوری قرار گرفت، زمینه را برای بردهای بیشتر و توانایی مقابله با ضررهای گاه به گاه فراهم می‌کند. حتی تریدرهای حرفه‌ای بیت کوین مثل مایکل سیلر، بنیانگذار MicroStrategy، همیشه در سمت برنده بازار ارزهای دیجیتال نیستند. بهترین شرط سرمایه گذار یا تریدر ارزهای دیجیتال، توسعه استراتژی‌هایی است که دوری از فومو را آسان می‌کند.

تدوین یک استراتژی عملگرا

داشتن یک مسیر راهنما راهی سازنده برای غلبه بر اثرات فومو است. داشتن یک چک لیست برای جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های ناگهانی در بازار بسیار حیاتی است.

بدانید که بازار کریپتو کارنسی چرخه‌ای است

بازار ارزهای دیجیتال، مانند سایر بازارهای مالی، در یک چرخه بالا و پایین، با دوره‌های صعودی و نزولی حرکت می‌کند. بازار صعودی شامل یک سری از اوج قیمت‌ها است و بازار نزولی با کاهش‌ها و از دست دادن‌ها همراه است. درک این چرخه به کاهش خطر گرفتار شدن در دام فومو کمک می‌کند. درک نوسانات بازار همچنین به شما کمک می‌کند بتوانید زمان مناسب ورود و خروج از یک معامله را تشخیص دهید.

از اشتباهات قبلی درس بگیرید

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از اضطراب ناشی از فومو درس گرفتن از اشتباهات قبلی است. به لحظه‌ای فکر کنید که به دلیل اخباری که شنیدید با وحشت بیت کوین خود را فروختید. فقط چند لحظه بعد از کلیک روی دکمه فروش، افزایش شدید قیمت آن را مشاهده کردید. بعد از آن است که متوجه می‌شوید اطلاعاتی که دریافت کردید عمیق و درست نبودند. برای دوری از چنین تجربه‌هایی بهتر است قبل از گرفتن هر تصمیمی برای خرید با فروش، آخرین تصمیم عجولانه‌تان را مرور کنید.

کلام آخر
فومو در فضای کریپتو کارنسی از پرتکرارترین چالش‌هایی است که برای هر تریدر و سرمایه‌گذاری اتفاق می‌افتد. چیزی که باید بیشتر از همه به آن توجه کنید، روش‌های دوری از این اتفاق و نحوه مواجهه با این تجربه است.

در این مطلب درباره فومو در ارزهای دیجیتال و روش‌های مدیریت آن در زمان بروز فومو صحبت کردیم. اگر دوست دارید جدیدترین اخبار کریپتو کارنسی را دنبال کنید و درباره رمز ارزها بیشتر بدانید، می‌توانید سایر مقالات بلاگ بیتمکس را مطالعه کنید.

مدیر سایت

مدیر سایت

نوشته‌های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

کیف پول ارز دیجیتال را باید یک نرم‌افزار دانست که گاهی همراه با سخت‌افزار در اختیار افراد قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند کوین‌ها و توکن‌های متفاوت […]

خرید و فروش ارزهای دیجیتال، ترید و بسیاری اقدامات دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال بدون داشتن اطلاعات مناسب از چارت کوین یا توکن مورد نظر […]